Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل دینی ضمن تفسیر آیاتی از قرآن می‌گوید طبق آیۀ ۱۷۳ سورۀ مبارکه آل عمران ایجاد هراس از دشمن عادت مسئولان ترسو است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی از دانش‌آموختگان مدرسه آیت‌الله مجتهدی و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در یک برنامۀ تلویزیونی ضمن تفسیر آیاتی از قرآن و با اشاره به آیاتی از سورۀ آل‌عمران گفت: آیات 167 تا 170 سوره آل عمران اشاره دارد به کسانی که از مردم، ناموس، حریم خانواده و شهرشان با جهاد و مقاومت دفاع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 از اعتقاداتشان دفاع کردند و به پیروزی‌هایی رسیدند. در آیۀ 173 یک تربیت الهی و یک تربیت شیطانی است. یک تربیت دینی است و یک تربیت غیر دینی. در تربیت غیر دینی، انسان‌ها را ترس‌محور و ترسومحور بار می‌آورد تا ایادی شیاطین بتوانند انسان‌ها را به بردگی بکشانند.

وی افزود: در نقطۀ مقابل، یعنی تربیت دین حقیقیِ اهل‌بیت، تربیت انسان‌ها بر اساس شجاعت است. در آیۀ 173 می فرماید «إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ؛ مردمان براى [جنگ با] شما گرد آمده‏‌اند»؛ یکسری انسان‌ها ترس عجیبی در وجودشان است. به جای اینکه از خداوند بهراسند و از اینکه نتوانند وظیفۀ خود را به درستی انجام دهند و از اینکه نکند خیانت کنند، پرکار و پر تلاش نباشند،  هراس داشته باشند، بین مردم می‌آیند و ولوله به‌پا می‌کنند که «إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ». می‌فرماید این دشمنان قصد حمله به شما دارند تا زمین‌گیرتان کنند، چیزی از شما باقی نمی‌ماند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه خداوند در این آیه، دین مکتب راستین در برابر نقطۀ انحراف را بیان می‌فرماید، گفت: آنها می‌گویند دشمنان، فرعونیان و مستکبران به شما حملۀ همه‌جانبۀ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... کردند؛ فَاخْشَوْهُم‏؛ از آنها بترسید. اما انسان‌های مؤمن، اهل جهاد و مقاومت، یعنی آنها که تربیت صحیحی شدند، در چالش‌ها به داد مردم رسیدند و اهل خیانت نیستند، می‌گویند این قدر در برابر ظالمان و مستکبران ترس به دلتان راه ندهید. به جای اینکه نگاهتان به بیرون باشد، نگاهتان به درون باشد. وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل؛ «خدا ما را بس است و نیکو وکیلی است.»

میرهاشم ادامه داد: باید در مسیر خدا و راه خدا و در حیطه‌های مختلف درست عمل کنیم. در فرهنگ، نگاهمان به خدا باشد تا فرهنگ غیر. در حیطۀ اقتصاد و سیاست به جای اینکه نگاهمان به بیرون باشد، به قدرت‌های درونی تکیه کنیم. اقتصاد، سیاست، فرهنگ و زندگی‌مان بر اساس آنچه باشد که خدا می‌پسندد. وقتی درست در این مسیر قرار گرفتیم، خدا خودش کمک می‌کند. وقتی افرادی دارای چنین نگاه متعالی شدند که در حیطه‌های مختلف خدا و رضایت خدا را در نظر گرفتند و ترسی غیر از این در وجودشان نبود، «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْل‏؛ پس با نعمت و بخششى از جانب خدا، [از میدان نبرد] بازگشتند.» در اینجاست که دیگر زندگی‌ها تغییر می‌کند. یک حرکت بزرگ واقعی و انقلاب حقیقی در زندگی افراد ایجاد می‌شود. نعمت‌ها و فضل خداست که در آنجا سرازیر می‌شود. بر پایۀ اینکه ترسشان را ترس از خدا قرار دادند، این نعمات حاصل می‌شود. در مقابل اینها، برخی مسئولان باید از اینکه خلافی انجام دهند، خیانتی بکنند، دزدی انجام دهند، هراس داشته باشند.

وی با تصریح بر اینکه خصوصیت شیطان در این نشئه این است که کسانی را که شیطان‌پرست و شیطان‌صفت‌اند و ویژگی‌های شیطانی درونشان موج می‌زند، پیوسته ترسی در وجودشان ایجاد می‌کند، افزود: این ترس را شیطان در وجودشان می‌اندازد که اگر دزدی نکنی، خیانت نکنی، به مردم ظلم نکنی، اگر حب جاه و مقام نداشته باشی، اگر اهل مال‌اندوزی نباشی، شکست می‌خوری.  در قسمتی از آیۀ 175 می‌فرماید «یُخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ» همین عده هم هستند که فریب شیطان را می خورند و خسر الدنیا و الآخرة می‌شوند و بعد به مردم خودشان هم آسیب می‌رسانند. در برخی آیات و روایات اشاره دارد در خیلی مواقع یهود و نصارا به شما ضربه نمی‌زنند بلکه از بین خودتان افرادی پیدا می‌شوند که لطمه‌زننده‌اند. 

----------------
پاورقی:
1ـ وَ لِیَعْلَمَ الَّذینَ نافَقُوا وَ قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالاً لاَتَّبَعْناکُمْ هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإیمانِ یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فی‏ قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یَکْتُمُونَ (167) الَّذینَ قالُوا لِإِخْوانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا قُلْ فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِکُمُ الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (168) وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (169) فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (170)
همچنین کسانى را که دو رویى کردند[نیز] معلوم بدارد. و به ایشان گفته شد: «بیایید در راه خدا بجنگید یا دفاع کنید.» گفتند: «اگر جنگیدن مى‏‌دانستیم مسلماً از شما پیروى مى‌‏کردیم.» آن روز، آنان به کفر نزدیک‌تر بودند تا به ایمان. به زبانِ خویش چیزى مى‏‌گفتند که در دلهایشان نبود، و خدا به آنچه مى‌‏نهفتند داناتر است.
همان کسانى که [خود در خانه‏] نشستند و در باره دوستان خود گفتند: «اگر از ما پیروى مى‏‌کردند کشته نمى‏‌شدند.» بگو: «اگر راست مى‏‌گویید مرگ را از خودتان دور کنید.»
هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‌‏اند، مرده مپندار، بلکه زنده‌‏اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‏‌شوند.
به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند، و براى کسانى که از پى ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‏‌اند شادى مى‏‌کنند که نه بیمى بر ایشان است و نه اندوهگین مى‏‌شوند.

روش برخورد با هراس‌افکنی شیطان دربارۀ فقر و نداری

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرآن کریم تفسیر قرآن قرآن کریم تفسیر قرآن انسان ها یک تربیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد میرزایی ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از فعالان و خادمان قرآن کریم برای اجرای طرح زندگی با آیه‌ها که در تکیه معاون الملک کرمانشاه با حضور جمعی از بزرگان و خادمان قرآنی این استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از طرح‌های فاخر و تأثیرگذار در برنامه‌های ماه مبارک رمضان اجرای طرح زندگی با آیه‌ها بود که در همه استان‌ها برگزار شد.

وی با اشاره به چگونگی اجرای طرح زندگی با آیه‌ها طی ماه مبارک رمضان، افزود: برای اجرای این طرح ۱۵۰ آیه منتخب از پر تکرارترین آیات قرآنی در لسانین امامین انقلاب انتخاب شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه دلیل انتخاب این آیات را موضوعات مرتبط با جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و تاکید کرد: این جهاد به عنوان یک فریضه قطعی و فوری نباید روی زمین بماند.

حجت الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: جهاد تبیین نیازمند شناخت و معرفت نسبت به مبانی انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی دارد.

وی ادامه داد: همچنین لازمه جهاد تبیین، دشمن شناسی و تدبیر در برابر نقشه‌های مختلف او است، بنابراین مهم‌ترین خاستگاه‌های کسب این شناخت و معرفت و حل مسائل مربوط به آن قطعاً قرآن کریم است.

حجت الاسلام میرزایی مدت زمان اجرای طرح زندگی با آیه‌ها را سه سال اعلام کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح موضوعاتی از قبیل گفتمان سازی مفاهیم، کسب شناخت و معرفت، حفظ آیات منتخب، تدبیر در این آیات و در نهایت تربیت فعالان، کنشگران و مجاهدان عرصه جهاد تبیین است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح طی ماه مبارک رمضان سال جاری روزانه سوالاتی مطرح و شرکت کنندگان به صورت پیامک جواب آن را پاسخ می‌دادند، بیان کرد: در استان کرمانشاه نزدیک به ۱۰۰ هزار پیامک ارسال شد که از بین این شرکت کنندگان ۳۰۰ نفر به عنوان برنده معرفی و امروز نیز در این مراسم تجلیل شد.

کد خبر 6087677

دیگر خبرها

  • بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد
  • مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند
  • سردار رادان: چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می‌شود
  • سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم
  • سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان» پس از بارش فراوان باران
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن