Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترور متخصصان دانش هسته‌ای، به اعمال غیر انسانی و مجرمانه سازمان دهی شده تروریستی اطلاق می‌شود که سعی دارد با از بین بردن نخبگان و دانشمندان هسته ای، پیشرفت و توسعه جوامع را در این زمینه متوقف یا کند کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ملیحه ابوالقاسمی؛ * ترور متخصصان دانش هسته‌ای، به اعمال غیر انسانی و مجرمانه سازمان دهی شده تروریستی اطلاق میگرددکه سعی دارد با از بین بردن نخبگان و دانشمندان هسته ای، پیشرفت و توسعه جوامع را در این زمینه متوقف یا کند نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این یادداشت به پیگیری حقوقی ترور شخصیت‌های هسته‌ای ایرانی در مجامع بین المللی پرداخته میشود.
اولین ترور شخص هسته‌ای در کشور ایران که به صورت علنی انتشار یافت، شهید مسعود علیمحمدی در دی ماه ۸۸ بود.
بعد از ترور این شخصیت تلاش‌های اندکی برای پیگیری حقوقی در عرصه بین المللی صورت گرفت، اما بعد از ۵ سال از ترور این شخصیت گذشت و سالگرد شهید احمدی روشن نیز برگزار شد، ولی جوابی از طرف سازمان ملل فرستاده نشد.
این سوال در ذهن ایجاد میشود که مشکل اصلی چه مساله‌ای است که با گذشت سال‌ها از ترور شخصیت‌های مهم کشور ما میگذرد، ولی نه تنها پاسخی واهتمامی از سوی سازمان ملل و جوامع بین المللی صورت نگرفت بلکه اقدام مجدد ترور دکتر فخری زاده گام دیگری در جهت عناد و دشمنی و بی عدالتی درعرصه بین المللی را مشهود ساخت.
برای اینکه هرکشور بتواند از کشور خاطی، جنایت کار و مجرم شکایت کند و خواستار احقاق حق و محکوم کردن آن کشور باشد و در صدد جبران خسارت براید میتواند به چند سازمان بین المللی شکایت خویش را تقدیم نماید.
۱- دیوان بین اللملی دادگستری
طبق اساسنامه این دیوان مبنای صلاحیت دیوان برای رسیدگی توافق دو طرف دعوا برای ارجاع دعوا خود به دیوان است تا دیوان به حل و رسیدگی بپردازد. در این میان باید بیان شود که کشور ایران و آمریکا هیچ کدام صلاحیت اجباری دیوان را نپذیرفته است و ازآنجایی که شرط رسیدگی این دیوان توافقات قبلی دو کشور است، عملا رسیدگی توسط این دیوان منتفی میشود؛ زیرا ایران نه باکشور امریکا توافقاتی انجام داده است و نه رژیم صهیونیستی اسراییل را به عنوان کشور به رسمیت تا وارد توافق شود تا در پی این توافقات دو جانبه بتواند شکایت خود را برای رسیدگی و حل اختلاف به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهد.
۲- دیوان بین المللی کیفری
این دیوان صلاحیت و رسیدگی به جرایم علیه بشریت و تجاوزات سرزمینی را در اساس نامه خود لحاظ نموده است، اما شرط رسیدگی این دیوان به شکایات این است که کشور شاکی، عضو این سازمان باشد.
در واقع دیوان بین المللی کیفری فقط صلاحیت رسیدگی به دولت‌های عضو خود را دارد و از انجا که ایران عضو این سازمان نیست بنابراین تقدیم دعوای خود پیرامون مساله‌ی ترور شخصیت‌های هسته‌ای در عمل با مشکل مواجه خواهد شد.
۳. مجمع عمومی، شورای امنیت این دو مرجع، مرجع قضایی و داوری نیستند بنابراین صرفا میتوانند مصداق شیوه سیاسی حل اختلاف باشند؛ بنابراین صرفا بتوان در حد صدور بیانیه و توصیه نامه‌هایی که جنبه الزامی قابل قبولی ندارند را از این مجامع انتظار داشت. همچنین از انجا که کشور امریکا در این مجمع از قدرت بالایی برخوردار میباشد و دارای حق وتو است بنابراین نمیتوان نتیجه مطلوبی را به نفع کشور ایران را خواستار شد.
باتوجه به مطالب فوق الذکر نمیتوان انتظار چندانی را برای احقاق حق و پیگیری حقوقی در مجامع بین المللی خواستار شد. البته دو نهاد وزارت خارجه و قوه قضاییه همچنان باید به پیگیری حقوقی مساله ترور ادامه دهند و این موضوع را به جدیت در غرصه بین الملل دنبال نمایند تا نتیجه مطلوبی حاصل گردد.
همچنین کشور ایران باید اقدامات و رویکرد‌های محافطتی امنیتی و حفاظت دو چندانی را برای سرمایه‌های ملی و کم یاب این خاک و بوم در نظر بگیرد تابیش از این شاهد ترور شخصیت‌های ارزشمند کشور جمهوری اسلامی ایران نباشیم.
ملیحه ابوالقاسمی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انرژی هسته ای شهدای هسته ای مرجع قضایی ترور شخصیت پیگیری حقوقی کشور ایران دیوان بین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

آکسیوس گزارش کرد قانونگذاران آمریکایی در حال تدوین پیش‌نویس لایحه‌ای هستند که برای تلافی از دیوان کیفری بین‌المللی در صورت صدور حکم بازداشت برای مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام جنایات جنگی در غزه طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، این لایحه که در حال تدوین است شامل تحریم‌هایی علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی است.

به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته تا در هرگونه حکم بازداشت احتمالی علیه مقام‌های این رژیم مداخله کرده و جلوی ‌آن را بگیرد.

اوایل روز دوشنبه کاخ سفید اعلام کرد دیوان کیفری بین‌المللی هیچ صلاحیتی ندارد و واشنگتن از تحقیقات این دیوان حمایت نمی‌کند.

پیشتر در روز دوشنبه، رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام اسرائیلی مطلع گزارش دادند که دیوان کیفری بین‌المللی ممکن است حکم بازداشت نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و دیگر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی را در اوایل این هفته صادر کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • ترس سران رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه بالا گرفت
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • هشدار آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی پیرامون حکم بازداشت رهبران اسرائیل
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • دیوان بین‌المللی کیفری در جنگ اسرائیل و حماس صلاحیت قضایی ندارد
  • هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو