بازیگران «آقازاده» از مفهوم آقازادگی می گویند
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۱۵۴۴
بازیگران سریال «آقازاده» ضمن بیان نظرات خود، توضیح داده اند که چرا آقازادگی ارزش خود را از دست داده است.
آقازاده بد، آقازاده خوب
جمشید هاشم پور بازیگر نقش حاج حسن در سریال « آقازاده » عقیده دارد، همه آقازاده ها بد نیستند. او در این خصوص گفت:«آقازاده ها انواع مختلفی دارند که همگی بد نیستد. بدترین شان کسانی هستند که نه تنها به جامعه و کشور خدمت نمی کنند بلکه ضرر هم می رسانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امین تارخ هم مشابه این دیدگاه را دارد. بازیگر کاراکتر حاج رضا اظهار کرد: «به نظرم تعبیری که ما باید از یک آقازاده داشته باشیم، توسط خودشان به ما نشان داده می شود. اگر منفی باشند، شخصیت منفی و اگر مثبت باشند، شخصیت مثبت آنها بیشتر دیده می شود.»
از اختلاس و مافیا تا خود بزرگ بینی آقازاده ها
مهدی سلطانی بازیگر نقش دکتر بحری در پاسخ به این پرسش که «اولین تصویری که از شنیدن نام «آقازاده» به ذهن شما می رسد؟ چیست»؛ این طور جواب داد: «اختلاس، رانت بازی، مافیا، بی عدالتی، اختلاف طبقاتی.»
نیکی کریمی نیز اظهار کرد: «اولین تصویری که با شنیدن نام آقازاده به ذهنم می آید، شخصی خود بزرگ بین است.»
بازیگر نقش تینا در سریال «آقازاده» ادامه داد:« این ویژگی به خاطر موقعیتی است که آقازاده ها در آن قرار گرفته اند.البته شاید آدم بزرگی هم نباشند و تنها به دلیل موقعیت خاص یا فضایی که در آن رشد یافته اند، فکر می کنند که بزرگ هستند.»
کلمه «آقازاده» به شعور آدم لطمه می زند
لعیا زنگنه و محمد حسین لطیفی هم با افسوس درباره آقازادگی صحبت کردند. زنگنه بیان کرد: « من میانه ای با نفرت ندارم اما با شنیدن اسم آقازاده، واژه نفرت در ذهنم تداعی می شود. شاید نفرت کمی تندروی باشد ولی این واژه حالم را بد می کند.»
بازیگر نقش شریفه یادآور شد:«گاهی یک چیزهایی انگار شعور آدم را زیر سوال می برد یا به آن لطمه می زند. یکی شان همین کلمه «آقازاده» است.»
محمد حسین لطیفی بازیگر نقش حاج محسن هم این گونه درباره مفهوم آقازادگی نظر داد:«زمانی مفهوم آقازداگی عنوان برای ما بسیار عزیز بود. اما متاسفانه امروز هیچ علاقه ای به شنیدن نام آقازاده نداریم. متاسفانه امروز حس خوبی از شنیدن این کلمه به آدم دست نمی دهد.»
کاش این گونه نبود
سوء استفاده برخی آقازاده ها از موقعیت برای منفعت شخصی، نکته ای است که امین حیایی به آن اشاره کرد و آن را از عوامل تخریب مفهوم آقازادگی دانست.
بازیگر نقش بهرامی افزود: «وقتی قدرت و ثروت دست شخصی می افتد که بلد نیست از آن چگونه استفاده کند؛ باید به آنها گفت شما برای خدمتگزاری به قدرت رسیدید. حالا که بلد نیستید آن را رها کنید.»
پاسخ کامبیز دیرباز بازیگر نقش شهنام هم درباره مفهوم آقازادگی مثبت نبود:« متاسفانه تصویری منفی با شنیدن این اسم به ذهنم خظور می کند. شرایط به شکلی شده که ناخودآگاه، اسم آقازاده آدم را به یک دنیای منفی پرت می کند. درحالی که می تواند به این شکل نباشد. مثل همین واژه سلبریتی که مخاطبان تا می شنوند، تداعی منفی برای شان می شود.»
«بوی خون» با هدف واکاوی پرونده های مطروحه در سریال «آقازاده» به کارگردانی وحید سعیدی و نویسندگی احمد رنجبر ساخته شده است. این مستند در پلت فرم های فیلیمو و نماوا منتشر می شود.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: جمشید هاشم پور آقازاده امین تارخ مهدی سلطانی نیکی کریمی لعیا زنگنه محمد حسین لطیفی امین تارخ نیکی کریمی آقازاده جمشید هاشم پور سریال نمایش خانگی آقازاده ها بازیگر نقش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟
عصر ایران؛ رضا صائمی- نمیتوان دلبستۀ هنر و ادبیات ایرانزمین بود و به تماشای فیلم «مست عشق» وسوسه نشد. قصۀ رابطۀ شمس و مولانا آنقدر حیرتانگیز و پر رمز و راز و پرکشش است که تماشای «مست عشق» به قصد رمزگشایی آن میتواند هر علاقهمند به عرفان را به سالنهای سینما بکشاند.
با این حال وقتی به تماشای فیلم به سینمای آزادی رفته بودم، از پچپچ و واکنشهای برخی از تماشاگران اطرافم دریافتم گویی برخی بیشتر برای تماشای بازیگران ترکیهای به تماشای فیلم آمده بودند و با دیدن آنان بر پرده سینما یا کنار بازیگران ایرانی فیلم به وجد آمده و درباره حضور آنها در فلان سریال ترکی حرف میزدند.
البته یکی از عناصر و عوامل مهم جذب مخاطب و رونق گیشه و فروش هر فیلم، حضور ستارگان سینمایی و بازیگران محبوب در آن اثر است. چنانکه برای بسیاری از مخاطبان حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم و همبازی شدن آنها یکی از انگیزههای مهم تماشای فیلم است و این فیالذات چیز بدی نیست و البته حضور یک ستاره سینمایی خارجی هم میتواند به همین اندازه جاذبه داشته باشد اما اینکه برخی از تماشاگران ایرانی تنها به حضور بازیگران ترکیهای در فیلم بیش از قصه آن توجه کنند عجیب است. آن هم قصۀ دو تن از مفاخر و مشاهیر ایرانی که حیرتانگیزترین شخصیتها در تاریخ و ادبیات کهن فارسیاند.
به گمانم آنچه در فیلم «مست عشق» بیش از بازیگران آن چه ترکیهای و چه ایرانی مهم است خود شخصیتهای اصلی قصهاند یعنی شمش و مولانا. شخصیتهایی که دراماتیک و سینمایی نیستند بلکه واقعیاند. شخصیتهایی که باید قدر ببینند و بر صدر نشینند.
اساسا فیلمی از جنس «مست عشق» ساخته شد تا دو تن از مهمترین شخصیتهای تاریخ ادبیات ما به مردم معرفی شود. شخصیتی که آوازهشان جهانی شده و در وطن خودمان کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. اینکه حضور بازیگران ترکیهای و حتی ایرانی تنها انگیزه تماشای «مست عشق» باشد ضد فیلم است.
فیلمی که از زبان شمس و مولانا بر خودشناسی تاکید میورزد تا بتوان از ظواهر دنیوی عبور کرد و به درک باطن جهان و جان خویش رسید. البته فیلم این ظرفیت ذائقهپذیری را در خود دارد و تماشای بابصیرت آن میتواند به تماشاگر کمک کند تا از ظاهر پرستی عبور کند.
با این همه چنان که اشاره شد این واقعیت غیر قابل انکار است که کثیری از تماشاگران ایرانی به شوق تماشای بازیگران ترکیهای به دیدن «مست عشق» میروند و این در حالی است که «بنسو سورال» یکی از بازیگران ترکیهای این فیلم گفته است حضور در این فیلم و حسن فتحی او را متحول کرده و بعد از این در هر نقشی بازی نمیکند.
ضمن اینکه از حیث بازیگری، بازیگران ما در سطح بالاتری قرار دارند و تماشاییترند. گرچه مهمترین مولفه و عنصر جذابیت و تماشایی بودن «مست عشق» نه بازیگران آن که دو شخصیت اصلی و واقعی آن یعنی شمس و مولاناست.
هیچ مایه و سرمایه ای برای تبلیغ«مست عشق» به اندازه خود این شخصیت نیست و کاش هر فیلمی را به تناسب جایگاه سوژهاش به تماشا بنشینیم نه چیدمان و ترکیب بازیگرانش. نمایش تصویری قصه شمس و مولانا کافی است تا از تماشای «مست عشق» سرمست شویم.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست