میرمحمدیان: باید کاری کنیم که مردم خودشان بخواهند در محله امام داشته باشند
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۴۳۴۵
خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیتهای دینی: حجتالاسلام سید ناصر میرمحمدیان معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل بنیاد هدایت با حضور در خبرگزاری فارس ضمن بازدید از این مجموعه با مدیرعامل، سردبیر و خبرنگاران این رسانه دیدار و گفتوگو کرد.
بناید هدایت از جمله مجموعههای جدید در ساختار سازمان تبلیغات اسلامی است که با رویکرد سازماندهی فعالیتهای محلهها خصوصاً مساجد و ائمه جماعات کار خود را آغاز کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بنیاد سعی دارد کارکرد مسجد و امام جماعت را از فضای مسجد خارج و امام جماعت را به عنوان امام محله به عنوان عنصری برای رفع مشکلات و کمبودهای محله معرفی کند.
محمدخانی: به دنبال معرفی اشخاصی هستیم که بی نام و نشان در پی خدمت به مردم هستند
در ابتدای این نشست مطهر محمدخانی سردبیر خبرگزاری فارس با اشاره به رویکرد قهرمانمحوری این خبرگزاری گفت: خبرگزاری فارس با رویکرد پرداختن به اخبار خوب و امیدبخش به دنبال اشخاصی میرود که بی نام و نشان در پی خدمت به مردم هستند.
با توجه به شیوع کرونا پزشکان، پرستاران، طلاب و جهاگران بسیاری هستند که در میدان مبارزه با ویروس و فعالیتهای گستردهای انجام میدهند و ما به عنوان رسانه و وظیفه خود میدانیم تا با انعکاس خدمات آنان گوشهای از این زحمات را جبران کنیم.
در ادامه حجتالاسلام میرمحمدیان به تشریح فعالیتهای بنیاد هدایت خصوصاً رویکرد این بنیاد در خصوص آسیبشناسی کارکرد مسجد و روحانیون در محلهها در قالب طرح امام محله پرداخت که در ادامه تقدیم میشود.
در سازمان تبلیغات اسلامی از همان روز نخست مشاهده کردیم سازماندهیها عمدتاً با نگاه مدرن است و تخصصگرایی بیش از حد در دستور کار قرار دارد این امر زمان و مکان را از سازماندهی حذف کرده است و به این صورت مخاطب این نوع سازماندهی هم افراد خاص بودند.
مسجد فقط نمازخانه نیست و امام هم فقط پیش نماز نیست
ما در طراحی برنامهها مکان پایه و محلهمحوری بودن را در دستور کار قرار دادیم به این صورت که دیدیم در محله مسجد و امام جماعت بهترین محور هستند و میتوانند خدمات گستردهای به مردم ارائه کنند. رویکرد ما این بود که مسجد فقط نمازخانه نیست و امام هم فقط پیش نماز نیست، بلکه آنها میتوانند کارکردهای بسیار زیادی در یک محله ایفا کنند.
در بررسیهای اولیه دیدیم ما ۸۰ هزار محله در کشور داریم که حدود ۸۰ هزار مسجد دارند، البته توزیع نامتناسبی هم در قرارگرفتن مساجد در مناطق مختلف وجود دارد، مثلاً زیرا ممکن است در ۱۰ هزار محله مسجد نداشته باشیم و نیاز به ساخت مسجد وجود داشته باشد و در ۱۰ هزار محله هم به دلیل نبود جمعیت مساجد خالی مانده باشد که این هم از جمله مشکلاتی است که نیازمند بازنگری و اصلاح است.
باید کاری کنیم که مردم خودشان بخواهند در محل امام داشته باشند
البته رویکرد ما این است که مساجدی که در زمینههای مختلف اجتماعی در محله فعال بودند را شناسایی و به آنها کمک کنیم. ما از ابتدا به دنبال گفتمان برای تبیین اهدافمان نبودیم زیرا به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم برای مردم الگوسازی کنیم، آنها خودشان میآیند و حرف ما را گوش میدهند ما باید کاری کنیم که مردم دوست داشته باشند در محل امام داشته باشند و برای این کار ابتدا باید خصوصیات الگوهایی را استخراج میکردیم و در این راستا مساجد و محلات را در پنج سطح تقسیمبندی کردیم.
تقسیمبندی مساجد کشور در پنج سطح
اول، مساجدی که در آن نماز خوانده میشود و در مناسبتهای خاص هم برنامههایی مانند عزاداری و تلاوت قرآن دارند. این مساجد بیشتر حکم نمازخانه را دارند تا مسجد.
دوم، مساجدی که کار تربیتی میکنند، تشکیلات خیریه دارند، مراسمهای فرهنگی، آموزشی و خدمات مختلفی به مردم ارائه میکنند. اینها به معنی واقعی مسجد هستند.
سوم، در این سطح مسجد محله و امام محله با یک کارکرد مشخص به جز فعالیتهایی که در گروه ۲ وجود داشت تلاش میکنند مسائل و مشکلات محله را هم حل کنند.
چهارم، مساجدی که ظرفیت حاکمیت را پای کار میآورند و حکمرانی را بر عهده میگیرند و پنجم هم مساجدی که موضوع تمدنسازی را در دستور کار دارند، یعنی هم مدل برای تمدنسازی ارائه میکنند و هم برای آن نرمافزار طراحی میکنند.
به این صورت پنج سطح را برای مساجد تعریف کردیم و کارکرد هر سطح را هم مشخص کردیم، یعنی مثلاً در هر سطح کار به چه صورت باید باشد و آموزشها چگونه باید انجام بگیرد.
«اقناع اندیشه امام مبنی بر اینکه من امام محله هستم»، «پشتیبانی کردن از وی و مسجد»، «رفع موانع پیش روی امام برای حل مشکلات مردم»، «نظارت و ارزیابی عملکرد امامان محله»، «توجه به استقلال امام در فعالیتها» و... از جمله آیتمهایی است که برای ارتقاء امام تعریف شده است
هدف ما این نیست که کاری را به مسجد و یا امام جماعت دیکته کنیم. ما میخواهیم امام را بدون اینکه به او زور بگوییم و مجبورش کنیم، ارتقا دهیم. در این راستا هم کارکردهایی برای امام طراحی شد که از جمله آن میتوان به «اقناع اندیشه امام مبنی بر اینکه من امام محله هستم»، «پشتیبانی کردن از وی و مسجد»، «رفع موانع پیش روی امام برای حل مشکلات مردم»، «نظارت و ارزیابی عملکرد امامان محله»، «توجه به استقلال امام در فعالیتها» و بسیاری موارد دیگر تدوین شد. در گام بعدی شبکهای را به عنوان شبکه راهیاری طراحی کردیم که اینها بروند و کنار امام باشند و به او برای ارتقا کمک کنند.
ما به دنبال نصب امام در محلهها نیستیم زیرا عقیده ما این است که روحانیان محل خودشان باید پای کار مردم بیاید و نشان دهند که امام محله است که با عملکردش اعتماد مردم را جلب میکند، به این صورت خود مردم هم حرکت میکنند و مسیر را برای او هموار میکنند و امام هم آنها را راهبری میکند.
باید رسانه با معرفی الگوها به مردم در راستای ارتقاء امام محله گام بردارد
حال ما برای رسیدن به این اهداف به رسانه نیاز داریم زیرا هدف ما این است که امامان محلههایی که موفق هستند را به عنوان الگو به دیگر امامان معرفی کنیم، دوست داریم چهرهای به مردم معرفی شود که امام محله است، درد مردم درد اوست و به دنبال حل مشکلات مردم است. در این راستا روحانیهای زیادی فعال هستند که کارهای بزرگ انجام میدهند و به کمک رسانه میتوان آنها را به عنوان الگو معرفی کرد.
در ادامه پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس ضمن خیرمقدم به مسئولان بنیاد هدایت درخصوص ساماندهی مساجد و امام محلات گفت: این حرکت بسیار مطلوب و امید آفرین است، البته در موضوع رشد و هدایت اصل ماجرا نیروی انسانی است و در این زمینه بسیاری از مشکلات به دلیل نداشتن نیروی انسانی است.
شما به دو رکن اساسی در این زمینه یعنی داشتن مهارت و مهارت بخشی به خوبی اشاره کردید اما نکته اساسی این است که آیا آن شخص که امام محله است میتواند به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند؟ آیا به خوبی مهارت دارد؟ و اگر دارد میتواند مهارتها را انتقال دهد؟
تیرانداز: نکته اساسی این است که آیا آن شخص که امام محله است میتواند به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند؟ آیا به خوبی مهارت دارد؟ و اگر دارد میتواند مهارتها را انتقال دهد؟
ممکن است یک شخص به عنوان امام محله حتی مهارت هم داشته باشد اما انسان درونگرایی باشد و نتواند به خوبی با جامعه ارتباط برقرار کند و از اینجا انتخاب درست شخص امام محله بسیار مهم است.
میرمحمدیان: ما نمیتوانیم امام جماعت مساجد را عزل و نصب کنیم، ما فقط میخواهیم به آنها کمک کنیم و همچنین افراد موفق را شناسایی و آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم، به این صورت خود مردم به مرور امام قوی و خوب برای مسجد و محله خود انتخاب میکنند و آرام آرام این پالایشی که مدنظر است صورت میگیرد.
باید ۲ تا ۳ هزار مسجد موفق و قوی را شناسایی و آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم
ما باید بتوانیم از این ۸۰ هزار مسجد موجود در کشور ۲ تا ۳ هزار مسجد موفق و قوی را شناسایی و آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم. در این صورت میتوانیم امید داشته باشیم که این چند هزار مسجد الگو بتوانند بر روی دیگر مساجد و محلهها هم تأثیر بگذارند.
تیرانداز: در این زمینه به عنوان رسانه نقشه خود را انجام میدهیم شما باید در موضوع شناسایی سوژهها و همچنین تنوع فعالیت سوژهها به رسانه کمک کنید باید به گونهای عمل کنیم که دچار تکرار نشویم، باید کارکردهای مختلف را در مساجد موفق به شناسایی و در معرفی هر کدام یک کارکرد ویژه و بخصوص را بولد کنیم.
به گزارش فارس در پایان این نشست دو طرف بر همکاری بیشتر به منظور شناسایی و معرفی مساجد و امامان موفق تأکید و مقرر شد برای این کار برنامه و دستورالعملی هم تدوین شود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مسجد رسانه تبلیغات محله بنیاد هدایت پیام تیرانداز امام محله امام محله خبرگزاری فارس داشته باشند معرفی کنیم امام جماعت فعالیت ها هزار مسجد محله ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۴۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
در بافت تاریخی تبریز، یکی از جذابترین جاذبه های تاریخی کشور، با نام مسجد کبود قرار گرفته است. مسجدی با نمای خیره کننده که با هزاران کاشی فیروزهای درخشان تزیین شده است. معماری بینظیر این بنا که تلفیقی چشمنواز از سبکهای معماری ایرانی، آناتولی و دوره تیموری است، جلوه ای ویژه به این مسجد بخشیده است. در ادامه بیشتر با دیدنی های مسجد کبود تبریز آشنا خواهید شد.
آشنایی با تاریخچه مسجد کبود تبریزمسجد کبود تبریز، با معماری بینظیر و قدمت حدودا ششصد سالهاش، همچون نگینی فیروزهای در قلب تاریخ ایران زمین میدرخشد. این مسجد، یادگاری از سلسله آق قویونلو است و ساخت آن در سال 1465 میلادی به دستور جهانشاه، حاکم این سلسله، آغاز شد. اگر برای مسافرت با قطار از تهران به تبریز می روید، بازدید از مسجد کبود به هیچ وجه نباید از برنامه شما حذف شود. هنگام گشت و گذار در حیاط و تحسین کاشیکاریهای ظریف آن، اجازه دهید تخیلتان شما را به دوران عظمت و شکوه هنری گذشته ببرد. مسجد کبود صرفاً یک مکان مذهبی نیست، بلکه گواهی بر قدرت ماندگار خلاقیت انسانی و زیبایی هنر است. مسجد کبود تبریز که در وقفنامه و شناسنامهی بنا از آن با نام «عمارت مظفریه» یاد شده است، در زلزله ویرانگر سال 1778 میلادی آسیب جدی دید که فروریختن گنبدش انجامید. با وجود این آسیب ها، مسجد کبود همچنان نمادی از پویایی و میراث فرهنگی تبریز به شمار می رود. تلاشها برای مرمت، به طور دقیق هویت معماری آن را حفظ کرده و اطمینان حاصل شده است که شکوه و جلال آن همچنان نسلهای آینده را مسحور خود کند.
معماری مسجد کبود تبریز: شاهکاری از تناسب و ظرافتمسجد کبود تبریز، با معماری منحصر به فرد و ویژگیهای خاص خود، در میان دیگر مساجد همدوره خود برجسته است. این مسجد، در سه جنبه، تمایز خود را به نمایش میگذارد:
کاشیکاری و ترکیب رنگ بینظیر: استفاده از کاشیهای فیروزهای و آبی کبود در کنار آجرها، زیبایی خیرهکنندهای به مسجد کبود بخشیده است. این مسجد، یکی از چهار مسجد آبی دنیا است که رنگ آن، نمادی از آسمان و معنویت است. ترکیب هنرمندانه آجر و کاشی در قوسها، ستونها، کتیبهها و دیوارهها، ظرافت و دقت معماران ایرانی را به نمایش میگذارد. تناسب با اقلیم و آبوهوای تبریز: معمار مسجد کبود، با ظرافت تمام، بنا را با شرایط آبوهوایی تبریز سازگار کرده است. طراحی خاص پنجرهها، نور و گرما را به داخل مسجد هدایت میکند. وجود گنجههایی برای قرار دادن کفشها، نشان از توجه معمار به نیازهای نمازگزاران دارد. نقشه و پلان منحصر به فرد: مسجد کبود، برخلاف بسیاری از مساجد، ایوان فرعی ندارد. پس از گذر از سردر و رواقها، وارد صحن اصلی مسجد میشوید که توسط چهار ستون بزرگ و گنبد مسجد محافظت میشود. ستونهای موازی و صحنهای مربعی، از ویژگیهای تکرارشونده در معماری این مجموعه هستند. ساخت گنبد بزرگ مسجد بر روی چهار ستون، نشان از مهارت و خلاقیت معمار دارد.آسیبهای مسجد کبود:
متاسفانه، بخشهای زیادی از مسجد کبود، بهویژه سردر آن، در اثر زلزله و شرایط اقلیمی تبریز آسیب دیده است. بیتوجهی به حفظ و نگهداری این بنای تاریخی، از دیگر عوامل آسیب به مسجد کبود است. دزدیده شدن طلاهای کتیبه داخل مسجد، نمونهای از این بیتوجهیها است.مسجد کبود تبریز، با وجود آسیبهای فراوان، هنوز هم شاهکاری از معماری ایرانی است. حفظ و مرمت این بنای تاریخی، وظیفهای همگانی است تا این نماد ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران، برای نسلهای آینده به یادگار بماند.
مسجد کبود تبریز کجاست؟مسجد کبود که به مسجد جهانشاه نیز معروف است، در مرکز شهر تبریز، در خیابان امام خمینی، روبروی بازار بزرگ تبریز واقع شده است. این مسجد در محلهای به نام گوی مسجد قرار دارد.
مسجد کبود از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی قابل دسترسی است.
مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو به مسجد کبود، ایستگاه میدان ساعت است که حدود 10 دقیقه پیادهروی دارد. اتوبوس: خطوط اتوبوس 1، 2، 3، 4، 7، 10 و 11 در نزدیکی مسجد کبود قرار دارند. تاکسی: تاکسیها به راحتی در دسترس هستند و میتوانند شما را به مسجد کبود ببرند.ساعت بازدید مسجد کبود تبریز همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5:30 بعد از ظهر است؛ البته ممکن است این زمان در روزهای خاص و فصلهای مختلف قدری متفاوت باشد.
جاهای دیدنی مسجد کبود تبریزدر جای جای مسجد کبود تبریز، جاذبههای دیدنی و منحصر به فرد به چشم میخورد.
برخی از دیدنی های این مسجد عبارتند از:
سردر مسجد: سردر مسجد کبود یکی از زیباترین بخش های مسجد است که با کاشی کاری های معرق و خطوط اسلیمی جلوهای ویژه را از همان ابتدای ورود به گردشگران ارائه میدهد. گنبد مسجد: گنبد مسجد کبود به رنگ فیروزهای است و با کاشی کاری های معرق تزئین شده است. محراب مسجد: محراب مسجد کبود از سنگ مرمر ساخته شده است و با نمایی زیبا چشمها را مزین میکند. مناره های مسجد: مسجد کبود چهار مناره دارد که با کاشی کاری های تماشایی تزئین شده است. حیاط مسجد: در بخشهای مختلف حیاط مسجد کبود درختان و گلکاریهای زیبایی به چشم میخورد که زیبایی این مسجد را دوچندان کرده است.علاوه بر این، مسجد کبود دارای چندین بخش دیگر نیز هست که عبارتند از:
کتابخانه: کتابخانه مسجد کبود در زمان خود یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران بود. مدرسه: مدرسه مسجد کبود در زمان خود یکی از مهمترین مراکز آموزشی ایران بود. خانقاه: خانقاه مسجد کبود محل سکونت درویشان بود.سخن پایانی
مسجد کبود به عنوان یکی از زیباترین جاذبههای تاریخی و گردشگری کشور، تنها یکی از مقاصدی است که میتوانید در سفر به تبریز از آن بازدید کنید. تجربه جاهای دیدنی تبریز و حضور در کنار مردمان خونگرم این شهر تا مدتها در خاطر شما باقی خواهد ماند. اگر شما نیز به دنبال این تجربه منحصر به فرد هستید، تنها کافی است همین حالا به سایت یوتراوز مراجعه کرده و بلیط سفر خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.
کانال عصر ایران در تلگرام