Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان دامپزشکی خواستار حذف تمام گله های مرغ تخم گذار تجاری با سن بالای۷۰ هفته و بالاتر به منظور کاهش تراکم واحدهای مرغداری جهت جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی با ارسال نامه ای  نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهاد، خواستار حذف تمام گله‌های مرغ تخم گذار تجاری با سن بالای 70 هفته و بالاتر به منظور کاهش تراکم واحدهای مرغداری جهت جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است برای اجرای این طرح 7 استان عمده تولیدکننده، در اولویت هستند.

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تنها در تالاب "میقان" شیوع یافت/ عدم مشاهده این بیماری در سایر تالاب‌ها و آبگیرهای استان + فیلمتشدید برخورد با شکار پرندگان مهاجر به دلیل شیوع آنفلوآنزای حادجمع‌آوری 480لاشه پرنده از تالاب "میقان" اراک/ شیوع آنفلوآنزای پرندگان در واحدهای صنعتی و طیور روستایی صحت نداردهشدار دامپزشکی به مرغداران: هرگونه تلفات غیرعادی را به خاطر شیوع آنفلوآنزا گزارش دهید

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

احتراماً در ارتباط با شرایط کنونی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، موارد زیر جهت استحضار و اقدام مقتضی به عرض می‌رسد.

1- با شروع موج 1399-1400 بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه کانون پرندگان حیات وحش در استان‌های مرکزی، اردبیل و مازندران تأیید تشخیص گردیده و توجه به جغرافیای این کانون‌ها بیانگر فعالیت ویروس عامل بیماری در سرتاسر کشور می‌باشد که می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در طیور بومی و مهمتر از آن فارم های صنعتی (به ویژه اجداد، مادر، تخمگذار تجاری و پرورش پولِت گردد.

2- کاستن از تراکم واحدهای صنعتی به منظور افزایش اطمینان از اثربخشی اقدامات جاری در مقابله با این بیماری بسیار مهم می‌باشد. در این ارتباط حذف تمامی گله‌های تخمگذار تجاری با سن 70 هفته و بالاتر (عمدتاً به دلیل کاهش میزان ایمنی ناشی از واکسیناسیون این گله‌ها در برابر بیماری) ضروری می‌باشد.

 مقتضی است در این ارتباط به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور با اولویت استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان ابلاغ گردد. در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به حذف گله‌های تخمگذار تجاری با شرایط اعلامی فوق اقدام نمایند.

تجربیات سالیان اخیر ثابت نموده است در صورت بروز بیماری در واحدهای صنعتی، سرایت بیماری به سایر گله‌ها نیز سلسله وار ادامه یافته که در این صورت پیش بینی می‌گردد شاهد مشکلات جدی مشابه سال‌های 95 و 96 در کشور خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی فوق حاد پرندگان گله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیزگفت: عامل بیماری بایزیوز تک یاخته بابزیا است که ناقل اصلی آن انواع کنه‌های یک میزبانه، دو میزبانه و سه میزبانه می‌باشد و باعث ایجاد بیماری در گاو، گوسفند، بز و تک سمی‌ها می‌ شود.

وی افزود: بیماری بابزیوز یک بیماری انگلی است که محل زندگی و تکثیر انگل داخل گلبول‌های قرمز می‌باشد که متعاقب تکثیر و پارگی گلبول‌های قرمز باعث همولیز داخل عروقی می‌ شود.

او گفت:علائم بالینی بیماری شامل تب، کاهش اشتها و شیر، افزایش ضربان قلب و تنفس، کم خونی، زردی و هموگلوبین آوری (قرمزی رنگ ادرار) است که در صورت عدم درمان به موقع دام در عرض چند روز تلف می‌ شود.

قدرتی، در پایان ضمن اشاره به اهمیت تشخیص به موقع بیماری در روند درمان، بالا بودن هزینه‌های درمان و بروز خسارت اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری از دامداران خواست نسبت به سم پاشی اصولی و دوره‌ای دامداری و حذف کنه‌ها جهت پیشگیری از بیماری اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران