Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:27:51 GMT

مرحله سرنوشت‌ساز مذاکرات برگزیت

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۶۳۴۲

مرحله سرنوشت‌ساز مذاکرات برگزیت

به گزارش چهارشنبه ایرنا، دیپلمات‌های شرکت‌کننده در مذاکراتی که هم‌اکنون در لندن میان نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا جریان دارد می‌گویند که با وجود اختلافات گسترده بین دو طرف، دستیابی به توافق نهایی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های تجاری دو طرف، پس از اجرای برگزیت در بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر آینده وضع ایرلند شمالی،  نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف‌های طرفین و تبادل داده‌ها در تحقیقات پلیس،  دسترسی صیادان اتحادیه اروپا به مناطق ماهیگیری غنی انگلیس به پاشنه آشیل مذاکرات دو طرف تبدیل شده است.

میشل بارنیه نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت به انگلیسی ها پیشنهاد کرد که ماهی‌گیران اروپایی از ۱۸ درصد سهمیه قبلی ماهیگیری خود در آبهای انگلیس صرف نظر کنند. ابتدا، اتحادیه اروپا درخواست کرده بود که این دسترسی به طور کامل حفظ شود.  

با این حال این پیشنهاد در لندن بلافاصله به عنوان "پیشنهادی مضحک" رد شد. دولت انگلیس می خواهد ۸۰ درصد سهمیه صیدهای اروپا به این کشور مرجوع شود. بنابراین فاصله دو طرف در این خصوص هنوز هم بسیار زیاد است.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای عنوان کرد که درخواست اتحادیه اروپا در این خصوص مبنای منطقی ندارد. «دیوید فراست» مذاکره کننده ارشد انگلیس نیز گفته است که توافق با اتحادیه اروپا تنها در صورت "احترام کامل به حاکمیت کشور پادشاهی انگلیس" امکان پذیر خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفت؛ مذاکرات میان نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا به مرحله تصمیم‌گیری نهایی رسیده است. «اما هنوز مشخص نیست که مذاکره کنندگان بتوانند از مشکلات عبور کنند»

اگر مذاکراتی که واپسین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد به نتیجه نرسد، آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (۲۰۲۱) بر مبنای تعرفه های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که هزینه‌ تبادل کالا میان دو طرف را افزایش می‌دهد. این درحالیست که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دیروز در گزارشی هشدار داد که اجرای برگزیت بی‌توافق ضربه مهلکی را به اقتصاد انگلیس وارد خواهد کرد و در دراز مدت پیامدهای ناگواری را برای بازده اقتصادی و گسترش بی‌کاری در این کشور به همراه خواهد داشت.

نهاد ناظر بر عملکرد اقتصادی دولت انگلیس (او بی آر) هم پیش‌بینی کرده که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، رشد اقتصادی این کشور در سال آینده ۲ درصد منقبض خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورت تحقق برگزیت بی توافق، انگلیس بیشترین زیان مالی را در میان کشورهای صنعتی گروه ۲۰ متحمل می‌شود.

اتحادیه اروپا مایل است که دوره گذار برگزیت تمدید شود تا مذاکرات میان دو طرف ادامه پیدا کند. یک دیپلمات اروپایی به نشریه فایننشال تایمز گفت: کشورهای عضو اتحادیه از بارنیه خواسته‌اند تا از توافق نامطلوب با انگلیس اجتناب کند. آنها خواهان تداوم مذاکرات با انگلیس حتی در صورت تحقق برگزیت بی‌توافق هستند.

وی پس از حضور در جلسه مشترک نمایندگان اتحادیه اروپا با میشل بارنیه اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که به دلیل ضیق وقت توافق شتاب زده‌ای حاصل شود. لذا به او گفتیم که دست به چنین کاری نزند.

باید در نظر داشت که هرگونه توافق به دست آمده باید به تائید شورای اروپا و پارلمان دو طرف برسد. از این رو اجلاس سران اروپا در هفته آینده آخرین مهلت ممکن برای توافق برگزیت در نظر گرفته شده است. همچنین اعضای پارلمان اروپا در حال آماده شدن برای یک نشست ویژه در تاریخ ۲۸ دسامبر (۸ دی) هستند.

برچسب‌ها شورای اروپا برگزیت انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای اروپا برگزیت انگلستان شورای اروپا برگزیت انگلستان اخبار کنکور اتحادیه اروپا دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۶۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ آزادی ۲۰ فلسطینی در مقابل ۱ نظامی زن اسرائیلی

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی است.

بر اساس این توافق، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند.

در این گزارش آمده است، توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

به گزارش ایسنا، در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۸۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.

در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی آماده پایبندی به پایان جنگ در این مرحله نیست.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.

یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.

این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ آزادی ۲۰ فلسطینی در مقابل ۱ نظامی زن اسرائیلی
  • مذاکرات با دشمن صهیونیستی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده است
  • مفاد جدید آتش‌بس منتشر شد/ آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی
  • جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند
  • مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد
  • مفاد جدید آتش‌بس منتشر شد/آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • الجزیره از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا