Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که شنبه گذشته (۲۸ نوامبر)، «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد که سرانجام نیروهای ارتش اتیوپی وارد شهر «مکله» مرکز منطقه تیگرای و با احترام مردم این منطقه روبه‌رو شدند، حزب حاکم در تیگرای شب گذشته مدعی باز‌پس‌گیری شهر أکسوم از نیروهای ارتش اتیوپی شد.

نیروهای تیگرای کنترل شهر أکسوم را به دست گرفتند

شب گذشته «دبرتسیون گبرمیکائیل» رئیس منطقه تیگرای و رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، نیز مدعی شد که نیروهایش شهر «أکسوم» را تصرف کرده‌اند و آن را از نیروهای ارتش فدرال اتیوپی، «باز پس گرفته‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر، واقع در اتیوپی شمالی است که به دلیل وجود پادشاهی آکسوم چنین نام‌گذاری شده‌است.در افسانه‌های بومی آمده است که ملکه سبا از اهالی این شهر بوده و  برخی اکسوم را مقدس‌ترین شهر اتیوپی می‌دانند.

خبرگزاری رویترز به نقل از گبرمیکائیل، همچنین اعلام کرد که نیروهای تحت فرمان او یک جنگنده ارتش اتیوپی را سرنگون و خلبان آن را به اسارت گرفته‌اند.

پیشتر نیز نیروهای تیگرای در سطح میدانی، دستاوردهایی را کسب و ادعا کرده بودند که لشکر مکانیزه ۲۱ ارتش اتیوپی را به طور کامل نابود کرده است. علاوه بر آن یک بالگرد و یک تانک ارتش اتیوپی را منهدم  یا  فرودگاه شهر أکسوم و جاده‌های منتهی به آن را تخریب کرده‌اند.

هنوز هیچ توضیحی در این‌باره از سوی دولت یا ارتش اتیوپی ارائه نشده است.

به نوشته پایگاه خبری «عربی ۲۱»، اثبات صحت ادعاها و اخبار منتشر شده از سوی طرف‌های درگیری در اتیوپی دشوار است زیرا از آغاز حمله ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای در چهارم نوامبر جاری، کلیه خطوط ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت در منطقه تیگرای مسدود است.

مشکل امدادرسانی به ساکنان مرکز اقلیم تیگرای

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام می‌کند که نیروهای امدادرسان در مکله با مشکل کمبود مواد غذایی و پزشکی و کیسه‌هایی که برای پوشاندن اجساد مورد استفاده قرار می‌گیرند، مواجهند.

این کمیته اعلام کرد که نزدیک به ۸۰ درصد بیماران در بیمارستان «أیدر» یکی از بزرگترین نهادهای پزشکی در این شهر با مشکلات روحی و روانی مواجه شده‌اند.

برقراری آرامش نسبی در مرکز تیگرای

این کمیته اعلام کرد که شهر مکله از روز شنبه، شاهد آرامشی نسبی است و این امر بیانگر آن است که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای تصمیم گرفته است که با نیروهای ارتش اتیوپی در داخل این شهر که پیش از آغاز درگیری‌ها، نیم میلیون نفر جمعیت داشت، مقابله نکند.

درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در این منطقه از چهارم ماه نوامبر (۱۴ آبان) آغاز شده است.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.

انتهای پیام/م
 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز نیروهای ارتش منطقه تیگرای ارتش اتیوپی نخست وزیر آبی احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت چند تیپ از ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های فلسطینی، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد چند تیپ از نیروهای لشکر ۹۹ ارتش مجدداً به مناطقی مابین جنوب و شمال نوار غزه بازگشتند تا جایگزین نیروهای تیپ ناحال شوند که آماده حمله به رفح می‌شوند.

این در حالی است که در روزهای اخیر برخی از تیپ های ارتش رژیم صهیونیستی از برخی مناطق غزه از جمله خان یونس خارج شده بود.

در تحولی دیگر، ظهر امروز منابع محلی از درگیری شدید مقاومت با نظامیان اشغالگر در اطراف اردوگاه النصیرات در شهر غزه خبر دادند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد درگیری‌های شدیدی بین مبارزان مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر اسرائیلی در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه جریان دارد.

از سوی دیگر، الموگ بوکر خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ارتباط با نبرد زمینی غزه گفت: داستان حقیقی این روزهای نوار غزه این است که ما آن‌گونه که نتانیاهو می‌خواهد ادعا کند، به پیروزی نزدیک نیستیم.

کد خبر 6087602 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • حمله به مقر صلیب سرخ در غزه/ مقرهای فرماندهی و جاسوسی اشغالگران هدف حملات مقاومت
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت
  • وقوع حادثه امنیتی در آب‌های یمن
  • بازگشت چند تیپ از ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند
  • کشته شدن ۱۱ تروریست در پاکستان
  • مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان