Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، «قصه ما مثل شد»، «روزی بود روزی نبود»، «یک قل دو قل»، «داستان‌های مثنوی»، «قصه‌های قرآنی» از جمله کار‌هایی است که صلواتیان تصویرگری آن را انجام داده است.

تاکنون ۷۳۱ عنوان اثر از صلواتیان منتشر شده است؛ برگزیدگی جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان، پلاک طلایی مجله آفتابگردان، جشنواره رشد در بخش تالیف، برنده اول جایزه‌های تصویرگری کتاب سال دفاع مقدس در دو دوره، کاریکاتور مجلات رشد و دریافت لوح تقدیر از کاخ کودک قزاقزستان از جمله افتخارات او است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  این نویسنده کتاب و نشریات کودک و نوجوان سال‌های طولانی در این عرصه کار کرده و انتشار بیش از یک هزار عنوان کتاب در داخل و خارج از کشور گواهی بر سابقه او در این عرصه است.     تاثیر تصویر کتاب بر مخاطب

به بهانه تصویرگری کتاب‌های کودک و حواشی آن به سراغ صلواتیان نویسنده کتاب و نشریات کودک و نوجوان رفتیم که در این گفت و گو به تفاوت مخاطب در خلق یک تصویر برای کتاب‌ها اشاره کرد و از وجود خط قرمز در این حوزه گفت.
او با اشاره به نقش تاثیرگذار تصویرگری یک کتاب بر مخاطب افزود: بدون شک تصویر بر مخاطب تاثیر دارد به ویژه اگر این تصویر از مبانی زیباشناسی و حادثه‌های بصری بهره داشته باشد. جلو و عقب نبودن زیاد تصویر از متن چه از نظر روایت موضوع و چه از نظر سطح هنری از جمله عواملی است که توجه به آن در تصویرسازی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند در خلق یک کتاب موفق موثر باشد.

این نویسنده کتاب با اشاره به اینکه مهم‌ترین رسالت یک تصویرگر هم‌افزایی و روایت صادقانه از متن است، ادامه داد: هم‌افزایی و روایت صادقانه از متن به معنی تفسیر مکانیکی از متن نیست بلکه تصویرگر باید به بیان لایه‌های پنهان متن بپردازد و به گسترش معقول مفاهیم توجه داشته باشد.

صلواتیان با تاکید بر اینکه اولین مولفه‌ای که باید در تصویرگری آثار به آن توجه کرد، گروه سنی مخاطب است، بیان کرد: باید تصویرگر در تصاویر طراحی شده یا انتخاب شده برای کتاب از عناصر بصری به گونه‌ای استفاده کند که مناسب ویژگی و نیاز‌های گروه سنی مخاطب کتاب باشد. همچنین موضوع متن به عنوان مولفه دوم، بر تصویر تاثیر می‌گذارد.  

او تصریح کرد: متن علمی، آموزشی، بهداشتی، تاریخی و... در نوع نگاه تصویرگر اثر دارد. قالب متن، شعر، داستان، پی نما، قصه تصویر و... نیز در ساختار تصویر بی تاثیر نیست. ویژگی‌های مخاطب هم از عوامل موثر در خلق اثر است. تصویرگری برای کودک تهرانی با تصویرگری برای کودک روستای دور افتاده در یک استان محروم تفاوت می‌کند. به این دلیل که سواد بصری مخاطب متفاوت است.   بیشتر بخوانید کتاب خاطرات پیشکسوت گردشگری خراسان منتشر شد
این تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان تاکید کرد:  قطع کتاب، تکنیک چاپ، نوع کاغذ، کیفیت چاپ، سبک نگارش، نوع صفحه‌آرایی، شیوه صحافی و قیمت تمام شده کتاب برای فروش، ذائقه مخاطب، ظرفیت تصویری متن و... از جمله مواردی است که باید در تصویرگری آثار به آن توجه شود.    صلواتیان اظهار کرد: خط عزیمت بسیاری از کتاب‌های تصویری، متن است. هر چقدر متن ظرفیت تصویری بیشتر و بهتری داشته باشد، تصاویر غنی‌تر و جذاب تری می‌توان خلق کرد. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که تصویر باید در راستای متن باشد و نقش مکمل در ارائه محتوا داشته باشد.

او در خصوص نقش نویسنده در خلق تصاویر کتاب و ارتباط بین نویسنده و تصویرگر، افزود: همفکری نویسنده با تصویرگر غالبا اثر مثبت دارد و تصویرگر را در درک بهتر از متن کمک می‌کند؛ به شرط اینکه همفکری نویسنده به دخالت منجر نشود و به هویت تصویرگر آسیب نزند.   تفاوت تصویرگری کودک با نوجوان    این نویسنده که در حال تالیف جزوه‌ای با موضوع آداب و احکام تصویرگری برای کودکان و نوجوانان است، با اشاره به تفاوت تصویرگری برای کودک و نوجوانان، ادامه داد: تصویرگری هم مانند بقیه شئونات زندگی آداب و احکام دارد. به جهت تفاوت مخاطب و ویژگی‌های هر یک از گروه‌های سنی، تصویرگری برای هر کدام متفاوت است. با توجه به اینکه هر تصویری برای کودک مناسب نیست، در تصویرگری برای کودکان بدون تردید حریم وجود دارد، تصویرگری برای کودکان از سادگی و صراحت بیشتری برخوردار است .

صلواتیان با توجه به نقش تصویرگری یک کتاب در فروش آثار بیان کرد: متأسفانه بسیاری از ناشران، مکانیسم و سیستم سنجش بازخورد از مخاطب را ندارند. بعضا میزان فروش آثار و بازخورد‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و گاهی هم ارتباط چهره به چهره با مخاطبان در دیدار‌های جمعی با بچه‌ها در مدارس و مراکز فرهنگی تنها راه‌های آگاهی از نظرات مخاطب و سطح موفقیت آثار است.     حال کتاب و اهالی کتاب تعریف چندانی ندارد
او با اشاره به وضعیت چاپ کتاب در دوران کرونا تصریح کرد: در دوران کرونا وضعیت کتاب مانند بیماران کرونایی بستری است. تقریبا اتفاق جدی نمی‌افتد. حال کتاب و اهالی کتاب این روزها، تعریف چندانی ندارد.

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های مذهبی تاکید کرد: در حال حاضر، مسئولین و متولیان امور کتاب در نهاد‌های فرهنگی باید چاره‌ای بیندیشند و به فکر وضعیت چاپ کتاب باشند وگرنه باید صبر کنیم و منتظر باشیم تا ببینیم در دوران پسا کرونا چه می‌شود. در حال حاضر می‌توان از ظرفیت‌های بی‌نظیر و قدرتمند فضای مجازی استفاده کرد. برای اینکه انس مردم به خصوص کودکان و نوجوانان با کتاب بیشتر شود، باید تعریف از مخاطب و کتاب به روز شود. قالب‌های فرسوده و کهنه خیلی جا‌ها جواب نمی‌دهد .

صلواتیان اظهار کرد: به نشر از سال‌های گذشته حرکت روبه رشدی را آغاز کرده است و به صورت تخصصی‌تر به کار می‌پردازد. هر چند این انتشارات نیز برای رسیدن به موفقیت در این عرصه باید بیش از پیش تلاش کند. منبع: تسنیم   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتاب خوانی تصویر سازی کودک و نوجوان تصویرگری برای کودک کودک و نوجوان یک کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مشکلات فعلی معلولان، مناسب سازی مسیر تردد آنها و بهره گیری از وسایل حمل و نقل عمومی است و این درحالی است که در اجرای هر پروژه‌ای، شهرداری باید مناسب سازی شهری برای معلولان را مدنظر قرار دهد، زیرا حق قانونی و شهروندی آن‌ها است.

این موضوع نه تنها قشر معلول جسمی، حرکتی که ۱۰ درصد از جمعیت هر کشوری را در بر می‌گیرد بلکه حتی برای افراد عادی نیز امری مهم است، اما متاسفانه رعایت این موضوع در برخی پروژه‌های شهری دیده نمی‌شود.

به همین علت است که یکی از گلایه‌های همیشگی معلولان موضوع مناسب سازی شهری است، زیرا زیست و رفت و آمد در شهر را برای آن‌ها با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور آذرماه سال گذشته از شهرداری تهران خواست به موضوع مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان ورود کند و گفته بود در دنیا پارک‌هایی برای معلولان ایجاد شده، اما متأسفانه در تهران شاهد احداث چنین پارک‌هایی نیستیم و تقاضا داریم این ظرفیت در پایتخت ایجاد شود.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در خصوص مناسب سازی تهران برای معلولان گفته بود با توجه به وجود حدود ۹۰۰ هزار تن معلول در شهر تهران باید ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شود، اما بر اساس گزارشی که از ستاد مناسب سازی فضا‌های شهری دریافت کرده ام، تنها ۲/۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی ۲۲۸ کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولین مناسب سازی شده است.

اهمیت این موضوع و پیام های متعدد معلولان عزیز باعث شد این موضوع را از مدیر کل سلامت شهرداری تهران پیگیری کنیم.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از جمله خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند مناسب سازی معابر شهر برای معلولان است، اما مناسب سازی را نباید به مسائل کالبدی محدود کنیم و خدمات فرهنگی، اجتماعی هم موظف هستیم برای معلولان عزیز مناسب سازی کنیم.

وی اظهار کرد: در حال انجام مناسب سازی خدمات فرهنگی و اجتماعی برای معلولان هستیم و برای مناسب سازی معابر هم برنامه منظم دارد که در معاونت شهرسازی شهرداری تهران پیگیری می‌شود و همه مناطق شهرداری بر اساس برنامه مشخص شده مناسب سازی معابر را انجام دهند.

صاحب با بیان اینکه تا مناسب سازی کامل شهر برای معلولان فاصله داریم گفت: ابتدای راه مناسب سازی هستیم و با همت مدیریت شهری در آینده شاهد اتفاقات خوب در این حوزه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است