Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پیشگیری از شیوع کرونا، کاهش تجمعات را می‌طلبد که این تجمعات ممکن است در نقاط مختلفی از شهر رخ دهد؛ از یک نانوایی گرفته تا برگزاری یک جلسه رسمی.

یکی از نقاط مهم پر تجمع معمولاً ادارات خدمات رسان می‌باشند. جایی که جمعیت نسبتاً بالایی روزانه به دلایل مختلف به آن سر زده و سعی در رفع مشکلات خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو الکترونیکی شدن خدمات یکی از محورهایی است که می‌تواند در این شرایط گامی بلند هم در راستای پیشگیری از کرونا و هم در راستای خدمت دهی ساده‌تر به مردم باشد.

بیمه و خدمات تأمین اجتماعی با حجم بالایی از افراد در برگیرنده خود یکی از نهادهایی است که روزانه پذیرای جمعیت نسبتاً بالایی در ادارات خود می‌باشد. نام نویسی و آغاز بیمه، تمدید بیمه، صدور دفترچه اولیه و یا تهیه دفترچه جدید و واریز حق بیمه جزئی کوچک از دلایلی است که شهروندان را به این اداره می‌کشاند.

سیکل‌های اداری و گلایه‌های مردم

خبرنگار خبرگزاری مهر به منظور بازدید از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مرکز خدمات تأمین اجتماعی بجنورد می‌رود. همان ابتدا میزان شلوغی مجموعه ما را متعجب می‌کند اما هر یک از افراد کاری دارند و به دلیلی وارد این نهاد شده‌اند.

سر صحبت را با یکی از ارباب رجوعان که باز می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم پیگیر انجام شروع بیمه به صورت خویش‌فرما است. او می‌گوید: در این شرایط کرونا که باید بسیاری از فعالیت‌ها مجازی باشد نه تنها چنین نیست بلکه لیستی داده‌اند که باید تک تک آنها را انجام دهم.

این شهروند بجنوردی ادامه می‌دهد: از گرفتن آزمایش خون گرفته تا رفتن به چشم پزشکی؛ در این شرایط که بیمارستان‌ها جز محل‌های پر خطر هستند باید ما مجبور به دادن آزمایش برای بیمه شدن باشیم؟

بخش دیگری از مجموعه مشغول دادن فیش واریز حق بیمه بود. این نقطه یکی از پر ازدحام ترین منطقه‌های این اداره به شمار می‌آمد. برای اینکه خللی در نوبت‌ها اتفاق نیفتد هر نفر یک کارت شناسایی روی میز کارمند مربوطه گذاشته بود تا اسم‌ها را یکی یکی صدا بزند.

اطمینانی به سیستم غیر حضوری نیست

همانطور که به اطراف نگاه می‌کردیم و این جمعیت را در یک زیر زمین بدون تهویه مناسب می‌دیدیم از یکی از مراجعان پرسیدیم که چرا به صورت الکترونیکی پرداخت نمی‌کند؟ بلافاصله با حالت بی حوصلگی گفت: هیچ حساب و کتابی ندارد.

همان لحظه ارباب رجوع دیگری بیان کرد: پدرم در زمان بازنشستگی متوجه شد ۳ ماه برایش بیمه لحاظ نشده است در حالی که هر ماه بدون استثنا حق بیمه را می‌ریخت منتها اکنون هیچ مدرکی نداریم و تو هم اگر بیمه پرداخت می‌کنی رسید را نگهدار که لازم می‌شود.

این مشکل چندین نفر از ارباب رجوعان در همان لحظه بود که عنوان شد. عدم پرداخت الکترونیکی حق بیمه به دلیل عدم اطمینان به سیستم مجازی. البته این حدس و گمان را کارمند بیمه نیز تأیید کرد و گفت: امکان واریز حق بیمه از طریق درگاه‌های اینترنتی وجود دارد اما اگر حضوری این اقدام را انجام دهی اطمینانش بیشتر است.

وی افزود: بسیاری از موارد اتفاق افتاده که افراد مدعی پرداخت حق بیمه از طریق غیر حضوری بوده‌اند اما چون مدرکی همراه نداشته‌اند حرفشان به جایی نرسیده است.

خدمات غیر حضوری بررسی شده‌اند / ‏‬مردم از این خدمات استفاده کنند

سید احمد سیدی، مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی در این خصوص در گفتگو با مهر با رد این ادعا اظهار کرد: تمام زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرح خدمات غیر حضوری قبل از اجرای کشوری در یکی از شعب تأمین اجتماعی به صورت پایلوت بررسی شده و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: از طرفی بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل و تعدادی دیگر از بانک‌ها، زیر ساخت‌های ارتباطی بسیار منسجم و مطمئنی دارند که با اداره امور مالی سازمان تأمین اجتماعی لینک شده‌اند.

سیدی در خصوص ادعای تعدادی از کارکنان مبنی بر عدم اطمینان به پرداخت‌های غیر حضوری گفت: به طور قاطع عرض می‌کنم این گفته اگر از سوی تعداد معدودی از کارکنان بیان شده به هیچ وجه صحیح نیست و شهروندان می‌توانند با خیال راحت از خدمات غیرحضوری استفاده کنند.

مدیران خدمات غیر حضوری نهاد خود را احصا کنند

هرچند برخی ادارات زیرساخت‌هایی را برای خدمات غیر حضوری مردم مهیا کرده‌اند اما باید اذعان کرد که اکنون این خدمات در قیاس با حجم مطالبات و خواسته‌های کاری مردم ناچیز است. در این بین محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در جلسه پیشین ستاد کرونا استان از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا گزارشی مبنی بر میزان فعالیت‌ها غیر حضوری، امکانات و زیرساخت‌ها، ضعف‌ها و مشکلات این حوزه اعلام کنند تا در دوران محدودیت‌های کرونایی آنها اصلاح شوند.

اما پس از گذشت حدود دو هفته از این خواسته خبری در این خصوص تاکنون منتشر نشده است.

در شرایطی که کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل و فعالیت‌ها را با بحران رو به رو کرده به نظر می‌رسد با اندکی تلاش و همت می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و زمینه اجرای بسیاری از فعالیت‌های اداری را به صورت غیر حضوری مهیا کرد.

کد خبر 5084909

منبع: مهر

کلیدواژه: تأمین اجتماعی خراسان شمالی خدمات غیر حضوری بانک ها محدودیت های کرونایی دولت الکترونیک ویروس کرونا محسن فخری زاده شیراز بارش برف محدودیت های کرونایی بارش باران کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا ترور دانشمندان هسته ای بوشهر گرگان عکس استانها تعطیلی ادارات خدمات غیر حضوری تأمین اجتماعی فعالیت ها حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر هفت سال سن در استان کرمانشاه از ابتدای سال جاری رایگان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا تحویلیان امروز _ پنجشنبه ششم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه خدمات بیمه‌ای صورت گرفته در دولت سیزدهم بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: دولت طرح‌های تشویقی خوبی را برای زوج‌ها در جهت فرزندآوری و جوانی جمعیت در نظر گرفته است.

وی ضمن تصریح اینکه ازجمله طرح‌های تشویقی زیرپوشش بیمه‌ای رایگان کودکان زیر هفت سال است، افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ با اجرای طرح پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال توسط بیمه سلامت، خدمات و هزینه‌های درمانی ارائه‌شده به این کودکان در تمام مراکز درمانی رایگان شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه بابیان اینکه این قانون در هیأت دولت تصویب و به بیمه‌های پایه ابلاغ‌شده است، تصریح کرد: بر اساس این طرح همه خدمات سرپایی و بستری کودکان تا سن هفت‌سالگی در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رایگان شد و همه هزینه‌های کودکان در مراکز دولتی دانشگاهی توسط بیمه سلامت پرداخت خواهد شد.

کد خبر 747959

دیگر خبرها

  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • تمدید فرصت ثبت نام بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر
  • پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد
  • بیش از ۱۰ هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند  
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص از خدمات بیمه سلامت
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده