Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها _ تسنیم از قهرمان ورزش باستانی کشورمان روایت می‌کند که بارها در مسابقات کشوری و جهانی قهرمان شده است و بی‌عدالتی‌ها دلسردش نمی‌کند، وی می‌گوید: ورزش باستانی ناشناخته است و امکانات کافی نداریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ،در ایران قدیم تحرک و پویایی جایگاه خاصی داشته و علاوه‌بر آن بینش و شیوه رفتار پهلوانی بود که ارج و قرب خاصی نزد مردم داشت و خلق‌وخوی خداپسندانه‌‌ محسوب می‌شد، در گذشته مقصود اصلی از ورزش رسیدن به همین مرام پهلوانی بود و آن‌ها که بهتر این مرام و بینش را درک می‌کردند و طبق آن رفتار می‌کردند وجهه و محبوبیت بیشتری در چشم و دل خلق خدا داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیت مشهور فردوسی پاکزاد "ز نیرو بود مرد را راستی  زسستی کژی آید و کاستی" در وصف تحرک و اثرات آن در قوت جسمانی و منش پهلوانی، مصداق خوبی است از پهلوانانی که سستی و ناراستی را به راستی و درستی ترجیح داده و با نفس خود به‌مبارزه برخاستند تا مردانگی و امید را در شریان‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی خود و دیگران جاری کنند.

در مورد روزگار کنونی آنچه که شاید در نگاه اول به‌نظر آید این است که جوانان با وجود این همه رنگ و لعاب و وسایل رفاه و آسایش، دیگر رغبتی به جست‌وخیز و کنش و واکنش‌های سازنده ندارند.

کنکاش‌ها اما نوید از بودن می‌دهد و امیدوارمان می‌کند، هنوز هم در زمانی که فرهنگ جوامع و جامعه ما دستخوش تغییر و تحول‌های زیاد و عجیب و غریبی شده می‌توان رگه‌هایی از مرام و مسلک‌های قدیم پیدا کرد و بارقه‌های نشاط و عزت‌مندی را در کارزار سرعت و تحول پرشتاب امروزی مشاهده کرد.

هنوز هم جوانانی پیدا می‌شوند که پا به عرصه‌های توانمندی و درست‌اندیشی گذاشته‌ و افتخارآفرینی می‌کنند، قهرمانان و پهلوانانی که غنچه‌هایی از راستی و تندرستی را در هیاهوی زمانه شکفته و هرچند جایی، نامی از آن‌ها برده نمی‌شود اما باز در گمنامی خود فخرآفرینی می‌کنند.

از قدیم یکی از جایگاه‌های پرورش قهرمانانِ پهلوان‌مسلک زورخانه‌ها بودند که طرفداران زیادی داشتند و باستانی‌کاران نیز از شأن و مقام خاصی برخوردار بودند اما این ورزش انسان‌ساز الان با تمام معناها و جذابیت‌هایش عزلت‌نشین شده و کمتر کسی سری به آن می‌زند.

 اما امروز به‌رسم انجام رسالت‌ و به‌منظور آشنایی بیشتر با افتخارات میهن‌اسلامی‌مان، در حوزه گفت‌وگوهای تسنیم با مشاهیر چهارمحال و بختیاری، به‌سراغ یکی دیگر از قهرمانان ورزشی استان رفتیم و ایرادات خواندنی وی را به نوشتار درآوردیم.

در این گفت‌وگو سیدجلال صالحی‌قهفرخی فرزند سیدصالح متولد سال  1368، کارشناس‌ارشد رشته تربیت‌بدنی و قهرمان باستانی کشور از پستی و بلندی‌های مسیر موفقیت‌هایش می‌گوید.

10 باشگاه متخلف ورزشی در قم پلمب شدعلی‌نژاد: مجموعه ورزش از پرسپولیس برای حضور قدرتمندانه در فینال لیگ قهرمانان آسیا حمایت می‌کندافتتاح رسمی ورزشگاه جام جهانی 2022 با حضور 2 لژیونر ایرانی

قهرمان مدال‌آور باستانی کشورمان، اظهار داشت: از 11 سالگی ورزش فوتبال را در مدرسه فوتبال بنیاد به مربی‌گری آقای رسول صابری آغاز کردم و در همین زمان والیبال را نیز شروع کردم، در حدود 1٤ سالگی به واسطه داماد خانواده‌مان سیدحسین موسوی که مربی ورزش زورخانه‌ای بود، وارد این ورزش شدم و رشته چرخ‌چمنی را ادامه دادم.

وی افزود: از سال 82 تا 87 در کنار ورزش زورخانه‌ای به رشته‌های دیگر از جمله والیبال نیمه‌حرفه‌ای و فوتبال می‌پرداختم و چندین بار در والیبال، تا مرحله استانی پیش رفتم. در سال 88 در رده جوانان ورزش زورخانه‌ای در المپیاد کشوری مقام دوم را کسب کردم و از سال 89 وارد رده بزرگسالان شدم و تا الان قهرمان کشوری هستم.

قهرمان جهانی ورزش باستانی عنوان داشت: هر ساله برای مسابقات برون‌مرزی انتخاب می‌شدم و در مسابقات جام‌جهانی بلاروس 2011 مقام دوم تیمی را کسب کردم. در مسابقات آسیایی نپال سال 1392 در هر کدام از بخش‌های تیمی و چرخ‌چمنی نیز مدال طلا را به‌دست آوردم.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال 94 در رقابت‌های تبریز دو مدال طلای آسیایی تیمی و چرخ‌چمنی و در سال 96 نیز طلای آسیایی در بخش تیمی و بخش چرخ‌چمنی را در کشور فیلیپین از آن خود کردم.

وی با اشاره به حکم مربی‌گری و مدرسی بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای‌ خود بیان داشت: در سال 98 که به‌خاطر خدمت سربازی  اجازه حضور در مسابقات ورزشی را نداشتم اما مربی‌گری تیم‌های هند و بنگلادش در مسابقات جهانی بجنورد را به‌عهده داشتم.

این مدال‌آور جهانی ورزش باستانی با اشاره به رکوردزنی‌ها، یادآور شد: در سال 91 زمان چهار دقیقه را در چرخ‌چمنی کشور ثبت کردم و سال گذشته نیز رکورد پنج‌ونیم دقیقه را در این رشته به‌ثبت رساندم.

وی با اشاره به موانع و مشکلات پیش‌روی باستانی‌کاران تصریح کرد: امکانات ورزشی برای تمرین بسیار اندک بود و از لحاظ آموزش هم استان در قهرمانی از سایر استان‌ها عقب بود و مجبور بودیم به استان‌های دیگر روی بیاوریم.

صالحی ادامه داد: از لحاظ حمایت و پشتوانه در ورزش و انتخاب‌ها بی‌عدالتی‌هایی که یک قهرمان را به‌راحتی دلسرد می‌کرد و بسیاری از قهرمانان به دلیل همین بی‌عدالتی‌ها خداحافظی می‌کردند.

قهرمان ورزش باستانی کشورمان در پایان با ابراز تاسف از ناشناخته ماندن ورزش باستانی گفت: ناشناخته بودن سبب عدم‌گرایش نوجوانان و جوانان به این رشته شده است و کمبود ادوات و ابزارهای موردنیاز آن از دیگر موانع مهم این رشته ورزشی است که می‌طلبد مسولان به این مقوله توجه کنند.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ورزش زورخانه ای ورزش باستانی بی عدالتی ها چرخ چمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم


علیرضا عسکری مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.
او افزود: هم اکنون تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.
عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.
او گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ناکامی ایتالیا در سال 2002 و قهرمانی در جام جهانی 2006 به روایت کارتون / انیمیشن
  • فیلم| پایان یک رقابت
  • آرژانتین در غم درگذشت اولین مربی قهرمان جهان
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم