Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@15:55:03 GMT

کرونا نکشد استرس می کشد

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۵۰۵۹

کرونا نکشد استرس می کشد

افکاری مانند اگر ویروس کرونا از من به سایر اعضای خانواده سرایت کند، اگر بدنم نتواند کرونا را شکست دهد مثل خوره به جان مبتلایان می‌افتد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، گاهی سرزنش‌های افراد خانواده که کرونا را برایمان آوردی منجر به اختلاف درون خانواده می‌شود تا جایی که برخی از اعضای خانواده می‌خواهند از خانه بروند و برخی هم نگران فرد مبتلا شده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش جانباختگان و مبتلایان بیماری کووید ۱۹ این روزها منجر به هول و هراس بسیاری از هموطنان شده است که این امر ضرورت توجه به مدیریت استرس را بیشتر کرده است.

براساس آخرین آمار که روز گذشته از سوی وزارت بهداشت اعلام شد بیش از ۴۷ هزار نفر از شهروندان ایرانی بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و افزون بر ۹۳۵ هزار نفر هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

روانشناسان بالینی معتقدند افزون بر مخاطرات جسمانی ویروس کرونا، اختلالات روانی از جمله استرس و اضطراب ابتلاء به بیماری به ویژه برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای در کنار فردی که دوران قرنطینه ابتلاء به کرونا را سپری می‌کنند برخی خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

چگونه استرس را کنترل کنیم؟

یک روان پزشک بالینی که خود ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ را تجربه کرده است می‌گوید: باید پذیرفت در دوران ویروس کرونا استرس وجود دارد و باید راهکارهای کنترل آن را فرا گرفت.

شیرعلی خرامین تاکید کرد: استرس در دوران کرونا شامل قبل، حین و بعد از بیماری می‌شود.

وی بیان کرد: داشتن استرس به دلیل کاهش ایمنی بدن در سرعت ابتلاء و سخت‌تر شدن دوران بیماری اثربخش است.

خرامین افزود: ایمنی مانند سربازان بدن برای دفاع در برابر دشمن است که استرس با کاهش آن باعث پایین آمدن قدرت دفاعی بدن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوران قرنطینه را در خانه سپری کردم و به دلیل استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و مراقبت‌های بهداشتی بیماری به فرزندانم منتقل نشد تاکید کرد: در صورت شناخت راهکارهای سرایت ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از سرایت ویروس کرونا دلیلی برای وارد شدن استرس وجود ندارد.

فضای مجازی عامل مهم استرس

این روانشناس بالینی تاکیدکرد: اطلاعات غلطی که از طریق فضای مجازی به شکل گسترده‌ای در حال بازنشر است یکی از عوامل مهم افزایش استرس است.

خرامین عنوان کرد: بی توجهی به فضای مجازی به ویژه برای افرادی که در حال جدال با بیماری کووید ۱۹ هستند یکی از راهکارهای مدیریت استرس است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های رسمی این روزها وظیفه خود در آگاهی بخشی به جامعه را به خوبی ایفا می‌کنند از شهروندان خواست اطلاعات مورد نیاز را تنها از طریق منابع رسمی رصد کنند.

خرامین ابراز داشت: تلاش اطرافیان و آشنایان برای تأمین آرامش روحی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ راهکار دیگری برای کاهش استرس است.

این روانشناس معتقد است که انجام تماس تلفنی با بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند و مزاح به جای بزرگ کردن بیماری یکی از راهکارهای مهم کاهش استرس است.

وی بیان کرد: در مواجه با بیماری کووید ۱۹ باید پرسید چکار باید کرد که احتمال بهبودی بیشتر شود: حفظ روحیه، مراقبت‌های پزشکان و استفاده از داروها سه گانه بهبود بیماران است.

وی تاکید کرد: نه به عنوان یک روانشناس مسلمان بلکه براساس یافته‌های تجربی و علمی تکیه بر توکل به خداوند یکی دیگر از راه‌های روحیه بخشیدن به افراد در هنگام بروز بیماری است.

اخبار مرتبط عبور فارس از مرحله هشدار کرونا چهار برابر شدن جان باختگان کرونا در هرمزگان نظر میرسلیم در خصوص راه حل مهار کرونا پیام علی یونسی به مناسبت تولد زرتشت آیت الله غروی: شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت معصومه(ع) است

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لیگ برتر 99 کرونا در ایران کرونا ویروس استرس کرونا استرس ابتلا به کرونا غلبه بر استرس سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لیگ برتر 99 ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۵۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود

ایتنا - دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست تا با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای کمک به مبارزه با همه‌گیری‌های آینده موافقت کنند.
تفاهم‌نامه جدید و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های قوانین موجود در مقابله با همه‌گیری‌ها، به منظور تقویت دفاع جهانی در برابر عوامل بیماری‌زای جدید پس از همه‌گیری کووید-۱۹ که جان میلیون‌ها تن را گرفت، تدوین شده است.

کشورهای عضو این سازمان قرار است در روز ۲۱ اردیبهشت مذاکرات بر سر این توافق را نهایی کنند تا بتوانند آن را در نشست سالانه سازمان بهداشت جهانی در اواخر ماه به تصویب برسانند، ولی اختلافات بزرگی بر سر متن این تفاهم‌نامه وجود دارد.

تدروس آدهانوم، دبیر‌کل سازمان جهانی بهداشت، در نشست ژنو با اشاره به اهمیت این توافق به کشورهای جهان گفت: «به مردم دنیا، مردم کشورهای تان، و مردمی که نماینده آنها هستید، آینده امنی بدهید.»

یکی از اصلی‌ترین اختلافات میان کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه، موضوع به اشتراک‌گذاری عادلانه داروها و واکسن‌ها برای جلوگیری از تکرار معضلات دوران کرونا است.

دسترسی به پاتوژن‌های شناسایی شده در داخل کشورها، دسترسی به محصولات مبارزه با بیماری همه‌گیر مانند واکسن‌های تولید شده؛ و توزیع عادلانه نه تنها آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسیناسیون‌های ضد همه‌گیر، بلکه ابزار تولید آنها از موضوعات مورد بحث میان کشورها است.

شماری از سیاستمداران در کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا استدلال می‌کنند که این توافق که الزام قانونی دارد، قدرت زیادی را به سازمان بهداشت جهانی می‌دهد.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی این استدلال را رد می‌کند و می‌گوید تفاهم‌نامه به کشورها کمک می‌کند تا در برابر شیوع همه‌گیری بهتر از شهروندانشان محافظت کنند.

سازمان بهداشت جهانی در هفته‌های اخیر در مورد رشد تصاعدی آنفولانزای مرغی با نگرانی در مورد اینکه در صورت شروع انتقال آن بین انسان‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد، زنگ‌های خطر را به صدا درآورد و این موضوع، فوریت رسیدن به این توافق را برجسته‌تر کرد.

در تاریخ ۷۵ ساله این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، تنها باری که کشورهای عضو توانستند با یک معاهده قانونی الزام‌آور موافقت کنند، معاهده کنترل دخانیات در سال ۲۰۰۳ میلادی بود.

سازمان بهداشت جهانی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ به دلیل رویکرد خود در پیدا کردن منشاء ویروس آماج انتقادهای فراوان قرار گرفت.

در این ارتباط، این سازمان، یک بازدید به شدت کنترل شده از چین داشت و به این نتیجه رسید که «بسیار بعید» است که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان به انسان منتقل شده باشد.

با این حال سازمان بهداشت جهانی در پی فشارها، گزارش تحقیقی دیگری منتشر کرد و در آن، گروه متخصصان این سازمان گفتند که داده‌های لازم برای توضیح چگونگی شروع همه‌گیری وجود ندارد.

گروه متخصصان سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت که نمی توان نظریه «حادثه آزمایشگاهی» را نادیده گرفت اما تأکید کرد که چین اطلاعاتی به این نهاد بین‌المللی ارائه نکرده است که در آن احتمال ابتلا به ویروس کرونا ناشی از نشت آزمایشگاهی ارزیابی شده باشد.

دیگر خبرها

  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • با این راهکار استرس را از خود دور کنید
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس