Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روز گذشته (۱۲ آذر) بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه شد و در کنار تمامی بحث هایی که در رابطه با اعداد و ارقام آن مطرح بود، اعمال حقوق ورودی واردات خودرو موجب شد تا این شائبه ایجاد شود که دولت تصمیم به آزاد سازی واردات خودرو در سال آینده دارد که درآمد ناشی از این واردات را در بودجه پیش ببنی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در ردیف ۱۱۰۴۰۲ جدول (۵)درآمدی لایحه بودجه سال آینده برای حقوق ورودی خودرو حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 واردات خودرو همچنان ممنوع است

اما پیگیری ماجرای اعمال حقوق ورودی و اینکه آیا قرار است بر این اساس واردات خودرو هر چند به صورت محدود آزاد شود، با توضیحاتی از سوی مژگان خانلو -سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه همراه بود.

وی گفت که اعمال حقوق ورودی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و در خصوص آزاد سازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده  است.

خانلو توضیح داد که در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده است که هنوز در مورد ترخیص آن ها تصمیم گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس از محل آن حقوق ورودی به عنوان یکی از محل های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

۲۷۸۳ خودرو در گمرک مانده است

اما خودروهایی که در گمرک باقی مانده به همان ماجرای واردات حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاهی بر می گردد که از چند سال گذشته و قبل از ممنوعیت واردات خودرو به گمرک آمده بود ولی از سال ۱۳۹۷ با تغییر ضوابط واردات خودرو  از جمله ممنوعیت و ثبت سفارش و از سوی مشکلات ارزی، امکان ترخیص نداشتند تا اینکه از دی ماه ۱۳۹۷ با مصوبه هیأت وزیران و تحت شرایط تعریف شده بخشی از آن ها به تدریج ترخیص شد.

تمدید مصوبه مربوطه برای ترخیص این خودروها در چهار مرحله صورت گرفت که آخرین آن در فاصله خرداد تا ۲۶ شهریورماه امسال بود.

در نهایت گزارشی که ارونقی - معاون نی گمرک ایران- در شهریورماه بعد از پایان مهلت اخر برای ترخیص خودروها اعلام کرد از این حکایت داشت  که از مجموع خودروهای ورودی، ۲۷۸۳ دستگاه خودرو در گمرک باقی مانده که امکان ترخیص پیدا نکردند.

وی گفته بود که بخشی از خودروهای باقی مانده دارای پرونده های قضایی هستند که برای ترخیص آن نیاز به رأی قطعی از سوی مرجع قضایی خواهد بود و البته طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص محدودیت زمانی ندارند.

اما از همین مجموع ۲۷۸۳ دستگاه باقی مانده حدود ۱۰۰۰ دستگاه به دلیل عدم ثبت سفارش و تا ۷۰ دستگاه که ساخت و یا سفارش آمریکا بودند امکان ترخیص نداشتند و مابقی نیز مشکل قضایی داشتند.

بر این اساس در هر زمان که مشکلات این خودروها برطرف و امکان خروج پیدا کنند باید حقوق ورودی آن ها پرداخت شود که این رقم از سوی دولت پیش بینی و در بودجه قرار گرفته است.

پربیننده ترین ثبت نام ایران خودرو +جزییات کامل ثبت نام خودرو (سایپا و ایران خودرو آبان ۹۹) ایران خودرو / لینک و شرایط ثبت‌ نام جدید قیمت انواع پراید دست دوم +جدول قیمت روز محصولات ایران‌خودرو +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو سازمان برنامه و بودجه ترخیص خودرو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه سهام عدالت واردات خودرو ایران خودرو باقی مانده حقوق ورودی برای ترخیص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۵۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکان خودروهای توقیف شده در پارکینگ برای ترخیص ماشین اقدام کنند

به گزارش خبرنگار مهر، علی ملک حسینی بعدازظهر سه شنبه در بازدید از پارکینگ های دستگاههای اجرایی افزود: دستگاهها آمادگی لازم برای ترخیص این خودروها از سوی مالکان را داشته باشند و مالکان نیز باید خودروهای خود را پیگیری کنند چرا که در پارکینگ ها دچار فرسودگی می شوند.

وی با بیان اینکه خودروها به دلایل متعددی همچون تصادف و آتش سوزی به پارکینگ منتقل شده اند، گفت: با مالکان همکاری لازم جهت ترخیص انجام می شود و اگر خودرویی خلافی داشت به صورت قسطی قابل پرداخت است.

ملک حسینی اظهار داشت: اگر مالکی برای ترخیص بعد از یک ماه مراجعه نکرد طبق دستور قضایی خودرو به مزایده گذاشته خواهد شد و برابر نرخ کارشناس در صورت مراجعه مالک وجه پرداخت خواهد شد.

وی افزود: به دستور رئیس قوه قضائیه وسایل نقلیه نباید به مدت طولانی در توقیف به سر ببرد و پارکینگ دستگاه‌های متولی هر چه سریعتر ساماندهی شود.

کد خبر 6093416

دیگر خبرها

  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • مالکان خودروهای توقیف شده در پارکینگ برای ترخیص ماشین اقدام کنند
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • چرا مافیای خودرو جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • ثبت بیش از ۴۹ میلیون تردد خودرو در ورودی و خروجی‌های آذربایجان‌غربی
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک