Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@09:39:00 GMT

پاسخ قالیباف به روحانی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۹۱۵۰

پاسخ قالیباف به روحانی

فرارو- محمدباقر قالیباف رییس مجلس امشب و پس از یک هفته جنجالی پارلمان و تصویب قانون بحث برانگیز درباره برنامه هسته‌ای در صداوسیما حاضر شد و در یک گفت و گوی خبری از اقدام پارلمان دفاع کرد. او در سخنان خود به انتقادات دولت و به ویژه حسن روحانی رییس جمهور پاسخ داد. 

دو روز پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که به موجب آن تغییرات مهمی در برنامه ای هسته ای ایران ایجاد می شود و دولت موظف شده که از تعهدات برجامی خود به شدت بکاهد به طوری به عقیده بسیاری اینکار به معنای خروج از برجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین مجلس در مصوبه خود تاکید کرده که اگر کشورهای اروپایی و آمریکا پس از دو ماه از تصویب این قانون مبادلات مالی را با ایران برقرار نکردند دولت موظف است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. 

مصوبه مجلس به تصویب شورای نگهبان رسید و قالیباف نیز آن را به عنوان قانون به دولت ابلاغ کرد. اما دولت به شدت مخالف این قانون است. پیشتر علی ربیعی اعلام کرده بود که مجلس نمی تواند در این موضوع وارد شود و شورای عالی امنیت ملی حق تصمیم گیری در این باره داره چرا که مسئله ای فراقوه ای است. 

حسن روحانی هم امروز در اظهاراتی گفت: "برادران عزیز که در کشور مشغول خدمت هستید همه باید دست به دست هم دهیم تا در کشور امید و ثبات ایجاد کنیم. هیچ عجله نکنیم و هول نشویم که کاری انجام دهیم. اشکالی ندارد اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن موفقیت را تقدیم شما می‌کند. غصه نخورید که دولت مسائل را حل کرده و تمام می‌کند."

او افزود: «ما دست همه کسانی که به فکر کمک به مردم هستند را می‌بوسیم. مسائل با حوصله و خردورزی حل خواهد شد. بگذاریم کسانی که تجربه بیست و چند ساله دارند و در دیپلماسی موفق بوده و آمریکا را در این سه سال بار‌ها و بار‌ها شکست داده اند، کار را با تأنی و دقت به پیش ببرند. شما هم کمک کنید. ما همه برادریم و هدف واحد داریم. می‌دانیم سایر قوا هم نیت خیر دارند و می‌خواهند کار‌ها را سریع‌تر انجام دهند، اما با هم مشورت کرده و هماهنگ باشیم و کار‌ها را پخته‌تر پیش ببریم.» 

اما امشب محمد باقر قالیباف رییس مجلس به حرف های رییس جمهور پاسخ داد. 

او گفت: "خروج از برجام حرف مصوبه ما نیست. گفتیم حالا که طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نمی‌کند، ما هم تعهدات‌مان را کاهش دهیم."

او افزود: «آقای روحانی گفته هول نشوید. ما هول نیستیم؛ می‌خواهیم دولت با خاطره خوب به پایان برسد. مردم ۷ سال است منتظرند کاری انجام دهید.»

او البته توضیح داد که "من و آقای روحانی بعد از جلسه اخیر با رهبر انقلاب نیم ساعت درباره طرح معیشتی صحبت کردیم. توضیحاتی دادم و او قانع شد و به نوبخت دستور اجرا داد. اگر نقد می‌کنیم باید این همدلی‌ها را هم بگوییم." 

محمد باقر قالیباف درباره مسائل دیگری هم حرف زد که بیشتر انتقاد از دولت بود. 

او همان اول کار گفت: "امشب نیامدم که مثل دولتی‌ها حرف بزنم. من نماینده مردمم و می‌خواهم صریح صحبت کنم." 

او از گرانی‌های موجود در کشور انتقاد کرد و گفت: «بنده در یکی از همین بازدیدها دیدم که پشت یک نانوایی نوشته شده نان نسیه داده نمی‌شود؛ من تعجب کردم که چطور چنین اتفاقی افتاده است به داخل نانوایی رفتم صحبت کردم و دیدم کسانی هستند که کارگر بوده و در این شرایط سخت با توجه به اینکه کارگر روزمزد هستند فرصت خرید نان پیدا نمی‌کنند و حتی برای خرید نان مشکل دارند.»

او افزود: «من فکر می‌کنم بحث گرانی را باید به دو بخش تقسیم کنیم، یکسری از مشکلات ریشه‌ای است. وقتی ما شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم همه مردم پذیرفته بودند که نزدیک عید 20 الی 25 درصد به قیمت‌ها اضافه می‌شود و معنی آن این است که تورم 25 درصد برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می‌کشیدند.»

رییس مجلس گفت: «بررسی گرانی ها نشان می دهد که 35 درصد گرانی ها به تحریم ها و 65 درصد به سوء مدیریت مربوط است که با اصلاح ساختارها این مشکلات باید رفع شود.»

قالیباف گفت: «باوجود شرایط دشوار تامین در شش ماهه نخست امسال بیش از 4 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است اما این تخصیص در بازار نمود چندانی ندارد و این ناشی از ضعف نظارت است.»

او درباره لایحه بودجه سال آینده هم حرف زد و گفت بودجه سال 1400 هم کسری دارد. 

قالیباف همچنین از وضعیت نظام مالیاتی کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: "امروز وضعیت مالیات در کشور به شدت به هم ریخته است."

 

قانونگذاری حق قانونی ما است

او در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه عده‌ای می‌گویند مجلس در حال ورود به امور اجرایی دولت است، گفت:‌ "اصلاً اینطور نیست. قانون‌گذاری حق قانونی ما است سیاست‌هایی که ما وضع می‌کنیم و حتی آیین‌نامه‌‌هایی اجرایی که در هیأت دولت تصویب می‌کنند تا در هیأت تطبیق قوانین مجلس موافقت و به رئیس مجلس ابلاغ نشود، حق اجرا ندارد."

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ‌«اینکه معترض باشند که مجلس دارد قانون می‌گذارد خیر، قانونگذاری و سیاست‌گذاری وظیفه ما است، البته در سیاست‌های کلان ما براساس قانون اساسی مکلفیم تا سیاست‌های کلان را در قانون‌گذاری خود رعایت کنیم وگرنه شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی می‌داند؛ پس ریل‌گذاری و تصویب قانون کار ما است.»

 

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار محمد باقر قالیباف مجلس دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۹۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ درخواست‌ها و فراخوان‌های بین‌المللی برای متوقف کردن طرح انتقال اجباری پناهجویان به رواندا توسط انگلیس افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، این درخواست‌ها و فراخوان‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که پارلمان انگلیس قانونی را که نخست وزیر ریشی سوناک آن را تاریخی خوانده است، به تصویب رساند.
پس از ماه‌ها جدال، پارلمان انگلیس در دوشنبه شب و بامداد روز بعد، این لایحه را که به دولت اجازه می‌دهد پناهجویانی را که به طور غیرقانونی وارد انگلیس شده‌اند اخراج کند، به تصویب رساند. این لایحه برای اجرایی شدن به مهر و تأیید سلطنتی - که یک اقدام تشریفاتی است - نیاز دارد.
دولت امیدوار است که اخراج‌ها را طی ۱۰ تا ۱۲ هفته آغاز کند.
رشی سوناک در بیانیه‌ای در اوایل صبح روز سه‌شنبه گفت: تصویب این قانون تاریخی نه تنها گامی رو به جلو است، بلکه نقطه عطفی در معادله جهانی مهاجرت نیز به شمار می‌رود.
او افزود: این قانون به طور واضح می‌گوید که اگر به طور غیرقانونی به اینجا (انگلیس) بیایید، نمی‌توانید بمانید.
در پی این اقدام، سازمان ملل که پیش‌تر به شدت از این طرح انتقاد کرده بود، از لندن خواست تا برنامه خود را تجدید نظر کند.
کمیسر عالی حقوق بشر، فولکر تورک، و همتای او در امور پناهندگان، فیلیپو گراندی، از دولت خواستند تا به جای این طرح، اقدامات عملی برای مقابله با جریان‌های غیر قانونی پناهندگان و مهاجران بر اساس همکاری بین‌المللی و احترام به حقوق بین‌الملل حقوق بشر انجام دهد.
کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، مایکل اوفلاهرتی، این قانون را حمله‌ای به استقلال عدالت خواند.
شورای اروپا که ۴۶ عضو از جمله انگلیس دارد، متولی کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. این کنوانسیون در ژوئن ۲۰۲۲ در آخرین لحظه جلوی اولین پرواز برنامه‌ریزی شده به رواندا را گرفت.
در مقابل، گروه‌های حقوق بشری که از مدت‌ها پیش با این طرح مخالف بوده‌اند، به شدت از تصویب آن انتقاد کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا
  • محرومیت کارگران از تعطیلات آخر هفته!
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس