Web Analytics Made Easy - Statcounter

"ندیم شِنر" روزنامه‌نگار، تحلیلگر سیاسی و ستون نویس روزنامه حریت ترکیه با نگارش مقاله ای نوشت: اسراییل و سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) ترکیه را هم مثل ایران تهدیدی بزرگ می بیند و ممکن است دانشمندان ترک را هم ترور کند.

به گزارش عصرایران، این روزنامه نگار ترک در مقاله ای که در روزنامه حریت منتشر شده نوشته است:

"اندکی پیش از آنکه "اوغور مومجو" نویسنده و روزنامه‌نگار روشنفکر ترکیه ترور شود، او داشت روی موضوع روابط بین گروه پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل (سیا و موساد) تحقیق می‌کرد.  

مومجو در 24 ژانویه 1993 در اثر بمب‌گذاری در خودرویش کشته شد. او 17 روز پیش از این ترور مطلبی با عنوان " موساد و بارزانی" در روزنامه جمهوریت نوشت که جنجال‌ساز شد.

او در این مطلب تلاش کرده بود ارتباط بین سازمان اطلاعاتی اسراییل (موساد) و گروه پ.ک.ک  را به بحث گذارد.

او در این مطلب نوشته بود:" اگر کردهای پ.ک.ک برای استقلال علیه استعمار می‌جنگند، سازمان‌های سیا و موساد بین آنها چه می‌کنند؟ نکند سیا و موساد هم در حال جنگ ضدامپریالیستی هستند و دنیا از این جنگ آگاهی ندارد؟ "

پس از این مقاله رسانه‌های پ.ک.ک مومجو را مورد حمله قرار داده و او را دشمن کردها خواندند. "یاشار کایا" یکی از رهبران پ.ک.ک در روزنامه " اوزگور گوندم" ارگان پ.ک.ک، اوغور مومجو را با کلمات زیر تهدید کرد:

"کردها یکی از سنگ بناهای اصلی تأسیس جمهوری ترکیه بوده‌اند اما پس از سال 1925  از همه چیز محروم شدند. آیا در این مورد مومجو چیزی برای ارایه به کردها دارد؟ همه باید ماسک نفاق را بردارند در غیر این صورت، ماسک آنها را پاره خواهیم کرد. حتی اگر آن را پاره نکنیم، پویایی مردم کرد ماسک آنها را پاره خواهد کرد. کارنامه همه مشخص شده است..."

مومجو پس از خواندن این مقاله به همسرش گفته بود که این جملات تهدیدی برای کشتن او است.

مومجو یک روز پس از انتشار مقاله خود در روزنامه جمهوریت، از سوی سفیر اسراییل در آنکارا به سفارت اسراییل دعوت شده بود. پس از مکالمه، سفیر اسراییل از مومجو پرسیده بود "آیا شما ترسی از کشته شدن ندارید؟" 17 روز پس از این ملاقات، اوغور مومجو با انفجار بمب جاگذاری شده در خودرویش ترور شد.  

مرگ (شهادت) محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته‌ای ایرانی که از او به عنوان معمار برنامه هسته‌ای ایران یاد می‌شود، ، ترور اوغور مومجو را به ذهن متبادر می‌کند.

از آنجا که نتانیاهو در سخنرانی خود در تاریخ 30 آوریل 2018 در مورد پروژه هسته‌ای ایران و ارتباط آن با فخری زاده گفت: "فخری زاده، این نام را بخاطر بسپارید."

فخری زاده که پیشتر از یک حمله جان سالم به در برده بود، این بار در روز جمعه گذشته  دوباره ترور شد و عملیات موفق بود.

به محض وقوع این حادثه رسانه‌های آمریکایی در گفتگو با مقامات اسرائیلی و آمریکایی مدعی شدند اسراییل در پشت این حمله قرار دارد.

البته همکاری موساد با سیا برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پیشینه‌ای یک دهه‌ای دارد.

پیشتر فیزیکدان‌های هسته‌ای ایران از جمله مسعود علیمحمدی، فریدون عباسی و مجید شهریاری در همکاری بین موساد و سیا ترور شده‌اند. همچنین داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن نیز به دست عوامل موساد ترور شده‌اند.

با ترور محسن فخری زاده در 27 نوامبر سال 2020 ، طی 10 سال گذشته 6 دانشمند در حوزه هسته‌ای ایران توسط  سیا و یا موساد ترور شده‌اند.

سابقه اسرائیل نشان می‌دهد ترورها بدون اعلام رسمی و قبول مسئولیت انجام می‌شود.  اسراییل این ترورها را بیشتر از طریق استخدام نیروهای بومی انجام می‌دهد. اسراییل با این ترور هم برنامه هسته‌ای ایران را هدف گرفت و هم اینکه در آستانه تغییر دولت آمریکا مسیر دیپلماسی و مذاکره برای احیای برجام را پیچیده‌تر کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که با نیویورک تایمز صحبت کرده، گفته است: "جهان باید از ما بخاطر کشتن (ترور) دانشمند شماره یک هسته‌ای ایران تشکر کند."

البته این رویداد بر ایران و همچنین کل منطقه و جهان تأثیر خواهد گذاشت.

اما سوال ما اینست که این پدیده چه تاثیری بر ترکیه دارد؟

پاسخ را می‌توان از گزارش روزنامه انگلیسی "تایمز" در تاریخ 18 آگوست 2020 بیرون کشید. در این گزارش آمده است: " یکی از افرادی که نقش برجسته‌ای در گشایش روابط سیاسی بین اسراییل و امارات متحده عربی دارد "یوسی کوهن" رییس موساد است. او سال‌هاست که به طور مخفیانه با همتایان خود در امارات و دیگر کشورهای عربی درباره همکاری مشترک علیه دشمن شماره یک اسراییل و این کشورهای عربی یعنی "ایران"، ملاقات می‌کند. با این حال حدود 20 ماه پیش کوهن دستور کار جدیدی را مطرح کرده است. او به جاسوسان در مصر، عربستان سعودی و امارات گفته است قدرت ایران شکننده شده اما تهدید اصلی علیه اسراییل، ترکیه است."

بنا بر اعتقاد کوهن، ترکیه با ارتقای سطح فناوری تسلیحاتی و تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای، برای اسراییل تهدید بزرگ‌تری از ایران شده است.

نتیجه اینکه موساد می‌تواند برای جلوگیری از رشد این تهدید، در ترکیه نیز عملیات‌های مشابهی شامل ترور دانشمندان و افراد کلیدی به مورد اجرا درآورد و از ظرفیت گروه‌های تروریستی علیه ترکیه بهره‌برداری کند.

آنهایی که معتقدند چنین نیست، تنها کافی است به ترور 27 نوامبر(جمعه گذشته) فخری زاده در کشور همسایه‌مان ایران، نگاه کنند.

 

بیشتر بخوانید: اطلاعات جدید درباره ترور شهید فخری‌زاده (فیلم) شمخانی: دستگاه‌های اطلاعاتی می دانستند قرار است در آن محل عملیات ترور علیه شهید فخری زاده انجام شود فرمانده عملیات قتل بن‌لادن: ایران ترور فخری زاده را تلافی خواهد کرد لینک کوتاه: asriran.com/003BQM

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترور شهید فخری زاده موساد هسته ای ایران فخری زاده ترور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

مسئول سابق واحد جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد گفته که ایران شبکه‌ای جهانی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش فارس به نقل از «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند، زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشور‌ها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشور‌های اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشار‌های شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشور‌های دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.

در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمد‌های نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یو‌آنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآورد‌ها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشور‌های مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

دیگر خبرها

  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • ادعای تحلیلگر آمریکایی درباره دانشجویان معترض: نیروهای نیابتی ایرانند! | فیلم
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • ببینید | تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است