Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( یازدهم آذر ) به شرح زیر است:

روز جهانی مبارزه با ایدز
اول دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است.
ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ‌آی‌وی در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌گردد که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در سال ۱۹۸۱ هشت مورد وخیم از ابتلا به بیماری کاپوسی سارکوما یکی از انواع خوش‌خیم سرطان در میان مردان همجنسگرای نیویورک گزارش شد. تقریباً هم‌زمان با این موارد، شمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر در کالیفرنیا و نیویورک بالا رفت. با این که در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود، اما معمولاً از این دو واقعه پزشکی به عنوان آغاز ایدز یاد می‌کنند. در طی یک سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در ۱۹۸۲ آن را ایدز نامیدند. از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و همچنین برای بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی ایدز معین شده‌است و هر سال برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته می‌شود. ایدز پدیده‌ای پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده است. در سال ۱۹۹۶ سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد. بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلاء مربوط به کشور‌های جهان سوم و در حال توسعه است.   فروپاشی اتحاد مقدس میان کشور‌های اروپایی
۱۹۵ سال پیش در چنین روزی، اول دسامبر سال ۱۸۲۵ میلادی اتحادیه تاریخی کشور‌های اروپایی یا «اتحاد مقدس»، با خروج روسیه تزاری از این اتحادیه از هم پاشید. این اتحادیه در سال ۱۸۱۵ میلادی به دنبال سقوط ناپلئون و تشکیل کنگره وین، بین امپراتوری‌های روسیه، اتریش و پادشاهی پروس به امضا رسید و به موجب آن، این دولت‌ها موافقت کردند که در کشور‌های تحت حکومت خود و در روابط بین الملل براساس آیین مسیحیت رفتار کنند. پس از چندی، بسیاری از دولت‌های اروپایی نیز این موافقتنامه را امضا کردند. اصول کلی و مبهم مورد توافق در اتحاد مقدس بعد‌ها جهت فرونشاندن انقلاب‌های ملی و جنبش‌های آزادیخواهی مردم اروپا و سایر کشور‌های تحت سلطه استعمارگران به کار گرفته شد.   شهادت میرزا کوچک خان جنگلی، روحانی مبارز و آزادیخواه
۹۹ سال پیش در چنین روزی، یازدهم آذر سال ۱۳۰۰ هجری شمسی میرزا «کوچک خان جنگلی»، روحانی مبارز و آزادیخواه ایرانی، توسط مامورین رضا خان، دیکتاتور ایران و با همکاری دول‌های شوروی و انگلیس به شهادت رسید. او در آغاز نوجوانی در مدارس علوم دینی به تحصیل پرداخت و در این رشته مدارج علمی را طی کرد. او سپس به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای ادامه مبارزه روانه تهران شد. در زمان جنگ جهانی اول، کوچک خان که اوضاع ایران را پریشان و آن را در اشغال بیگانگان می‌دید با گرایش به اندیشه اتحاد اسلام، درصدد برآمد تا با سازماندهی یک تشکیلات نظامی به مبارزه علیه استبداد و استعمار بپردازد. در سال ۱۹۱۹ میلادی قراردادی بین ایران و انگلیس امضا شد که در صورت اجرا، نفوذ بیشتر انگلیسی‌ها را در ایران به دنبال داشت. انعقاد این قرارداد زمینه حرکت‌های مخالف دخالت بیگانگان در ایران، ازجمله نهضت جنگل را فراهم ساخت. اگرچه میرزا کوچک خان در ابتدا پیروزی‌های چشمگیری به دست آورد، اما پس از چند درگیری با قوای دولتی، بر اثر توطئه‌های شوروی و انگلیس و بروز تفرقه میان اعضای اصلی نهضت، نیرو‌های او پراکنده شدند. این موضوع باعث دستگیری و شهادت تعدادی از آزادیخواهان شد. میرزا کوچک خان هم که به منظور گردآوری نیرو از زادگاهش خارج شده بود، در اثر برف و سرمای شدید در جنگل‌های شمال ایران توان خود را از دست داد و مزدوران رضاخان که در تعقیب او بودند، وی را نیمه جان یافتند و سر از بدنش جدا کردند و آن را به نشانه پایان قیام جنگل برای رضاخان فرستادند.   امضای قرارداد لوکارنو درباره مرز‌های آلمان
۹۵ سال پیش در چنین روزی اول دسامبر سال ۱۹۲۵ میلادی قرارداد "لوکارنو" درباره تثبیت مرز‌های آلمان امضاء شد. پس از جنگ جهانی اول، فرانسه که با امضای معاهده وِرْسایْ با تصرف مناطقی از آلمان به کناره ‏های رودخانه راین در آلمان دسترسی پیدا کرده بود از باز پس گرفتن این نواحی توسط آلمان وحشت داشت و می‏ خواست به نحوی الحاق این اراضی به فرانسه را تضمین کند. پس از آن در پنجم اکتبر ۱۹۲۵ م نمایندگان فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا، بلژیک، لهستان و چکسلواکی در لوکارنو در آلمان گرد آمدند تا درباره تثبیت مرز‌های خود و نیز غیرنظامی شدن منطقه راین گفتگو کنند. در این کنفرانس یک رشته توافق ‏ها بین دولت‏‌های شرکت‏ کننده به عمل آمد و این موافقت ‏نامه ‏ها در نهایتْ در اول دسامبر ۱۹۲۵ م به امضا رسید. به موجب این پیمان، مرز‌های فرانسه - آلمان و بلژیک - آلمان تثبیت شد و سرزمین راین در آلمان که با بلژیک و لوکزامبورگ هم مرز است، غیرنظامی اعلام گردید. بر اساس این پیمان، آلمان میثاق ‏های داوری و حکمیت با فرانسه، بلژیک، لهستان و چکسلواکی را امضا کرد. هم‏چنین پیمان ‏های تضمین متقابل میان فرانسه - لهستان و فرانسه - چکسلواکی امضا شد. پیمان‏‌های لوکارنْو، در نهایت در پی اشغال سرزمین راین از سوی آلمان در مارس ۱۹۳۶ م، نقض شد و سایر امضاکنندگان نیز تنها به ارسال اعتراض رسمی برای هیتلر قناعت کردند و اقدام جدی به عمل نیاوردند.

 

مرگ دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی

۴۷ سال پیش در چنین روزی، اول دسامبر ۱۹۷۳ میلادی "دیوید بن گوریون" (David Ben-Gurion) از موسسان رژیم صهیونیستی و اولین نخست وزیر این رژیم مرد. وی که نام اصلی اش دیوید گروئن است در ۱۶ اکتبر سال ۱۸۸۶ م در منطقه پلونسک (Plonsk) لهستان که آن زمان قسمتی از خاک امپراتوری روسیه به‌شمار می‌رفت به دنیا آمد. در سال ۱۹۰۶، در سن ۲۰ سالگی به سرزمین‌های فلسطین آمد و جنبش یهود را پایه ‏ریزی کرد. در همین سال‌ها بود که نام مستعار بن‌گوریون را برای خود برگزید. او در سال ۱۹۰۷ حزب «کارگران صهیون» را بنا نهاد و در بیانیه حزب، هدف آن را اینچنین اعلام کرد: «حزب کارگران صهیون می‌کوشد تا استقلال سیاسی را برای مردم یهودی در این سرزمین به ارمغان بیاورد.» بن گوریون در جریان جنگ جهانی اول نقش مهمی در انتقال تدریجی یهودیان به فلسطین ایفا نمود. او همچنین در خلال سال‏های جنگ جهانی دوم، با حمایت قدرت‏های بزرگ به ویژه انگلیس، با شتاب بیشتری کار انتقال یهودیان سراسر جهان را به فلسطین دنبال نمود تا اینکه در ۱۴ مه ۱۹۴۸ م، ۵ ماه پس از تصویب طرح تجزیه فلسطین به دو بخش یهودی و فلسطینی توسط سازمان ملل متحد، موجودیت رژیم صهیونیستی را به عنوان نخستین نخست وزیر این رژیم طور رسمی اعلام کرد و به فاصله چند ساعت، امریکا و شوروی سابق، این رژیم را به رسمیت شناختند. بن گوریون تا سال ۱۹۵۳ م نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود و از سال‏های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ م نیز مجدداً این سمت را بر عهده گرفت. او یکی از پایه‏ گذاران حزب کارگر اسرائیل می ‏باشد و تا سال ۱۹۶۵ م، رهبری این حزب را بر عهده داشت. دیوید بن گوریون پس از عمری اشغال‏گری، سرانجام در اول دسامبر ۱۹۷۳ م در هشتاد و هفت سالگی مرد.   روز ملی رومانی
در تقویم میلادی روز اول دسامبر به نام روز ملی رومانی نامگذاری شده است.
رومانی در روزگار باستان، جزئی از امپراتوری روم به حساب می‏ آمد. گرچه در قرون بعدی، دیگر اقوام بر این منطقه مسلط شدند، اما مردم این سرزمین ضمن حفظ زبان رومی، خود را از نسل رومیان می‏دانند به همین جهت پس از استقلال، برای کشور خود نام رومانی انتخاب کردند. جمهوری رومانی با بیش از ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی اروپا و در همسایگی بلغارستان، مجارستان، اوکراین و صربستان واقع شده است. رومانی در سال ۱۸۷۸ مستقل شده و روز استقلال آن ۱۳ ژوئیه است . هم‏چنین در جریان جنگ جهانی دوم، ارتش سرخ شوروی وارد رومانی شد و سپاهیان آلمان را از این کشور بیرون راند. این روز در رومانی نیز به نام روز آزادی، نام گرفته است.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سال پیش در چنین روزی اول دسامبر جنگ جهانی نخست وزیر بن گوریون کوچک خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۷۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم

هر ساله تعدادی از جنگل‌های  کشور درگیر آتش سوزی می‌شوند، اما در برخی موارد عمدی بودن این آتش سوزی‌ها غیر قابل انکار است، زیرا قاچاقچیان چوب گاهی به دلیل ناکامی در قاچاق چوب درختان اقدام به آتش زدن جنگل‌ها می‌کنند.

طی سال‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کارآمدن هوش مصنوعی می‌توان از این تکنولوژی برای جلوگیری از قاچاق چوب و آتش سوزی جنگل استفاده کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تحرک را از مجرمان و مخلان نظم و امنیت خواهیم گرفت
  • مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس
  • فیلم| جنگل عمودی با ۸۰۰ درخت؛ واحه‌ای برای انسان‌ها و پرنده‌ها
  • شیوه جدید وقت تلف کردن دروازه‌بان در فوتبال رومانی / فیلم
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • شهدا برکت مجموعه انتظامی هستند