Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در خصوص اوضاع شیوع کرونا در جمهوری‌ اسلامی ایران گفت: «اوضاع در ایران بسیار بد است. موج سوم کرونا در پاییز ایران را هدف قرار داد زیرا با بروز ویروس‌های دیگری نیز همچون  آنفولانزا همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...ایران با جنگ اقتصادی مواجه است و ما با چیزی فراتر از محدودیت‌ها مواجه هستیم».   وی در خصوص اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی ایران به امکانات پزشکی گفت: «ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشورهای دیگر برای پرداخت واکسن کرونا استفاده کنیم. اگر چیزی غیر از این را بیان می‌کنند، دروغ می‌گویند....این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع مواجه کرده است و این اقدامات جنایت علیه بشریت است که در روزهای پایانی دولت ترامپ در حال انجام است».   ظریف در خصوص اوضاع شیوع کرونا در یمن نیز تصریح کرد: «در یمن نه تنها در زمینه شیوع کرونا اوضاع بسیار وخیم است بلکه در دیگر زمینه‌های انسانی همچون نیز اوضاع بسیار بد است. یمن با محاصره‌ دیگری روبرو است که مانع دسترسی آنها به فراورده‌های غذایی و دارو می‌شود».   وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ابراز تمایل بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «آمریکا از برجام خارج شده است اما از سازمان ملل خارج نشده است و باید به تعهدات خود در قبال شورای امنیت پایبند باشد. قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود دارد که آمریکا باید به آن پایبند باشد. دولت ترامپ این قطعنامه را نقض کرد. آمریکا تعهداتی در قبال قطعنامه 2231 دارد که باید به آنها پایبند باشد. آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد در این زمینه شرط‌گذاری کند».   ظریف ادامه داد: «ما در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم وارد مذاکره مجدد نخواهیم شد. تمام.»
وی در ارتباط با مسئله موشکی ایران که در برنامه هسته‌ای به آن اشاره‌ای نشده است، توضیح داد: «مسئله برنامه موشکی ایران و امنیت منطقه موضوعی بود که طرفین مذاکره به عمد انتخاب کردند به آن نپردازند و دلیل آن این نبود که می‌خواستند به ایران امتیاز دهند بلکه بخاطر آن بود که طرفین مقابل آمادگی نداشتند اقدامات شرورانه خود را در این حوزه متوقف کنند».   دیپلمات ایرانی گفت: «یک نگاهی به مسلحه تسلیحات بیاندازید. سال گذشته، سلاح‌هایی که غرب به منطقه خلیج‌فارس عرضه کرد، بیش از سلاح‌هایی است که به دیگر نقاط جهان عرضه کردند. بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به این منطقه عرضه شد. آیا غرب آمادگی دارد این اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟».   وی به سیاست‌های دوگانه غرب اشاره کرد و گفت: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرده است. غرب از الحاق سرزمین فلسطینان حمایت کرده است و گرچه رسماً از آن حمایت نکرده اما در حقیقت از آن حمایت کرده‌اند. غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می‌کند. به چه دلیل اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد مثل اقدام تروریستی که هفته گذشته علیه دانشمند ایرانی انجام داد و هیچ پیامدی برایش نداشته است و غرب آن را محکوم نکرده است؟»   رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس تصریح کرد: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را در منطقه متوقف کند؟ از آنجایی که آمادگی چنین چیزی را نداشتند ما این موضوعا (موشکی و امنیت منطقه) را کنار گذاشتیم. هر وقت آمادگی پیدا کردند به مسئله اقدامات شرورانه خود در منطقه رسیدگی کنند.....آنوقت می‌توانند درباره چیزهای دیگر وارد گفت‌وگو شوند. اگر نمی‌توانند چنین چیزهایی را کنار بگذارند، پس خفه شوند».

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمد جواد ظریف وزیر خارجه تحریم برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیهان: ظریف علیه سردار جعفری تهمت زده، باید پاسخگو باشد

روزنامه کیهان یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبان، ظریف را وادار به عذرخواهی کردند» منتشر کرده است.

این روزنامه نوشت: ظریف در واکنش به فایل صوتی منتشر شده نوشت: «ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفتگو‌های کلاسی را در‌اختیار دیگران قرار داده است. دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته‌اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابه‌جایی و تیترسازی‌های فرا متنی آن را منتشر کرده است. سرانجام این صوت دزدانه و دستکاری شده، مورد دستکاری دوباره و بهره‌برداری کسانی قرار گرفته که در پی‌اهدافی خاص، همواره از آب گل‌آلوده ماهی می‌گیرند».

ظریف می‌افزاید:

«-همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده و اشاره‌ام به اندک تندروانی از اصلاح‌طلبان بوده است که در همان زمان هم رفتارشان مورد تایید اکثریت اصلاح‌طلبان و رهبران آن نبوده است. ولی متاسفانه رفتار آن‌ها به پای کلیت اصلاح‌طلبان نوشته شده و می‌شود.

‌- گفت‌وگوی بی‌سیمی، اشاره به یک روایت برساخته و یا بزرگنمایی‌شده‌ای است که در همان زمان مجله گل‌آقا نیز در کاریکاتور روی جلد خود با ظرافت به آن طراحی اشاره کرده بود.

‌- برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است؛ بنابراین هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم. نگاه انتقادی به رفتار همه احزاب و جناح‌ها لازمه پایبندی به منافع ملی است. همواره کوشیده‌ام چنین باشم.

‌- بحثی که در کلاس صورت گرفت، پیرامون نقش و رفتار برخی افراد در تنظیم فهرست‌های انتخاباتی بوده است. دانشجویان حاضر در کلاس گواهی صادق بر نادرستی برداشت‌هایی هستند که برخی فرصت‌پیشگان در پی القای آن هستند. با این‌همه، در آستانه نوروز و سال جدید، لازم می‌دانم اگر برای فرد یا گروهی آزردگی ایجاد شده است، به سهم خود پوزش بخواهم».

گفتنی است بخشی از اظهارات ظریف، افترا و تهمت علیه سردار جعفری فرمانده سابق سپاه است که به خاطر ایراد اتهام و افترا و دروغ‌پراکنی، مسئولیت حقوقی ایجاد می‌کند و ظریف باید پاسخگو باشد یا رسما عذرخواهی کند.

اما بخش مهمی از اظهارات وی در این فایل صوتی، به تندرو و انحصارطلب خواندن اصلاح‌طلبان چپ، پایگاه اجتماعی نداشتن اصلاح‌طلبان و متوسل شدن به وی در انتخابات ۱۴۰۰ و مخالفت وی، و همچنین ناکارآمد تلقی شدن برجام نزد مردم بر می‌گردد و به نظر می‌رسد انتشار این بخش از اظهارات، موجب فشار اصلاح‌طلبان و واکنش بعدی ظریف شده است.

ظریف در این فایل صوتی می‌گوید:

-درسته که من پیرارسال بالاترین رای رو آوردم در جبهه اصلاحات واسه رئیس‌جمهوری. ولی اونم نه به خاطر عشق به من بود، به خاطر این بود که باور داشتن تنها کسی که شانس رای‌آوری داره، منم.

-جریان اصلاحات در سال ۷۸ رفت به سراغ حذف. یعنی گفتش که من می‌خوام «قانون اساسی» رو عوض کنم. بعد از این که انتخابات، مجلس ششم بود. معلومه توی حذف شما اگه بیای، این‌جا قواعد رئالیستی حاکمه. وقتی شما بقای یک طرف رو تهدید می‌کنید، اون هم می‌آد بقای شما رو تهدید می‌کنه. اگر نه، بین ۷۶ تا ۷۸، واقعا زمینه برای پیشرفت بود... یعنی اشتباهات خودمون رو به پای اشتباه دموکراسی نذاریم. به نظر من جناح چپ توی انحصارطلبی، دست جناح راست رو از پشت می‌بنده. یه بار من به آقای خاتمی گفتم. گفتم این رفیق‌های شما وقتی که تند بودن، با ما مخالف بودن؛ می‌گفتن این لیبراله. الان هم که اومدن، از ما لیبرال‌تر شدن، هنوز هم با ما مخالفن.

-واقعیت امر اینه که ما تا با نگاه واقع‌گرایانه به انتخابات نگاه نکنیم، به کشور نگاه نکنیم، تغییر حاصل نمی‌شه. اون که گفتم آرزومندیم، آره، ما آرزو کردیم که اگر در انتخابات شرکت نکنیم، یه کسی صدای ما را بشنوه. خب این یه کس کیه؟ شما هم بگین این کسی که قراره صدای شما رو بشنوه، کیه؟... حالا شما به من بگید. حالا حربه‌تون رو استفاده کردین دیگه. سه دوره هم هست که دارین این حربه رو استفاده می‌کنید. کی پیامتون رو گرفته؟... ابزار مدنی، رای دادنه. ابزار مدنی، رای ندادن نیست. پریروز هم تو دانشکده حقوق یک نفر اومد جلوی من و خیلی با عصبانیت که ما از تو این قدر دفاع کردیم که تو بری رای بدی نبویان؟ گفتم بابا من رای ندادم به نبویان، شما رای دادین به نبویان، با رای ندادن. من که رفتم به «علی عباسپور» رای دادم. راست هم هست. ولی یه آدم عاقلیه. من از جوانی می‌شناسمش. آدم بره به چهار تا آدم عاقل رای بده. حق داریم دیگه، نوکر علی مطهری نیستیم که.

-جهانگیری رای نمی‌آورد. اشتباهی که اینا کردن، این بود که جهانگیری و لاریجانی را رد صلاحیت کردن. هیچ کدوم‌شون رای نمی‌آورد.

- مردم در سال پایانی آقای خاتمی می‌گفتن خیانت کرده، چرا کنار نمی‌کشه فلان دیگه. یکی از دلایلی که من نمی‌خوام کاندید بشم، اینه که چرا مردم از بهار ۹۷ شروع کردن می‌گفتن «برجام» هم که پایه‌ای نداشت. مردم می‌گفتنا! حاکمیت هم می‌گفت، ولی مردم هم می‌گفتن. آقای جهانگیری می‌گفت قرارداد فولاد مبارکه که ما نه تحریم بودیم، نه هیچی، دو سال مذاکره‌اش طول کشید.

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی خبرنگار الجزیره را بازداشت کرد
  • آخرین آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • اردن: گرسنه نگه داشتن کودکان غزه جنایت علیه بشریت است
  • آخرین آمار قربانیان کرونا، ۷ میلیون و ۶ هزار و ۱۴۹ نفر
  • آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • تراژدی دیروز حلبچه و امروزِ غزه سند شرمساری عاملان آن در دادگاه تاریخ خواهد بود
  • آمار جهانی کرونا؛ آمریکا رکورددار مبتلایان روزانه
  • کیهان: ظریف علیه سردار جعفری تهمت زده، باید پاسخگو باشد
  • مرگ حقوق بشر به دست مدعیان حقوق بشر؛ از حلبچه تا غزه
  • تاثیر تحریم‌های یکجانبه بر زندگی کارگران و خانواده‌های آنان/آمادگی ایران برای توسعه روابط با سازمان