Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:34:48 GMT

تناقضات در باره ادامه روند مذاکرات صلح افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۴۱۹۲

تناقضات در باره ادامه روند مذاکرات صلح افغانستان

به گزارش ایرنا، هفته گذشته هیأت دولت و برخی ازاعضای طالبان در دوحه از نهایی شدن کارشیوه مذاکرات خبر دادند و منابع در افغانستان نیز گفتند که رئیس هیأت دولتی به کابل آمده است تا از رئیس جمهوری تائید نهایی‌سازی این مذاکرات را بگیرد.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اما بدنبال آن در نشستی مطبوعاتی در کابل هرگونه پیشرفت در روند گفت وگوی صلح را رد کرد و گفت بن‌بست مذاکرات دوحه هنوز شکسته نشده و طالبان خواست‌های خلاف قانونی اساسی و منافع ملی را مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدیق صدیقی افزود که خواسته‌های مطرح شده از طرف گروه طالبان خلاف اصول هیأت مذاکره کننده و خارج از صلاحیت‌های آنان است.

وی افزود مبنای گفت وگوهای هیات مذاکره کننده قانون اساسی و تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح است که هیچکس حق عدول از این اصول را ندارد، هرچند دولت افغانستان صلح را اولویت اصلی خود می‌داند اما طالبان به خواست مردم، دولت و جامعه جهانی به آتش‌بس تن نمی‌دهند.

صدیقی تصریح کرد که، قرار نیست دولت به هر خواسته گروه طالبان تن دهد و حتی حاضر نیست که «حذف نام نظام» جمهوری اسلامی را به خواسته گروه طالبان بپذیرد.

در این حال روز گذشته «محمدنعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه اعلام کرد که کارشیوه مذاکرات بین طالبان و هیأت دولتی در ۲۱ ماده نهایی شده است و آنها یک نسخه آن‌را در به دولت قطر بعنوان تسهیل کننده نیز سپرده‌اند.

اما «نادر نادری» سخنگوی هیأت دولت افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی این کشور تائید کرد که کارشیوه مذاکرات در ۲۱ ماده نهایی شده اما در مقدمه هنوزهم بحث‌های وجود دارد که باید در باره آنها گفت‌وگو صورت گیرد و تصمیم نهایی گرفته شود.

متن کارشیوه هنوز به رسانه‌ها نرسیده است اما در آغاز گفته می‌شد که دو ماده اختلافی بین دو طرف باعث بن‌بست طولانی در مذاکرات شده است که اساس قرار دادن فقه حنفی و توافقنامه آمریکا با طالبان را عامل این بن بست خوانده بودند.

اما اکنون که دو طرف از نزدیک شدن به نهایی سازی خبر می‌دهند روشن نیست که کدام طرف از موضع خود عقب نشینی کرده و یا هم راه حل بدیل را جایگزین موارد اختلافی کرده‌اند.

طالبان هم ضمن آنکه گفته‌اند کارشیوه در ۲۱ ماده تکمیل و نهایی شده است اما افزوده است که از بین هیأت دولتی معصوم استانکزی رئیس هیأت، عبدالسلام رحیمی، مشاور رئیس جمهوری دراین بخش و نادر نادری سخنگوی هیأت خواستار تغیرات در مقدمه کارشیوه هستند.

اما در کابل شماری از کارشناسان و آگاهان بر این باوراند که روند گفت وگوی صلح هرچه بیشتر طولانی شود، بی اعتمادی نسبت به اراده دولت به صلح، بیشتر می‌شود.

رحمت الله نبیل رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان گفته است که با طولانی شدن روند گفت وگوی صلح و عدم پیشرفت گمانه زنی‌ها ردر خصوص احتمال ماندن اشرف غنی در قدرت بیشتر می‌شود.

«ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت در امور صلح هم گفته است که هیأت‌های مذاکره کننده تنها در ۲۱ ماده کارشیوه به توافق رسیده‌اند اما گفت وگو بیشتر دارند.

فوزیه کوفی یکی از اعضای هیأت دولتی در قطر نیز گفته است که ما از یک مرحله عبور و بزودی وارد مرحله بعدی خواهیم شد تا بحث در باره برنامه اصلی را آغاز کنیم.

معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اما در سخنانی در کابل رئیس جمهور را مخالف این پیشرفت دانسته است.

اسدالله سعادتی ضمن تائید پشرفت در گفت‌وگوهای صلح گفت که طالبان اراده‌ای برای صلح ندارد و اشرف غنی هم مخالف توافقات اخیر است.

منابع در افغانستان به نقل از سعادتی نوشته‌اند که اشرف غنی با توافق تیم‌های مذاکراتی دولت و طالبان بر سر دستورکار مذاکرات مخالف است.

احزاب سیاسی افغانستان با گروه طالبان در دوحه در ۲۲ شهریور ماه آغاز شد اما اکنون خبرهای از پیشرفت اندک منتشر شده است.

برچسب‌ها کابل طالبان مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کابل طالبان مذاکرات صلح افغانستان کابل طالبان مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور گروه طالبان هیأت دولتی ۲۱ ماده هیأت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند