Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد، گفت: بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز -چهارشنبه ۱۲ آذرماه- مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور اظهار کرد: مجلس در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ به فضل خداوند در جهت اصلاح ساختار بودجه نویسی با محوریت مردم سالاری، اقتصاد، عدالت، کوچک کردن دولت، کاهش وابستگی به نفت و توجه ویژه به طبقات پایین و متوسط جامعه و رفع تبعیض و برداشتن بار مشکلات معیشتی از روی دوش مردم حرکت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کاری که سرانجام باید در بلندمدت اتفاق بیفتد، اصلاح بودجه به نفع مردم است، بودجه‌ای عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می‌تواند اقتصاد ما را قوی کند، ما با توجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را حتی بر مبنای این پیشنهاد فعلی عملی کرده و مقدمات اصلاح نهایی را همین امسال آغاز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بسته اقتصاد مردمی توجه به مشارکت مردم در اقتصاد و واگذاری دارایی‌ها به آحاد ملت، مدنظر مجلس است. امیدواریم در لایحه پیشنهادی دولت به این محورها توجه شده باشد. همراهی دولت با برخی موارد اصلی، اصلاح ساختار بودجه که مدنظر مقام معظم رهبری است، یادگارِ ماندگار و نیکی برای آیندگان برجای خواهد گذاشت.

قالیباف تصریح کرد: آنچه در نهایت به طور واقعی در بخش درآمدها باید به آن برسیم، عدم اتکا به نفت است که از موارد اصلی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر است. نفت خیر و برکت است ولی اتکای به آن شر مطلق و تکیه بر باد است.

وی اظهار کرد: مجلس و دولتی که هماهنگ با یکدیگر بتوانند به طور عملی عدم اتکای به نفت را اجرا کنند، خدمتی بی نظیر به نسل‌های آینده خواهند کرد و نفت را به جای مصرف عمومی و مایحتاج بودجه‌ای، به بخش‌های توسعه‌ای منتقل می‌کند. امیدوارم دولت برای پیش بردن این هدف مهم و سرنوشت ساز اراده لازم و کافی را در مدت پیش رو به خرج دهد. تلاش خواهیم کرد تا در همین لایحه فشار کسری بودجه، به عنوان ام‌المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم، این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم در برداشتن موانع تولید و کسب و کار در کشور و اصلاح ساختار بودجه، ممکن خواهد شد و ابداً این موضوع دور از ذهن نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه در مجلس با هدف رفع اشکالات ساختاری در خصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد، نظارت دقیق بر متن مالی به ویژه در بخش مصارف و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه از دیگر موارد مدنظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش‌ها و بی نظمی‌های بودجه‌ای سروسامان بگیرد و نگرانی مردم در این مورد کاهش یابد.

قالیباف با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت به نفع مردم و افزایش نقش مردم در اداره اقتصاد کشور از دیگر اولویت‌های مجلس است، اظهار کرد: با افزایش نقش مردم در اقتصاد کشور، قوی شدن تک تک مردم محقق خواهد شد و این موضوع به قوی‌تر شدن کشور منجر می‌شود. ما ایران قوی نخواهیم داشت مگر اینکه هدف ما قوی کردن مردم باشد.

وی افزود: پیش از این، مجلس بررسی بودجه شرکت‌های دولتی را که تقدیم شده است را آغاز کرده و این نیز بخش مهمی از لایحه بودجه خواهد بود، یکی دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه، توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا برخی خسارت‌هایی که ناشی از کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده است را جبران کنیم. مجلس بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده هم دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌داند. امروز وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بسیار تحت فشار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بودجه باید آرایش حمایت از محروم‌ترین طبقات را به خود بگیرد. بودجه‌ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه‌ای علیه آرمان‌های جمهوری اسلامی است.

قالیباف تصریح کرد: دم زدن از عدالت اجتماعی، ادعایی شعاری و غیر واقعی است، تبعیض اژدهای هفت سری است که در بسیاری از بخش‌ها رسوخ پیدا کرده و باید در تمام تصمیم‌گیری‌های خود آن را هدف قرار دهیم. مجلس مصمم به کاهش تبعیض‌های اقتصادی است؛ به همین جهت، یکپارچه سازی و هماهنگی‌های سیاست‌های حمایت از موضوعات مهم، مدنظر مجلس است. ضمناً لازم است هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای که عزم بیشتری در اقتصاد حاکم و بهره‌وری ارتقا یابد، مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که سرفصل‌هایی که به عنوان ساختار بودجه در جلسات منظم ۴ ماه اخیر با دولت و مجلس و بر آن توافق شده بود در این لایحه مدنظر قرار گرفته باشد و امیدواریم در لایحه موجود نیز با همراهی دولت و سازمان برنامه و بودجه، موارد بیشتری از اصلاح ساختار بودجه را عملیاتی سازیم، تحقق اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم، عدالت‌گستری، رفع تبعیض و کاهش فشارهای معیشتی روی دوش مردم از موارد ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت با توجه به جلساتی که طی ماه‌های گذشته برقرار شده است، این موارد را در لایحه پیشنهادی مدنظر قرار داده باشد تا منافع مردم تأمین شود، مجلس بر اصلاح ساختار بودجه مُصّر است و اجرای واقعی آن را ضروری می‌داند. امیدواریم سال ۱۴۰۰ گام اول ما در این مسیر خواهد بود.

کد خبر 458984

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بودجه لایحه بودجه لایحه بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس مجلس شورای اسلامی اصلاح ساختار بودجه اقشار ضعیف بودجه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «در هفته‌های اخیر بحث‌های پرچالشی بر سر مسائل ارزی میان دولت و مجلس به وجود آمد، به نظر شما این اختلافات تا چه اندازه جدی است؟»، گفت: دولت خودش را از هر اشتباهی مبرا می‌داند یا اگر هم مبرا نمی‌داند علی الظاهر و به صورت دکوری صحبت هایی درخصوص استقبال از انتقاد مطرح می‌کند که برای همه مشخص است، ما با یک دولت تمامیت‌خواه و غیرقابل انتقاد مواجه هستیم.

اختلاف دولت و مجلس برای ریاست دوره بعد پارلمان است

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: اینکه الان هم دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویم دولت، به معنای کل شاکله دولت نیست، برخی‌ها در دولت آقای رییسی آن‌هایی که باعث آسیب اول به خود آقای رییسی هستند و بعد به مملکت؛ دست های پشت پرده‌ای که از نزدیکان ایشان هستند، بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رییسی؛ این‌ها با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رییسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

روایت دست‌های پشت پرده در انتخابات

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید آن ها دنبال حاکم کردن کدام جریان در مجلس آینده هستند؟»، عنوان کرد: ببینید این بحثی که مطرح می‌کنم اثبات شدنی نیست اما به وضوح مشخص است که در انتخابات مجلس اعمال نفوذ زیادی شکل گرفت، چه الان و چه در بحث تایید یا ردصلاحیت ها شاهد بودیم افرادی که به نظر می‌رسید طبق نظر نهادهای امنیتی نباید تایید می شدند اما با رایزنی هایی از طرف همان افرادی که اشاره کردم تایید شدند. حتی ما افرادی را داشتیم که محکومیت قطعی در پرونده شان بود اما چون نزدیک به تفکر دولت بودند و باید در این مجلس حضور داشته باشند؛ مشاهده کردیم که تایید شدند.

وی افزود: اما یک عده ای هم که منتقد دولت بودند یا ردصلاحیت شدند یا در انتخابات به مشکلات جدی برخوردند، من یکی از این ها را مثال می زنم، آقای مهدی عسگری ایشان در تهران ثبت نام کرد ولی به او اجازه ندادند که برود کرج و مجبور شد در تهران رقابت کند که اگر کرج بود به نظرم قطعا ایشان رأی می آورد. در مجموع یک عده ای را ردصلاحیت کردند، یک عده را به این شکل مدیریت کردند و در مورد یک عده ای هم شاید با شیوه‌های دیگری که می‌شد بر انتخابات اثر گذاشت و دخالت کرد، اقدام کردند و از مسیر کنار زدند؛ واقعا دست آن افراد نزدیک به دولت در انتخابات مشهود بود ولی خب قابل اثبات نیست.

تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها

نماینده مرودشت در مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه به نظرم می‌آید که دولت و در واقع آن افراد خیلی تلاش خواهند کرد که ریاست مجلس را به جریان پایداری نزدیک کنند. چون جریان پایداری و بعد دانشگاه امام صادقی‌ها به آن افراد خیلی نزدیک هستند و من امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد، به نمایندگان دوره دوازدهم و عقلای دوره آینده امید دارم که این اتفاق محقق نشود.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید ریاست در سال اول به قالیباف داده شود تا کاندیدای ریاست جمهوری نشود و بعد در سال دوم او را کنار بزنند؟»، گفت: این یک تحلیل است، من نگاهم بر این است که آقای قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد و نگاهش به تداوم فعالیت در ریاست مجلس باشد. اما درباره ریاست ایشان فکر می‌کنم که آقای قالیباف سال اول با یک رأی پایین نه با آن آرایی که در مجلس یازدهم کسب کرده بودند ریاست مجلس را در اختیار داشته باشد اما سال های دوم و سوم را نمی دانم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوارها خاطرنشان کرد: به نظرم می آید یک سری افرادی که اشاره کردم به شدت به دنبال ایجاد تنش در مجلس باشند، امیدوارم مجلس دوازدهم به این سمت و سو نرود اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حواشی‌اش بر متن حتما غلبه خواهد کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902965

دیگر خبرها

  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد