Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس برنامه ششم باید سهم اعتبار تحقیقات به ۴ درصد می‌رسید که این مهم مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است که همچنان شاهد عدم تحقق آن هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر عاملی به اشاره به سوابق فرهنگی دکتر حاجی بابایی در حوزه‌های فرهنگی حضور وی در جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را منشا اثر مثبت برای حوزه علم و فناوری و فرهنگ کشور خواند.

وی در ادامه جلسه جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: فلسفه وجودی شورا و آثار مصوبات این شورا در پیشرفت علم و فرهنگ کشور بعضا در مجلس مورد توجه قرار نمی‌گیرد که باید برای نهادینه شدن این جایگاه فراقوه‌ای تدبیر شود.

عاملی تاکید کرد: همچنین از طرف دیگر رکن بودن مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری کشور صیانت شود و اقدامی صورت نگیرد که موجب تضعیف آن شود.

عدم تحقق مطالبه رهبری در افزایش اعتبارات تحقیقات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس برنامه ششم باید سهم اعتبار تحقیقات کشور به ۴ درصد می‌رسید که این مهم مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است که همچنان شاهد عدم تحقق آن هستیم و امسال این سهم ۸۰ صدم یک درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: ما باید به نهاد‌های علمی یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اهمیت فراوان دهیم که آثار تقویت آن‌ها در هم بخش‌های مرتبط با سلامت و پیشرفت کشور مشهود خواهد بود.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به سرانه هزینه کرد برای مهد کودک در استرالیا که ۱۲۵۰۰ دلار است اشاره کرد و گفت: ما هزینه‌ای برای این حوزه مهم و راهبردی نمی‌کنیم که زیرساخت اصلی فرهنگ و اقتصاد کشور در پرورش کودک سالم و صالح نهفته است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع فضای مجازی و عدم وجود نگاه بلند در کشور به آن گفت: رفع تبعیض اجتماعی، عدالت و... در کشور از طریق فضای مجازی محقق می‌شود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن مباحث جدی را داشته‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طراحی سکوی ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این شورا گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که حوزه‌های فضای مجازی و بستر‌های ایجاد شده در آموزش عالی، وزارت بهداشت و... دچار پراکندگی هستند که سکوی ملی آموزشی تربیتی و پژوهشی برای ۴ حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و آموزش و پرورش ظرفیت برای هم افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها خواهد بود.

عاملی گفت: در دنیا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وب‌سایت با حداقل تاثیرگذاری داریم، ولی هیچ کدام آن‌ها به تنهایی دارای اثرگذاری نیستند و تجمیع آنهاست که قدرت ایجاد می‌کند و منابع تاثیرگذار قدرت در فضای مجازی بستر‌هایی هستند که با تجمیع این داده‌ها ایجاد قدرت کرده‌اند.

وی افزود: به‌عنوان مثال دانشگاه‌های کشور تک به تک اقدام به خرید منابع کتابخانه‌ای می‌کنند در حالیکه اگر همه آن‌ها در قالب یک کنسرسیوم خرید کنند قطعا موفقیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مبلغ کم بودجه حوزه فرهنگ در بودجه کل کشور گفت: بودجه کل حوزه فرهنگ در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۰ هزار تومان سرانه یعنی روزانه ۱۰۰ تومان می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ضرورت دارد این تخصیص بودجه با سیاست‌های کلان کشور انطباق بیشتری داشته باشد، گفت: در حوزه فرهنگ در حکمرانی دچار پراکندگی هستیم و در سهم بودجه نیز با کمبود مواجه هستیم و البته در حوزه فرهنگ و علم و فناوری نیاز به بازمهندسی در نظام حکمرانی داریم.

عاملی گفت: سهم حوزه فرهنگ نسبت به کل بودجه در سال ۹۳ تا ۹۷ یک درصد بوده و در سال ۹۸ هفت دهم درصد و در سال ۹۹ نیم درصد کل بودجه شده است.

وی افزود: ۸۰ درصد بودجه فرهنگ هزینه حقوق و دستمزد می‌شود و متاسفانه مبلغی برای پژوهش، مطالعه و عملیات بسیار ناچیز است. این بدین معناست که در نظام بودجه ریزی ما تامین اعتبار برای کار اداری فرهنگ می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود پیرامون نکته مطرح شده توسط دکتر حاجی‌بابایی برای سامان‌دهی آموزش عالی گفت: در مصوبه جهش تولید که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است سامان‌دهی و بازمهندسی آموزش عالی کشور دیده شده است.

وی تصریح کرد: به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور که ماموریت‌های جدید برای این حوزه طراحی می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی عاملی بودجه تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی فضای مجازی حوزه فرهنگ عدم تحقق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ مصوبه اخیر این شورا در خصوص «شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «اعضای جدید هیئت عالی جذب دانشگاه فرهنگیان» و «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت تجدید نظر» را به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شورای عالی حوزه‌های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

بر اساس این گزارش، نخستین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده اصلاح ماده ۴ آئین نامه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در جلسه ۸ اسفند ۱۴۰۲ این شورا به تصویب رسیده بود.

مطابق این مصوبه، اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شدند که به شرح زیر است:

سه نماینده از شورای عالی حوزه‌های علمیه

سه نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی

مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده وی

رئیس جامعة المصطفی العالمیة یا نماینده وی

مدیران حوزه‌های علمیه خراسان، اصفهان، خواهران، جامعة الزهراء

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

۷ تن از فضلای صاحب نظر حوزوی

افراد فوق‌الذکر به مدت ۳ سال به عضویت در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.

اعضای کمیته جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

مصوبه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۸ اسفند ۱۴۰۲ مصوب شده و رئیس جمهور آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و هیأت عالی جذب اساتید دانشگاه‌ها ابلاغ کرد، «ماده واحده تعیین اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» بود.

وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیأت مرکزی جذب، رئیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر هیأت مرکزی جذب، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر ستاد نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان اعضای حقوقی و اسدالله اسدی گرمارودی، سعید غیاثی ندوشن، سید نقی موسوی، فهیمه فرهمندپور و فخرالسادات نصیری به عنوان اعضای حقیقی برای مدت ۴ سال انتخاب شدند.

اعضای هیأت عالی تجدید نظر وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد

مصوبه سوم این شورا در ۸ اسفند ۱۴۰۲ که ۱۱ اردیبهشت امسال از سوی رئیس جمهور به وزرات خانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد، «ماده واحده انتخاب نمایندگان شورای انقلاب فرهنگی در هیأت‌های عالی تجدید نظر وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد» بود.

طبق این مصوبه، محمدرضا مخبر دزفولی در کسوت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی تجدید نظر وزارت علوم و دانشگاه آزاد ابقاء و سید سعیدرضا عاملی به عضویت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت تجدیدنظر وزارت بهداشت انتخاب شد.

کد خبر 750761

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»