Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@07:22:23 GMT

امتحانات دانش‌آموزان حضوري است يا مجازي؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۲۲۲۹

امتحانات دانش‌آموزان حضوري است يا مجازي؟

خبرگزاری آریا- برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به روش مجازی یا حضوری و نحوه سنجش دانش‌آموزان در آزمون مجازی سوالاتی است که این روز‌ها از سوی دانش‌آموزان و معلمان مطرح می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، یکی از سؤالات اصلی معلمان و دانش‌آموزان در این روزها، نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان است که آیا امتحانات حضوری است یا مجازی؟ و آیا بخشی از کتاب‌های درسی حذف خواهد شد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر چه هنوز شیوه نامه نهایی برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به صورت رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است، اما محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید:" اولویت برگزاری امتحانات به شیوه حضوری است تا مطمئن شویم یادگیری کامل انجام شده است، روش‌های مجازی کیفیت آزمون حضوری را ندارد مگر اینکه در زمان امتحانات وضعیتی باشد که متخصصان بهداشت و درمان اجازه حضور را ندهند. "
در همین رابطه عباس سلطانیان معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید:" اگر تا خرداد سال آینده شرایط قرمز باشد و آموزش مجازی را داشته باشیم به جز پایه نهم و دوازدهم سایر پایه‌های تحصیلی آزمون غیر حضوری دارند که ضوابطی برای چگونگی برگزاری آن در نظر گرفته شده و اعلام خواهد شد. "
 
ارزشیابی نیمسال اول حضوری یا مجازی؟
‫‫وی درباره برگزاری ارزشیابی نیمسال اول می‌گوید: "مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش در حال تهیه ضوابط مربوط به برگزاری امتحانات داخلی متناسب با نوع آموزش‌ها و شرایط دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور است و ظرف چند روز آینده آن را ابلاغ خواهد کرد. ‬در بعضی مناطق که شرایط سفید داشتند آموزش حضوری بود و در برخی مناطق شرایط قرمز و آموزش غیرحضوری را داشتیم که با توجه به اینکه آزمون هماهنگ در نیمسال اول نداریم بنابراین متناسب با هر منطقه ضوابطی در نظر گرفته می‌شود. "
به نظر می‌رسد امتحانات پایه دوازدهم قطعاً به شیوه حضوری برگزار خواهد شد که با توجه به شرایط ممکن است زمان بندی آن قدری با تأخیر انجام باشد.
از سوی دیگر سال تحصیلی گذشته یکی از ابهامات و مشکلات معلمان درباره روش‌های برگزاری آزمون مجازی و اطمینان از صحت و روایی سنجش‌های انجام شده به این روش بود.
 
پیشنهاداتی به معلمان برای امتحانات مجازی
در همین رابطه، آقای خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون تصور بر این است که سنجش ابزار غربالگری است و صرفا به وسیله آن دانش‌آموزان ارتقای پایه یا تکرار پایه خواهند داشت، می‌گوید: هم‌اکنون در نظام‌های پیشرو این موضوع را به عنوان نتیجه اصلی سنجش نگاه نمی‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: در نظام‌های آموزشی پیشرو، رویکرد سنجش برای یادگیری است و بیشتر به سنجش آغازین و تکوینی تکیه می‌شود تا سنجش پایانی و تراکمی.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: در بین معلمان ما اعتقاد بر این است که سنجش یعنی سنجش یادگیری و تراکمی که در پایان دوره انجام می‌شود و صرفا از طریق امتحان کتبی و آزمون مداد و کاغذی قابل اجراست در حالیکه این موضوع فقط یکی از ابزار‌های سنجش است، روش‌های دیگر نیز وجود دارد مانند مشاهده عملکرد دانش‌آموز، ارزشیابی تغییرات رفتار او و تکمیل کار پوشه که مراحل یادگیری دانش‌آموز به صورت فرایندی در آنجا ثبت شده و مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.
آقای ساکی بیان می‌کند: در آموزش الکترونیک کارپوشه الکترونیک تشکیل می‌شود و تمام اقدامات، فعالیت‌ها و مستندات دانش‌آموز در جریان یادگیری، آنجا قرار می‌گیرد و معلم کارپوشه را ارزیابی و به فرایند یادگیری دانش‌آموز و نتایجی که تولید کرده است، نمره می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: اگر این نگاه را داشته باشیم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی براساس آزمون مداد و کاغذی با ارسال به دانش‌آموز از طریق پیام رسان‌ها انجام شود این دغدغه وجود دارد که ممکن است شخص دیگری به جای دانش‌آموز امتحان داده باشد.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌کند: آزمون مجازی نیاز به فرهنگ خاص و زیر ساخت‌هایی دارد که بیشتر در LMS معنا پیدا می‌کند و نباید تلقی کسب نمره باشد بلکه فرایند اصلاح و بهبود یادگیری، شناسایی نقاط قوت و ضعف یادگیری و عملکرد دانش‌آموز هدف اصلی سنجش و ارزیابی است.
آقای ساکی می‌گوید: معلمان در روش مجازی فقط به آزمون اکتفا نکنند تا شاهد نمایش یادگیری از سوی دانش‌آموز نباشیم بلکه کارپوشه الکترونیک، پروژه فردی و گروهی، دادن تکالیف مدنظر باشد حتی دانش‌آموز می‌تواند فیلم علمکرد را برای معلم ضبط و ارسال کند تا اطمینان حاصل شود دانش‌آموز در حال یادگیری است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: امتحانات دانش آموزان امتحانات دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش برگزاری امتحانات مرکز سنجش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

به گزارش خبرآنلاین، رامبد دانش‌پژوه مدیرعامل مرکز نوآوری دانش‌آموزی گفت: «ماموریت ما کشف و استعدادیابی دانش‌آموزان از سن هفت تا هفده سالگی است تا برای ارتقا کیفیت زندگی و آمادگی آنها جهت ورود به دنیای فریلنسر (آزادکاری) توانمند شوند.»

او ادامه داد: «از مجموع ۱۲۰۰ دانش آموز در این مرکز، ۶۰۰ نفر آن‌ها فارغ‌التحصیل شدند، از این تعداد حدود ۸۰ نفر آزمون بین المللی فریلنسری دادند و گواهینامه دریافت کردند. همچنین دوازده نفر از این تعداد مرحله کارآموزی خود را گذراندند و وارد بازار کار شدند. همچنین چهارده دانش آموز به مرحله ثبت اختراع رسیدند.»

او درباره روش آموزش به دانش‌آموزان بیان کرد: «در این مرکز سعی می‌کنیم مهارت‌ها را طوری به دانش‌آموزان یاد بدهیم که بعد از فارغ‌التحصیلی خودشان بتوانند همه کارهای لازم را انجام دهند. حدود سه سال طول می‌کشد که یک دانش آموز بتواند تبدیل به یک فریلنسر شود. تفاوت مرکز ما با دیگران در روش آموزش است، نیازهای دانش آموز با بزرگسالان متفاوت است و آموزش باید شبیه بازی به آنها داده شود، روشی که تلفیقی از هنر، خلاقیت، بازی و سرگرمی در کنار آموزش‌های فناورانه است.»

او ادامه داد: «یکی از اهداف ما نشان دادن دستاورد دانش آموزان است، برای همین سالیانه مراسم برگزار می‌کنیم، این مسابقه امسال چهارده اردیبهشت میان ۲۱۵۰ دانش آموز برگزار خواهد شد.»

دانش‌پژوه درباره روش جذب دانش‌آموزان گفت: «دانش آموزان قبل از ورد به مجموعه حتما ارزیابی می‌شوند که اگر اختلالی دارند به کمک روانشناسان برطرف می‌شود، همچنین همه محتوای آموزشی به صورت فیلم تهیه شده است و دانش آموزان می‌توانند به صورت آنلاین از کلاسها استفاده کنند. از پروژه‌های دانش آموزان حمایت می‌شود تا در صورت مناسب بودند در کسب و کار ها از آنها استفاده شود.»

او گفت: «یکی از پروژه‌های ما آموزش مدارس شبانه روزی در مناطق محروم است، که با حمایت آموزش و پرورش حدود ۱۱۶۰ دانش آموز به صورت مجازی درحال آموزش هستند. دربخش مسولیت اجتماعی محتواهای آموزشی پایه‌ای را به صورت آفلاین و فیلم در اختیار دیگران قرار می‌دهیم تا بتوانیم استعدادهای آنها را شناسایی کنیم، در این بسته آموزشی دانش آموزان می‌توانند از پشتیبانی ما استفاده کنند.»

او بیان کرد: «از سال جدید با مجوزهای سازمان فنی حرفه‌ای در برنامه نویسیف سخت افزار، کامپیوتر و موارد مانند این ارائه خدمات را شروع میکنیم،

دانش‌پژوه با بیان این‌که «دخترهای بیشتر به برنامه‌نویسی، پسرها بیشتر به رباتیک علاقمند هستند.» ادامه داد: «مطمئن باشید این دانش آموزان همگی سرمایه‌های ایران هستند، اگر حمایت‌ها از دانش آموزان انجام شود هیچ کدام از کشور خارج نمی‌شوند، با این وجود گاهی از خانواده آن‌ها درباره ایده مهاجرت فرزندان‌شان می‌شنویم. با این وجود اگر برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد که بتوانیم برای آینده ثبات داشته باشیم ایران بهترین جا برای رشد در زمینه هوش مصنوعی است، البته در حوزه هوش مصنوعی بسیار تحت تاثیر تحریم‌ها هستیم اما با این شرایط به کارمان ادامه می‌دهیم.»

او گفت: «در برنامه‌های ما این وجود دارد که در ایران یک شعبه در هر استان داشته باشیم و می‌خواهیم تا سال ۱۴۱۰ از نظر علمی در منطقه پیشرو شویم.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899107

دیگر خبرها

  • ۵۰ حوزه امتحان نهایی در استان سمنان تجهیز شده است
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • ۱۴۰هزار دانش آموز در امتحانات نهایی خوزستان شرکت می‌کنند
  • آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی