Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-یک کارشناس سیاست خارجی به خبرآنلاین گفت این طرح تنها امنیت کشور را به خطر می اندازد و ما در آینده کشوری مانند عراق خواهیم شد.

رضا نصری حقوقدان بین المللی و کارشناس سیاست خارجی  درباره خروج ایران از NPT (لغو پروتکل الحاقی)  به خبر آنلاین گفت:

«از چند نظر مصوبه خطرناکی است. اول اینکه دولت‌ها و افکار عمومی جهان را از موضوع و تقصیر «اسرائیل» در ترور دکتر فخری‌زاده منحرف می‌کند و عملاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در کانون توجه و اتهام قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک خطای بزرگ راهبردی و سیاسی است.احتمالاً امروز عاملان ترور شهید فخری‌زاده در تل‌آویو از اینکه مجلس ایران در اولین واکنش‌ خود در مصوبه‌اش حتی نامی از«اسرائل» نبرده هم تعجب می‌کند و هم از اینکه این ترور را مستمسک تقابل با آژانس و بازرسان و گروه ۴+۱ و جامعهٔ جهانی و منزوی کردن ایران قرار داده ابراز خوشحالی می‌کنند!»

نصری در این باره اضافه کرد:«دوم اینکه مصوبهٔ مجلس این فرصت را به دولت بایدن خواهد داد تا حول محور خروج ایران از پروتکل الحاقی علیه کشورمان اجماع‌سازی کند و حتی به منظور ملزم ساختن تهران به بازگشت به پروتکل، از شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه اخذ کند. با توجه به هشدارها و مواضع پیشین چین و روسیه در مورد مقولهٔ بازرسی، به احتمال زیاد بایدن موفق خواهد شد این دو کشور را نیز با خود همراه سازد. آنگاه کسانی که تصور می‌کنند با اقدام امروز خود موضع مذاکراتی ایران را تقویت کرده‌اند خواهند دید چگونه کشور را مجدداً اسیر مطالبات و الزامات شورای امنیت کرده‌اند و چگونه دولت را وادار ساخته‌اند برای خروج از چنگ آن امتیازات بیش‌تری بدهد.در واقع،آن‌ها این فرصت را به شورای امنیت داده‌اند تا بازرسی‌های داوطلبانه و «مدیریت‌ شده»‌ فعلی را به بازرسی‌های اجباری و نامحدود - از جنس بازرسی‌های UNSCOM در عراق - تبدیل کند؛ و این یک تهدید بزرگ امنیتی است.

این حقوقدان بین الملل با تاکید بر خطرناک بودن این طرح و سخت تر شدن شرایط تحریمی ایران افزود: «سوم اینکه ضرب‌الاجل و زمان‌بندی‌های مندرج در این طرح با تحولات صحنه بین‌المللی و صحنه سیاسی در آمریکا همفاز نیست؛ و توقعاتی که از ۴+۱ مطرح شده نیز - دست‌کم پیش از تغییر رویکرد آمریکا - خارج از اختیارات و توان فعلی آن‌هاست. در واقع، گویی طرح به نحوی تنظیم شده که در هر صورت خروج از برجام و توقف پروتکل الحاقی تحقق پیدا کند! و چهارم اینکه تهدید کارگزاران دولت به جریمه و زندان در صورت عدم تمکین با ملزومات این قانون - در کنار اظهارات طعنه‌آمیز و مخربی که در زمان تصویب طرح از تریبون ریاست مجلس خطاب به دستگاه دیپلماسی و دولت مطرح شد - پیغام بسیار بدی به جهان مخابره می‌کند!»

نصری در ادامه یاد آوری کرد:«در واقع،‌ این تهدیدها نه  تنها به شدت نامتعارف و بی سابقه است؛ نه تنها منجر به سلب اقتدار و اعتبار دستگاه دیپلماسی در جهان می‌شود؛ بلکه تداعی‌گر شکاف عمیقی در فرایند تصمیم‌سازی در پرونده‌ای با این میزان از اهمیت است. امیدوارم قوهٔ مدبرهٔ نظام و شورای نگهبان در بررسی این مصوبه تمام اشکالات اساسی آن را مد نظر قرار دهد.»

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و واگذاری تیک تاک توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و درخواست از مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک برای واگذاری این شبکه در آمریکا توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد. از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

همچنین سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت بایت‌دنس  (ByteDance) منفک شود.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا بخش های «منفی مرتبط با چین» این لایحه را اجرایی نکند.

وی بدون ذکر توضیحات بیشتر در این باره اظهار کرد اگر آمریکا مصرانه به مسیر خود ادامه دهد، چین گام های مصمم و قوی برای دفاع از امنیت و توسعه منافع خود بر می دارد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که دولت تایوان که همیشه ادعای مالکیت چین را رد می کند، از این لایحه و اختصاص بودجه از سوی آمریکا برای کشورش ابراز خرسندی و اظهار کرد این بودجه به حفظ امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • قهرمان لیگ برتر ایران همزمان فدراسیون و AFC را تهدید کرد
  • قهرمان لیگ برتر و تهدید توامان فدراسیون و AFC!
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • جلال زاده: ایران در عملیات " وعده صادق" در راهبرد و تاکتیک رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد + فیلم
  • جلال زاده: غافلگیری ایران در عملیات وعده صادق در راهبرد و تاکتیک بود + فیلم
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !