Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@04:35:20 GMT

عوامل و برکات مسجدمحور بودنِ محله سه راه آذری

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۹۳۵۲

عوامل و برکات مسجدمحور بودنِ محله سه راه آذری

حجت‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه مسجد خامس آل عبا(ع) موجب دوستی ساکنان محله شده است، گفت: دایر شدن اتاق بازی در طبقه سوم و عضویت جوانان در هیئت امنا از عوامل موفقیت اهالی این خانه خدا در تحقق محله مسجد محور است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: برخی از مساجد را می توان به عنوان مساجد نمونه در تحقق چشم انداز «محله مسجد محور» دانست زیرا این دسته از مساجد در مدیریت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محلات بسیار موفق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است بدانیم که برخی از این خانه های خدا چندان وسیع نیز نیستند ولی همت مضاعف اهالی آن نقش مهمی در برجسته سازی نقش این مساجد در سطح محلات داشته است. بی گمان مسجد خامس آل عبا (ع) (واقع در تهران، سه راه آذری، خیابان شهید قدرت پاکی، خیابان 8 متری شهید ذوالقدری) از مساجد نمونه در این زمینه است. خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های مسجد خامس آل عبا (ع) در چگونگی تحقق محله مسجد محور در منطقه سه راه آذری تهران، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «داود اسماعیلی»، امام جماعت این مسجد داشته است که مشروح آن در ادامه می آید:

 

مسجد خامس آل عبا (ع) در چه سالی تاسیس شد و بانیان آن چه کسانی بودند؟

 

این مسجد سابقه 80 ساله دارد و کاملا به صورت خودجوش و مردمی اداره می شود. مسجد خامس آل عبا (ع) با 100 متر زیربنا در سه طبقه بنا شده، حیاط ندارد و برای سهولت رفت و آمد نمازگزاران کهنسال، شبستان زنانه و مردانه در طبقه اول بنا شده اند. طی این مدت، دو بار این مسجد مرمت شده که تمام هزینه های آن توسط اهالی منطقه سه راه آزادی و خیابان شهید ذوالقدری تامین شده است. اکنون نیز تک تک نمازگزاران این مسجد که گاهی به 100 نفر نیز می رسد پولی را به صورت هفتگی در صندوق ویژه هزینه های مسجد خامس آل عبا (ع) قرار می دهند که صفر تا صد آن صرف مخارج این خانه خدا می شود. ما افراد را در پرداخت این کمک به هیچ وجه در رودربایستی قرار نمی دهیم و این گونه نیست که وسط دو نماز جماعت از مردم درخواست کمک کنم، تمام کمک ها برای رضایت خدا انجام می شود.

 

طبق اطلاعات ما مسجد خامس آل عبا (ع) جزو مساجد بسیار موفق در تحقق هدف گزاری شهری در تهران یعنی محله مسجدمحور است، چگونه به این هدف جامه عمل پوشاندید؟

 

ما برای اینکه به محوریت مسجد خامس آل عبا (ع) در منطقه سه راه آذری و خیابان شهید ذوالقدری عینیت ببخشیم، چند کار مهم انجام دادیم. کار اول، زمینه سازی برای بازنشسته شدن هیئت امنای بسیار زحمت کشی بودند که پا به سال گذاشته بودند و باوجود خدمت زیادی که داشتند، کمتر امکان بهره مندی از ظرفیت آنان در این مسجد مهیا بود. این کار به صورت خودکار زمینه حضور افراد 30 تا 45 ساله را در هیئت امنای مسجد خامس آل عبا (ع) مهیا کرد که همین کار موجب افزایش انگیزه سایر جوانان این محله برای حضور در مسجد و مشارکت در اجرای طرح و برگزاری برنامه های مختلف در مناسبت های مذهبی و انقلابی شد.

کار دوم ما، دایر کردن اتاق بازی ویژه کودکان و نوجوانان در طبقه سوم مسجد خامس آل عبا (ع) است، این کار موجب شد هیچ کودکی هنگام نماز جماعت یا برگزاری برنامه ها در شبستان رفت و آمد بی مورد نداشته باشد و به این صورت از ایجاد بحث های بی مورد میان این کودکان عزیز و نمازگزاران جلوگیری شد.

کار سوم ما، احوالپرسی بنده از تمام کسبه و ساکنان محله در هنگام رفت و آمد در مسجد خامس آل عبا (ع) است به طوری که بنده با افتخار تمام ساکنان محله را می شناسم از کودک تا جوان و پیر؛ و همه این عزیزان نیز بنده را می شناسند. همین موضوع موجب ایجاد دوستی مستمر میان اهالی محله با مسجدی ها شده که به نوبه خود موجب حضور حداکثری اهالی در مسجد خامس آل عبا (ع) شده است.

 

برای اینکه مسجدی جزو مساجد موفق در زمینه محله مسجد محور باشد باید همکاری خوبی با دستگاه های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، شما در این زمینه چقدر موفق هستید؟

اول باید سه نکته را در همین ارتباط عرض کنم؛ اول اینکه وقتی مسجدی موفق است که برنامه های خوب نیز برگزار کند. ثانیا از همه گروه های مردم از جمله خواهران استفاده کند که مشارکت خانم ها در اجرای طرح ها و برنامه های مسجد خامس آل عبا (ع) بسیار عالی است. ثالثا در این مسجد از یک ساعت مانده به اذان ظهر تا دو ساعت بعد از اذان مغرب باز است. ما برای اینکه در تحقق این کارها موفق باشیم و بتوانیم مسجدی موفق در سطح محله داشته باشیم همکاری خوبی با ناحیه مقاومت بسیج و شهرداری منطقه 17 تهران داریم به طوری که این دو نهاد و دستگاه مرتبا کمک های نقدی و غیر نقدی به ما اهدا می کنند. برای نمونه ناحیه بسیج در دوره شیوع ویروس کرونا در چند نوبت ماسک و ماد ضد عفونی کننده و شهرداری منطقه 17 اقلام مورد نیاز برای پذیرایی و طبخ غذای گرم میان نمازگزاران این مسجد و نیازمندان در اختیار ما قرار داده است.

 

از مسجدی با این همه موفیت در جذب نسل جوان و همکاری مستمر با دستگاه های مختلف انتظار می رود در دوره کرونا نیز موفقیت های زیادی کسب کرده باشد، لطفا درباره مهم ترین فعالیت هایی که اهالی مسجد خامس آل عبا (ع) به ویژه بسیجیان آن در دوره شیوع ویروس کرونا داشته اند، توضیح دهید.

 

پایگاه بسیج شهید مصطفی خمینی مسجد خامس آل عبا (ع) از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا اقدام به تشکیل جلسات مستمر برای ایجاد هماهنگی های لازم برای بسیج تمام امکانات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا داشته است و این جلسات در تمام دوره کرونا ادامه داشته است و با افزایش شمار مبتلایان به این ویروس هفته ای دو تا سه بار اعضای این پایگاه اقدام به ضد عفونی کردن مسجد خامس آل عبا (ع) و منطقه سه راه آزادی به ویژه خیابان شهید ذوالقدری می کنند. کار دیگر ما در مقابله با ویروس کرونا توزیع ماسک میان نمازگزاران مسجد خامس آل عبا (ع) و اهالی محله بود که البته همچنان ادامه دارد و تاکنون دست کم، شش هزار ماسک را با همکاری شهرداری منطقه 17 و ناحیه و حوزه مقاومت بسیج که پایگاه شهید مصطفی خمینی زیر نظر آنها فعالیت دارد، توزیع کرده ایم.

 

مسجد خامس آل عبا (ع) چه فعالیت هایی در زمینه کمک مومنانه به نیازمندان داشته است و آیا خیریه این مسجد به صورت مستمر به خانواده های نیازمند خدمت رسانی می کند؟

 

با مشارکت اعضای بسیج و هیئت امنا و چند تن از خیران منطقه، صندوقی ویژه کمک به نیازمندان در مسجد خامس آل عبا (ع) تشکیل دادیم که هر فردی به اندازه وسع خود مبلغی به آن اختصاص می دهد، با جمع آوری این کمک ها هر ماه به 20 خانواده کمک های نقدی و غیر نقدی اختصای می دهیم. در دوره شیوع ویروس کرونا و با گسترش مشکلات اقتصادی برخی دیگر از خانواده ها به ویژه کارگران فصلی، جمع آوری این کمک ها به صورت خودجوش افزایش یافت و تاکنون بیش از 300 بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرده ایم. در این زمینه سپاه تهران بزرگ و شهرداری منطقه 17 نیز کمک هایی داشته اند. همچنین با همکاری برخی از نمازگزاران و مشارکت چند خیر، در دوره شیوع ویروس کرونا به چهار نفر، وام بلاعوض اهدا می شود.

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: محله مسجدمحور کمک مومنانه شهرداری منطقه 17 دوره شیوع ویروس کرونا شهرداری منطقه 17 محله مسجد محور منطقه سه راه خیابان شهید سه راه آذری برنامه ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، طرح بهسازی و آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد منطقه آرپناه لالی به طول ۹ کیلومتر قرار بود سال گذشته آسفالت شود، توسط پیمانکار به حال خود رها شده است.


اهالی می‌گویند: کوپال ریزی انجام و جوی و جدول و آب نما زده شد، ولی طرح تکمیل نشد و پیمانکار دست از کار کشید.


این جاده علاوه بر اینکه مسیر ارتباطی ۷ روستا محسوب می‌شود، تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان نیز به صورت روزانه از آن تردد دارند.


تردد عشایر نیز برای جابجایی و حمل آذوقه و نهاده‌های دامی به سختی انجام می‌شود و وضعیت نامناسب جاده به خودروهایشان آسیب می‌زند.


عشایر منطقه می‌گویند: به میزانی که برای خرید آذوقه هزینه می‌کنیم، به همان میزان نیز باید کرایه حمل پرداخت کنیم، ضمن اینکه با آغاز بارش باران و برف، جاده مسدود و راه ارتباطی قطع می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است
  • اختصاص هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی ویژه منطقه ۳ اراک
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن