Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین تاجیک کارشناس ارشد ارزی بانک مرکزی، با حضور در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر، با ارائه توضیحاتی در خصوص کد رهگیری کالا‌های وارداتی، چگونگی تأمین ارز توسط بانک مرکزی را تشریح کرد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، اهم موارد مطرح شده در این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

- هر فردی که عملیات ارزی انجام می‌دهد و اقدام به واردات کالا می‌کند در صورتی که شفاف و قانونی عمل کرده باشد، ظرف  ۲۴ ساعت می‌تواند کد رهگیری را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 

- سالهاست کدرهگیری در فرایندهای ارزی وجود دارد و حداقل از ابتدای سال 97 این مهم برقرار بوده است. این موضوع که کد رهگیری موجب رسوب کالا شده است ادعای صحیحی نیست، چراکه اگر اینگونه بود، در دو سال اخیر باید منجر به رسوب کالا می‌شد.

- در سال 99 و تا انتهای آبان ماه، بانک مرکزی و بانک‌های عامل 23.2 میلیارد یورو کدرهگیری صادر کردند.    - صدور کد رهگیری به این معناست که فرایند بانکی به پایان رسیده است و مجوز ترخیص از طرف بانک مرکزی صادر شده است.
 
- مدیریت واردات در شرایط تحریم امری بسیار جدی و مهم تلقی می‌شود. در چنین شرایطی به میزان درآمدهای ارزی، ثبت سفارش انجام می‌شود و بخشی از کالاهای غیرضرور ممکن است به دلیل اینکه اولویت کشور نیست، وارد نشود. لذا واردکنندگان کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانجات، در اولویت هستند و می‌توانند راحت‌تر نسبت به ورود کالا و خدمات خود اقدام کنند. 

- در مورد کالاهای اساسی که گفته می‌شود در گمرک رسوب کرده است، این توضیح ضروری است که براساس مصوبات در سال جاری مقرر شده بود، 8 میلیارد دلار واردات انجام شود که از این میزان تاکنون حدود 7 میلیارد دلار تأمین ارز از سوی بانک مرکزی انجام شده است و درخصوص تأمین ارز برای کالای اساسی مطابق مصوبه دولت عمل کرده‌ایم و مشکلی از این باب وجود ندارد. 

- براساس مصوبه‌ای که 12 آبان ماه سال جاری اعلام شد، هر واردکننده‌ای که به هر طریقی اقدام به تأمین ارز کرده است، می‌تواند کالای خود را ترخیص کند و عملاً در چنین فرایندی کد رهگیری کنار گذاشته شد. از این رو پس از مصوبه یاد شده انتظار می‌رفت، ترخیص کالا از اواسط آبان ماه با روند افزایشی همراه شود.

- همانطور که در نمودار «ارزش دلاری کالا‌ها در پروانه‌های خروجی گمرک در ماه مختلف سال 1399» مشاهده می‌شود، انتظار می‌رفت که پروانه‌های خروجی در گمرک از اواسط آبان ماه افزایش یابد اما همچنان این روند تغییری نکرده است.
ارزش دلاری کالاها در پروانه های وارداتی در ماه های مختلف سال 99 (پایان تشریفات گمرکی)
- در نمودار تعداد پته‌های عبوری از گمرک، مجدداً مشاهده می‌شود که علی رغم حذف کدرهگیری از نیمه آبان، همچنان اتفاق خاصی در خروج کالا از گمرک رخ نداده است.  لذا با توجه به این شواهد نمی‌توان مشکل عدم ترخیص کالا را در کدرهگیری و مباحث مرتبط با آن جست‌وجو کرد.
 
«تعداد پته های عبوری از گمرک در ماه های مختلف سال 1399»  
وزن پته های عبوری از گمرک در ماه های مختلف سال 99 (تن) - ذکر این نکته ضروری است که پروانه خروجی به این مهم اشاره دارد که تشریفات گمرکی برای کالا تمام شده است اما کالا هنوز خارج نشده است. پته های عبوری از گمرک نیز به خروج کالا از گمرک اشاره دارد.

- با این حال دو احتمال در مورد عدم ترخیص کالا وجود دارد: یا اینکه کالایی به معنای رسوبی نبوده وکالای در جریان بوده و روند معمول را طی کرده است یا اینکه مشکل از سمت کدرهگیری نیست و مشکل از سمت صادرکننده یا واردکننده و یا سایر سازمان‌هاست. برچسب ها: پروانه های خروجی گمرک ، گمرک ، حسین تاجیک لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Ktp

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گمرک حسین تاجیک پروانه های خروجی بانک مرکزی کد رهگیری مختلف سال تأمین ارز آبان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم

مجید کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی، با حاکمیت الگوی پایدار جوی همچنان طی پنج روز آینده آسمان استان غالباً صاف و بدون بارش خواهد بود.

وی افزود: همچنین طی این مدت در قبل از ظهرها جوی نسبتاً آرام، در اواسط روزها هوای نسبتاً گرم و در بعدازظهرها وزش ملایم باد خزری و در مناطق مرکزی گاهی با سرعت تند پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: در سه روز آینده به دلیل نفوذ زبانه‌های پرفشار سطح زمین در منطقه، در ساعات شبانه و اوایل صبح هوای بسیار خنک و نسبتاً سرد در بیشتر مناطق استان تداوم دارد.

کوهی با بیان اینکه در اواسط هفته آینده افزایش دما در سطح استان محسوس خواهد بود، ادامه داد: از روز چهارشنبه تا آخر هفته آینده با فعالیت سامانه ناپایدار جوی در شمال غرب کشور، آسمان استان نیمه ابری تا ابری شده و ضمن کاهش نسبی دمای هوا در مناطقی از استان بارش باران انتظار می‌رود.

کد خبر 6089023

دیگر خبرها

  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم