Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات و مقام آگاه گزارش داد که پمپئو در آخرین حضور خود در نشست این هفته ناتو ضمن انتقاد شدید از ترکیه خرید سیستم‌های تسلیحاتی روسیه توسط این کشور را یک هدیه به مسکو تعبیر کرده است.
به گفته این منابع آگاه، پمپئو در ویدئو کنفرانس محرمانه وزیران خارجه اعضای ناتو در روز سه شنبه گفت که ترکیه امنیت ناتو را تضعیف کرده و در نزاع با یونان و قبرس بر سر منابع گاز بی ثباتی در شرق مدیترانه به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
پمپئو در فاصله چند هفته مانده به پایان کار تیم دونالد ترامپ رییس جمهوری فعلی آمریکا، به مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا در اعزام مبارزان سوری به لیبی و همچنین به نزاع قره باغ مرتکب اشتباه شد.
رویترز به نقل از این منابع آگاه نوشت که این مساله همراهی متحدان در این نشست از جمله فرانسه، یونان و حتی لوکزامبورگ در مخالفت با ترکیه را به همراه داشت که با واکنش‌های چاوش اوغلو روبه رو شد.  
لحن حاضران در جلسه کنترل شده توصیف شده است اما با اینحال نسبت به نشست‌های معمول ناتو بیشتر حالت تقابلی داشته است.
یک دیپلمات به نقل از ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفت که اتحاد ناتو در صورت اینکه یک متحد اقدامات روسیه را تکرار کند، امکان پذیر نیست.
منابع آگاه ترکیه اعلام کردند که پمپئو اتهام‌های ناعادلانه‌ای را مطرح کرده و هیچ هجمه مشترکی علیه ترکیه در نشست ناتو صورت نگرفت.
آنها همچنین اعلام کردند که ترکیه بدون پیش شرط آماده مذاکره با یونان در شرق مدیترانه است.

جان هادستون خبرنگار واشنگتن پست در حوزه امنیت ملی و دیپلماسی نیز روز چهارشنبه در پیام توییتری به گزارش یک روزنامه یونانی اشاره کرد و نوشت: پمپئو در نشست محرمانه ناتو از ترکیه انتقاد کرد و گفت آنکارا با اصول ائتلاف مخالف است و انسجام آن را از بین می برد.

هادستونادامه داد که چاووش‌اوغلو با عصبانیت از این اظهارات، ایالات متحده را به حمایت از سازمان های تروریستی متهم کرد.

چاووش اوغلو گفت: آلمانی‌ها بر خلاف آمریکا میانجی گران منصفی در ائتلاف هستند.

اظهارات پمپئو علیه سیاست های ترکیه در حالی عنوان می شود که روابط پرفراز و نشیب ترکیه و آمریکا که در دوران زمامداری ترامپ ادامه داشت، در آخرین روزهای زمامداری ترامپ با یک بحران جدید روبه رو  شده است.

منبع: Reuters برچسب‌ها ناتو آنکارا ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ناتو آنکارا ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو ترکیه ناتو آنکارا ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو ترکیه اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر ترکیه در مصر با برپایی مراسمی در سفارتخانه این کشور در قاهره از سفر عبدالفتاح السیسی به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد.

آژانس خبری آناتولی روز چهارشنبه اعلام کرد که «صالح موتلو شأن» سفیر ترکیه در قاهره در جریان مراسمی به مناسبت روز ملی این کشور اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی در آینده نزدیک در یک سفر رسمی به ترکیه سفر خواهد کرد.

پیش از این نیز، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته در نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در استانبول از افزایش سطح مناسبات فیمابین خبر داده بود.

همچنین فیدان در این نشست خبری مشترک با همتای مصری خود خاطرنشان کرده بود که سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه به مناسبت نشست شورای عالی همکاری راهبردی در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است که السیسی و اردوغان پس از سال‌ها تیرگی روابط مصر و ترکیه، در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر، در دوحه و با تلاش «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کوتاهی داشتند. رئیس‌جمهور مصر پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به او تبریک گفته بود.

کد خبر 6088241

دیگر خبرها

  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • بازداشت بیش از یک هزار پناهجوی غیر قانونی در ترکیه
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست