Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@17:24:21 GMT

کسری ۳۱۹ هزار میلیاردی درآمد‌ها برای پرداخت حقوق!

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۹۶۵۷

کسری ۳۱۹ هزار میلیاردی درآمد‌ها برای پرداخت حقوق!

هزینه جاری ۶۳۷ هزار میلیارد تومانی دولت که عمده آن حقوق و دستمزد است فقط امکان تامین حدود نیمی از آن از محل درآمد‌ها وجود دارد و مابقی باید از محل درآمد نفت و واگذاری سهام و اوراق تامین شود که در نهایت به کسری ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی بودجه منتهی شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت‌ها مکلف شدند که در جهت به صفر رساندن کسری تراز عملیاتی حرکت کنند، به این معنی که هزینه‌های جاری دولت که گا‌ها تا بیش از ۸۰ درصد آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد به تدریج به سمتی حرکت کند که تامین آن کاملا از محل درآمد نفت قطع شده و درآمد‌های دولت (مالیات و سایر درآمدها) پاسخگوی هزینه‌های جاری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، ضمن کاهش وابستگی بودجه به نفت، منابع ناشی از واگذار دارایی سرمایه‌ای به جای پرداخت حقوق صرف پروژه‌های عمرانی و توسعه شود.

اما آنچه طی سال‌های گذشته پیش رفته چندان تایید کننده عملکرد مثبت دولت‌ها در این رابطه نیست و همچنان بخش عمده‌ای از هزینه‌های جاری دولت از منابعی غیر از درامد‌ها و البته نفت تامین می‌شود.

در لایحه بودجه سال آینده منابع عمومی دولت حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که فقط ۱۰۴ هزار میلیارد آن به پروژه‌های عمرانی رسیده و مابقی آن عمدتا ۶۳۷ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری دولت شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی هم باید برای بازپرداخت اوراقی که در سال‌های قبل منتشر شده صرف شود.

از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، درآمد‌ها (مالیات و سایر درآمدها) ۳۱۷ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه‌ای (فروش نفت و فرآورده‌های آن و ...) ۲۲۵ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی ۲۹۸ هزار میلیارد تومان آن را تشکیل داده است.

بر این اساس، در بررسی تراز عملیاتی بودجه باید گفت که از ۶۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری فقط ۳۱۷ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌ها تامین می‌شود و مابقی باید از محل درآمد‌های نفتی و واگذاری داریی پرداخت شود؛ بنابراین کسری تراز عملیاتی بودجه به منفی ۳۱۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد که در این حالت نه تنها به صفر نزدیک نشده بلکه طی سال‌های گذشته از آن فاصله بیشتری گرفته است، به عبارتی درآمد‌های مالیاتی و سایر درآمد‌های دولت با وجود افزایشی که داشته همچنان قدرت تامین ۳۱۹ هزار میلیارد تومان ازهزینه‌های جاری که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نسبت به رقم مصوبه امسال افزایش دارد، را نخواهد داشت.

کسری تراز عملیاتی متفاوت از کسری بودجه است و کسری بودجه زمانی رخ می‌دهد که منابع بودجه پاسخگوی مصارف نبوده و دولت نسبت به کنترل و کاهش هزینه‌ها و تراز آن با منابع حرکت نکند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ارزش سهام عدالت قیمت سکه قیمت دلار قیمت پراید کسری بودجه1400 دولت سیاست اقتصادی هزار میلیارد تومان ۳۱۹ هزار میلیارد هزینه های جاری تراز عملیاتی محل درآمد هزینه ها درآمد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۹۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به درآمدهای دولت در بخش‌هایی نظیر درآمدهای نفتی، مالیاتی، حقوق گمرکات، حقوق مالکانه دولت در معادن و ارتباطات اختصاص دارد، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه علنی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به بخش دوم آن و جداول بودجه است در دستور کار قرار گرفت و جدول شماره (۵) که به درآمدهای دولت از جمله درآمدهای نفتی، مالیاتی، حقوقی و گمرکات، حقوق مالکانه دولت در معادن و حقوق مالکانه دولت در ارتباطات اختصاص داد، به تصویب نمایندگان رسید.

کد خبر 749018

دیگر خبرها

  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • افزایش حقوق سربازان اجرایی می‌شود؟
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟