Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:52:55 GMT

۷۵ درصد ایرانیان بعد از کرونا ورزش نمی کنند

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۶۷۴۴

۷۵ درصد ایرانیان بعد از کرونا ورزش نمی کنند

به گزارش ایرنا، محمد حسین پور غریب روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره افزایش کم تحرکی بعد از کرونا افزود: این مساله اکنون یکی از نگرانی های جدی کشور است. در دوران کرونا شرایط و میزان ورزش تحرک مردم بدتر شده است در دنیا ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم ورزش نمی کنند اما در ایران قبل از کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم ورزش نمی کردند و بعد از کرونا این میزان ۲۰ درصد هم بیشتر شده و اکنون بیش از ۷۵ درصد مردم هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران گفت: توصیه متخصصان به مردم این است که حداقل ۱۵۰ ساعت در هفته فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشند و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند تا به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. این حداقل میزان توصیه شده است و هر چقدر میزان ورزش روزانه و هفتگی بیشتر شود و مثلا به ۳۰۰ دقیقه در هفته برسد، بیشتر به سلامت جسمی و روحی افراد کمک می کند.

وی ادامه داد: فعالیت ورزشی علاوه بر اینکه از بیماریهای قلبی و اسکلتی پیشگیری می کند از بروز افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی هم پیشگیری می کند و با افزایش ایمنی بدن در پیشگیری از کرون هم موثر است. ورزش کردن نقش مهمی نیز در بهبودی از بیماری و بازتوانی دارد

غریب پور گفت: یکی از مسائل مهم جامعه توسعه فرهنگ ورزش خانودگی است، به مردم توصیه می کنیم برای خود و خانواده شان زنگ ورزش تعریف کنند و ساعتی را در روز به انجام ورزش های هوازی در خانه یا پارک های خلوت نزدیک خانه اختصاص دهند.

وی افزود: انجام ورزش روزانه برای کودکان نیز بسیار مهم و ضروری است و حتما باید کودکان ۶۰ دقیقه در روزدر قالب بازی ورزش هوازی، قدرتی، تعادلی و کششی داشته باشند، در غیر این صورت  به عوارض خطرناکی در آینده مبتلا می شوند و در خطر چاقی، بیماریهای اسکلتی و متابولیک قرار می گیرند.

وی گفت: به ورزشکاران توصیه می شود در جاهای خلوت ورزش کنند که نیازی به استفاده از ماسک نباشد اما گر درجاهایی ورزش می کنند که شلوغ است حتما باید از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی ۴ تا ۵ متر را رعایت کنند تا در معرض ترشحات تنفسی قرار نگیرند.

وی گفت: مشکلات قلبی و ریوی خطرناک ترین عارضه در بین مردم است اما شایعترین اختلال در بین مردم مشکلات عضلانی است که با ورزش بسیاری از این مشکلات بر طرف می شود.

غریب پور از برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت بهداشت برای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و رعایت بیشتر استانداردها و پروتکل های بهداشتی در بین ورزشکاران حرفه ای خبر داد.

وی گفت: با توجه به اینکه ممکن است ورزش با شدت بالا اثرات منفی در ایمنی داشته باشد، از ورزشکاران حرفه ای می خواهیم ملاحظات قرنطینه را بیشتر رعایت کنند و بیش از یک ساعت در روز فعالیت ورزشی شدید نداشته باشند و به جای آن فعالیت ورزشی را  چند بار در روز تکرار کنند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی گفت: از همه ورزشکاران می خواهیم در صورت ابتلا به کرونا حتما تا دو هفته یا حداقل ۱۰ روز از ورزش سنگین خودداری  کنند و حداقل ۱۰ روز استراحت داشته باشند و بعد از اینکه تست آنها منفی شد،  قبل از شروع مجدد ورزش برای معاینه قلبی وتنفسی به پزشک مراجعه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور هواداران رشته های ورزشی گفت: در این مورد در جلسات ستاد ملی کرونا بررسی های لازم انجام می شود، اولویت اول بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی است اما چون پیک سوم کرونا شروع شده فعلا امکان حضور هواداران ورزشی وجود ندارد اما قرار است مسابقات فوتسال از هفته آینده شروع می شود.

ادامه دارد...

برچسب‌ها ویروس کرونا فدراسیون پزشکی ورزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فدراسیون پزشکی ورزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا فدراسیون پزشکی ورزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور وزارت بهداشت فعالیت ورزشی داشته باشند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص پزشکی ورزشی به ورزشکارانی که در فصل بهار، طبیعت را برای انجام تمرینات ورزشی خود انتخاب می کنند، توصیه‌هایی ارائه کرد.

دکتر مصطفی اکبری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ناپایداری آب و هوا در فصل بهار، اظهار کرد: در این فصل عموما هنگام صبح و عصر هوا خنک و در میانه روز هوا گرم است و گاهی نیز ناگهان با هوای بارانی و رگبار بهاری مواجه می شویم، لذا طبیعتا کسانی که ورزش در طبیعت را در برنامه روزانه خود قرار داده اند، در چنین شرایط آب و هوایی حتما باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. 

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: زمانی که ورزشکار از خواب بیدار می شود، تا حدود نیم‌ ساعت پس از بیدار شدن باید از شروع ورزش پرهیز کند تا بدنش به ناگهان با یک تنش مواجه نشود و کم کم برای شروع ورزش آماده شود. 

وی با بیان اینکه ورزشکاران بهتر است که پیش از ورزش از خوردن صبحانه اجتناب کنند، عنوان کرد: اگر ورزشکار بخواهد صبحانه میل کند، باید تا چند ساعت صبر کند تا صبحانه‌ای که خورده کم کم هضم شود و بعد از آن ورزش کند، لذا بهتر است پیش از ورزش صبحانه صرف نکند. 

اکبری تاکید کرد: برای اینکه ورزشکار حین ورزش با افت قند و یا انرژی بدن  مواجه نشود، توصیه می کنیم که حتما مقداری عسل داخل بطری آب خود بریزد و پیش از شروع ورزش، حین ورزش و بعد از ورزش مدام از آن به صورت جرعه جرعه بنوشد تا انرژی بدنش را  تامین کند. 

وی در ادامه درپاسخ به این سوال که بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی صبح است یا ظهر، اظهار کرد: برای برخی از رشته های ورزشی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهپیمایی و کوهنوردی که در دل طبیعت انجام می شود، توصیه می کنیم که حتما ورزشکاران صبح را برای ورزش انتخاب کنند و از مناظر طبیعی و انرژی مثبتی که طبیعت به  آنها منتقل می کند، استفاده کنند. 

این متخصص آسیب های ورزشی یادآورشد: هرچند که ورزش در هنگام صبح را توصیه می کنیم، اما با توجه به اینکه نسل جدید اکثرا صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند، لذا توصیه می کنیم برای اینکه سلامتی‌شان حفظ شود حتما عصرها به انجام تمرینات ورزشی بپردازند. 

وی در ادامه در رابطه با نوع پوشش ورزشکاران در تمرینات ورزشی در هوای بهاری هم گفت: باتوجه به اینکه هوا در این فصل متغیر است، ورزشکاران حتما چند لباس نخی به همراه خود داشته باشند و اگر حین تمرین دمای بدنشان بالا رفت از لباس های خود کم کنند، اما در صورتی که بخواهند توقف کنند و استراحت داشته باشند، باتوجه به اینکه بدنشان بتدریج سرد می شود و احتمال می رود که بیمار شوند، حتما لباس های خود را هنگام توقف افزایش دهند. 

اکبری اضافه کرد: اگر ورزشکار پس از انجام تمرینات برای مدت کوتاهی قصد توقف و استراحت داشت، حتما عرق بدن و صورت خود را خشک کند، زیرا زمانی که نسیم خنک بهاری به عرق او می خورد، زمینه بروز سردردها و برخی بیماریهای دیگر را در او ایجاد می کند. 

وی تاکید کرد: همچنین باتوجه به اینکه در این فصل ممکن است به یکباره هوا بارانی شود، بنابراین حتما ورزشکاران روپوشی از جنس پلاستیک و نایلون به همراه داشته باشند و زمان بارندگی آن را بپوشند تا بدنشان خیس نشود. 

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی، ورزشکارانی که به صورت منظم ورزش می کنند،  حتما بدن خود را به شرایط آب و هوایی متعادل مانند فصل بهار عادت دهند، چراکه به گفته پیامبر اکرم(ص) سرمای هوای بهار برای بدن مفید است و البته در کنار آن باید رژیم غذایی مناسب همراه با ویتامین «سی» را هم داشته باشند. 

وی در پایان عنوان کرد: ورزش کردن در طبیعت باعث آزاد شدن هورمون های دوپامین و سرتونین در بدن فرد ورزشکار می شود و او را تا پایان روز سرحال، شاد و با نشاط نگاه می دارد، بنابراین به همه مردم توصیه می شود که در فصل بهار از هوای لطیف بهاری و چشم انداز زیبای طبیعت استفاده کنند و در دل طبیعت با کمترین هزینه، ورزش کنند.  

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • تکذیبه تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • بانوی ورزش ایران: جایزه ای که از مردم بگیری چیز دیگری است