طلبه امروز می تواند با فعالیت های علمی و فرهنگی، امور دینی و معنوی مردم را احیاء کند
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۸۴۷۷
روحی گفت:طلبه امروز می تواند با فعالیت های علمی و فرهنگی، امور دینی و معنوی مردم را احیاء کند و به صورت حضوری و یا با استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی در فضای مجازی، مانع از انحراف جوانان، مردم و جامعه شود.
«علیرضا روحی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد، پیرامون وضعیت جامعه اسلامی پس از حادثه کربلا، بیان کرد: پس از واقعه کربلا، هیچ فعالیت سیاسی علنی از سوی معصومین(ع) مشاهده نشد و تمرکز ائمه اطهار علیهم السلام بر تقویت علم و معنویت جامعه اسلامی، حرکتی تاثیرگذار برای حفظ و بقای شیعه تا به امروز است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه پس از واقعه کربلا، اسلام با ضربه سنگینی روبرو شد، تشریح کرد: امام سجاد(ع) پس از عاشورای سال ۶۱ قمری، امکان فعالیت های سیاسی و اجتماعی را از سوی حکومت وقت نداشت، لذا تمرکز خود را به حرکت های فرهنگی معطوف ساخت.
وی با اشاره به قیام هایی که در زمان امام سجاد(ع) به وقوع پیوست، ادامه داد: قیام های «خرّه»، «توّابین» و «مختار» از جمله حرکت های مردمی در مدینه، مکه و عراق بود که در پی خونخواهی امام حسین(ع) شکل گرفتند اما امام سجاد(ع) در هیچ کدام از آنها حضور نداشت.
روحی تصریح کرد: توجه دادن مردم به امور معنوی، راز و نیاز، دعا و نیایش با خالق بی همتا، یکی از فعالیت های جدی امام سجاد(ع) بود که تاثیر بسزایی در حفظ شیعه پس از واقعه کربلا داشت.
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه قیام های مردمی پس از واقعه کربلا بدون مداخله امام سجاد(ع) هدایت می شدند، افزود: یکی از مهمترین مولفه هایی که در این دوره کاملا مشهود است، فعالیت های علمی و فرهنگی سید الساجدین(ع) می باشد که بر آنها تمرکز کرد و این امروز برای ما می تواند الگویی باشد تا اهمیت بیشتری بر مسائل اعتقادی مردم بدهیم.
وی با اشاره به تلاش های علمی معصومین(ع) و تربیت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ شاگرد مسلمان در زمان امام صادق(ع)، گفت: طلبه امروز می تواند با فعالیت های علمی و فرهنگی، امور دینی و معنوی مردم را احیاء کند و به صورت حضوری و یا با استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی در فضای مجازی، مانع از انحراف جوانان، مردم و جامعه با توجه به هجمه های فراوان در زمینه های مختلف، شود.
پایان پیام/483منبع: شبستان
کلیدواژه: امور دینی هر طلبه یک پژوهشگر طلبه ها طلبه فعالیت های فرهنگی فعالیت های علمی و فرهنگی پس از واقعه کربلا امام سجاد ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ننه گلبهار دوستت داریم
فرزندانش در روز ماما گردهم آمده بودند تا قدردان روزها و شبهای بیخوابی او باشند، کودکان حکم نوه و نتیجههایش را داشتند و یک صدا فریاد کودکانه سر میدادند، «ننه گلبهار دوستت داریم.»
به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، قابلگی سرمایه ارزشمندی در سرزمین ما بوده که امروز در حال افول و فراموشی است. قابلهها افراد مؤمن و توانمندی بودند که در سختترین شرایط و بدون کمترین امکانات نوزاد را به دنیا میآوردند.
ونک روستایی بن بست با جادهای صعبالعبور و خاکی در ۳۵ کیلومتری غرب سمیرم است، سالها پیش قابله روستا در تابستان و زمستان ننه شیرین و دخترش گلبهار بودند.
نیمههای شب، سحر، صبحدم و گاهی عصر و شبانگاه، کوبه در به صدا درآمد و ننه شیرین در یک چشم بر هم زدن عازم میشد. کوچههای تاریک و سرد و باریک و گاهی پر از برف را پیاده در تاریکی و روشنایی شب و روز میپیمود تا به مقصد برسد.
گاهی اواخر بهار و تابستان نیز عشایر میهمان در مزارع اطراف ننه شیرین و خاله گلبهار را برای به دنیا آمدن فرزندشان فرا میخواندند و ننه شیرین قصه ما، شب و نیمه شب سوار بر الاغ راهی چادر عشایر میشد.
مادران معنوی قصه ما آن روزها خواب و بیداری نداشتند و با توجه به زاد و ولد زیاد هر روز آماده مأموریت بودند؛ بدون چشمداشتی از کسی نوزادان را به دنیا میآوردند و مادر را تا چهل روز به حمام میبرند. مراسم خاص روشن کردن چراغ حمام، تیغ زدن نوزادان که امروز حجامت نام دارد و سوراخ کردن گوش دختران از جمله فعالیتهای آنها بود.
گلبهار سی سنبله قابله ۸۵ ساله ونکی است که مادر معنوی حدود چهل شهید است. شغلی که از مادر و مادر از مادرشوهر، به ارث برده است. ننه شیرین و خاله گلبهار، مادر و دختری که مادران معنوی ۱۰۰ شهید شهر ونک هستند و خاله شیرین که خود مادر یک شهید نوجوان است.
امروز فرزندانش گردهم آمده بودند تا قدردان روزها و شبهای بیخوابی او باشند و کودکانی که حکم نوه و نتیجههایش را داشتند، یک صدا فریاد کودکانه سر میدادند، «ننه گلبهار دوست داریم.»
خانه خاله گلبهار آذین بسته حجله شهادت بود، شهادت فرزندی که در سن ۱۶ سالگی روز ۱۱ آبان ۱۳۶۱ در عملیات محرم به شهادت رسید و مادر گوشه طاقچه را به تصاویر فرزند و تنها یادگاریهایش مزین کرده بود.
در بین یادگاریهای به جا مانده از شهید تفنگی چوبی است که خودش درست کرده بود و به گفته مادر در روزگار نوجوانیاش عراق ایران بازی میکرد. امروز تنها دلخوشی مادر قاب عکسی بود که مدام اسباب بازی روزهای کودکی فرزندش بوسه باران میشد.
آئین نکوداشت مادران معنوی شهدا لبخند را بر لبانش و اشک شوق را در چشمانش جاری کرده بود و از حضور مسئولان و مردم قدردان سپاسگزاری میکرد.
به گزارش ایمنا، فرماندار، امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سمیرم، امور بانوان فرمانداری، رئیس بنیاد شهید، مسئولان شبکه بهداشت و درمان، شهرداری و شورای اسلامی شهر ونک و مردم قدردان شهر ونک در این آئین شرکت و از وی تجلیل کردند.
کد خبر 750962