Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جشنواره ملی عکس ویرا گفت: هر بار که صحبت از گردشگری و جاذبه‌های توریستی می‌شود، ناخودآگاه اذهان به مواردی مرسوم همچون ابنیه تاریخی، اکوسیستم‌های طبیعی و نظایر آن معطوف می‌شود در حالیکه یکی از جلوه‌های ناب این عرصه، لباس اقوام ایرانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نخستین جشنواره ملی عکس لباس اقوام  «ویرا» با هدف ثبت، نمایش و معرفی فرهنگ پوشش بومی و محلی در اقوام اصیل ایرانی ازسوی  «خانه نگرش آگاهانه ویرا» با مجوز اداره کل هنرهای تجسمی با موضوع پوشاک سنتی اقوام ایرانی در رسته‌های کودکان، بانوان و آقایان برگزار می شود،  این جشنواره با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و از همه مهمتر سازمان امور عشایری  با شعار «هنر و گردشگری» برگزار می شود؛ برپایی این جشنواره بهانه ای شد تا با «مدیحه جمالی»، دبیر جشنواره ملی عکس ویرا درباره برپایی این رویداد هنری به گفتگو بنشینیم که در زیر می  آید:

 

چه عواملی سبب طراحی و برگزاری جشنواره ملی عکس لباس اقوام  «ویرا» از بدو امر تاکنون شده است؟

مجموعه گردشگری ویرا که  بانی برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس لباس اقوام  «ویرا»  است، استراتژی را دنبال می‌کند و آن نیل به سمت رشد و توسعه گردشگری پایدار است؛ به همین دلیل با برگزاری این جشنواره درصدد هستیم تا یکی از مظاهر هنری یعنی عکاسی را که البته با مقوله گردشگری پیوند خورده است، بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از راهکار‌های نزدیکی و قرابت هر چه بیشتر عکاسی با مقوله گردشگری، ثبت یکی از جلوه‌های صنعت گردشگری با استفاده از دوربین عکاسی است؛ حوزه‌ای تحت عنوان لباس اقوام بومی ایرانی که از جمله جاذبه‌های توریستی و گردشگری ایرانی محسوب شده و شاید در سایر کشورها نیز با داشتن سابقه فرهنگی و تمدنی غنی نیز مطرح باشد. در حقیقت ثبت لباس و پوشش اقوام ایرانی در قاب تصویر به مدد رنگ و لعاب و بافت بی‌نظیری که هر یک از این البسه از آن برخوردار هستند، توجه بیشتری را معطوف به ویژگی و قابلیت فرهنگی و هنری آنها خواهد کرد تا به این واسطه این عرصه از مهجوریتی که شاهد آن هستیم، خارج شود.

 

آیا برگزاری جشنواره ملی عکس لباس اقوام می تواند به بازشناسی قابلیت فرهنگی و گردشکری پوشش اقوام ایرانی  منجر شود؟

هر بار که صحبت از گردشگری و جاذبه‌های توریستی می‌شود، ناخودآگاه اذهان به مواردی مرسوم همچون ابنیه تاریخی، اکوسیستم‌های طبیعی و نظایر آن معطوف می‌شود در حالیکه یکی از جلوه‌های ناب و کمتر شناخته شده‌ای که می‌تواند هم گردشگران داخلی و هم توریست خارجی را ترغیب نموده و به این واسطه چرخه اقتصادی صنعت گردشگری رونق پیدا کند، لباس اقوام ایرانی است که متأسفانه امروزه به دلیل بروز و ورود برخی فرهنگ‌های غیرمتجانس، حتی بومیان مناطق گوناگون، چندان تمایل به استفاده از این پوشش به عنوان لباس رسمی اجتماعی ندارند و چه بسا آثاری که در این جشنواره در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، زمینه را برای بازشناسی این قابلیت فرهنگی و گردشگری فراهم کند. از جمله دیگر پیامدهای مثبت برگزاری این جشنواره و یا رویدادهای مشابه که موجب اهمیت یافتن بیش از پیش لباس اقوام ایرانی می‌شود، رونق چرخه تولید و اقتصاد لباس بومی اقوام ایرانی است چرا که به هر روی علاقه‌مندانی در کسوت گردشگر و توریسم به محض مشاهده جلوه‌های زیبا و خیره‌کننده این البسه که در قاب عکس‌ها نمود خواهد یافت، نسبت به خرید و در اختیارگیری آنها اقدام خواهند کرد و به این واسطه شاهد ارتقای بازار کسب و کار در این عرصه خواهیم بود.

 

با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار به این رویداد پایان آذرماه است و ما با تعطیلی های کرونا مواجه هستیم آیا فکر می کنید از این جشنواره استقبال شود؟

از زمان انتشار فراخوان جشنواره در روز نخست آذرماه تاکنون، استقبال درخوری از این جشنواره به عمل آمده؛ آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره به شکل آنلاین، روز پایانی آذرماه خواهد بود و هر چند که در دوران کرونا به سر می‌بریم و سفرهای گردشگری به حداقل خود رسیده اما توقع می‌رود که هنرمندان عکاس از آرشیو شخصی موجود خود که نوعاً به این سوژه نیز پرداخته‌اند، برای ارسال اثر به منظور شرکت در این جشنواره استفاده کنند.

 

آثار نخستین جشنواره ملی عکس لباس اقوام  «ویرا» چگونه داوری می شوند؟

داوری این جشنواره در دو مرحله به انجام می شود و ما در مرحله داوری از وجود کارشناسان خبره هم در زمینه پوشاک اقوام و هم در زمینه عکاسی حرفه‌ای بهره‌مند خواهیم شد که به شکل مجازی و در مرحله نخست، 50 عکس منتخب خواهند شد و در مرحله دوم از میان 50 عکس منتخب، 5 برگزیده نهایی انتخاب و اسامی آنها اعلام خواهد شد.

 

آیا آثار منتخب نخستین جشنواره ملی عکس لباس اقوام  «ویرا» در کتابی منتشر خواهد شد یا خیر؟

بله کتاب جشنواره به عنوان سندی پراهمیت و حاصل برگزاری این رویداد هنری  منتشر می شود؛ در این کتاب، علاوه بر انتشار50 عکس در قالب تصاویر منتخبی از آثار و همچنین آثار عکاسان حرفه‌ای در قالب میهمان و اظهار نظر برخی از مسئولان، کارشناسان و پیشکسوتان درباره موضوع جشنواره به چاپ خواهد رسید.

 

آثار برگزیده آیا به شکل نمایشگاه  نمایش در خواهند آمد؟

درصدد برگزاری نمایشگاهی با هدف نمایش آثار منتخب هستیم؛  البته این اتفاق بسته به مساعد بودن شرایط و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی امکانپذیر خواهد بود که البته باید دید وضعیت شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های آینده چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: لباس اقوام ایرانی عکاسی لباس اقوام ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۵۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری شاهرود، مصطفی واحدی ضمن بیان اینکه کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد، ابراز داشت: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها ارتقا هنر و رشد استعدادها بین علاقه مندان است.

وی ضمن بیان اینکه حوزه هنری از هنرمندان شاهرود حمایت می‌کند، افزود: این اقدام در واقع به نوعی ترغیب دوستداران هنر به سمت خلق آثار بهتر است.

مدیر حوزه هنری انقلاب شاهرود بابیان اینکه اولین نشست کارگاه در میان سرای حوزه هنری برگزار شد، ابراز داشت: این کارگاه از سه شنبه هر هفته میزبان علاقه مندان حوزه عکاسی خواهد بود.

واحدی ضمن بیان اینکه منصوره قلیچی عکاس خبرگزاری مهر استان سمنان مدیر برگزاری این کارگاه‌ها است، تصریح کرد: دغدغه‌های حوزه هنری نیز توسعه هنر متعهد است.

وی افزود: امیدواریم کارآموزان این کارگاه بتوانند در برنامه‌ها و رویدادهای پیش رو با حوزه هنری همکاری کنند.

کد خبر 6096135

دیگر خبرها

  • شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی
  • ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی
  • آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد