Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:14:20 GMT

رسانه ها، دنیای استکبار را وادار به پاسخگویی کنند

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۶۵۸۵

رسانه ها، دنیای استکبار را وادار به پاسخگویی کنند

 روزنامه رسالت سه شنبه ۱۱ آذر در گفت وگو با جلال غفاری، استاد دانشگاه امام حسین علیه‌السلام و مدیر پیشین شبکه افق سیما، به بررسی ابعاد رسانه ای شهادت دانشمند هسته ای کشور پرداخت که در گزیده ای از آن آمده است: آدینه گذشته بود که به ناگاه رسانه‌ها پر شدند از خبر شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای، دفاعی کشور، دکتر محسن فخری‌زاده، مجاهدی گمنام‌ که بعد از شهادت، نام‌ بلند ایشان پس از سال ۲۰۱۰ و ترورهای‌ سریالی شهدای هسته‌ای به‌عنوان برجسته‌ترین شهید علمی‌ کشور در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهادتی که ردپای تروریسم دولتی به‌وضوح در آن دیده می‌شود اما فراتر از ابعاد سیاسی و امنیتی که این اقدام خصمانه دشمنان علیه ملت ایران داشت، باید از ابعاد فرهنگی و رسانه‌ای شهادت عالم پارسا محسن فخری زاده نیز گفت، شخصیتی که خود امروز نقش رسانه انقلاب اسلامی‌ ایران را ایفا می‌کند، بر همین اساس گفت‌وگویی با دکتر جلال غفاری، استاد دانشگاه امام حسین علیه‌السلام و مدیر پیشین شبکه افق سیما انجام شد و از فضای فرهنگی و رسانه‌ای پس از شهادت این دانشمند بزرگ صحبت کردیم.

به نظر شما چگونه، مجاهدی که تمام عمر به‌صورت خاموش و گمنام مجاهدت کرده است، با سرعتی باورنکردنی محبوبیتی در راز سایر شهدای برجسته انقلاب اسلامی در حوزه افکار عمومی پیدا می‌کند؟
 برای پاسخ به این سؤال ترجیح می‌دهم در ابتدا از دوگانه «رسانه لیبرال»، «رسانه مقاومت» استفاده کنم. رسانه لیبرال اساسا رویکردش تخدیر مخاطب است و در خدمت صاحبان سرمایه و قدرت هستند بنابراین از فرم‌های رسانه‌ای سرد استفاده می‌کنند
 اما در تئوری رسانه‌ای مقاومت با توجه به هدف فرا مادی آن‌که انسان‌سازی و تعالی بشر است از رویکرد و فرم رسانه‌ای گرم استفاده می‌شود و تصور می‌کنم باید از نگاه سنتی به رسانه‌ها فاصله بگیریم و بگویم در مکتب رسانه‌ای مقاومت اشخاص خود به‌مثابه رسانه‌ای مستقل عمل می‌کنند. به نظرم‌ در شهادت ایشان نیز این اتفاق افتاد، صدالبته عمق خباثت و پلیدی دشمن صهیونیستی در به شهادت رساندن این عالم پارسا در برجسته‌سازی موضوع بی‌تأثیر نبود ولی شخصیت شهید و تقابل دوگانه خیر و شر که دوگانه‌ای ازلی، ابدی است عامل اصلی این برجسته‌سازی و ضریب یافتن در سطح جامعه بود، دوگانه‌ای که پس از شهادت ایشان در فضای عمومی جامعه بسط یافت و به دنبال آن جنایت به شهادت رساندن این شهید بزرگوار ابعاد رسانه‌ای و مردمی گسترده‌تری در مقایسه با سایر جنایات دشمن صهیونیستی پیدا کرد.

در روزهای گذشته شاهد بودیم که رسانه‌های فارسی‌زبان برای ماساژ خبری و کاستن از احساسات ضد اسرائیلی ایرانی‌ها که غلیان کرده بود اقدام‌به کاربردن عباراتی چون مدیر پروژه برنامه نظامی اتمی‌ ایران موسوم به آماد کردند و از سوی دیگر مطرح کردند که این یک نبرد میان ایران، اسرائیل و آمریکاست‌و ذات یک نبرد کشته شدن فرماندهان و سربازان است بنابراین مطالبه مردم ایران برای انتقام سخت و تروریستی بودن این عمل به آن معنا صحیح نیست! نظر شما از منظر رسانه‌ای و فرهنگی در این‌ خصوص چیست؟
تمام دولت‌ها و رسانه‌های آن‌ها از این موضوع آگاهی دارند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، اگر هم خلاف آن را فریاد می‌کنند صرفا جهت تقابل رسانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران است ایران همواره از ورود به حوزه تسلیحاتی انرژی هسته‌ای خودداری کرده است، دلیل این مسئله هم فراتر از پروتکل‌های حقوقی بین‌المللی است.
استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی طبق فقه اسلامی فعلی حرام است و مقام معظم رهبری نیز حکم به حرمت این عمل داده‌اند بنابراین این ادعاها دروغ بزرگی بیش نیستند. جهانیان می‌دانند که ایشان مسئول پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بودند و تروریست واقعی دولت متخاصم رژیم صهیونیستی است که از ابتدای حیات خود افراد بسیاری را در سراسر جهان به‌صورت ناجوانمردانه ترور کرده است و به هیچ نهاد بین‌المللی نیز پاسخگو نیستند.  این‌که شخصیت بزرگی مانند شهید فخری‌زاده را در کشور خود به شهادت می‌رسانند فراتر از یک اقدام تروریستی صرف است، ترور شخصیتی در طراز شهید فخری‌زاده به‌نوعی اعلان جنگ مستقیم است و گذشتن از این موضوع به‌طور قطع دشمن را برای انجام جنایاتی مشابه جریح تر خواهد کرد.

مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت شهادت این دانشمند هسته ای‌و پاسدار والامقام اسلام، بر دونکته تأکید کردند، اول تعقیب و مجازات قطعی عاملان و آمران این حرکت و دوم ادامه یافتن راه شهید، ازنظر جنابعالی این مطالبه رهبری در فضای رسانه‌ای و فرهنگی کشور چگونه محقق می‌شود؟
بخش اصلی تحقق این مطالبه به کنش صحیح نهادهای علمی و دفاعی برمی‌گردد. صنایع دفاعی باید برای ادای دین به این شهید بزرگوار همچنین تحقق خواسته مقام معظم رهبری باقدرت و اراده بیشتری در جهت تکمیل پروژه‌های علمی و دفاعی گام بردارند. شهید فخری زاده بیش از آنکه یک شخصیت دفاعی باشند، نخبه‌ای دانشگاهی و دانشمندی پارسا بودند بنابراین بر ذمه دانشگاهیان است که برای پاسداری از خون این شهید بزرگوار تلاش خود را برای فتح قله‌های جدید علمی و تولد هزاران محسن فخری زاده جدید در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی روزافزون کنند. نقش رسانه‌ها نیز در این میان برجسته‌سازی و حمایت از این مطالبه رهبر حکیم انقلاب اسلامی و جلوگیری از به حاشیه رفتن این مطالبه به‌حق همچنین جلوگیری از تحریف شخصیت شهید است.

 نقش رسانه‌ها را در مدیریت افکار عمومی پس از حوادث این چنین چطور ارزیابی می‌کنید؟
به هر صورت این ترور یک مقوله امنیتی برای کشور بود بنابراین پرداخت رسانه‌ای به ابعاد آن‌هم منوط به نظرات شورای‌عالی امنیت ملی است، اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، در تئوری رسانه‌ای مقاومت، اشخاص نیز به‌طور مستقل  می‌توانند در نقش رسانه ظاهر شوند
 در مکتب رسانه‌ای انقلاب اسلامی خود شهادت و شهید همین‌طور اشخاص در جایگاه رسانه قرار می‌گیرند و می‌توانند اثر رسانه‌ای داشته باشند بنابراین ازنظر من، خود شخصیت شهید می‌تواند و در حال ایفای نقش رسانه‌ای خود است و دیگر رسانه‌ها در حال ایفای نقش مکمل هستند و به برجسته‌سازی و ضریب دهی به شخصیت شهید و بیان و بسط معارف شهید والامقام کمک می‌کنند. آنچه واضح و مبرهن است، فاصله‌گیری انقلاب اسلامی از چارچوب‌ها و خطوط قرمز نظام‌های سیاسی و فکری جوامع غربی در همه سطوح است بنابراین در منظر رسانه‌ای و فرهنگی نیز پارادایم انقلاب اسلامی باید با گفتمان خود آن بسط داده و تشریح شود.  

جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که گفتمان سیاسی جدیدی مقابل جوامع کمونیست و لیبرال مطرح کرد، می‌بایست در سپهر رسانه‌ای جهان نیز نظام فکری خود را گسترش دهد، در پارادایم رسانه‌ای مقاومت همان‌طور که اشاره شد اشخاص می‌تواند به‌طور مستقل در نقش رسانه ظاهر شوند و بسیار اثرگذارتر از سایر رسانه‌ها در خدمت انقلاب دربیایند، شاید اغراق نباشد که همین ویژگی انسان‌سازی و تربیتی رسانه‌های مقاومت است که باعث ضریب یافتن این عبارت می‌شود شهید سلیمانی و اکنون شهید فخری زاده برای نظام سلطه بیش از سردار سلیمانی و دکتر فخری‌زاده چالش‌های گفتمانی در نبرد ابدی خیر و شر ایجاد خواهند کرد.

منبع: روزنامه رسالت برچسب‌ها تل آویو مقام معظم رهبری اسرائیل محسن فخری‌زاده شهید صنعت دفاعی برنامه هسته ای ایران انرژی هسته ای جلال غفاری قدیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تل آویو مقام معظم رهبری اسرائیل محسن فخری زاده شهید صنعت دفاعی برنامه هسته ای ایران انرژی هسته ای جلال غفاری قدیر تل آویو مقام معظم رهبری اسرائیل محسن فخری زاده شهید صنعت دفاعی برنامه هسته ای ایران انرژی هسته ای جلال غفاری قدیر اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار علی فدوی شامگاه چهارشنبه در آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در گلزار شهدای سبزوار افزود: با اراده حیدری رهبر معظم انقلاب و قوت سپاه اقدام کردیم و ننگ برای قدرت‌های شیطانی به بار آمد؛ آنها همان طور که در رسانه‌ها می‌بینید، مضحکه همه دنیا شدند و این قدرت انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: عملیات وعده صادق، صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرده است چنانکه هم اینک در فضای رسانه ای و اعتراف سران این رژیم نمایان است.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنان بنا بر محاسبات مادی و دنیایی، بالاترین قدرت‌های جهان محسوب می شوند اما قدرت انقلاب اسلامی بالاترین است چون به قدرت خدا متصل است و پیروزی حزب خدا را خود پروردگار ضمانت کرده است.

سردار فدوی افزود: با وجود اینکه دشمنان از هر راهی التماس کردند جمهوری اسلامی اقدامی نکند اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد و سپاه پاسداران به مثابه یاوران و سربازان حیدر عمل کرد و آنها را به خفت نشاند.

وی اظهار کرد: هر وقت خبیثان صهیونیست بخواهند فرزندان انقلاب اسلامی را تهدید کنند، تنبیه می‌شوند، این قاعده جدید است که برقرار شده و دیگر نمی‌توانند از دست آن سالم به در بروند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شهید محمدرضا زاهدی در کنار همرزمان خود بارها تا پای شهادت رفته و مجروح شده بود، ولی باز ایستاده و در همه جبهه‌ها سرافرازانه فرماندهی می‌کرد؛ شهادت او کولاک به پا کرد و دشمن با اقتدار تنبیه شد.

سردار فدوی افزود: یکی از مقاطع ویژه انقلاب اسلامی سال گذشته رخ داد، خبیثان عالم و شیاطین در طول سال‌ها پس از پیروزی انقلاب از هر راهی وارد شدند، شکست خوردند اما سال گذشته بر روالی دیگر گام برداشتند، اما باز هم شکست خوردند چون وقتی قدرت انقلاب تجلی کند آنها همچون کف روی آب محو می‌شوند.

وی با بیان اینکه چرا همواره در این اتفاقات دشمن شکست می خورد پاسخ داد: چون دلدادگان پای حق و انقلاب ایستاده‌اند و جمهوری اسلامی متکی به محبت و دوستی اهل بیت(ع)، به عنوان مقتدرترین حکومت در برابر شیطان بزرگ ایستاده‌ و آمریکا را به خاک ذلت کشانده و می‌کشاند.

تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد، در یک لحظه خاص بصیرت و غیرت وی به حرکت درآمد و با آنکه می‌دانست پای جان در میان است اما جان خود را تقدیم کرد تا الگویی در این راه شود.

به گزارش آنا، اجرای سرود، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و مداحی از دیگر بخش‌های آیین نخستین سالگرد شهادت شهید الداغی در سبزوار بود.

شهید الداغی هشتم اردیبهشت سال گذشته هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کردند و قصد داشتند یکی از آنها را با خود ببرند، به دفاع از دختران برخاست که در درگیری با آن افراد شرور، از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

این حرکت غیرتمندانه مورد تحسین مردم قدرشناس ایران قرار و به پاس این حرکت انسانی، وی "شهید غیرت" لقب گرفت؛ آیین های بزرگداشت متعددی نیز در جای جای کشور به پاس حرکت جوانمردانه وی برگزار شد.

منطقه غرب خراسان رضوی شامل شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجموع ۲ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولویت رسانه ملی تولید محتوای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت است
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • عدم پاسخگویی مسئولان جشنواره آسمان هشتم در میناب بی‌اعتنایی به رسانه‌ است
  • شهادت یک خبرنگار دیگر در غزه؛ شمار شهدای جنگ غزه به 34هزار و 305 شهید رسید
  • سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت
  • عملیات وعده صادق برای دنیای استکبار وحشتناک بود
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب