Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا در گزارشی پیرامون ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای کشورمان بر این باور است که ترور و حمله‌ نظامی مانع توسعه برنامه هسته‌ای در ایران نیست. امّآ معتقد است که دور اوّل ترور‌ها در رسیدن به توافق دیپبماتیک موفق بوده! و ابراز امیدواری کرده است که نتیجه ترور شهید «فخری زاده» یک دستاورد دیپلماتیک برای غرب باشد!

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ پایگاه خبری وابسته به روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا در گزارشی با عنوان «برنامه هسته‌ای ایران با قتل‌های هدفمند پایان نمی‌یابد - امّا احتمال توافق را می‌تواند بیشتر کند(!)» نوشت: قریب به یکسال از ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران در بغداد می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامد حاصل از آن ترور باید ما را در ارزیابی تاثیرات قتل روز جمعه «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران در شرق تهران هوشیار کند. تندروهایی نظیر جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ ابراز امیدواری کردند که مرگ سلیمانی، ایران را مجبور به عقب نشینی از پیشروی‌های منطقه‌ای خود می‌کند و حتی می‌تواند منجر به تغییر حکومت در تهران شود. از سوی دیگر، بسیاری از منتقدان دولت ترامپ این هراس را مطرح کردند که مرگ سلیمانی، می‌تواند کل منطقه را وارد جنگ کند.

هیچ کدام از این پیش‌بینی‌ها محقق نشد. واکنش ایران محدود به شلیک دوازده موشک علیه دو پایگاه ارتش آمریکا در عراق شد (این حملات صدمات مغزی زیادی در بین نیروهای آمریکایی ایجاد کرد). ایران از این حمله راضی شد  و دوطرف از درگیری گسترده‌تر دور شدند. نشانه‌ای وجود ندارد که مرگ سلیمانی طرح‌های منطقه‌ای ایران را به عقب رانده باشد. سرتیپ «قاآنی» به سادگی جانشین [سرلشکر] سلیمانی شد و نیروی قدس به رویه معمول خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن ادامه داد.

واشنگتن پست در ادامه مدعی شد که به تازگی سردار «قاآنی» به بغداد رفته است. واشنگتن پست محتوای این سفر ادعایی را ممانعت از اقدامات نیروهای نیابتی/متحد ایران اعلام کرده درحالیکه ترامپ مترصد کاهش نیروهای آمریکایی مستقر در عراق است.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: خلاصه کلام اینکه مرگ سلیمانی خبرساز شد ولی تغییرات کمی را درپی داشت. با وجود قول انتقام ایران از رژیم غاصب صهیونیستی، همین رویه درباره ترور «فخری‌زاده» نیز صادق است. (طبق معمول اسرائیل مسئولیت ترور را نه قبول کرده و نه رد کرده است)

رئیس‌جمهور آمریکا سریعاً اظهارنظر «یوسی ملمان» کهنه‌ژورنالیست اسرائیلی را ریتوئیت کرد [با این مضمون که] «مرگ فخری‌زاده ضربه حرفه‌ای و روانی برای ایران بود.» ولی اگر به خود زحمت داده بود و برروی مقاله اصلی در «هاآرتص» کلیک می کرد، استدلال «ملمان» را می‌خواند که «برخلاف این ضربه روحی، ایران یک دانشمند هسته‌ای به استعداد فخری‌زاده پیدا خواهد کرد.»

این کاملا درست است: همانگونه که پروژه منهتن نیز در جریان جنگ جهانی دوّم و پس از مرگ «اوپنهایمر» ـــ که «فخری‌زاده» با او قیاس می‌شود ـــ کار خود را به اتمام رساند، مرگ «فخری‌زاده» نیز ضربه‌ای مرگبار به برنامه هسته‌ای ایران نیست. برنامه هسته‌ای ایران یک سازمان بزرگ اداری است که می‌تواند به راحتی بعد از مرگ هر رهبری (مثل فخری‌زاده) باقی بماند.

شواهدی وجود دارد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل دستور ترور را صادر کرده است تا تلاش برای بازسازی توافق دوران اوباما توسط بایدن را تخریب کند. شاید این گمان درست باشد، ولی دور قبلی ترور دانشمندان هسته‌ای ایران ـــ چهار مرگ و یک زخمی حدفاصل سال‌های ۲۰۱۰ - ۲۰۱۲ ـــ در جهت نیل به راه‌حلی دیپلماتیک کمک کرد(!)   آن ترورها، همراه با رژیم قدرتمند تحریم بین‌المللی (مسبب آن فتنه ۸۸ شد) و حمله سایبری اسرائیل-آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران که شهره به ویروس «استاکس نت» است، فشار‌ها بر ایران را اضافه کرد و موفقیت دیپلماتیکی غیرمنتظره‌ای را برای دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ به ارمغان آورد.   نشریه نشنال اینترست - The National Interest؛ ایران می‌تواند در عرض ۳ ماه «بمب اتمی» بسازد/ اگر آمریکا در برجام باشد، می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند! اندیشکده شورای آتلانتیک - Atlantic Council؛ هرکس رئیس‌جمهور آمریکا شود، می‌فهمد «جمهوری اسلامی» از بین رفتنی نیست / تهران در حال کاهش زمان فرار هسته‌ای است نشریه نشنال اینترست - The National Interest؛ ایران می‌تواند در عرض ۳ ماه «بمب اتمی» بسازد/ اگر آمریکا در برجام باشد، می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند!   «مایکل هایدن»، رئیس سازمان C.I.A از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۹ به «رونن برگمن» روزنامه نگار اسرائیلی گفت: «مرگ این افراد تاثیر به‌سزایی در برنامه هسته‌ای آنان داشت». برگمن در ادامه نوشت که هایدن معتقد بود که این ترورها از سه جهت به ایران ضربه وارد کرد: «از دست دادن دانش فنّی که در ضمیر این افراد بود، ایجاد تاخیر اساسی در برنامه هسته‌ای و رهاکردن برنامه هسته‌ای توسط دانشمندان خبره از هراس سرنوشتی مشابه [افراد ترورشده] است.»   «واشنگتن پست» در ادامه نوشت که این یک بازگشت معنادار خواهد بود در صورتیکه ترور شهید «فخری‌زاده» منجر به افزایش فشار بر ایران در جهت انعقاد یک توافقنامه با همان مقامات توافق پیشین [آمریکا] باشد. این روزنامه آمریکایی نوشت: یک موفقیت دیپلماتیک برای توقّف برنامه هسته‌ای ایرانیان ضروری است.     اگر تاریخ به ما چیزی آموخته باشد این است که ایران می‌تواند در هرحالتی روند توسعه برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند فارغ از اینکه چند دانشمند آن توسط قاتلان کشته شود و چند سانتریفیوژ آن براثر حمله سایبری از بین برود. از زمان خروج احمقانه ترامپ از توافق هسته‌ای درسال ۲۰۱۸ علی‌رغم پایبندی تهران به تعهّدات، سطح ذخایر غنی‌سازی ایران ۸ برابر افزایش یافته است. حتی حمله هوایی هم برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌تواند نابود کند.    واشنگتن پست در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه ترور شهید «فخری‌زاده» [همچون دور اوّل ترور‌ها بین سال‌های ۲۰۱۰ -۲۰۱۲] منجر به یک دستاورد دیپلماتیک (!) شود، نوشت: تنها راه توقف برنامه هسته‌ای ایران یک توافق هسته‌ای جدید است.   ترجمه: ایلیا فروزش *مطالب فوق لزوماً مورد تایید خبرگزاری نیست و صرفاً جهت مطالعه مخاطبان ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران اسرائیل انرژی هسته ای آمریکا برنامه هسته ای ایران مرگ سلیمانی واشنگتن پست ترور شهید فخری زاده ایران یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی

آغاز اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران پس از تنش‌های منطقه‌ای اخیر و حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سوژه گمانه‌زنی برخی از رسانه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری چینی شینهوا نوشته است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی (منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را اعلام کرد. شینهوا همچنین به دیدار گروسی با وزیر خارجه کشور اشاره کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش مستقلی در برنامه هسته‌ای تهران ایفا کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این برای شرکت در این کنفرانس و همچنین دیدار با مقامات ایرانی وارد ایران شد. محمد اسلامی ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تأثیر «نفوذ و فشارهای سیاسی» خارجی علیه برنامه هسته‌ای ایران قرار نگیرد.

او افزود: «همانطور که گزارش‌های آژانس گواهی می‌دهد، بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در سال گذشته ۲۲ درصد از بازرسی‌های جهانی آژانس را به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت نصب شده این کشور ۳ درصد ظرفیت جهانی بوده است که در تاریخ بی‌سابقه بوده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از کارزار تبلیغاتی رسانه‌ای و جنگ روانی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد و دسترسی جهانی به تأسیسات آن همانطور که در اساسنامه آن تصریح شده فراهم است که به همه کشورها اجازه استفاده از علم و فناوری هسته‌ای به شیوه‌ای عادلانه داده است.

اسلامی با بیان اینکه ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، فناوری هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد، گفت که سازمان انرژی اتمی برای تولید انرژی پاک و پایدار تلاش‌های سریعی برای برای این منظور انجام می‌دهد. وی تاکید کرد که سازمانش تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۴۱ را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که انتظار می‌رود گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فناوری هسته‌ای ایران سخنرانی کند. گروسی آخرین بار در مارس ۲۰۲۳ به کشور سفر کرد و با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

به گفته این وبگاه خبری، تنش‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان شکست توافق برجام بارها شعله‌ور شده است و تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا تاکنون برای بازگرداندن واشنگتن به توافق و هم برای وادار کردن تهران به پایبندی مجدد به مفاد توافق شکست خورده است. سال گذشته، ایران طی مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد، که به عنوان یک اقدام نمایش حسن نیت تلقی شد. بازدید گروسی فرصتی برای تبادل نگرانی‌های طرفین فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران نوشته است که بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایه تنش‌های شدید ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه رخ می‌دهد.

گروسی در ماه‌های گذشته چندین بار اظهارات غیرمسئولانه‌ای در خصوص برنامه‌ی هسته ایران کرده است، مخصوصاً اینکه آژانس نمی‌تواند تضمین کند ترکیب سانتریفیوژها در آبشار غنی‌سازی تغییری کرده‌اند یا نه و ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌سازی داده که چندین بمب هسته‌ای بسازد.

گروسی در شبکه اجتماعی ایکس درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان نوشت که وی «یک سری اقدامات عملی» برای احیای بیانیه مشترک سال گذشته، اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد داد. گروسی پس از سفر به اصفهان به وین بازمی‌گردد، جایی که قصد دارد اخبار جدیدی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

در اولین روز کنفرانس اصفهان، محمد اسلامی تاکید کرد که همکاری با آژانس و پایبندی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «در رأس سیاست‌ها و راهبرد جمهوری اسلامی است.»

آسوشیتدپرس در پایان با اشاره به عملیات وعده صادق و تلاش رژیم صهیونیستی برای پاسخ به آن در اصفهان نوشته است که برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل که به طور گسترده توسط کارشناسان شناخته شده است، مانع از حمله ایران نشد. و اکنون کارشناسان به طور فزاینده‌ای پیشنهاد می‌کنند که ایران ممکن است پس از یک حمله بزرگ به خاکش به دنبال ایجاد بمب برود.

کد خبر 751295

دیگر خبرها

  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو 35 ها به ایران در تلویزیون سعودی