Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@16:55:39 GMT

کتاب یکشنبه خونین گرگان به چاپ دوم رسید

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۷۳۱۷

کتاب یکشنبه خونین گرگان به چاپ دوم رسید

خارکوهی گفت: کتاب یکشنبه خونین گرگان همزمان با سالگرد این واقعه در گرگان تجدید چاپ شد.

«غلامرضا خارکوهی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: این کتاب در چهار بخش و به حجم بیش از 100 صفحه تدوین شده و درباره قیام 5 آذر سال 57 مردم گرگان است و اخیراً در شمارگان 500 نسخه به چاپ دوم رسیده است.

 

تاریخ نگار برجسته انقلاب اسلامی استان گلستان  ادامه داد: روز یکشنبه 5 آذر سال 57 مهمترین واقعه تاریخی گرگان رقم خورد که در سال 95 به ثبت ملی رسید و به عنوان روز ملی گرگان معرفی شده است، لذا شرح این واقعه به صورت مختصر در این کتاب تدوین شده تا نسل جوان با این رویداد مهم تاریخی بیشتر آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی به عناوین مهم این کتاب اشاره کرد و گفت: يادي از یکشنبه خونين گرگان، حمله به حرم مطهر امام رضا(ع) و اعلام عزای عمومی، استقبال مردم منطقه گرگان از پیام امام خمینی(رحمه الله علیه)، حمله مأموران به بيمارستان، تحقيقات قضايي از مجروحان و شهدا، خسارات مادی وارده به رژیم، مراسم پنج آذر در گنبدکاووس، رامیان و گالیکش، خاطرات چند شاهد عینی، پنجم آذر از زبان يک زنِ انقلابي، بچه‌های گم شده، شرکت کردکویی‌ها در 5 آذر گرگان، خاطرات یک بندرگزی، مشاهدات یک افسر راهنمایی، سرگذشت یکی از دستگیر شدگان، پنجم آذر، بیداری و تشدید مبارزه، عُمق فاجعه، هماهنگی روحانیان برای ادامه مبارزه، تهدیدات مسلحانه علیه رژیم شاه، انعكاس پنجم آذر گرگان در ديگر شهرها، محاکمه و مجازات مأموران، اعترافات چند مأمور از روز واقعه، و مطالب دیگر که در این کتاب تشریح شده است.

 

خارکوهی ابراز داشت: این کتاب به روش مطالعات تاریخی، همراه با تجزیه و تحلیل و با استفاده از خاطرات شاهدان عینی و اسناد همان زمان تدوین شده و تعدادی از اسناد و تصاویر نیز در پایان کتاب ضمیمه شده است.

 

وی افزود: قیام مردم گرگان برای دفاع از حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، اما توسط مأموران رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد و بیش از 200 نفر در آن روز شهید و مجروح شدند.

 

گفتنی است، «غلامرضا خارکوهی» یکی از فعالترین مورخان کشور است بطوری که تاکنون از این مولف 27 جلد کتاب در زمینه موضوعات مختلف تاریخ انقلاب و دفاع مقدس توسط ناشران معتبری مثل عروج، سوره مهر، و مرکز اسناد و غیره منتشر شده است.

 

 

 

 

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: یکشنبه خونین خارکوهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۷۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد


به گزارش  تابناک به نقل از تسنیم، بیست و هشتم فروردین‌ ماه امسال، کشف جسد مرد جوانی در قهوه‌خانه‌ای در شهری‌ ری به مرکز فوریت‌های پلیسی 110، گزارش داده شد.

با اعلام این خبر، تیمی زبده از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شدند و جسد مرد جوان اهل کشور افغانستان را مشاهده کردند که گلویش با چاقو بریده شده بود؛ بررسی‌های اولیه هم نشان می‌داد قاتل پس از ارتکاب جنایت تمام قلیان‌های موجود در قهوه‌خانه را شکانده است.

کارآگاهان که در جریان تحقیقات میدانی متوجه دوربین‌های مداربسته اطراف صحنه جرم شده بودند، به بازبینی آن پرداختند که مشخص شد، کارگر قبلی قهوه‌خانه به نام مــالک با نقشه قبلی از درب ورودی وارد و پس از چند دقیقه‌ با  لباس و دستانش خونی از محل جنایت خارج شده است.

 

در نخستین گام صاحب قهوه‌خانه، هدف تحقیق قرار گرفت و به تیم جنایی گفت: مــالک در گذشته اینجا کار می‌کرد اما به دلیل‌ مشکلاتی که داشت، اخراجش کردم و مقتول از فردای آن روز در قهوه‌خانه مشغول به کار شد که او کینه به دل گرفت و دست به این جنایت زد.

پس از پایان تحقیقات میدانی در صحنه جرم، کارآگاهان ماموریت یافتند تا با اقدامات اطلاعاتی گسترده ابتدا مخفیگاه مرد جنایتکار را شناسایی و سپس نسبت به دستگیری وی اقدام کنند.

 جسد مقتول برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات کارآگاهان اداره دهم پلیس‌ آگاهی تهران بزرگ ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • فیلم/ بمباران خونین شب گذشته در رفح
  • آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • "کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد