Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: اجرای طرح بهشت آباد اثرات مخرب و غیرقابل جبران زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت، در این پروژه اصول زیست‌محیطی مد نظر قرار نگرفته و ملاحظات فنی هم در احداث سد و نحوه انتقال آب رعایت نشده است. - اخبار استانها -

فرهاد رئیسی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد  از ارسال لیست طرح‌های غیر مجاز آبی در استان به قوه قضائیه  خبر داد و اظهار داشت: بازگشت به نامه مورخ 99/7/20 مستشار محترم دیوان عالی کشور و معاون بررسی و امور ارجاعی معاون اول قوه قضائیه در خصوص ارسال لیست طرح‌های غیر مجاز آبی در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به ارسال هفده مورد از سوی شورای اسلامی استان اقدام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استان چهارمحال و بختیاری که روزی گفته می‌شد پایتخت آب ایران است و 10 درصد آب کشور را دارد، بواسطه سیطره یک دهه خشکسالی و پیش‌بینی و تداوم آن برای دهه‌های آینده، امروز جزو استان‌هایی است که خود با مشکلات کم‌آبی در همه بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی مواجه است ولی این امر از چشم مسئولین دور مانده و همچنان مثل گذشته، مشاهده می‌شود برخی استان‌ها چشم به منابع آب محدود آن گشوده‌اند و به دنبال انتقال آب آن هم بصورت غیرکارشناسی و بعضاً غیر قانونی هستند، که از جمله طرح‌های انتقال آبی  که تا کنون اجرا شده تونل‌های کوهرنگ یک، دو و سه، گلاب یک و دو و اکنون  بهشت آباد است.

رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد بیان داشت: سال 1393 وزیر محترم نیرو خبر جاری شدن یک میلیارد و 17 میلیون متر مکعب آب در رگ‌های زاینده رود استان اصفهان را دادند که قرار بود این پروژه از طریق احداث تونل کوهرنگ 3 و سد بهشت آباد صورت گیرد.

وی گفت: این درحالی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته و داده‌هایی که از طریق اکتشافات سطحی و زیر سطحی زمین در منطقه اردل به دست آمده است، عامل اصلی وقوع لغزش در این منطقه، فشار آب از طریق افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و یا تماس با آب سطحی است که با احداث سد بهشت آباد در این منطقه، تمامی توده‌های مارنی دچار لغزش‌های شدید شده و تمامی منطقه را با کانون‌های جدیدی از لغزش مواجه کرده است.

روایت تسنیم از تشنگی اهالی شهر کاج ‌در کنار رودهای خروشان ‌بهشت‌آباد / انتظار مردم ‌برای آب شرب به 4 دهه رسیدچهارمحال و بختیاری| در صورت حفر "بهشت‌آباد" باید منتظر فجایع نگران کننده‌ای باشیمفرمانده قرارگاه خاتم در شهرکرد: تا برطرف شدن مشکلات پروژه بهشت‌آباد این پروژه شروع به‌کار نمی‌کندرئیس سازمان محیط زیست: "بهشت‌آباد" به‌هیچ‌عنوان تأییدیه‌ زیست‌محیطی ندارد / با اجرای تونل ‌مخالف هستیم

رئیسی بیان کرد: حتی میلیاردها تومان هزینه‌های سال‌های گذشته که برای مهار لغزش زمین در این منطقه حساس صورت گرفته بود به هدر رفته و خسارت‌های جبران ناپذیری را در تنوع زیستی منطقه، در هر دو حوزه گیاهی و جانوری برجای خواهد گذاشت. 

وی تصریح کرد: البته علاوه بر مشکلات فنی این پروژه، خسارت‌های ناشی از آن در تمامی حوزه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی همواره مورد تأکید نهادهایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس در سال  1387 و 1391 و سازمان بازرسی کشور  و سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده است.

رئیسی اضافه کرد:  در پروژه انتقال آب بهشت آباد نه تنها اصول زیست‌محیطی برقرار کننده تعادل بوم شناختی مناطق مبدأ و مقصد مد نظر قرار نگرفته بلکه تحت تأثیر تصمیماتی غیرفنی و آلوده به سیاست، ملاحظات فنی هم در احداث سد و نحوه انتقال آب رعایت نشده و این پروژه را هم از نظر ملاحظات زیست‌محیطی و هم استانداردهای فنی مردود کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد اظهار داشت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در سال 91 منتشر شده است، به روشنی تاکید کرده است که طراحان طرح‌های انتقال آب، بدون توجه کامل به چهارمحال و بختیاری، خودشان تنها طرح پیشنهادی را براساس نیازهای حوزه مقصد مورد مطالعه قرار داده است و اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد باعث می‌شود اعداد دبی جریان آب که همین الان هم در بسیاری از ماه‌ها نقص می‌شود به شدت پایین بیاید و عملاً اثرات مخرب و غیرقابل جبران زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت، در واقع آمارهای ارائه شده در خصوص آورد حوضه در محل سد غیر واقعی بوده و آورد واقعی مد نظر قرار نگرفته است.

وی بیان داشت: پیش‌بینی ردیف 10 میلیاردی برای اتمام تونل گلاب در بودجه 99 و در پی آن تجهیز مجدد کارگاه پروژه تونل انتقال آب بهشت آباد توسط شرکت آب منطقه ای استان مجاور با سو استفاده از التهابات ناشی از  این فضا و درگیری اکثر مسئولین برای برون‌رفت از این شرایط سخت منصفانه و برخواسته از قانون نمی‌باشد .

رئیسی گفت: طرح آبرسانی محور بن-بروجن مصوب دو دولت که برای تأمین آب شرب 4 شهرستان استان چهارمحال و بختیاری با جمعیت بالغ بر نیمی از جمعیت استان، از سال 1391 آغاز شده به عنوان شاهرگ حیاتی استان بوده است که تقاضا داریم مطابق وعده‌های داده شده دولت‌های محترم، در اتمام هرچه سریعتر آن اقدام عاجل شود.

وی ادامه داد: تونل سوم کوهرنگ بیش از 20 سال است بدلیل قصور مجریان آن در ایفای تعهدات اجتماعی و زیست محیطی، آسیب‌ها و خسارات فراوانی به مردم محلی در منطقه کوهرنگ و بیرگان وارد نموده است و باعث خشک کردن چشمه‌های منطقه شده است و سال‌ها است صدای اعتراض این مردم محروم بلند است ولی شنیده نمی‌شود.

رئیسی بیان داشت: بنا به گزارشات رسمی دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات، حفر تونل‌های گلاب و بهشت آباد خلاف قانون بوده و هزاران میلیارد ریال از بیت المال در حفر این تونل‌ها هدر داده شده است. پذیرفتنی نیست که اقدامی غیر قانونی، غیر مجاز و خلاف همه موازین علمی و فنی انجام پذیرد و سپس با فشار و لابیگری توجیه گردد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد خاطرنشان کرد: احیای زاینده رود خواسته قلبی تمام مردم استان چهارمحال و بختیاری است ولی متاسفانه مسئولین استان مجاور، راه احیای آن را در اجرای طرح‌های غیرکارشناسی می‌دانند.تخلفات و قصور گسترده برخی مدیران و مسئولین در حفر تونل گلاب 2 بدون اخذ مجوزهای قانونی بزرگترین تهدید آینده حیات زاینده رود خواهد بود.

رئیسی در ادامه گفت: در حالی برنامه‌ریزی می‌شود آب این استان به استان‌های دیگر منتقل شود که در اجرای طرح مصوب دو دولت برای آبرسانی شرب به 4 شهرستان این استان از بن تا بروجن و طرح مصوب ونک در شهرستان‌های بروجن و لردگان، تعلل و کارشکنی می‌شود.

وی بیان داشت: آنچه وضعیت آب حوضه‌های کارون و زاینده رود را به این روز انداخته، رویه‌های غلط مدیریتی آب است که همچنان بر اقدامات سازه‌ای تأکید می‌شود و این امر اجرای مؤثر روش‌های مدیریتی نظیر استفاده از ابزار قانون برای حذف برداشت‌های غیرمجاز آب در حوضه و انجام کلیه اقدامات مدیریت تقاضا و کاهش مصرف آب را ابتر نموده است.

رئیسی به آثار مخرب طرح انتقال آب بهشت آباد اشاره کرد و گفت:  ازجمله پیامد‌های زیان‌بار اجرای این طرح می‌توان به نابودی تنوع زیستی ارزشمند پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، تشدید پدیده خشکیدگی و زوال جنگل‌های بلوط زاگرسی مناطق جنگلی زیردست بهشت آباد، فشار بر این اکوسیستم منطقه و فرسایش شدید خاک، نابودی اکوسیستم‌های جنگلی مهم و با ارزش زیستی فوق العاده پایین دست محل اجرای طرح، زهکشی منابع آب زیرزمینی، مرگ آبخوان‌ها و خشک شدن چشمه‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌های منطقه، چاه‌های کشاورزی و نابودی اراضی کشاورزی، بیکاری و مهاجرت روستائیان، بروز پدیده فرونشست زمین از طریق تخلیه آب‌های کارستی در تونل و تغییر مسیر آب‌های زیرزمینی، اشاره کرد.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس شورای اسلامی شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری انتقال آب بهشت آباد زیست محیطی زاینده رود اجرای طرح استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۸۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه‌شناسی محیط‌زیست

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهور آکادمیک جامعه‌شناسی محیط‌زیست به اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد. با ظهور حرکت‌های محیط زیستی بزرگ مانند جنبش حقوق محیط زیست و روز جهانی محیط‌زیست، اهمیت محیط‌زیست به عنوان یک موضوع اجتماعی و سیاسی اهمیت روزافزون پیدا کرد.

علی‌یار احمدی (دانشیار جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی اجتماعی) در مقاله‌ای با عنوان «مروری بر تحول و ویژگی‌های جامعه‌شناسی محیط‌زیست و مطالعات زیست محیطی در ایران» به این موضوع اشاره می‌کند که جامعه‌شناسان برای حل مسائل محیط‌زیستی نیاز به درک عوامل اجتماعی و فرهنگی دارند و بنابراین شروع به بررسی تعاملات اجتماعی و محیطزیستی در جوامع انسانی کردند.

* جامعه‌شناسی محیط‌زیست

این پژوهشگر می‌نویسد به طور خلاصه جامعه‌شناسی محیط‌زیست یکی از زیر مجموعه‌های جامعه‌شناسی است که به بررسی رابطه بین جوامع انسانی و محیط زیست می‌پردازد. این رشته سعی دارد تا به شناخت فرآیندها، الگو‌ها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیط‌زیست بپردازد و نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در تشکیل و تحول مشکلات محیط زیستی را بررسی کند.

جامعه‌شناسی محیط‌زیست به شناخت فرآیندها، الگو‌ها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیط‌زیست بپردازد

این پژوهش بیان می‌کند که تغییرات سریع در حوزه‌های مختلف جمعیتی و اجتماعی یکی از زمینه‌های شکل‌گیری این حوزه از جامعه‌شناسی بوده است. رشد سریع جمعیت، به ویژه از زمان انقلاب صنعتی، منجر به  چالش‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی  و زیست‌محیطی بزرگی شده است مانند شیوه‌های تولید صنعتی بی‌احتیاط از یک سو، مسئول گرمایش جهانی و تخریب منابع طبیعی بوده‌اند و از سوی دیگر نابرابری اقتصادی را در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده‌اند.

* اثرات بی‌توجهی به محیط زیست

به زعم احمدی بی‌توجهی مصرف‌کنندگان نسبت به اثرات زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی مصرف‌گرایی رو به رشد، مشکلات را بزرگتر کرده است 
و کمبود منابع طبیعی به زودی تأثیر قابل توجهی بر ظرفیت تولید ما خواهد داشت و پایداری اقتصادی نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین، یک تغییر عمده در شیوه‌های مصرف و تولید فعلی و به‌طور کلی در نوع تعامل انسان با محیطزیست لازم است.

علاوه بر این از اواسط دهۀ ۱۹۸۰، دانشمندان و رسانه‌ها تلاش کرده‌اند تا خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بشر ساخت را به مردم منتقل کنند.  نحوه انتقال موضوعات محیط زیستی و مسأله‌سازی آن نیز ضرورت توجه به جامعه‌شناسی محیط زیست را افزون کرده است.

واقع‌گرایان ترجیح می‌دهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساخت‌گرایان بر خلق معانی تأکید دارند

* زیست‌محیط نوظهور

این پژوهشگر توضیح می‌دهد در طول دهه‌های اول ظهور و رشد جامعه‌شناسی زیست محیطی محققان که بیشتر آنها در ایالات متحده و اروپای غربی بودند عمدتاً بر روی همان موضوعاتی تمرکز کردند که جنبش زیست‌محیطی نوظهور برجسته کرده بود، از جمله آلودگی هوا و آب، تخلیه زباله‌های جامد و خطرناک زباله، پوسیدگی شهری، حفظ مناطق وحشی و حیات وحش، و وابستگی به سوخت‌های فسیلی.

در این سال‌های اولیه این رشته فرعی، برخی از جامعه‌شناسان محیط زیست بین واقع‌گرایان که ترجیح می‌دهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساخت‌گرایان که بر خلق معانی تأکید داشتند، تمایز قائل شدند.

حرف آخر اینکه ساخت‌گرایی اجتماعی بر فرآیندی که از طریق آن مفاهیم و باور‌ها در مورد جهان شکل می‌گیرند و از طریق آن معانی به چیز‌ها و رویداد‌ها متصل می‌شود همیشه بخش بزرگی از جامعه‌شناسی بوده است و تعدادی از جامعه‌شناسان محیط‌زیست از این چارچوب برای درک مسائل محیطی استفاده کرده‌اند. واقعگرایان نگران بودند که تمرکز بر معنا، توجه را از آن چه به عنوان تخریب واقعی و نگران کننده محیطی می‌دیدند، منحرف کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • اجرای طرح دوم جمع‌آوری مخازن زباله از معابر منطقه دو شهرکرد
  • افتتاح ۲۰ کیلومتر از جاده شهرکرد به ناغان
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • گسترش مشکلات مدیریت پسماند در استان چهار محال و بختیاری
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است