Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@16:57:30 GMT

سیاهچاله‌ای به عظمت منظومه شمسی

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۶۱۴۱

سیاهچاله‌ای به عظمت منظومه شمسی

سیاهچاله یک جرم نجومی با نیروی جاذبه‌ای بسیار قوی است؛ قدرت بالای این گرانش باعث می‌شود که هیچ ذره‌ای، حتی نور هم نتواند از آن فرار کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان ناسا به تازگی تصویری هنرمندانه از یک رویداد جزر و مدی منتشر کرده است. این رویداد زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره به میزانی مرگبار به سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم نزدیک می‌شود، به حدی نزدیک که با پرتاب یک فواره قطبی واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سطح یک سیاهچاله افق رویداد گفته می‌شود. این سطح مرزی را مشخص می‌کند که مطابق با آن، شتاب مورد نیاز برای فرار از بلعیده شدن توسط سیاهچاله از سرعت نور، به عنوان محدودیت شتاب مورد سنجش کیهان، بالاتر می‌رود.

انواع سیاه‌چاله‌ها

در حالت کلی دو نوع اصلی سیاه‌چاله وجود دارد؛ سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای با وزنی سه تا ۱۰ برابر جرم خورشید که در سرتاسر کهکشان راه‌شیری پراکنده شده‌اند و سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم، هیولاهایی با عظمت بسیار زیاد از یک‌صد هزار تا میلیاردها برابر جرم خورشیدی که در مرکز اکثر کهکشان‌های بزرگ، از جمله راه‌شیری وجود دارند.

برای مدت‌های طولانی اخترشناسان یک نوع سیاه‌چاله میانه با وزنی بین یک‌صد تا ۱۰ هزار برابر جرم خورشید، به‌عنوان سیاه‌چاله‌های جرم‌متوسط نیز در نظر می‌گرفتند. در این زمینه شواهد غیرمستقیمی وجود داشت. طی تحقیقات سال گذشته امواج گرانشی ناشی از ادغام دو سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف و روی جرم به دست آمده با وزن ۱۴۲ برابر خورشید، نام GW190521 گذاشته شد.

شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها

سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای زمانی شکل می‌گیرند که سوخت هسته‌ای ستاره‌ای با بیش از ۲۰ برابر جرم خورشیدی به پایان می‌رسد و ستاره در خود فروریزش می‌کند. این فرو ریزش باعث انفجار ابرنواختری می‌شود که لایه‌های بیرونی ستاره را از بین می‌برد. ستاره‌های کوچک‌تر پس از پایان سوخت به ستاره نوترونی یا کوتوله سفید تبدیل می‌شوند، اما فرو ریزش ستاره‌های بزرگ‌تر با ادامه یافتن فشرده‌سازی همراه است و در نتیجه به سیاه‌چاله ستاره‌ای یا ریز سیاه‌چاله تبدیل می‌شوند. در صورتی که هسته متلاشی‌شده بیش‌از سه برابر خورشید جرم داشته باشد، هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع از تبدیل آن به سیاه‌چاله شود.

سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم هیچ منبع شناخته‌شده‌ای ندارند، اما شواهد حاکی است که از نخستین روزهای حیات کهکشان‌ها وجود داشته‌اند. چگونگی ایجاد این غول‌های فضایی مشخص نیست، اما مشخص است که این فضاهای بسیار بزرگ پس از به‌وجود آمدن، با تجمع ماده‌ای گرد و غبار و گازهای اطراف خود که از ستارگان و حتی سیاه‌چاله‌های دیگر گرفته شده است، رشد می‌کنند.

سیاه‌چاله‌ای به عظمت منظومه شمسی

در سال گذشته تلسکوپ افق رویداد (EHT) موفق شد برای نخستین بار تصویری از یک سیاه‌چاله را ثبت کند. این سیاه‌چاله به شکل دایره‌ای سیاه‌رنگ است که هم‌چون سایه سیاهی در پس زمینه یک دیسک داسی‌شکل چرخان از ماده‌ای داغ و درخشان قرار دارد. این سیاه‌چاله عظیم با حدود ۵۵ میلیون سال نوری فاصله از زمین و وزنی بیش‌از ۶ میلیارد برابر جرم خورشید، M87 نام گرفت. سطح یا افق رویداد این سیاه‌چاله به حدی وسیع است که می‌تواند بخش عمده‌ای از منظومه شمسی و حتی فراتر از سیارات را در بر گیرد.

بااین‌حال تحقیقات تلسکوپ‌های فضایی هابل، چاندرا، سوئیفت، NuSTAR و NICER و همچنین سایر مأموریت‌ها جاری در فضا همچنان در حال بررسی اندازه سیاه‌چاله‌ها و محیط آن‌ها هستند تا بتوانند اطلاعات بیشتری درباره این معماهای آسمانی و نقش آن‌ها در تکامل کهکشان‌ها و کل جهان هستی به دست آورند.

کد خبر 458011

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سیاه چاله سیاهچاله ابر نواختر کهکشان راه شیری کهکشان تلسکوپ فضایی تلسکوپ هابل ناسا فضا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا نجوم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برابر جرم خورشید سیاه چاله سیاه چاله ها ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا در این مراسم سید محمد طباطبایی معاون وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعریف منظومه جدیدی در وزارت آموزش پرورش با عنوان پرورش فراگیر، گفت: در این منظومه سه شعار محوری ایمان، امید و خردورزی و خودباوری و نشاط دنبال می‌شود.
محمد حسن حبیب الله زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم ضمن پاسداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تشریح آثار ایشان، هفته معلم را به معلمان مدارس ایرانی مستقر در ترکیه تبریک گفت.

دیگر خبرها

  • ادعای ستاره بایرن: به رئال فکر می‌کنیم، نه باخت!
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • رسمی: ستاره بایرن بازی با رئال را از دست داد
  • غول خفته والیبال جهان علیه معجزه ایران!
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • عکس| جشن قهرمانی ستاره رئال مادرید در آغوش مادر
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا
  • ستاره پرتغالی الاتحاد در لیست سیاه لیگ عربستان!