Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه مانع اصلی مسیر تربیت افراد بهره‌ور در حوزه آموزش نظام استخدام در کشور و نحوه ارزیابی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه است، گفت: جهت‌گیری‌های نادرست مانع بهره‌وری مطلوب از سرمایه‌گذاری‌ها در تعلیم و تربیت است.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مأموریت تربیت شهروندان مطلوب و تراز جامعه و نظام اسلامی بر مبنای استانداردهای مدنظر سند تحول بنیادین را در ساحت‌های شش‌گانه این سند بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تربیت دانش آموزان، افزود: فرایند تربیت دانش آموزان در چهار دوره سه‌ساله با توجه به اهداف هریک از دوره‌های تحصیلی و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: با توجه به اینکه فرایند تدوین اسنادی مانند سند تحول بنیادین یا اهداف دوره‌های تحصیلی، فرایندهای اطمینان‌بخشی هستند که مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح در آموزش‌وپرورش و در سطح کلان نظام واقع‌شده‌اند، به نظر می‌رسد مأموریت‌ها و اهداف تربیت انسان مطلوب که نشان‌دهنده اثربخشی نظام آموزشی است به‌درستی تدوین‌شده است.

وی ادامه داد: آنچه باید در توجه به بهره‌وری در نظام تربیتی، موردتوجه قرار گیرد، کارایی الزام دستگاه رسمی تعلیم و تربیت در تحقق این مأموریت‌ها است و برای پاسخ به اینکه آیا نظام تعلیم و تربیت از کارایی مطلوب برخوردار است یا خیر؟ باید دید در هریک از دوره‌های چهارگانه تربیتی طی ۱۲ سال توقف دانش‌آموزان و هنرجویان در مدرسه، محتوای تربیتی و آموزشی ارائه‌شده تا چه اندازه به تحقق اهداف و مأموریت‌های نظام جمهوری اسلامی منجر می‌شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: این امر مستلزم توجه به عناصر و ارکان اصلی تربیت در مدرسه؛ معلم، محتوای آموزشی، برنامه درسی، فضا و تجهیزات آموزشی و کیفیت دانش‌آموز ورودی به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی ازجمله تربیت‌معلمان مطلوب از طریق دانشگاه‌های ماموریت‌گرای این وزارتخانه، احداث، نوسازی و تجهیز بیشتر مدارس، انطباق یا همسوسازی محتوای آموزشی با اهداف و منویات سند تحول بنیادین در جهت اجرای مطلوب مأموریت‌های خویش برداشته است.

عضو کابینه تدبیر و امید، افزود: وجه دیگر بهره‌وری نیروی انسانی، تمهیداتی است که باید در سطح جامعه و در نظام‌های اشتغال کشور برای بهره‌گیری از توان فارغ‌التحصیلان مدارس فراهم شود تا هریک از آن‌ها در حوزه شغلی موردعلاقه خویش اشتغال داشته باشند و چون نقصان عمده‌ای در فضای اشتغال کشور وجود داشته، متأسفانه در دهه‌های گذشته اقبال زیادی از سوی نسل‌های مختلف فارغ التحصیلان مدارس برای ورود به دانشگاه و آموزش‌های عالی شده که این امر منجر به انباشت نیروی انسانی دارای تحصیلات عالیه در کشور شده و عملاً کشور را از نیروی کار ماهر اعم از کارگر و تکنیسین محروم کرده است.

وی ادامه داد: البته آموزش‌وپرورش برای تربیت نیروی کار ماهر در توسعه رشته‌های تحصیلی در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تلاش زیادی کرده و در چارچوب برنامه‌های توسعه ملی، به سهم این آموزش‌ها افزوده است، به‌نحوی‌که اکنون متقاضیان تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بیش از توان و ظرفیت و امکانات موجود آموزش‌وپرورش است.

وزیر آموزش‌وپرورش، خاطرنشان کرد: موفقیت بیشتر مستلزم تغییرات وسیع‌تری در عملکرد کلی نظام آموزش و نظام‌های مرتبط با آن است. سند تحول بنیادین به‌جای تمرکز بر حافظه محوری بر پرورش تفکر منطقی و حل مسئله، افزایش مهارت و تربیت دانش‌آموزان تأکید دارد که طبیعتاً در پرتو چنین نگرشی، خروجی آموزش‌وپرورش، افراد توانمندتری خواهد بود.

حاجی میرزایی، اظهار کرد: در شرایط حاضر جهت‌گیری‌های کلی نظام اشتغال و نحوه سنجش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه، پشتیبانی رویکرد سند تحول نیست، درنتیجه به دلیل جهت‌گیری‌های نادرست، بهره‌وری کامل از سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت آسیب می‌بیند که چرخش از این وضعیت به وضعیت مطلوب از سوی آموزش‌وپرورش مستلزم تحول در محتوای یادگیری و اصلاح نگرش درباره شرایط استخدام و به‌کارگیری افراد و سنجش تحصیلی است.

کد خبر 458608

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانش آموزان نظام تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین تحصیل محتوای آموزشی مدرسه وزیر آموزش و پرورش معلمان رشته های تحصیلی وزارت آموزش و پرورش شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت آموزش وپرورش جهت گیری دانش آموزان مأموریت ها بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، در این مراسم خوشگوار معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه درمدارس کردستان ۴۴ هزار نفراز دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت فعالیت میکنند گفت: دانش اموزان سفیر، در ۱۰ سرفصل، مباحث بهداشتی و سلامت را برای سبک زندگی سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و خود مراقبتی به دیگردانش آموزان آموزش میدهند.

طیبی راد معاون پرورشی وفرهنگی آموزش وپرورش کردستان هم با بیان اینکه سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت، شعار امسال سفیران سلامت است گفت: ارتقاء سلامت روحی، روانی و جسمی دانش آموزان با بکارگیری تغذیه سالم، تحرک و چابکی و نشاط از اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است.

مفیدی رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج هم با اشاره به اینکه ارتقاء سطح سواد دانش آموزان در ساحت تربیت زیستی وبدنی آموزش و پرورش از اهداف فعالیت‌های سفیران سلامت است گفت: این مهم از طرف دانش آموزان داوطلب در استان به صورت مطلوب انجام شده است.

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت