Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دور جدید پافشاری محافل پارلمانی عراق بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از عراق در راستای اجرای مصوبه پارلمان که از بیش از یک ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

نمایندگان پارلمان عراق در مناسبت های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از عراق تاکید و حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان را تهدیدی برای امنیت ملی آن می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها همچنین واکنش شدیدی را نسبت به تاخت وتاز آمریکا در حریم هوایی عراق بدون وجود هرگونه عامل بازدارنده ای نشان داده اند.

در جدیدترین موضعگیری نیز شماری از نمایندگان پارلمان عراق خواهان تحقق حاکمیت کامل عراق و اخراج نیروهای آمریکایی و تضمین کرامت شهروندان عراقی در داخل و خارج از این کشور شده اند.که در این گزارش به بازخوانی این مواضع پرداخته می شود.

در همین راستا، «کریم المحمداوی» نماینده فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق خواهان خروج نظامیان آمریکایی شد و تصریح کرد: ضعف دولت در پس پرده نادیده گرفتن حاکمیت عراق از سوی سایر کشورها است.

«صباح الساعدی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق نیز بر لزوم تحقق حاکمیت عراق و عدم همدستی با حضور آمریکا در این کشور و فعال سازی نقش پارلمان در پرسش از نهادها در این خصوص تاکید کرد.

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز به نوبه خود تاکید کرد که عراق نیازی به نیروهای آمریکایی بویژه در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد و لازم است که این پرونده نهایی و یکسره شود؛ بویژه که ابهاماتی درباره تعداد واقعی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق وجود دارد.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان 500 نفر کاهش می دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از عراق در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد اما با این حال، برخی از منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی حضور این نیروها در عراق را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اظهار داشت : حضور آمریکا در عراق از زمان ترور فرماندهان عملیات پیروزی علیه داعش (سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق) نقض کننده حاکمیت این کشور شده و عراق نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد زیرا نیروهای امنیتی عراق قادرند که زمام امور امنیتی را در دست داشته باشند و از امنیت کشور پاسداری کنند.

وی خواهان "اقدام سریع دولت عراق برای بستن پرونده حضور آمریکا در عراق شده که ناقض حاکمیت این کشور و توجیه ناپذیر است".

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز دیگر نماینده ای است که از کارشکنی آمریکا برای تامین امنیت مرزهای عراق به شیوه های پیشرفته و مدرن خبر می دهد و خواهان خروج آمریکایی ها از کشورش است.

وی گفت: وتوی آمریکا مانع خرید سلاح های پیشرفته از منابع غیرآمریکایی است و آمریکا از هرگونه قرارداد تسلیحاتی با سایر کشورها نظیر روسیه یا چین از جمله درباره سامانه های دفاع پیشرفته جلوگیری می کند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار واقع در غرب این کشور است.

پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است.

مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف، مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا اعلام داشته‌اند.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا پارلمان بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا پارلمان بغداد ایالات متحده آمریکا پارلمان بغداد اخبار کنکور نیروهای آمریکایی پارلمان عراق عراق نیز بر لزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۷۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان

در حالی‌که پارلمان گرجستان لایحه جنجال برانگیز "ماموران خارجی" را در قرائت دوم هم تصویب کرد، مخالفان این قانون پنجره ساختمان پارلمان را شکستند، بمب‌های دودزا به داخل آن پرتاب کرده و با نیروهای پلیس درگیر شده و حداقل ۱۰ نفر زخمی شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، پارلمان گرجستان اوایل شب گذشته لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» را در قرائت دوم در نشست  عمومی با اکثریت آرا تصویب کرد. طبق اطلاعات رسانه‌های گرجی، 83 نماینده به این لایحه رای موافق و 23 نماینده رای منفی دادند.

البته در این نشست بین اکثریت پارلمان و مخالفان درگیری رخ داد. اوضاع پس از آن متشنج شد که نمایندگان حزب مخالف "جنبش وحدت ملی"، مقامات دولت را به حادثه رخ داده در ارتباط با زخمی شدن  لوان خابیشویلی رهبر این حزب توسط نیروهای ویژه متهم کردند. این سخنان باعث نارضایتی نمایندگان حزب حاکم "رویای گرجستان" شده و دو طرف درگیر شدند.

در عین حال معترضان به قانون ماموران خارجی شب گذشته پنجره ساختمان پارلمان در مرکز تفلیس را شکستند و پس از آن شروع به پرتاب سنگ و بمب‌های دودزا به داخل کردند. تصاویر گرفته شده از صحنه نشان می‌دهد که معترضان سنگرهایی را در نزدیکی ورودی فرعی ساختمان برپا کرده وسازه ها به ارتفاع طبقه دوم می رسند.

اوایل شب شرکت کنندگان در اعتراض به قانون عوامل خارجی شروع به ایجاد موانع و مسدود کردن ترافیک در خیابانهای منتهی به پارلمان شده و تردد در این منطقه مسدود شد.

این در حالی است که نیروهای پلیس پایتخت همچنان به تلاش برای متفرق کردن تجمع و جلوگیری از تظاهرکنندگان ادامه میدهند.

وزارت بهداشت گرجستان بامداد امروز، پنجشنبه، از زخمی شدن هشت نفر در اعتراضات در تفلیس خبر داد. طبق این اطلاعات قربانیان با شدت جراحات مختلف از جمله زخم‌های صورت، سر و بدن و همچنین مسمومیت و عوارض تنفسی ناشی از استنشاق گاز در بیمارستان بستری شدند.

توصیه نخست وزیر گرجستان به نیروهای پلیس درباره صبوری در مقابل معترضان

ایراکلی کاباخیدز، نخست وزیر گرجستان شب گذشته از افسران مجری قانون پایتخت خواست در اعتراضات علیه قانون عوامل خارجی، حداکثر صبوری را از خود نشان داده و تا جای ممکن از افزایش خشونت و درگیری با آنها خودداری کنند.

نخست وزیر تاکید کرد که حزب حاکم "رویای گرجستان" علی رغم اعتراضات، این لایحه را تصویب خواهد کرد.

این در حالی است که شب گذشته نیروهای ویژه امنیتی گرجستان بعد از مدتی عدم واکنش و تنها تلاش برای کنترل اوضاع، مجبور شدند برای متفرق کردن معترضان در تفلیس از ماشین های آب پاش و گاز فلفل و دیگر تجهیزات ضدشورش استفاده کنند. 

پیش از این، در اواسط ماه آوریل، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان، اعلام کرده بود که در صورت تصویب لایحه «شفافیت نفوذ خارجی»در قرائت سوم و نهایی، این قانون را وتو خواهد کرد.در همان زمان، نخست وزیر کاباخیدزه گفت که این پیش نویس در قرائت سوم تا دو هفته دیگر به تصویب می‌رسد و وتوی رئیس جمهور تا چهار هفته دیگر رفع خواهد شد.

قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون "عوامل خارجی"مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستانگاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • یورش پلیس آمریکا برای سرکوب و بازداشت دانشجویان دانشگاه لس‌ آنجلس
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟