Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@08:55:22 GMT

دو ماهواره روسی به فضا پرتاب شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۶۹۰۶

دو ماهواره روسی به فضا پرتاب شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، این ۲ ماهواره بامداد امروز (پنجشنبه) با یک فروند موشک ماهواره بر از نوع «سایوز-۲.۱۶» از پایگاه فضایی نظامی پلستسک در شمال غربی روسیه به فضا پرتاب شد.

 ماهواره‌های یاد شده شامل ماهواره مخابراتی به نام «گونتس-ام» و ماهواره نظامی کوچک «کوسموس-۲۵۴۸» است و نیروی هوافضای روسیه پس از پرتاب، کنترل آنها را در فضا در دست گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرتاب امروز ششمین پرتاب ماهواره بر سایوز از پایگاه فضایی نظامی پلستسک در سالجاری میلادی است.

روسیه حدود یکصد دستگاه ماهواره در مدار پیرامون کره زمین دارد که نیمی از آنها فعال هستند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: موشک روسیه ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۶۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحت عملکرد زیرسیستم‌های «ماهواره پارس ۱» تایید شد

به گزارش قدس آنلاین، «حسن سالاریه»، سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به آزمون‌های مداری متعدد برای اطمینان از صحت عملکرد زیرسیستم‌های بکارگرفته شده در ماهواره پارس گفت: پس از تزریق موفق ماهواره پارس ۱ در مدار، مهم‌ترین اقدامی که باید انجام می‌شد، اطلاع از سلامت زیرسیستم‌های اصلی ماهواره بود که از مهم‌ترین این زیرسیستم‌ها، زیرسیستم تأمین توان ماهواره و دریافت داده‌های تله‌متری و ارسال تله‌کامند از طریق ایستگاه‌های زمینی است که نشان دهنده برقراری ارتباط صحیح ماهواره و ایستگاه زمینی است.

وی ادامه داد: به لطف خدا، در همان روز اول پس از پرتاب با دریافت سیگنال‌های ماهواره از طریق تله‌متری و تحلیل آن‌ها، از سلامت بخش تامین توان ماهواره اطمینان حاصل و در روزهای بعد از آن بحث شارژ باتری‌ها از طریق صفحات خورشیدی مورد ارزیابی قرار گرفت و سلامت کامل سیستم تأمین توان ماهواره تایید شد.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران ضمن اشاره به ارتباط با ماهواره از طریق باندهای S، UHF و VHF طی چند روز اول و اطمینان از پایداری وضعیت ارتباط بین ایستگاه زمینی و ماهواره افزود: با اطمینان از عملکرد صحیح زیرسیستم‌های مذکور، به پایدارسازی ماهواره به کمک حسگرهای مغناطیس‌سنج و عملگرهای گشتاورساز مغناطیسی پرداخته شد. در حین این عملیات کارکرد صحیح بوردهای الکترونیکی- کنترلی و برخی الگوریتم‌های پردازشی مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت. با انجام آزمون‌های مداری متعدد طی روزهای بعدی، از عملکرد صحیح این بخش نیز اطمینان حاصل شد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ماهواره پارس ۱ اولین ماهواره بومی از این کلاس بوده که در فضا مورد استفاده و آزمون قرار می‌گیرد و دارای زیرسیستم‌های مختلف توسعه داده شده داخلی است که اغلب برای نخستین بار در شرایط فضایی قرار می‌گیرند که در نتیجه باید تحت آزمون‌های متعدد و با دقت بالا در مدار قرار گیرند تا صحت طراحی‌ها و عملکرد مناسب آن‌ها به اثبات برسد. لذا با توجه به اینکه ماهواره‌در مدار ارتفاع پایین، در طول یک شبانه روز، حدودا ۲۰ دقیقه ارتباط مناسب با ایستگاه زمینی داشته و اکثر آزمون‌ها باید بارها تکرار شوند، بالطبع فرایند آزمون و راه‌اندازی زمان‌بر خواهد بود که البته طبیعی بوده و این موضوع برای همه ماهواره‌ها در این کلاس در دنیا صادق است. فرایند تحقیق و توسعه در صنعت فضایی نیاز به انجام گام‌های عملیاتی متقن دارد که در مورد ماهواره پارس ۱ در حال طی شدن است.

وی افزود: بخش کنترل حرارت شامل کنترل و توزیع حرارت در داخل ماهواره، زیرسیستم پردازش و مدیریت داده، بخش‌های مختلف سیستم کنترل وضعیت شامل حسگرهای اندازه‌گیری سرعت زاویه‌ای، ‌حسگرهای مغناطیس‌سنج وحسگر خورشید و سیستم موقعیت‌یابی ماهواره در مدار از طریق ایستگاه زمینی نیز در این مدت مورد آزمون قرار گرفته و عملکرد تک‌تک آن‌ها و اجزای مربوطه با آزمون‌های مداری متعددی که انجام شده است صحه گذای شده است.

سالاریه با اشاره به روند منظم و مطابق برنامه انجام فرآیندهای آزمون مداری بخش‌های مختلف ماهواره افزود: در آخرین آزمون‌های انجام شده، عملکرد ارتباط با ماهواره در باند X نیز با موفقیت انجام شد و در حال حاضر کارشناسان ما در حال انجام آزمون‌های الگوریتم‌های مختلف کنترل ماهواره و دیگر حسگرهای تعبیه شده در ماهواره مانند حسگر ستاره و پس از آن زیرسیستم اصلاح مداری و پیشرانه ماهواره هستند.

قرار گرفتن ماهواره پارس ۱ در مدار و انجام تست‌ها در شرایط واقعی فضایی گامی بلند در توسعه بومی ماهواره‌های سنجشی ایرانی است. در هر شبانه روز کار با این ماهواره تجربیات بسیار ذی قیمت و منحصربفردی در پژوهشگاه فضایی و صنعت فضایی کشور حاصل میشود. نتایج عملکرد زیر سیستم‌های ماهواره در مدار تاثیر مستقیم در طراحی نمونه‌های پیشرفته تری از این ماهواره مطابق برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور و همچنین اصلاح نمونه دوم ماهواره پارس ۱ دارد که در آینده نزدیک در مدار قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کدام ماهواره‌ها در سال ۱۴۰۲ به فضا پرتاب شدند؟
  • ساخت بزرگترین پایگاه نظامی ناتو در نزدیکی روسیه
  • موشک حامل کاوشگر جدید ماه چین به محل پرتاب رسید
  • دستاوردهای فضایی ایران در سال ۱۴۰۲
  • انفجار در آسمان ژاپن
  • پرتاب موشک‌ توسط کره شمالی همزمان با سفر بلینکن
  • رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران + تصاویر |‌ چند شهروند روسی صبح امروز در تهران رای دادند؟
  • صحت عملکرد زیرسیستم‌های «ماهواره پارس ۱» تایید شد
  • حزب‌ الله لبنان پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • حزب‌الله لبنان پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد