Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@14:07:01 GMT

پنجمین اثر خراسان جنوبی ثبت جهانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۵۳۶۴

پنجمین اثر خراسان جنوبی ثبت جهانی می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت کاروانسراهای استان به عنوان  پنجمین اثر استان در ثبت آثار جهانی خبر داد و گفت: هنر بانوان روستای خراشاد به کشورهای هلند، ایتالیا، فرانسه و آلمان ارسال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن رمضانی ظهر امروز در دیدار با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار داشت: تا سال 92 حدود 6 هزار و 680 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و اکنون این تعداد به 15 هزار اثر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سال 92 یک اثر ثبت شده جهانی داشتیم الان چهار اثر ثبت شده جهانی داریم افزود: در حال حاضر علاوه بر باغ جهانی اکبریه،  قنات بلده فردوس، بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران ثبت جهانی شده و روستای خراشاد هم به عنوان روستای جهانی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبیگفت:در سال جدید میلادی کاروانسراهای خراسان جنوبی به عنوان پنجمین اثر جهانی ثبت می‌شود و  به لحاظ آثار ثبت شده جهانی  جزو استان‌های پیشرو در شرق کشور هستیم. 

رمضانی عنوان کرد: با ثبت هر یک از آثار جهانی و ملی ردیف پایدار ملی اعتبار برایش در نظرگرفته می‌شود و داستان مدیریتی هم مجوز داده می‌شود.

آذربایجان شرقی| ثبت جهانی روستای کندوان با جدیت بیشتری پیگیری شودثبت جهانی بازار اراک مستلزم اقدامات بسیاری است/ شهرداری به تعهد خود عمل نکردچشم‌انداز محور زندیه و ثبت جهانی ارگ کریم‌خانی در شیراز احیا می شود

وی گفت: در حوزه مشارکت برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو است آن طور که تعداد آثار مرمت شده با مشارکت مردم است و در طرح مشارکتی 50 درصد هزینه را مردم و 50 درصد را سازمان می‌دهد که در این طرح بعد از اصفهان استان دوم در استقبال مردم قرار گرفتیم  و بیشترین حجم مرمت مشارکتی مرمت بنا در خوسف و بشرویه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه گردشگری در سال 92  و قبل از آن تمام آنچه داشتیم در بیرجند  تنها مهمانسرای جهانگردی هتل مقدم و هتل کوهستان بود اما  در حال حاضر در بیرجند شش مهمانپذیر،  پنج هتل، 3 مجتمع بین راهی و 12 سفرخانه داریم و در این سالها  اقامتگاه‌های بومگردی هم تعریف شد که در این راستا در کشور از این طرح استقبال زیادی شد و سبب اشتغالزایی شد.

رمضانی گفت: در بیرجند 60 هکتار بافت تاریخی مصوب داریم که در محلات قدیمی شهر است و تاکنون محدوده را به تصویب رساندیم و به عنوان بافت تاریخی مصوب شد و علاوه بر میراث فرهنگی، شهرداری و راه شهرسازی پای کار آمدند.

وی افزود: از منتظری سه تا انتهای چهار درخت سنگ فرش شده و جداره‌ها به شکل قدیم کاهگل کردیم و سعی کردیم بافت تاریخی از منتظری سه تا مدرسه معصومیه خوب و شکیل شود و ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه بافت تاریخی بیرجند بافت سامان دهی شده و خوب است هرچند مشکلاتی هم داریم افزود: بافت تاریخی خوسف هم که بسیار ارزشمند است و 20 هکتار را ثبت کردیم ردیف ملی هم دارد که امسال پایدار شده است.

رمضانی عنوان کرد: در حوزه صنایع دستی 620 هنرمند فعال صنایع دستی در خوسف داریم که در زمینه مله بافی و تراش سنگهای قیمتی فعال هستند. 3 هزار و 750 هنرمند در بیرجند داریم که در زمینه توبافی و نساجی سنتی فعال هستند. 550 هنرمند بافته‌های نساجی سوزن دوزی در درمیان  داریم  که هنرمندان صنایع دستی از ابتدای شکل گیری تا سال 92 حدود دو هزار نفر بوده و از سال 92 تا الان به ده هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تنها از ابتدای سال تاکنون سه هزار هنرمند صنایع دستی بیمه روستایی شده و حق بیمه پرداخت شده است اظهار داشت: در ادامه برنامه‌ریزی شده که به هر کدام از این سه هزار نفر کمک بلاعوض شود و تسهیلات ارزان قیمت داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه خانم ذاکریان از اهالی روستای جهانی خراشاد است و سه سال متوالی خانم اشتعال آفرین در کشور شدند افزود: تعداد تعاونی‌های ما از 12 تا به 33 تعاونی تولید صنایع دستی رسیده است.

رمضانی گفت: باعث افتخار است برندهای معروف با شرکت تعاونی‌های روستایی قرارداد دارد و بخشی از پارچه‌های  خود را از روستای خراشاد خریداری می‌کنند و به ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان ارسال می‌کنند.

انتهای پیام /254/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدیرکل میراث فرهنگی بافت تاریخی ثبت جهانی ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد مستند تصویری از روایت ساخت پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز ساخته شود.

مریم جلالی امروز، ۶ اردیبهشت در بازدید از پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز گفت: هر حرمی از اهل‌بیت(ع) موزه، عرض ارادت هنرمندان صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: استاد هنرمند این اثر ارزشمند تمام تجلیات و این عرض ارادتی که طی قرن‌ها می‌توان برای یک حرم مطهر متصور شد را مینیاتوری کرده‌ است.

وی افزود: این اثر ارزشمند اضلاع مختلف و ساحت‌های مختلفی دارد که می‌توان به ساحت هنر، معرفت، ارادت، پشتکار و تلاش و استمرار و آموزش اشاره کرد.

جلالی با بیان اینکه تجمیع همه هنرها نشان از پیوند بین نسلی است و نشان از حفظ و نگهداری هنری ایرانی است، افزود: همیشه در طول تاریخ ایرانیان هنر را با عشق و ارادت نگه‌داشته‌اند و ما باید بتوانیم روایت رنجی که پشت این گنج بوده را نمایش دهیم و این وظیفه و مسئولیت ماست.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد: یک مستند تصویری از روایتی که استاد این اثر ارزشمند در حوزه‌های مختلف دارد، ساخته شود و در معرض دید عموم گذاشته شود، چراکه اثر تجلی هنر اسلامی است.

به گزارش ایسنا، پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز در مقیاس یک پانزده و یکی از آثار ارزشمند هنرمند استاد حیدریان است که ساخت آن به مدت ۱۱ سال به طول انجامیده است.

وزن این بنا سه تن است هنرهای به‌کاررفته در این اثر شامل ۲۵ حرفه هنری ازجمله مقرنس‌کاری، گچ‌بری، نجاری، جوشکاری، ریخته‌گری، قالب‌سازی، قلم‌زنی، آینه‌کاری، آجر تراشی، میناکاری، نورپردازی، معماری، خطاطی ثلث و کوفی، گره چینی، طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی، حجاری، سنگ‌تراشی، طراحی اسلیمی و... است،ا بعاد این بنا عبارتند از عرض دو هزار میلی‌متر، طول سه هزار و دویست میلی‌متر و ارتفاع دو هزار و هفتصدمیلی متر است که بیش از ۱۲۴ هزار قطعه شامل ۲۴۰ عدد لامپ، سنگ سنندج، سنگ مرمر، کاشی هفت رنگ، نقره خالص، چوب ساج و طلای ۲۴ عیار در آن به کار رفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود