Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@04:46:54 GMT

چرا لایحه «حمایت از مبتلایان به ایدز» تهیه شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۸۶۱۳

چرا لایحه «حمایت از مبتلایان به ایدز» تهیه شد؟

بدنامی بیماری ایدز باعث پایمال شدن حقوق اجتماعی افراد آلوده به این ویروس می شود؛ افراد جامعه فرد مبتلارا طرد می کنند و در نتیجه او از فعالیت های اجتماعی و اشتغال محروم می ماند.در بیشتر موارد مشاهده شده حتی در مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز به این بیماران بی توجهی می شود.

به گزارش «تابناک» مبتلایان به ایدز هم یک شهروند هستند و همان طور که یک بیمار مبتلابه سرطان را از حقوق شهروندی محروم نمی کنیم، نسبت به آنها نیز باید چنین حسی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد مبتلابه ایدز فارغ از این که چگونه به این بیماری مبتلاشده اند نیاز به حمایت دارند؛ حمایتی که نتایج آن بیش از این که به این افراد بازگردد، در خدمت جامعه است.

آگاهی ها و نگرش جامعه نسبت به مبتلایان به ایدز بسیار پایین است و جامعه افراد مبتلابه HIV مثبت را بدون این که خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهند طرد می کند، به طوری که این بیماران جرات طرح بیماری خود را در خانواده هایشان ندارند. طرد کردن این شهروندان و به حاشیه راندن آنها تنها انکار واقعیتی است که امروزه تمام شهرها و کلانشهر ها با آن درگیرند و از آنجا که بیماران مبتلابه ایدز با وجود تمام رنج های روحی و جسمی همچون سایر شهروندان در فضای شهری تنفس می کنند باید با واقع نگری نسبت به این موضوع و با پرهیز از بزرگ نمایی و کوچک نمایی از افزایش شمار شهروندانی که در آینده به این ویروس آلوده می شوند، جلوگیری کرد.

اتهام اخلاقی باعث چند برابر شدن مشکلات روحی بیماران می شود. الگوی اصلی انتقال ایدز در کشور ما اعتیاد تزریقی است و بیشتر مبتلایان بر اثر استفاده از سرنگ مشترک به ایدز دچار می شوند و این اتفاق در زندان ها و محل تجمع افراد کارتن خواب بیشتر تکرار می شود.

لذا در همین ارتباط معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز که پس از اجرای یک طرح تحقیقاتی ملی مبتنی بر آموزه­ های دینی، اسناد بالادستی نظام، مطالعه تطبیقی و بهره­گیری از تجربه جامعه جهانی و اسناد بین­ المللی آماده تقدیم به هیأت وزیران است.

محمود عباسی همزمان با یکم دسامبر(۱۱ آذر ماه) روز جهانی ایدز افزود: این لایحه در چند مرکز مهم تحقیقاتی و اجرایی از جمله مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز مدیریت بیماریها وزارت بهداشت، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجام و سپس در جلسات متعددی در معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو حیطه حقوق بشر و حقوق سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت به تأیید معاونت‌های حقوق بشر وزارت دادگستری، معاونت بهداشت و معاونت حقوقی و امور استان‌های وزارت بهداشت رسیده است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه این لایحه واجد دو ماهیت حقوق بشری و حقوق شهروندی و بهداشتی و درمانی است با امضای مشترک وزرای دادگستری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم هیأت وزیران می شود.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: البته باید تأکید کرد با وجود تلاش ­های ارزشمند وزارت بهداشت در سیاستگذاری و برنامه­ ریزی در زمینه ایدز و تشکیل کمیته ملی حمایت از بیماران مبتلا به اچ. آی. وی ولی در زمینه قانونگذاری با خلاء جدی مواجه هستیم.

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران یادآور شد: بیش از ۳۵ سال از اولین مورد فرد مبتلا به ایدز که یک کودک بود در کشور می ­گذرد و بسیاری از کشورها در حمایت از مبتلایان به ایدز قانونگذاری کرده­ اند اما متأسفانه ما با خلاء قانونی مواجه هستیم.

وی به تصویب قانون حمایت از بیماران مبتلا به اچ.آی.وی در کشورهای منطقه نظیر یمن و کشورهای آسیایی و آفریقایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی رفتارهای اجتماعی مهمتر از ارتباط جنسی و اعتیاد تزریقی دستمایه برخی افراد در جامعه برای گسترش و شیوع ایدز قرار می­ گیرد که انگ زدن، تبعیض و نقض حقوق مبتلایان از جمله آنها است.

عباسی اظهار داشت: اعتقاد داریم وقتی حقوق افراد مبتلا به ایدز به رسمیت شناخته نمی ­شود موجبات گسترش ایدز در جامعه را فراهم می­ کند. به عنوان مثال تجربه تلخ یکی از مراکز اورژانس را بیان می­ کنم؛ جوان ۱۸ ساله­ای که در نتیجه تصادف وحشتناک و با خونریزی شدید به یک مرکز اورژانس در تهران منتقل می­شود و اعلام می­کند من مبتلا به اچ.آی.وی هستم و متأسفانه مسئول اورژانس از پذیرش وی خودداری کرده و می­ گویند این بیمار باید به مرکز درمانی امام خمینی(ره) منتقل شود در حالیکه ممکن است در نتیجه این انتقال این جوان جان خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: وقتی ما با یک بیمار اورژانسی اینگونه رفتار می ­کنیم، این جوان وقتی می­ بیند حقوقش به رسمیت شناخته نمی­ شود بار دیگر محال است اعلام کند که من مبتلا به اچ.آی.وی هستم.

عباسی تصریح کرد: اگر حقوق افراد دارای ایدز به رسمیت شناخته نشود، جان و سلامت ارائه کنندگان خدمات به مخاطره می­ افتد و بدین ترتیب موجب گسترش ایدز در جامعه فراهم می­ شود.

معاون وزیر دادگستری افزود: به قوانینی نیازمندیم که تصریحاً برای حمایت و ضمانت اجرای این رفتارها زمینه پیشگیری از گسترش ایدز در جامعه را فراهم کند. بنابراین لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز با رویکرد حمایتی و پیشگیرانه و با ماهیت حقوق بشری و حمایت از حقوق شهروندی آحاد جامعه به ویژه مبتلایان به ایدز تهیه شده است.

عباسی افزود: یکی از محورهای مهم این لایحه توجه به آموزش مبتلایان به ویروس ایدز است، در این زمینه کوتاهی هایی داشته ایم که باید جبران شود. حتی عده ای می گویند این افراد چه نیازی به آموزش دارند اما آموزش و تحصیل حق آنان است و هیچ کس حق ندارند مانع از تحصیل این افراد شود.

معاون وزیر دادگستری گفت: اگر والدین یا مسئولان در زمینه آموزش مبتلایان به ویروس ایدز کوتاهی کنند، مرتکب جرم شده اند و قابل مجازات است. اخراج و ممانعت از تحصیل در مدرسه قابل تعقیب است.

وی افزود: مبتلایان به ایدز مثل همه مردم حق استخدام، مسافرت، مهاجرت و حتی پناهندگی دارند و انجام این امور نباید به انجام آزمایش مشروط شود.

وی گفت: مساله مهم دیگر حفظ محرمانگی اطلاعات این افراد است که یک اصل قانونی و شرعی است و باید مورد توجه قرار گیرد، معافیت از خدمت نظام وظیفه حمایت های خانوادگی از این افراد و حق دریافت خدمات حقوقی و قضایی و نیز حق دریافت خدمات بهداشتی و درمانی از جمله حقوق عامه این افراد است که در پیش نویس لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران ابراز امیدواری کرد پس از سه دهه ممنوعیت و بی توجهی این تابو شکسته شود و لایحه مزبور پس از تصویب در هیأت وزیران در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌ شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که اچ.آی.وی (HIV) از بین نرفته‌ و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها ایدز بیماری ایدز محدودیت های کرونایی محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها حمایت از مبتلایان به ایدز بهداشتی و درمانی وزیر دادگستری وزارت بهداشت مبتلا به اچ حقوق پزشکی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

ایلنا نوشت: فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشورهای دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالاها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902069

دیگر خبرها

  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • لایحه علیه تظاهرات های حمایت از فلسطین در آمریکا تصویب شد
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • پیشنهاد اصلاح موادی از قانون کار برای حمایت از کارگران
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول بعضی روزنامه‌ها
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول برخی روزنامه‌ها
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد