Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر موضوعی که بیشتر از همیشه توسط تیم رسانه‌ای غرب دنبال شد، بحث ایران هراسی بود، آنها این موضوع را با جدیدترین شیوه‌ها پیگیری می‌کنند تا جایی که به یکی از بخش‌های مهم دیپلماسی عمومی آمریکا تبدیل شده است.

ایران هراسی طی سی سال گذشته توسط دولت‌های ایالات متحده آمریکا چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، به صورت پیوسته در سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی این کشور دنبال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سوالی که اکنون پیش می آید، چرایی اتخاذ راهبرد ایران هراسی است که ریشه آن به شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باز می‌گردد.

چرا برخی ایران هراسی را دنبال می‌کنند؟

کارشناسان اهداف این موضوع را در فروش سلاح به همسایگان کشورمان، اعزام نیرو‌های نظامی به منطقه برای تسلط کامل بر منابع انرژی در کشور‌های همسایه ایران، جایی که بیش از ۴۰٪ ذخایر انرژی فسیلی دنیا از جمله نفت و گاز را در خود جای داده است، علاوه بر این آنها با سلاح ایران هراسی به دنبال تحریک و ترغیب یا اجبار به تغییر بافت جمعیتی، رسم‌الخط، زبان و رسوم مذهبی مناطقی که پیش‌تر جزء خاک ایران بوده‌اند.

همچنین انحراف افکار عمومی اعراب از جنگ اعراب، رژیم صهیونیستی، تشکیل یک جبهه نوین، شکل دادن به مفهوم جنگ اعراب و ایران، متوقف کردن ایران برای تبدیل شدن به یک الگو موفق برای انقلاب کشور‌های اسلامی هم‌پیمان کشور‌های غربی و توجیه افکار عمومی کشور‌های دنیا برای انجام اعمال غیرقانونی و خارج از قوانین جهانی مانند تحریم‌های یکجانبه، ترور دانشمندان ایرانی، حملات الکترونیکی و اینترنتی، نقض هوایی کشور و نهایتاً حمله و اشغال کشور هستند.

اخیرا رسانه‌ها از دیدار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خبر دادند. در همین باره خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که نتانیاهو به‌صورت مخفیانه به عربستان سعودی سفر و با بن‌سلمان دیدار کرده و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز در این دیدار حضور داشته‌اند.

نشست و برخاست پنهانی مثلث تنش در منطقه

خبر دیدار نتانیاهو با بن سلمان و پمپئو در حالی منتشر می‌شود که حدود چند هفته گذشته رسانه‌ها گزارش دادند، دولت ترامپ قصد دارد در هفته‌های پایانی کار خود، با هماهنگی رژیم صهیونیستی و چند کشور عرب منطقه، مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه و غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای علیه ایران اعمال کند. در آن گزارش‌ها دلیل چنین اقدامی جاری کردن سیلی از تحریم‌های غیرهسته‌ای و افزایش فشار بر ایران برای سخت‌تر شدن بازگشت دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، به برجام عنوان شده بود.

این سفر مخفیانه که مقامات رژیم صهیونیستی آن را تأیید، وزیر خارجه عربستان سعودی آن را تکذیب کرد و نتانیاهو هم از پاسخگویی در این زمینه طفره رفت، واکنش‌هایی را به همراه داشت. رئیس دفتر سیاسی جنبش «نجباء» عراق سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی را نشانگر خیانت حکام آل سعود دانست. جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن محکوم‌کردن میزبانی عربستان سعودی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درباره مقدمه‌چینی برای تجاوز گسترده علیه ملت فلسطین هشدار داد. از سوی دیگر محمود الزهارعضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی گفت که مشکل، کشور عربستان نیست، بلکه افرادی هستند که بر این کشور حکومت می‌کنند.

رایزنی‌های پنهانی وزیرخارجه آمریکا با برخی سران کشور‌های منطقه در حالی اتفاق افتاده است که کارشناسان معتقدند؛ سفر وزیرخارجه آمریکا به منطقه و دیدار‌های پنهانی او با نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی و نیز ولیعهد عربستان این مفهوم را دارد که موضوع ایران هراسی در منطقه همچنان مورد تاکید و به طور حتم در دولت‌های بعدی آمریکا نیز این موضوع به قوت خودش ادامه خواهد داشت.

هدف سفر وزیرخارجه آمریکا به منطقه چه بود؟

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیرخارجه آمریکا به منطقه و دیدار‌های پنهانی او با نتانیاهو و بن سلمان، معتقد است که سفر‌های دوره‌ای مقامات آمریکایی در هفته جاری در حالی صورت گرفته که دولت دونالد ترامپ در حال خروج از حاکمیت است، اما او به دنبال پیگیری ساختار‌ها در آمریکاست. بدین مفهوم که هر کدام از احزاب در کاخ سفید حضور داشته باشند این امور را با روش‌های خودشان پیگیری می‌کنند. در حال حاضر با توجه به اینکه دولتمردان آمریکایی در طول ۴۲سال گذشته شرایط ویژه‌ای را بر ملت ایران تحمیل کردند، لذا چه دموکرات‌ها روی کار بیایند و چه جمهوری خواهان، به طور ثابت با انقلاب اسلامی و ملت ایران مخالفند؛ از این رو نباید تصور کنیم که سفر وزیرخارجه آمریکا به منطقه بی مفهوم است، مفهوم آن این است که موضوع ایران هراسی در منطقه همچنان مورد تاکید قرار دارد و باید این روند ادامه داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه اگر ترامپ هم از کاخ سفید خارج شود باید موضوعاتی که به نفع منافع ملی آمریکاست از جمله دوشیدن کشور‌های عربی و ترساندن آن‌ها از جمهوری اسلامی ایران ادامه داشته باشد، گفت که دیدار‌های پمپئو با مقامات منطقه با محوریت جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌های اسلامی که در منطقه با استفاده از آموزه‌های انقلاب اسلامی در حال شکل گیری و قوت یافتن هستند، انجام شده است.

صدرالحسینی همچنین گفت که وزیر خارجه آمریکا با سران کشور‌های منطقه در مورد جمهوری اسلامی ایران رایزنی کرده است؛ همچنین در مورد حمایت دائمی از سران کشور‌ها منطقه و نیز فروش تسلیحات به آن‌ها نیز محور گفت‌وگو‌های وزیرخارجه آمریکا با سران این کشور‌ها بوده است و البته این مسائل با تغییر روسای جمهور در آمریکا تغییر نخواهد کرد.

چرا رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا به تقلا افتادند؟

مجتبی امانی، حافظ منافع سابق ایران در قاهره در گفت‌وگویی درباره تماس نتانیاهو با بایدن با محوریت مسئله ایران و برجام، گفت که مشخص است استراتژی صهیونیست‌ها در یک دهه اخیر متمرکز بر آن است که تضاد صهیونیستی_ اسلامی یا صهیونیستی -عربی را تبدیل به تضاد ایرانی- عربی یا تضاد شیعه و سنی کند و متاسفانه به دلیل همکاری برخی سران کشور‌های عرب با این پروژه، این پروژه توانسته محوریتی به رهبری سعودی در منطقه ایجاد کند، به زعم خودشان ایران و محور مقاومت را به عنوان یک طرف دعوا در منطقه تعریف کنند تا با این روش تضاد‌های کشور‌های عرب با صهیونیست‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها بار‌ها اعلام کردند که به دنبال تمرکز بر ایران هراسی و خطرناک جلوه دادن شیعه در منطقه هستند، گفت که آن‌ها به دنبال این هستند که فاصله خود با رژیم صهیونیستی را کاهش دهند. اساس این سناریو با روی کار آمدن ترامپ تلاش شد تا آمریکا نیز به محور اسرائیل و عربستان بپیوندد، اما روحیه کاسب کارانه ترامپ آمریکا را تبدیل به یک عنصر نیمه فعال کرد.

امانی با اشاره به اینکه رهبران رژیم صهیونیستی با خروج آمریکا از برجام تصور کردند که آمدن بایدن و احتمال بازگشت مجدد به برجام سیاست ایران هراسی و تقابل با ایران را در منطقه کاهش خواهد داد، گفت که از این منظر صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند که مانع هر گونه تغییر سیاست‌های آمریکا در زمان ترامپ شوند که از جمله آن‌ها توافق نامه برجام است.البته برای نتانیاهو در قبال رفتن ترامپ از کاخ سفید مسئله بزرگتری از برجام وجود دارد و آن اینکه ترامپ چندین قدم هر چند نمایشی در مورد تقویت صهیونیست‌ها در منطقه انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به معامله قرن، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس اشاره کرد.

او همچنین گفت که علی رغم همه این اتفاقاتی که نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان در راستای ایران هراسی انجام داده و می‌دهند، به نظر می‌رسد این اقدامات در مراحل ابتدایی خود با موفقیت چندانی روبرو نبوده است و آنچه در میدان عمل دیده می‌شود برخلاف خواست و هدف سیاست‌های سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

ترامپ به دنبال سرانجامی برای پروژه ناتمام ایران هراسی

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که موضوع ایران هراسی از سال‌ها پیش در دستور کار غرب و ایالات متحده قرار گرفت و برخی از رژیم‌های منطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی و آل سعود، بحرین و امارات بخشی از جریان سازی‌های علیه ایران و ایران هراسی را تشدید می‌کنند.

او در ادامه گفت که عربستان سعودی با برخورداری از ۱۰۰ شبکه ماهواره‌ای فعال و گردش مالی سالانه ۱۰ میلیارد دلار در حوزه رسانه به نیابت از آمریکا، رژیم صهیونیستی و با پوشش و ادبیاتی اسلامی سعی می‌کند که پروسه شیعه هراسی و ایران هراسی را در سطح جهان گسترش دهد، به همین دلیل یک جبهه عبری_عربی طی سال‌های اخیر با اشراف ایالات متحده در منطقه علیه ایران شکل گرفته است که در آن برخی از رژیم‌های مرتجع عربی و در راس آن عربستان سعودی حضور دارند، این جبهه تلاش می‌کند که ایران را دچار انزوا کند و از رهگذر جریان سازی و سیاه نمایی وانمود کند که ایران یک کشور منزوی و ورشکسته است که قادر به اداره خود خارج از چتر حمایت آمریکا و غرب نیست.

هانی زاده همچنین گفت که برخی از رسانه‌های معاند همسو با رسانه‌های عبری_عربی_آمریکایی علیه ایران جریان سازی می‌کنند و سعی دارند پروسه ایران هراسی را در سطح افکار عمومی جهان گسترش دهند. هدف جریان ایران هراسی این است که همه اعمال تروریستی عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ملت‌های منطقه از جمله مردم یمن ترور‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه رهبران جریان‌های مبارز منطقه انجام می‌دهند با هدف بزرگنمایی خطر ایران شکل می‌گیرد و محور مقاومت هم بخشی از هدف این جریان سازی هاست.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت که اگرچه در این جریان سازی‌ها و ایران هراسی ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد، اما در دراز مدت حقانیت جمهوری اسلامی ایران و ملت ما برای افکارعمومی کاملا روشن خواهد شد و نمونه اخیر آن نشستی بود که بین  نتانیاهو، بن سلمان و پمپئو در شهر نئوم عربستان انجام شد و بعد از این نشست شاهد ترور دردناک «شهید محسن فخری زاده» بودیم و این بخشی از پروسه ایران هراسی است، لذا اکنون ملت ایران باید به سمت همگرایی و پرهیز از شکاف در دیدگاه حرکت کند تا این پروسه ایران هراسی را خنثی کنند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی ایران هراسی پمپئو وزیر خارجه آمریکا سفر وزیرخارجه آمریکا به منطقه نخست وزیر رژیم صهیونیستی کارشناس مسائل بین الملل جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی ایران هراسی عربستان سعودی سران کشور ها صهیونیست ها علیه ایران جریان سازی بن سلمان رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، اگر ریاض و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط موافقت نکنند، دولت بایدن با عربستان سعودی موافقت‌نامه دفاعی امضا نخواهد کرد و تاکید کرد: «شما نمی‌توانید یک بخش را از بقیه جدا کنید.»

به گزارش ایسنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه «فایننشال تایمز» پیشنهادات اخیر مبنی بر اینکه در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاهی آل سعود مورد بررسی قرار می‌گیرد، رد کرد.

دولت بایدن برای تشویق ریاض به رسمی کردن روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از طرح‌هایی برای «تضمین صلح پایدار در خاورمیانه»، توافق سه‌جانبه‌ای را به‌ویژه بعد از هفتم اکتبر که عملیات صهیونیست‌ها علیه غزه به راه افتاد و برای هفت ماه است که ادامه دارد، تحت فشار قرار داده است.

ایالات متحده امیدوار است که از چشم‌انداز روابط با آل سعود و عادی‌سازی روابط دیگر کشورهای مسلمان، برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای موافقت با امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها استفاده کند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها هرگونه حرکت به سوی راه‌حل دو دولتی برای درگیری طولانی تل‌آویو و فلسطین را رد کرده است.

سالیوان گفت: «چشم‌انداز یکپارچه تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی، همراه با گام‌های معنی‌دار از جانب مردم فلسطین است. همه اینها باید با هم جمع شوند... شما نمی‌توانید یک قطعه را از بقیه جدا کنید.»

جیک سالیوان گفت جو بایدن قصد دارد به طور علنی «مسیر به سمت منطقه‌ای آرام‌تر را شرح دهد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «انتظار دارم در ماه‌های آینده از رئیس‌جمهور بایدن و دیگران، بیشتر در مورد مسیری که ما معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌تر و منطقه صلح‌آمیزتری ایجاد کند، بشنوید.»

او افزود: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی آنچه را که فکر می‌کنیم معقول است، کار کنیم و تلاش کنیم تا هر چه بیشتر کشورهای منطقه را با آن همراهی کنیم و سپس آن را ارائه کنیم و در نهایت این به عهده رهبری اسرائیل و مردم اسرائیل است که تصمیم بگیرند که آیا این راهی است که آنها می‌خواهند طی کنند یا خیر.»

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ «برای تامین صلح در منطقه» ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از ۷ اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید «گام‌های برگشت‌ناپذیر» را به سوی تشکیل کشور فلسطین ببیند.

اظهارات سالیوان در حالی مطرح شد که ویلیام برنز، رئیس سیا در قاهره بود، جایی که میانجی‌ها به دنبال متقاعد کردن حماس برای پذیرش پیشنهادی برای توافق هستند که منجر به آتش‌بس و آزادی اسرای صهیونیست می‌شود. میانجی‌ها امیدوارند که برای توقف شش هفته‌ای اولیه در جنگ میانجی‌گری کنند که سپس برای مذاکره در مورد آتش‌بس پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجمعات در آمریکا از روی انسانیت و عدالت خواهی است
  • مختصات نظم جدید منطقه
  • اتحاد ملت‌ها، انزوای صهیونیسم
  • مقاومت اسلامی لبنان از تهدیدهای دشمنان هراسی ندارد
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟