Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@09:48:03 GMT

محیط کسب و کار استان کرمان وضعیت خوبی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۱۳۳۱

محیط کسب و کار استان کرمان وضعیت خوبی ندارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اعلام اینکه وضعیت کسب و کار استان وضعیت خوبی ندارد؛ گفت: در صنایع کوچک هم یک شکاف عمیقی وجود دارد و لازم است در این زمینه کار جدی صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ جعفر رودری، چهارشنبه(۱۲ آذر) در جلسه ستاداقتصادمقاومتی استان با بیان اینکه از سال های 90 تا 98 متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی استان کرمان 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصد و کشور 2.1 درصد یعنی 1.8درصد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی استان از کشور بشتر بوده است؛ گفت: در اغلب مواقع روند با کشور یکسان است به جز برخی از سال ها که نرخ رشد نوسانی زیادی داریم و برخی سال ها مثبت و بعضاً منفی و نشان دهنده بی ثباتی روند رشد اقتصادی است.

 

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: رتبه دهم اندازه اقتصاد در کشور را داریم و نسبت به جمعیت، تولید سرانه استان پایین تر است اما سهم کشاورزی و معدن استان کرمان نسبت به کشور بیشتر است و موجب شده سهم بخش خدمات خیلی پایین تر باشد که یکسری ظرفیت های خالی در این بخش داریم.

 

 

وی با بیان اینکه به ازای هر مترمکعب آب در اقتصاد 14 هزار تومان تولید داریم در حالی که در کشور 27 هزار تومان است؛ افزود: بهره وری آب در استان کرمان حدود یک دوم ملی است و دلیل آن بالا بودن سهم بخش کشاورزی است و توصیه راهبردی در مطالعات آمایش استان این است که در بلندمدت باید سازگاری ایجاد کرد و صرفه جویی در مصرف داشت.

 


رودری با اشاره به اینکه در بخش معدن و کشاورزی ظرفیت های آشکار شده داریم و کشاورزی سهم بیشتری در  اشتغال دارد اما در بخش خدمات و موارددیگر مزیت نداریم و این موارد در توسعه استان دیده شده؛ جمعیت شاغل استان را 873 هزار نفر و جمعیت عرضه نیروی کار را بیش از 984 هزار نفر اعلام کرد.

 

 

وی جمعیت بیکار استان را هم 110 هزار و 772 نفر، نرخ بیکاری در تابستان امسال 11.4 درصد و ملی 10.6 درصد دانست و اظهار کرد: نگران آسیب در بازار کار هستیم و نرخ تورم استان کرمان طی روند بلندمدت یک و نیم تا دو درصد نسبت به ملی پایین تر است.

 

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تراز تجاری استان را مثبت اعلام و بیان کرد: بیش از 90 درصد واردات استان واسطه ای و سرمایه ای است و اگر این روند طولانی شود، بخش سرمایه ای اقتصاد دچار مشکل می شود.

 

 

وی همچنین از مازاد درآمدهای مالیاتی استان از سال ۹۶ خبر داد و با بیان اینکه محیط کسب و کار استان از تابستان 98 وضعیت خوبی ندارد؛ مؤلفه های ارزیابی محیط کسب و کار در استان را غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی بانک ها، فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه های اجرایی، عرضه محصولات قاچاق در بازار ایران و...فهرست کرد.

 

 

 

رودری گفت: 592 پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان داریم که برای اجرای آنها 12 هزار میلیارد تومان و 765 میلیون دلار منابع مالی در سال جاری نیاز داریم و در حوزه سرمایه گذاری خارجی تقریباً عملکرد ما صفر است و عملاً پروژه ای در این بخش نداریم و بخش زیادی از اقتصاد استان در ظرفیت های خالی، واحدهای راکد و تعطیل هستند و در صنایع کوچک یک شکاف عمیقی وجود دارد و لازم است در این زمینه کار جدی صورت بگیرد.

 

 

وی سود خالص شرکت های بزرگ استان کرمان را بیش از 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که اگر این منابع وارد اقتصاد و سیستم بانکی استان شود، امکان تسهیلات دهی و تأمین منابع را فراهم کند.

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: جلسه اقتصادمقاومتی استان کرمان استان کرمان کار استان کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ عزیز قیاسی گفت: حسب پایش‌ها، نمونه برداری‌ها و بررسی‌های انجام از واحد‌های خدماتی و تولیدی شهرستان در اردیبهشت ماه امسال، سه واحد خدماتی شامل بیمارستانی، کشتارگاهی و تصفیه فاضلابی به علت آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی مورد اخطاریه زیست محیطی قرار گرفتند.

او افزود: اگر این واحد‌ها در مهلت مقرر رفع آلایندگی نکنند، نام آنها در لیست فصل اول امسال برای پرداخت عوارض سبز (تا ۱/۵ درصد فروش آنها) درج و به امور مالیاتی معرفی می شوند.

مسئول حفاظت محیط زیست نهاوند تأکید کرد: چنانچه واحد‌های تولیدی و خدماتی اقداماتی در زمینه حفظ محیط زیست اعم از ایجاد فضای سبز مشجر غیر مثمر، ساخت سیستم‌های تصفیه خانه ایی، نصب دستگاه‌های غبارگیر کنند هزینه مربوطه مشمول تا ۵۰ درصد بخشودگی مالیاتی می‌ شوند.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • ۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است
  • اوسمار: وضعیت بیرانوند برای بازی با سپاهان امروز مشخص می‌شود/ امیدوارم هواداران در کنارمان باشند