Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:23:58 GMT

مددجویان دیروز کارآفرینان امروز

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۰۶۰۲

مددجویان دیروز کارآفرینان امروز

زنان بی سرپرست، معلولان، از کارافتادگان و افراد بی بضاعت گروه های هدف نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند که اگر زمینه فراگیری آموزش های مهارتی و حمایت های تسهیلاتی و مالی برای آنان فراهم شود،  نه تنها خودکفا می شوند بلکه سایه فقر را نیز از سر دیگران کنار می زنند.

امروزه موضوع توانمندی یا کارآفرین شدن شماری از مددجویان نهادهای حمایتی در کشور و استان البرز پدیده اجتماعی جدیدی نیست اما این الگوی ارزشمند گاهی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و بخش زیادی از جامعه مددجویی در همان سطح دریافت مستمری و معیشتی باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نهادهای حمایتی استان البرز در این سال ها تلاش کرده اند تا توانمند سازی جامعه هدف با سبک آموزش های مهارتی و حمایت های تسهیلاتی پیش ببرند که می تواند به الگویی موثر برای کل کشور

تبدیل شود.

اینکه تصور شود برخی  به واسطه نوعی معلولیت، مشکلات جسمی حرکتی یا فقر مالی فاقد توانایی لازم برای درخشش در عرصه کسب و کار یا فراگیری مهارت و علم هستند، تفکری اشتباه بوده که باید آن را در جامعه اصلاح کرد؛ زیرا الگوهای فراوانی در جامعه وجود دارد که توانمندی های آنان برای مردم به اثبات رسیده است.  

این سال ها درکنار ۳۸ هزار کارگری که در شهرک‌های صنعتی استان البرز چرخه تولید البرز را به دست گرفته‌اند تا تولید را هرچه بیشتر رونق بخشند نهادهای حمایتی این استان از جمله کمیته امدادامام خمینی (ره) و بهزیستی نیز با توجه به اهمیت اقتصاد در توسعه کشور با صنعت همراه شده و با اجرای طرح‌های اشتغالزایی دستان پرتوان اما خالی نیازمندان را برای به حرکت درآوردن چرخ دنده‌های اقتصاد البرز یکی پس از دیگری همراه ساخته‌اند.
دولت هم در راستای حمایت از این افراد با اختصاص تسهیلات اشتغالزایی سعی دارد به نوعی این افراد را در مسیر خودکفایی قرار دهد و بسترها را برای همراهی آنان برای شتاب هرچه بیشتر چرخه تولید فراهم آورد، بنابر این با همراهی هرچه بیشتر با نهادهای حمایتی سهم خود را دراین زمینه ادا داشته است.
این افراد نیازمند که امروز با حمایت نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی توانسته‌اند نه تنها چرخ زندگی خود بلکه چرخه زندگی چند نیازمند دیگر را بگردانند تنها عامل موفقیت خود را مرهون پشتیبانی نهادهایی می‌دانند که با بسترسازی مشارکت مردمی به کمک نیازمندان شتافته‌اند.

اظهارات نمونه های توانمند

رضا میردارخان بابا یکی از نمونه های توانمند البرز است که با وجود محرومیت مالی در گذشته اما با حمایتی اندک توانست به کارآفرینی شایسته تبدیل و زندگی خود و ۱۱ خانوار دیگر را به سامان کند.

وی می‌گوید:   فقر مالی خانواده سبب شده تا از ۹ سالگی  در یک کارگاه مشغول به کار شوم  و سرانجام راهی خدمت مقدس سربازی شدم که پس از باز گشت از خدمت با کمک پدرم یک کارگاه راه اندازی کردیم،   سال ۸۲ ازدواج کردم و ثمره زندگیم یک دختر است.

 میردارخان بابا ۴۸ ساله افزود: سال ۹۰ به بیماری خونی مبتلا شدم و به ناچار بخش عمده وسایل زندگی را صرف درمان خود کردم تا اینکه در سال ۹۳ با معرفی یکی از بستگانم تحت پوشش کمیته امداد  قرار گرفتم و در همان سال با دریافت وام ۱۵۰ میلیون ریالی،  مکانی را برای کارگاه  تولید لباس کار، گاپشن و پالتو اجاره کردم ضمن آنکه با صرف ۱۵۰ میلیون ریال خرید تجهیزات شد.

وی ادامه داد: فعال سازی این کارگاه با اشتغال ۱۱ زن سرپرست خانوار و رونق کسب و کار همراه شد دیگر وسایل کارگاه را تهیه  که اکنون ۱۱ نفر زن سرپرست خانوار در کارگاه کار می‌کنند.

به گفته این کارآفرین که هنوز هم برای درمان تحت نظر پزشک قرار دارد،  کار کردن موجب شده تا  کمتر به بیماری خود فکر کند.

توران عسگری بانوی کارآفرینی دیگری است که می گوید: سن ۱۵ سالگی ازدواج کردم، همسرم راننده خودرو سنگین بود، زندگی خوبی داشتیم و خداوند به ما ۶ فرزند عطا کرد، تا اینکه متأسفانه همسرم در یک سانحه تصادف در جاده مهران  استان ایلام از دنیا رفت.

وی که اکنون علاوه بر چرخه زندگی خود  برای هفت نفر اشتغال ایجاد کرده است، افزود:  قبل از فوت همسرم، ۲ دخترم ازدواج‌کرده بودند و چهار فرزند دیگرم در منزل بودند که  زندگی‌مان به‌سختی سپری می‌شد ولی هرگز امیدم را از دست ندادم و به خدا توکل کردم.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: وقتی شرایط زندگی برایم سخت شد، تصمیم گرفتم یکی از اتاق‌های خانه‌ام را بازسازی و تبدیل به نانوایی سنتی کنم؛ با پیشنهاد یکی از آشنایان به کمیته امداد مراجعه کردم و با دریافت مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال وام اشتغال قرض‌الحسنه یک دستگاه خمیرگیر خریداری کردم. ‌اکنون خودم هرروز صبح خمیر را آماده می‌کنم و حدود سه ساعت بعد، هفت خانم‌ که همگی سرپرست خانواده خود هستند در محل کار حاضر می‌شوند و تا ساعت  ۱۸ به  پخت و بسته‌بندی نان سنتی سبوس‌دار می‌ پردازند.

وی گفت: به لطف خدا با رونق این نانوایی، نان‌های تولیدی را به شهرهای تهران، کرج و قزوین ارسال و هفت نفر دیگر در کنار من مخارج زندگی‌شان را تأمین می‌کنند.

این ها نمونه هایی از ده ها مددجوی کار آفرین است که در استان البرز و سایر مناطق کشور توانسته اند با حمایت کمیته امداد و بهزیستی توانمند شده و به چرخه معیشتی و اقتصادی زندگی خود و دیگران سامان بخشیده اند.

۶۰۰ مددجو به چرخه اقتصاد البرز پیوستند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) استان البرز به ایرنا گفت: طی  ۶ماهه نخست سال جاری با اعطای ۲۷۰ میلیارد ریال  تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به نیازمندان و مددجویان تحت حمایت این نهاد رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم خورد.
شاهین رضایی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین هدف این نهاد توانمندسازی مددجویان از طریق اشتغال‌زایی و خودکفایی است افزود: ۶۰۰ مددجوی کمیته امداد و افراد نیازمند در استان البرز طی ۶ ماهه اول سال جاری تسهیلات خوداشتغالی و خودکفایی دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال از طریق برخی بانک‌های عامل استان و همچنین صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت انجام می‌شود افزود: به منظور مساعدت به مددجویان مجری طرح‌های خودکفایی، امسال دوره بازپرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی اشتغال از ۴۸ ماه به ۸۴ ماه افزایش‌یافته است.
رضایی، با بیان اینکه تسهیلات اشتغال کمیته امداد در زمینه‌های خدماتی، تولیدی صنعتی، دامپروری، کشاورزی و صنایع‌دستی به مددجویان وزنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد و تعدادی از نیازمندان غیر تحت حمایت پرداخت می‌شود، بیان  داشت: طی این مدت یک هزار و ۴۰۰ نفر از متقاضیان اشتغال نیز به مراکز کاریابی استان معرفی شده‌اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) استان البرز با اشاره به شرایط شناسایی و معرفی کارجویان مراکز نیکوکاری گفت:  زنان سرپرست خانوار و نیازمند، دختران بازمانده از ازدواج، فرزندان دارای شرایط کار در خانواده‌های تحت حمایت مراکز نیکوکاری و سرپرست خانواده از افراد واجد شرایط برای معرفی به مراکز اشتغال یا دریافت کنندگان تسهیلات خود اشتغالی هستند.

رضایی  افزود: به‌ منظور استفاده از این خدمات، نیازمندان جویای کار معرفی‌شده می‌بایست بیش از سه سال در استان البرز سکونت داشته باشند.

وی بیان ادشت: پس از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ، دومین دستگاه اجرایی متعهد برای اشتغالزایی در البرز کمیته امداد است که امسال با اجرای چهار هزار طرح کارگاهی  به سمت اشتغالزایی رفته است.

معرفی ۸۳۴ مددجوی بهزیستی به بانک برای تسهیلات اشتغالزایی

مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز اعلام کرد که امسال ۸۳۴ نیازمند دراین استان برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانک‌های عامل معرفی شده اند که تاکنون به ۸۸ نفر از جامعه هدف بهزیستی

۳۶ میلیاردو۹۰۰ میلیون ریال از محل مانده اعتبار بودجه سال ۹۸، تسهیلات پرداخت شده است.

اسدالله حیدری  ادامه داد: اعتبارات سال ۹۹ از اواخر تیرماه امسال توسط ۱۳ بانک عامل به مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال به بهزیستی استان تخصیص داده شده است که اداره کل بهزیستی تعداد ۸۳۴ نفر از مددجویان به مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال  را برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی  به بانک‌ها معرفی کرده است.

وی یادآورشد: همچنین بهزیستی در بخش  تسهیل گری بیمه‌های خویش فرما و کارفرما مبلغ  چهارمیلیاردو ۵۸۰ میلیون ریال به معلولان و نیازمندان واجد شرایط  کمک هزینه پرداخت کرده است و تعداد ۴۸۵ نفر نیز در نوبت تأمین اعتبار می‌باشند که به زودی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز بیان داشت: جدی ترین چالش‌ها در زمینه تسهیلات اشتغالزایی  به مددجویان تضامین و شرایط سختگیرانه برخی بانک‌های عامل است که امیدواریم رؤسای بانک‌ها در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: اکنون با ۲ شرکت بزرگ تولیدی و صنعتی شامل گروه قطعات خودرو عظام شهرستان اشتهارد و شرکت تولید تجهیزات پزشکی در منطقه اقتصادی فرودگاه پیام تعامل خوبی در زمینه جذب نیرو  از بین مددجویان بهزیستی داریم و تاکنون حدود ۳۰۰ تن از مددجویان بهزیستی برای فعالیت در این شرکت تقاضا فعالیت ارایه داده اند.

حیدری اظهارداشت: مددجویان زیر پوشش بهزیستی شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان ترخیصی و  معتادان بهبود یافته که متقاضی شغل هستند، می‌توانند عدد یک را به شماره ۰۹۹۲۸۵۲۸۰۰۹ ارسال کنند تا همکاران بهزیستی در اسرع وقت با آنان تماس گرفته و پس از دریافت شرایط و رزومه، به کارخانه ها  و کارگاه‌های مرتبط با شرایط جسمی آنان معرفی می ‌شوند.

دستگاه‌های کم کار البرز در اشتغالزایی شناسایی می‌شوند

جهانگیر شاهمرادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز نیز اظهار داشت: اکنون که کشور در شرایط تحریم شدید اقتصادی قرار دارد، رسالت دستگاه‌های متولی در مباحث مختلف اقتصادی از جمله تولید و اشتغال افراد مددجو بسیار حائز اهمیت است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: متأسفانه در چنین شرایطی برخی دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه اشتغال دچار کم کاری هستند که باید با مشخص شدن سهم اشتغال آنها از این حالت خارج شوند.

شاهاهمرادی گفت : استان البرز دارای ظرفیت های فراوانی برای سرمایه گذاری ، رونق تولید و ایجاد اشتغال برای قشرهای مختلف مردم است .

نکته پایانی 

ارایه نمونه های کارآفرینی در بین خانوارهای نیازمند استان البرز نشان می دهد که اگر دستگاه های حمایتی و اجرایی اهتمام بیشتری در زمینه اشتغال محروم داشته باشند به طور قطع شمار زیادی از نیازمندان به صفوف تولید کنندگان و افراد توانمند اقتصادی و مالی خواهند پیوست و محرومیت های اجتماعی به حداقل ممکن خواهدرسید.

آنچه می تواند جامعه مددجو و محروم را توانمند سازد، ارایه فراگیر آموزش های مهارتی و حمایت های تسهیلاتی برای ایجاد کارگاه های خانگی ، کوچک ، متوسط و حتی بزرگ  است.

بهزیستی استان البرز ۵۰ هزار مددجو و بیش از ۳۲ هزار معلول را تحت پوشش دارد.

جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز نیز ۵۳ هزار نیز برآورد شده است.

برچسب‌ها کمیته امداد امام خمینی کارآفرینی استان البرز سازمان بهزیستی کشور پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیته امداد امام خمینی کارآفرینی استان البرز سازمان بهزیستی کشور کمیته امداد امام خمینی کارآفرینی استان البرز سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور کمیته امداد امام خمینی تسهیلات اشتغالزایی نهادهای حمایتی تسهیلات اشتغال بهزیستی استان سرپرست خانوار استان البرز میلیون ریال قرض الحسنه زندگی خود تحت حمایت بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۰۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عاشوری، در نشست خبری با اشاره به فعالیت ۳۴ شعبه صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ۳۱ استان کشور، گفت: علاوه بر شعب، در دفاتر کمیته امداد نیز یک نفر به عنوان عامل صندوق، خدمات تسهیلات، پرداخت و سایر خدمات را به مراجعان ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق تا ۱۰ میلیون تومان هیچ‌گونه کارمزدی اخذ نمی‌شود، ادامه داد: برای تسهیلات بالای ۱۰ میلیون تومان نیز ۳ درصد، فقط یکبار به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. همچنین عدم دریافت جریمه کارمزد و دیرکرد اقساط همچنان جاری است و ما هیچگونه جریمه‌ای از بابت دیرکرد اقساط دریافت نمی‌کنیم.

سپرده‌گذاری ۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت

وی با ارائه آمار میزان سپرده‌گذاران صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، اظهار کرد: در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰ میلیون نفر به عنوان سپرده‌گذار در این صندوق حساب دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت یادآور شد: بزرگترین شبکه قرض‌الحسنه را در کشور داریم و علاوه بر اینکه خدمات را به صورت حضوری به جامعه هدف ارائه می‌دهیم، یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم خدمات الکترونیکی را توسعه دهیم و در سال جاری سه خدمت جدید به شعبه دیجیتال صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اضافه می‌شود.

عاشوری گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، همه پیامک‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از طریق سرشماری SQEV ارسال می‌شود.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به ارائه عملکرد سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در حوزه دریافت تضامین، تسهیلگری صورت گرفت دو سال گذشته درصد معوقات تسهیلات به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد.

پرداخت تسهیلات به ۲۷۰ هزار نفر در سال گذشته

عاشوری ادامه داد: طبق بودجه سال ۱۴۰۲ باید ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردیم که با تلاش صورت گرفته، با افزایش منابع حدود هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم و همین عامل باعث شد بتوانیم بیشتر از سقف تعهد در سال گذشته تسهیلات پرداخت کنیم.

وی میزان کل تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته را حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۲۷۰ هزار فقره اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات با ۳,۷۵۶ میلیارد تومان به تعداد ۲۱۵ هزار و ۸۰۶ فقره در سرفصل تسهیلات کارگشایی پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خاطرنشان کرد: در این مدت همچنین ۹۳۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و ۵۹۱ میلیارد تومان تسهیلات مسکن شامل خرید، احداث و تعمیر مسکن پرداخت شد.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تا سال گذشته کل تسهیلات پرداخت شده بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تعداد دو میلیون و ۲۵۰ هزار فقره است. همچنان بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه کارگشایی با ۱۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان به تعداد یک میلیون و ۸۰۶ هزار فقره است.

وی افزود: در این مدت ۴۵۹۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن و ۳۷۲ میلیارد تومان تسهیلات فرهنگی پرداخت شده است.

ارائه جایزه خوش‌حسابی بانک مرکزی به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه که رقم سپرده‌های مالی را در بانک مرکزی تأمین می‌کنند، جایزه سپرده قانونی پرداخت می‌کند که صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال ۱۴۰۲ از همین مرجع ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دریافت نموده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ بیش از ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی بانک مرکزی به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت جایزه سپرده قانونی پرداخت شده است.

کد خبر 6092496

دیگر خبرها

  • بازنشستگی ۵۵۲ مددجوی کمیته امداد بوشهر با پرداخت ۱۰ سال بیمه
  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌وبختیاری
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • پرداخت ۱۰۶ میلیارد تسهیلات به مددجویان کمیته امداد
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل