Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چندسالی است با سرد شدن هوا موضوع احتمال مشاهده یک بیماری مشترک بین طیور و انسان مطرح می‌شود به طوری که هشدارها مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و احتیاط در زمینه مصرف گوشت مرغ دوچندان می‌شود.

همدان در حالی وارد دومین سال پاکی از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده که انتظار می‌رود امسال نیز با رعایت آنچه لازم و ضروری است موردی از این ویروس خطرناک را در همدان مشاهده نکنیم امسال نیز طبق روال سال‌های قبل مواردی از مشاهد ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌های کشور گزارش شده و استان‌ها تاحدی با آن درگیرند اما خوشبختانه همدان تاکنون امتیاز پاک بودن از این ویروس را از دست نداده و در حالی وارد دومین سال پاکی از این ویروس شده که انتظار می‌رود امسال نیز با رعایت آنچه لازم و ضروری است موردی از این ویروس خطرناک را در همدان مشاهده نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ابتدای هفته جاری زمزمه‌هایی از تلفات برخی پرندگان در تالاب آق گل به گوش رسید که خوشبختانه در بررسی دلایل مرگ پرندگان ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تأیید نرسید و علت مرگ طیور چیزی غیر از ویروس آنفلوانزا بود.

اما در توضیح بیشتر این ویروس باید گفت آنفلوانزای پرندگان به دو گروه ویروس‌های آنفلوانزا با بیماری‌های زایی بالا (فوق حاد) و ویروس‌های آنفلوانزا با بیماری زایی پایین (غیرفوق حاد) تقسیم می‌شود که منبع بروز و شیوع هر دو نوع این ویروس‌ها پرندگان آبزی مانند اردک، غاز و قو هستند و پرندگان مهاجر با عبور از مرزهای کشورهای مختلف این ویروس خطرناک را جا بجا می‌کنند.

طبق نظر کارشناسان این بیماری به سرعت باعث تلفات پرندگان می‌شود و تلفات؛ مهم‌ترین نشانه بروز بیماری است و باید اقدامات پیشگیرانه را با هدف کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری مدنظر قرار داد.

به منظور بررسی وضعیت پاکی یا آلوده شدن همدان به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان موضوع را از مسئولان جویا شدیم و در ابتدای امر دلایل مرگ پرندگان در تاپ آق گل را جستجو کردیم که معاون فنی حفاظت محیط زیست همدان
جابه‌جایی با سختی راه حین مهاجرت را از دلایل تلفات پرندگان دانست.

مهدی صفی خانی با بیان اینکه در تالاب آق گل تلفات پرندگان قابل توجه نبوده و حتی شاید موارد انگشت شمار بوده است، گفت: در حال حاضر فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است ضمن اینکه دامپزشکی همدان به صورت مستمر زیستگاه‌های تالابی استان همدان را رصد و پایش می‌کند.

تلفات در زیستگاه‌های تالابی پایش و نمونه برداری می‌شود

وی با بیان اینکه هر نوع تلفات در زیستگاه‌های تالابی پایش و نمونه برداری می‌شود، افزود: نمونه‌برداری‌ها نشان دهنده منفی بودن تست‌ها در زمینه آنفلولانزای فوق حاد پرندگان بوده و تا این لحظه هیچ گونه تست مثبتی از این ویروس در همدان گزارش نشده است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به اینکه گاهی پرندگان حین مهاجرت با سایر بیماری‌ها و یا تغذیه نامناسب مواجه می‌شوند که موجب از بین رفتن آنها می‌شود، گفت: به هر حال مردم باید از نزدیک شدن به پرندگان وحشی و زیستگاه‌های تالابی خودداری کرده و اگر موردی از تلفات پرندگان را دیدند به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چه در حیات وحش و چه مرغداری‌های استان همدان مشاهده نشده است مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه تاکنون ۴۴ اقدام برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان انجام شده است؛ گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چه در حیات وحش و چه مرغداری‌های استان همدان مشاهده نشده است.

محمودرضا رسولی از سازماندهی اکیپ‌های نمونه‌برداری و معدوم‌سازی و فراهم کردن امکان گزارش آنلاین بیماری خبر داد و گفت: در حال حاضر امکان آزمایش و تشخیص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به روش PCR در استان همدان فراهم است ضمن اینکه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص احتمال بیماری به تشکل‌ها و مرغداران و مراکز مرتبط با پرندگان انجام شده است.

رسولی از تشکیل ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان خبر داد و با تاکید بر اینکه هماهنگی لازم برای کنترل کانون‌های احتمالی بیماری انجام شده و کشیک‌های استان همدان مشخص و مستقر شده‌اند؛ گفت: امسال در ۶۱ واحد اعم از صنعتی و بومی نمونه‌برداری شده و تمام نمونه‌ها نیز دلالت بر سلامتی از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات ترویجی برای بهره‌برداران به شکل آموزش از راه دور صورت گرفته است؛ تاکید کرد: تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان همدان گزارش نشده اما از مردم درخواست داریم اگر از پرندگانی مراقبت می‌کنند آنها را کنترل کنند تا با پرندگان آزاد پرواز؛ تماس نداشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تاکید کرد: مردم اگر تلفات پرندگانی در استان همدان را مشاهده کردند با شماره ۱۵۱۲ به همکاران دامپزشکی در استان همدان اطلاع دهند تا بررسی، پایش و نمونه‌برداری انجام شود.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و در کارکنان مرغداری‌ها، آشپزها، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه‌های طیور شایع‌تر است بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و در کارکنان مرغداری‌ها، آشپزها، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه‌های طیور شایع‌تر است و بر همین اساس باید موارد و نکات بهداشتی خیلی بیشتر از قبل رعایت شود.

همین واقعیت رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان را نیز بر آن داشت تا در نشستی با خبرنگاران هشدارهای لازم مجدد تکرار شود.

سید جلال الدین بطحائی بابیان اینکه باید به منظور پیشگیری از ابتلاء به آنفلوآنزا ی پرندگان مردم از مصرف مواد غذایی به صورت نیم پز و کبابی خودداری کنند، عنوان کرد: شهروندان باید مرغ و طیور را به صورت کامل پخته شده مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان احتمال شیوع آنفلوآنزا و سرایت آن به انسان وجود دارد ضمن اینکه تدابیری از سوی نهادهای مسئول از جمله محیط زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری صورت می‌گیرد؛ افزود: در صورت مشاهده تلفات تیم‌های پزشکی آمادگی لازم برای اعزام نیرو به منظور جلوگیری از سرایت آن به جامعه انسانی، مردمی و پرسنلی و کنترل آنفلوآنزا پرندگان را دارند.

بطحائی بابیان اینکه در صورت مشاهده لاشه پرندگان در حاشیه تالاب و مرگ و میر ناخواسته طیور در دیگر نقاط، مراکز بهداشتی با هماهنگی دامپزشکی موضوع را به ستاد شهرستانی برای پیگیری اطلاع رسانی و سپس کارشناسان با حضور در محل، موضوع را از نزدیک بررسی می‌کنند؛ بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده لاشه پرندگان به ویژه حاشیه تالاب‌ها از دست زدن به آنها خودداری کنند ضمن اینکه شکارچیان هم باید بدانند احتمال آلودگی پرندگان زیاد است و باید از شکار و دست زدن به پرندگان مهاجر پرهیز کنند.

آنچه از صحبت‌ها بر می‌آید مهم‌ترین راه ابتلای انسان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تماس مستقیم با ترشحات پرندگان است بنابراین باید حتی المقدور در فصول پاییز و زمستان از تماس بی مورد و غیرضروری با طیور اهلی یا وحشی پرهیز شود.

کد خبر 5085502

منبع: مهر

کلیدواژه: دام و طیور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ویروس ویروس کرونا محسن فخری زاده شیراز محدودیت های کرونایی بارش برف بارش باران کرمانشاه ترور دانشمندان هسته ای آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا گرگان شهرستان کرج تعطیلی ادارات ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فوق حاد پرندگان در استان همدان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان زیستگاه های تالابی تلفات پرندگان همدان مشاهده نمونه برداری مرغداری ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، احمد شانیان اظهار کرد: سال‌های اخیر با کشف بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در همدان، ایران توانسته است رتبه هفتم کشور از لحاظ ذخایر این عنصر غنی در جهان را به دست آورد.

وی افزود: وقتی اسفندماه ماه سال ۱۴۰۱ کشف معدن لیتیوم در همدان به میزان چندین میلیون تن کانسنگ معدنی با مساحتی حدود ۱۱ کیلومترمربع در دشت قهاوند در ۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان همدان به یک خبر مهم در جهان تبدیل شد.

بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: مردم همدان تأکید دارند کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد و مسیر پیشرفت‌های لازم سریع طی شود.

شانیان اضافه کرد: استخراج از معدن لیتیوم همدان در بخش خصوصی از سال ۹۹ آغاز و در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ منجر به کشف لیتیوم شده بود و نیز این کشف باعث شد جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند شیلی، استرالیا و چین دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند و این ماده معدنی غنی در جهان رشد قیمت قابل توجهی را در سال‌های اخیر داشته است که احتمال داده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بازار لیتیوم به ۱۹۲ میلیارد دلار برسد.

شانیان تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد دلار مگاپروژه در زمینه لیتیوم دارد و بزرگترین بازار جهانی را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سال‌های اخیر هم ایران به واسطه دشت قهاوند به جمع کشورهای حائز رتبه در کشف ذخایر غنی لیتیوم پیوست و این امر باعث خوشحالی هم‌میهنان شد اما از طرفی دشمنان کشور از این اتفاق دچار واهمه شدند چرا که خطر جدی را برای خود احساس کردند، به طوری که وقتی ماده معدنی لیتیوم کشف شد و بازتاب‌هایی را به همراه داشت، رسانه اسرائیلی معاریو نیز گزارش داد «کشف معادن بزرگ لیتیوم به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر خواهد شد».

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: این رسانه بر این باور است که ایران با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهان، سود بسیار زیادی کسب می‌کند و به گفته کارشناس اهل رژیم صهیونیستی «این ذخایر می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی‌اثر کند».

شانیان اضافه کرد: می‌توان گفت تغییرات منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی نبوده و این کشفیات نیز نگرانی‌های آنها را دوچندان می‌کند چرا که قدرت نظامی ایران در حال گسترش است و در اختیار داشتن منابع انرژی، قدرت آن را دوچندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اگر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و غرب شده است، اعلام خبر کشف میدان چند میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود و این به مذاق آمریکا و صهیونیست‌ها خوش نیامده است.

احمد شانیان تصریح کرد: کشف ماده معدنی لیتیوم جایگاه ایران را در جهان ارتقا خواهد داد و روابط آن را با روسیه و چین و سازمان بریکس تقویت خواهد کرد، بریکس از هم‌اکنون به‌عنوان جایگزینی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ساختار مالی جهانی قدیمی آمریکا و پایان دادن به هژمونی دلار ارزیابی می‌شود.

وی افزود: آنچه موجب افزایش اهمیت راهبردی کشف لیتیوم می‌شود، احیای روابط ایران با کشورهای حاشیه منطقه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای عربی است، از روابط نظامی دریایی ایران در اقیانوس هند گرفته تا برقراری روابط راهبردی با چین و همچنین روابط راهبردی ایران و روسیه که با توجه به رویارویی روسیه و پیمان ناتو، این روابط در سطح بیشتری در حال تقویت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبک با مقاومت گرمایی بالا است، در صنعت فضایی های‌تک، هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی نیز بسیار حائز اهمیت است و در مباحث مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، همچنین لیتیوم اثرات سو زیست‌محیطی اندکی دارد.

شانیان اضافه کرد: لیتیوم می‌تواند صنعت ایران و استان همدان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد و روابط با کشورهای صنعتی نظیر چین را هم در حوزه‌های مختلف بیشتر کند.

خبرنگار: محمد حسین میرزایی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229223 برچسب‌ها دانشگاه آزاد همدان همدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روسیه رژیم صهیونیستی آمریکا ایران ایسکانیوز خلیج فارس باتری‌های لیتیومی

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • نویدکیا: تاریخ انقضای دوست داشتن در فوتبال ۵ هفته است!
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است