Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مخاطبان سامانه «فارس من» سوژه‌ای را با عنوان «برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در مشهدالرضا» در این رسانه ثبت کردند و خواستار پیگیری ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاهایی مانند زاک و ماریان(در نزدیکی آرامگاه فردوسی) شدند، خبرنگار فارس حدوداً ۸ ماه پیش با انتشار مطلبی با عنوان «جریمه سنگین، زندان و شلاق در انتظار متجاوزان به چاه‌های آب غیر مجاز» این مطالبه را پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پیگیری مجدد مطالبه مردم و اطلاع از ساخت‌وسازهای غیر مجاز تصمیم گرفتم راهی روستای زاک و ماریان شوم.

در حالی که عقربه‌های ساعت نشانگر ۹ و۳۰ دقیقه است در یک روز نسبتاً سرد پاییزی راهی آرامگاه فردوسی می‌شوم. زمانی که به آرامگاه نزدیک می‌شوم بریدگی سمت راست با تابلویی مسیر روستای زاک، ماریان، اسفندیان و توس سفلی را نشانم می‌دهد، راهم را کج می‌کنم تا به مقصد مورد نظرم برسم.

وجود بنگاه‌های زیاد املاکی که تناسبی با بافت روستایی ندارد

وارد بریدگی که می‌شوم بیش از هر چیز تعداد بنگاه‌های املاک توجهم را جلب می‌کند، نمی‌دانم تعدد این همه مشاور املاک آن هم با ظاهری نسبتاً شیک که هیچ تناسبی با بافت روستایی این منطقه ندارد چه لزومی دارد؟

همانطور که در ابتدای روستای زاک چرخ می‌زنم به سراغ اولین بنگاه‌دار می‌روم و خودم را به عنوان خریدار زمین معرفی می‌کنم، پس از صحبت‌های عامیانه و معمول توضیح می‌دهم که قطعه زمینی برای ساخت باغ ویلا می‌خواهم که کاربری کشاورزی نداشته باشد.

اصرار بنگاه‌داران مبنی بر عدم تخریب در روستای زاک

بنگاه‌دار همانطور که دفتر قدیمی‌اش را ورق می‌زند می‌گوید: «خیالتان راحت دخترم در ابتدای روستای زاک هیچ تخریبی اتفاق نمی‌افتد، فقط زمین‌های ماریان چون کاربری کشاورزی دارد ممکن است تخریب‌ شود ولی هر زمینی در زاک پسند کنید سند ۶ دانگ دارد».

با بهانه‌های مختلف از اصرارهایش برای نشان دادن زمین‌ها توسط شاگردش شانه خالی می‌کنم، تا به سراغ مابقی بنگاه‌دارها بروم، نکته جالب ماجرا اینجاست که چهار بنگاه‌دار دیگر هم دقیقا همین حرف‌ها را تحویلم می‌دهند، اما با ادبیات متفاوت و زبان چرب‌ونرمی که مشتری را وادار به خرید ملک کنند.

تمامی اراضی ماریان و زاک کاربری کشاورزی دارد اما جهاد مجوز تغییر کاربردی می‌دهد!

وقتی آدرس ماریان را از رهگذری می‌پرسم متوجه می‌شوم که پنج کیلومتر دیگر را برای یافتن پاسخ‌هایم باید طی کنم، همانطور که مسیر را ادامه می‌دهم مقابل آخرین بنگاه ماشین را متوقف می‌کنم، شیشه را پایین می‌دهم و از صاحب املاک که پسر تقریباً جوانی است و در حال شستن ورودی مغازه‌اش است همان سوال‌ها را می‌پرسم، راستش را بخواهی من هم منتظرم تا همان جواب‌های تکراری را بشنوم اما در کمال تعجب می‌گوید: «تمام زمین‌های این منطقه تا خود آرامگاه فردوسی احتمال تخریب هست، هرکسی به شما گفته زمین‌های این منطقه‌ کاربری کشاورزی ندارد و سند ۶دانگ دارد سر به سرتان گذاشته است، زمین‌های زاک و ماریان فقط به درد سرمایه‌گذاری می‌خورد البته باید آرام شروع به ساخت‌وساز کنید تا توجه جهاد کشاورزی جلب نشود بعد از چند سال که ساخت ملک تمام شد، جهاد مجوز تغییر کاربری را می‌دهد».

بعد از صحبت با آخرین بنگاه‌دار این منطقه از دوگانگی و تعارض حرف‌های مشاوران املاک متحیّر می‌شوم، این بار با جدیت و کنجکاوی بیشتری به راهم ادامه می‌دهم، بعد از پیمودن تقریبا پنج کیلومتر تابلوی روستای زاک و ماریان و آثار تخریب‌ها نمایان می‌شود.

فارغ از تمام این بحث‌ها هرچه از آب‌ و هوای خوب این منطقه بگویم کم است، شاید بافت روستایی آرام و به دور هیاهوی شهر باعث شده که ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه صورت بگیرد، جاده سنگلاخی باعث می‌شود تا سرعت ماشین را کم کنم و آهسته‌تر رانندگی کنم، البته لحظه‌ای متوقف می‌شوم تا کاروان غازها از خیابان عبور کنند، آرامش و خوش‌آب هوایی این منطقه ظاهراً بر روی حیوانات هم تأثیر زیادی گذاشته است!

همانطور که به مسیرم ادامه می‌دهم و از بریدگی‌ها گذر می‌کنم بلوک سیمانی سمت راست با رنگ قرمز هشدار تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه از سمت شهرداری منطقه ۱۲ مشهد را نشان می‌دهد و در هر چند قدمی که می‌روی وضعیت آشفته‌بازار مصالح ساختمانی ناشی از تخریب چشمانت را آزرده می‌کند.

به علت ناهموار بودن جاده قبل از رسیدن به دامنه کوه ماشین را نگه‌‌ می‌دارم تا ادامه مسیر را پیاده طی کنم، همانطور که در حال قدم زدن هستم و هوای پاک را استشمام می‌کنم، به سراغ مردی می‌روم که در حال تعمیر مینی‌بوس است.

درگیری مردم روستای ماریان و زاک با کارمندان شهرداری و اصرار بر ساخت‌وساز

زمانی که می‌خواهم راجع به زمین‌ها سوال کنم قبل از آنکه حرفم تمام شود کلام را قطع می‌کند و توضیح می‌دهد: «من اینجا کار می‌کنم تا الان به هزار نفر مانند شما که برای خرید زمین آماده‌اند گفته‌ام که تمامی اراضی این منطقه کشاورزی و اصلا مسکونی نیست».

او ادامه می‌دهد: «با اینکه هرچند وقت یکبار تخریب صورت می‌گیرد، اما عده‌ای اصرار به ساخت‌وساز دارند و مدام با کارکنان شهرداری این منطقه درگیر هستند، وقتتان را اینجا تلف نکنید هرکاری هم بکنید جهاد مجوز تغییر کاربری را نمی‌دهد، از من گفتن بود.

رشد چراغ خاموش باغ‌ ویلاهای مجلل

بعد از تشکر و خداحافظی و طی کردن مسیری کوتاه تقریبا به ابتدای کوه‌ها که می‌رسم خانه‌های نیمه‌تمام و وجود در بر اسکلت رها شده گواهی تخریب را می‌دهد، اما هستند باغ ویلاهای مجللی که به دور از چشم جهادکشاورزی و شهرداری به صورت چراغ خاموش ساخت و ساز کرده‌اند.

در راه برگشت به سمت ماشین به این فکر می‌کنم که چقدر تخریب‌های صورت گرفته چهره این منطقه را دلخراش کرده، اگر کاربری تمام زمین‌های این منطقه کشاورزی و مزروعی است چرا به حال خودشان رها شده‌اند؟‌‌

قبل از اینکه سوار ماشین بشوم و ماریان را ترک کنم با مردی از اهالی گفت‌وگو می‌کنم، این فرد هم تأکید می‌کند که تمام اراضی این منطقه زراعی است و احتمال تخریب وجود دارد.

او با با بیان این مطلب که شاید جهادکشاورزی تنها برای کار مانند پرورش شترمرغ مجوز ساخت‌وساز بدهد می‌افزاید: «‌در این منطقه ساخت‌وساز اشتباه محض است، تا به حال چند مرتبه تخریب صورت گرفته حتی یک‌بار مردم به ساختمان شهرداری منطقه حمله کردند و شیشه‌های ساختمان شهرداری را شکستند».

مصادیق بازدارنده نبودن تخریب‌ها و اقدامات انجام شده توسط جهادی کشاورزی مشهد!

برای اطلاع از صحت این موضوع که آیا جهادکشاورزی مجوز تغییر کاربری می‌دهد یا خیر و چرا تخریبات و اقدامات انجام شده در روستای زاک و ماریان بازدارنده‌ نیست به سراغ مدیر جهادکشاورزی مشهد رفتیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

امید طهماسبی‌ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار می‌کند: قلع و قمع حدود ۵۰۰ قطعه در این محدوده از اقدامات جهادکشاورزی است و در بعضی محدوده‌ها دو مرتبه تخریب انجام دادیم.

وی عدم برخورد قاطع با متخلفان اصلی که این افراد توأمان با هم مرتکب چندین جرم شده‌اند، نقض قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و باغ‌ها، نقض قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، نقض قانون توزیع عادلانه آب، فریب مردم به وعده‌های واهی با توسل به امور متقلبانه مانند خیابان کشی، آسفالت، نامگذاری خیابان‌ها که تماما از مصادیق کلاهبرداری است و اتلاف منابع تولید غذای مردم را جزو مصادیق بازدارنده نبودن اقدامات انجام شده عنوان می‌کند.

ادعای تغییر کاربری صحت ندارد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد خاطرنشان می‌کند: کاربری زمین‌های زاک و ماریان زراعی است و اگر افرادی به دروغ می‌گویند جهاد مجوز تغییر کاربری به هیچ عنوان صحت ندارد این هم دلیل دیگری مبنی بر تقلب به قصد ربودن اموال مردم است.

طهماسبی‌ زاده می‌گوید: تغییر کاربری نابود کننده بستر تولید غذای مردم است، هر هکتار از اراضی کشاورزی غذای 20 نفر را تأمین می‌کند، ایجاد باغ بسیار پر هزینه و امری تخصصی و مستلزم داشتن خاک مناسب، آب کافی و هوای مساعد است، اغلب مردم به تصور اینکه می‌خواهند باغ و باغچه‌ای برای خود احداث کنند این عمل را انجام می‌دهند ولی درگیر هزینه‌های بالای نگهداری می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی چون در خیلی از مناطق خاک و ترکیبات آن خصوصا در لایه‌های پایین‌تر که باید موجبات رشد گیاه و تغذیه ریشه را فراهم نماید وجود ندارد در نتیجه درخت به ثمر نمی‌نشیند و موجب هدر رفتن منابع آب و خاک و سرمایه‌های ملی و شخصی می‌شود.

تغییر کاربری اراضی دیمی موجب از دست رفتن آب می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه متأسفانه بخش قابل ملاحظه‌ای از تغییر کاربری‌ها در اراضی دیم اتفاق می‌افتد، عنوان می‌کند: این اراضی فاقد آب هستند و در صورت تغییر کاربری به باغ و ویلا مالکان ناگزیر از انتقال یا خرید آب از مناطق دیگر هستند که نتیجه این کار خارج شدن آب این سرمایه ملی از چرخه تولید و مصرف برای ویلاها و تفرجگاه‌های شخصی است.

نکته بعدی که طهماسبی زاده به آن اشاره می‌کند خارج شدن اراضی دیم از چرخه تولید است، آن‌ هم زمینی که پس از بذر پاشی با استفاده از نزولات جوی محصول می‌دهد.

وی با تأکید بر این مطلب که آسیب بعدی خارج شدن اراضی کشاورزی آبی زاری است، توضیح می‌دهد: بنا بود با آن آب به فروش رفته به ویلا داران در آن زمین محصول تولید شود که با این اقدام خودخواهانه و غیر قانونی آن زمین هم از انتفاع خارج می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد خاطرنشان می‌کند: البته آسیب‌های فراوان اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از این امر متوجه جامعه و ثروت‌های ملی می‌شود که در این مجال نمی‌گنجد.

چالش‌های ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی در حال بررسی است

طهماسبی زاده می‌گوید: خوشبختانه با وجود شورای حفظ حقوق بیت المال که به صورت فعال در صحنه حضور دارد، چالش‌های پیش روی اعمال تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها بررسی و راهکار مناسب برای آن ارائه می‌شود.

حال باید دید شورای حفط حقوق بیت‌ المال چه راهکارهایی را برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز در روستای زاک و ماریان ارائه می‌دهد و چه زمانی چهره نامطلوب این منطقه ناشی از آشفته‌بازار مصالح ساختمانی پاک می‌شود؟

================
گزارش: حمیده طاهری
================

انتهای پیام/ 70068

منبع: فارس

کلیدواژه: تغییر کاربری امید طهماسبی زاده قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز آرامگاه فردوسی بافت روستایی تخریب بنگاه داران مجوز تغییر کاربری جهاد مجوز تغییر کاربری کشاورزی کشاورزی مشهد کاربری اراضی جهاد کشاورزی مدیر جهاد بنگاه دار ساخت وساز غیر مجاز زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،ابراهیم کاویانی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون تقویم و قیمت گذاری اراضی با حضور مسوولین جهاد کشاورزی و نمایندگان فرمانداری و اقتصاد و دارایی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد، از بررسی و قیمت گذاری 15 فقره پرونده در این جلسه خبر داد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: بر اساس ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی پس از بحث و بررسی، 15 فقره پرونده تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع ارزیابی و قیمت گذاری شد.

 

وی تصریح کرد: این کمیسیون با هدف بررسی دقیق و بازنگری پیرامون نحوه ارزیابی و قیمت گذاری اراضی و واقعی کردن قیمت ها و رعایت حقوق متقابل مردم و دولت و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور