Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اواخر آبان در تالاب تایید شد گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مراکز پرورش طیور استان مرکزی گزارش نشده است. - اخبار استانها -

حمید غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی اظهار داشت: از اواخر شهریورماه بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر اینکه پرندگان مهاجر به استان مرکزی به ویژه تالاب میقان مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه سازمانهای بین‌المللی و سازمان دامپزشکی هشدار مبنی بر اینکه احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد را اعلام کرده بودند، نخستین جلسه در استان مرکزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هشدار و اطلاع‌رسانی به اعضای ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبنی بر آمادگی برای مقابله با این بیماری داده شد تا تمام آبگیرها، تالاب‌ها، بندهای خاکی و سدها توسط سازمان دامپزشکی و محیط زیست به صورت مستمر پایش و رصد شود و درصورت مشاهده بیماری آنها را بررسی کنند تا بتوانیم به موقع با این بیماری مبارزه کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در راستای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چندین جلسه با حضور استاندار مرکزی برگزار شد و استاندار مرکزی به دستگاه‌های عضو تاکید کردند که این مهم را به صورت جدی پیگیری کنند، در سال 95 و 96 شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت سنگینی به صنعت طیور کشور به ویژه استان مرکزی وارد کرد همچنین این موضوع در شورای اداری استان مطرح شد.

غیاثی تصریح کرد: جلساتی به صورت مستمر هر پنجشنبه در سازمان مدیریت بحران برگزار و موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیگیری می‌شود و از اواخر آبان‌ماه متوجه آلودگی پرندگان مهاجر در تالاب میقان شدیم و دو لاشه پرنده پیدا و بررسی‌های لازم انجام شد و متاسفانه نتیجه آزمایش از سوی سازمان دامپزشکی کشور مثبت اعلام شد.

موردی از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال تاکنون در گیلان دیده نشدکهگیلویه و بویراحمد| شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صحت نداردآیا مسئولان شیوع "آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان" در میانکاله را پنهان کرده‌اند؟

وی بیان کرد: از اواخر آبان‌ماه سازمان محیط زیست به صورت مداوم به تالاب میقان مراجعه می‌کند و در صورت مشاهده لاشه پرنده آنها را به صورت بهداشتی دفن می‌کنند که قدردان زحمات دستگاه‌های مربوطه هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی بیان کرد: در حاشیه تالاب محل دفن بهداشتی ایجاد و پیگیری‌های لازم و هماهنگی توسط سازمان مدیریت بحران انجام شده و یک دستگاه قایق آبی خاکی برای پایش و رصد مطلوب‌تر به تالاب میقان آورده شده است.

غیاثی ادامه داد: تاکنون به صورت مستمر و روزانه از واحدهای مرغداری تخمگذار استان هم به صورت فعال (حضور اکیپ‌های سازمان دامپزشکی در مرغداری‌ها) و هم به صورت غیرفعال (خوداظهاری مالک) اطلاعات کسب می‌شود و علائم شاخص  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کم‌خوراکی، تلف شدن طیور واحد و کاهش تولید است که در صورت وجود چنین نشانه‌هایی سریعا پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به امروز واحدهای طیور سنتی و صنعتی استان مرکزی درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نشده‌اند و این بیماری تنها در تالاب میقان انتشار پیدا کرده و سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی به صورت جدی روزانه تالاب را رصد و پایش و لاشه پرندگان را خارج و به صورت بهداشتی دفن می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی ادامه داد: امروز نیز افراد در تالاب میقان حضور پیدا کرده و لاشه‌ها را از تالاب خارج و تعدادی از افراد نیز لاشه‌ها را به صورت گروهی در بسته‌هایی به نام "جامبوبگ " جمع‌آوری و از تالاب خارج می‌کنند و این مهم را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان مدیریت کشور درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم تجهیزات بیشتری را فراهم کنیم و پرندگان را از تالاب به عنوان نخستین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خارج کنیم و درحال تلاش هستیم تا این بیماری از تالاب میقان خارج نشود و در همان مکان کنترل و به اتمام برسد.

انتهای پیام/712/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مدیرکل مدیریت بحران سازمان دامپزشکی استانداری مرکزی تالاب میقان استان مرکزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۰۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد

خبرگزاری علم‌وفناوری آنا- هدا عربشاهی: عنوان عالم‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی برای ما مردم زیسته در سومین دهه قرن ۲۱ که دیری نیست از کابوس کووید-۱۹ تقریبا رهایی یافته‌ایم، خیلی غریب نیست. ویروس آنفلوآنزا اوایل سال 1918 در صبحی بهاری از تب و گلو درد آشپز کمپ فانستن در درمانگاهی در ایالت کانزاس به ثبت رسید. نام این آشپز آلبرت گیچل بود. تا ظهر همان روز در درمانگاه بیش‌از صد مورد گلودرد و تب و سردرد گزارش شد.

در هفته‌های بعد، تعداد بیماران آنچنان زیاد شد که افسر پزشک مخصوص کمپ درخواست کرد سوله‌ای برای اسکان همۀ آنها تهیه شود. شاید این آشپز نگون‌بخت نخستین فرد مبتلا به آنفلوآنزای اسپانیایی نبوده باشد. از سال ۱۹۱۸ تا روزگار کنونی مردم پیوسته دربارۀ نقطۀ آغاز این عالم‌گیری گمانه‌زنی کرده‌اند.

کتاب سوار رنگ‌پریده به قلم لورا اسپینی که به تازگی با ترجمه ساقی نخعی‌زاده و به‌همیت نشر آفتابکاران منتشر شده با پیش‌گفتاری مسعود یونسیان آغاز می‌شود. یونسیان که خود استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است دربارۀ این کتاب ارزشمند معتقد است که هرچند نویسنده این کتاب را در سال ۲۰۱۷ نوشته یعنی دو سال قبل از بروز عالم‌گیری کووید-19 ولی بسیاری از موضوعاتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده آنچنان شبیه مشکلاتی‌اند که در پاندمی اخیر تجربه کرده‌ایم که خواننده ممکن است تصور کند این کتاب بعد از رخداد ویروس کرونا در جهان و در سال ۲۰۲۰ به نگارش درآمده است.

از نکات برجستۀ کتاب لورا اسپینی این است که او در شیوۀ نگارش کتاب ضمن انطباق با اصول مدرن اپیدمیولوژی به این اثر ماهیتی رمان‌گونه داده به‌گونه‌ای که خواننده را مشتاق و ترغیب به مطالعه آن می‌کند. 

مسعود یونسیان می‌گوید که کلیه فصول کتاب را بعد از ترجمه خوانده و از دقت و امانت‌داری ساقی نخعی‌زاده در مقام مترجم، به شگفت آمده و از این‌رو، به‌عنوان متخصص اپیدمیولوژی مطالعۀ این کتاب را نه فقط رای عموم جامعه مفید دانسته که به‌ویژه برای استادان و دانشجویان رشتۀ اپیدمیولوژی ضروری می‌داند.

مقالات اسپینی را مجلات نشنال‌جئوگرافیک، نیچر، اکونومیست و دیلی‌تلگراف منتشر کرده‌اند. او همچنین دو رمان به نام‌های «دکتر» و «زندگان» و یک کتاب در حوزۀ تاریخ شفاهی به نام «خیابان مرکزی: سیمای یک شهر اروپایی» نوشته است.

اسپینی در «سوار رنگ‌پریده» داستان این بیماری عالم‌گیری کم‌توجه شده را بازگو می‌کند و از هند تا برزیل، از ایران تا اسپانیا و از آفریقای جنوبی تا اوکراین آن را ردیابی می‌کند. او با تکیه بر یافته‌های آخرین تحقیقات در رشته‌های ویروس‌شناسی، همه‌گیرشناسی، روان‌شناسی و اقتصاد فاجعه‌ای را روایت می‌کند که پیامدهایش طی چند دهه عالم بشریت را دگرگون کرد و امروزه هم همچنین اثرش را به رخ می‌کشد. کتاب سوار رنگ‌پریده تاکنون به بیست زبان دیگر ترجمه شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • ورود سامانه جدید بارشی از عصر امروز به مرکزی/ وزش باد شدت می گیرد
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟ 
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم