Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@06:29:46 GMT

پخش سينمايي «حاجي واشنگتن»

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۱۶۵۹

پخش سينمايي «حاجي واشنگتن»

خبرگزاری آریا- شبکه چهار سیما با پخش سینمایی «حاجی واشنگتن» اثر ماندگار و یادگار مرحوم علی حاتمی، سالگرد درگذشت ایشان را گرامی می‌دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، جمعه 14 آذر در سالروز درگذشت مرحوم علی حاتمی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینمای ایران، سینمایی «حاجی واشنگتن» اثری درخشان و ماندگار از وی به همین مناسبت روی آنتن خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاجی واشنگتن اثری از علی حاتمی است که در سال 1361 در ایران ساخته شد. این فیلم داستان زندگی غم‌انگیز حسینقلی خان صدرالسلطنه نخستین سفیر ایران در بلاد «آمِریک» را روایت می‌کند؛ پس باید در آمریکا ساخته می‌شد، اما به دلیل مشکلات سیاسی دو کشور گروه سازنده ناچار شدند فیلم را در ایتالیا دنبال کنند. عزت‌الله انتظامی در گفتگویش با فریدون جیرانی هنگام نمایش تلویزیونی فیلم از اقامت طولانی مدت عوامل در ایتالیا (نزدیک 5 ماه) اشاره می‌کند که فیلم با مشکلات مالی فراوان همراه بوده‌است. حاتمی فیلم نامهٔ هر سکانس را شب قبلش می‌نوشته و از زیر در بستهٔ اتاق انتظامی در هتل، به او می‌رسانده است!
فیلم بعد از زمان اولین نمایشش در اولین جشنوارهٔ فجر، در سال 77 به نمایش عمومی درآمد. موسیقی فیلم هم توسط محمدرضا لطفی ساخته شد. شخصیت اصلی فیلم عزت الله انتظامی در نقش حسین قلی خان (حاجی واشنگتن) است که موقعیت کمیکش در ابتدای فیلم، هرچه جلوتر می‌رود، تراژیک‌تر و غمبارتر می‌شود.
شایان ذکر است که مصاحبه جیرانی با استاد انتظامی نیز پس از پخش این فیلم، به نمایش در می‌آید.
نویسنده و کارگردان علی حاتمی، موسیقی فیلم از شهرام ناظری و محمدرضا لطفی، تدوین فیلم با موسی افشار، فیلمبردار مهرداد فخیمی و عزت الله انتظامی، اسماعیل محمدی، ریچارد هریسون، لودویکو دللویویو، دینو ماریو، ماریو دوناتونه، ماسیمو ژیگانتی جمعی از بازیگران این اثر بینظیر هستند.
سینمایی حاجی واشنگتن به همراه گفتگوی اختصاصی این فیلم، جمعه 14 آذر ساعت 20:30 به همت تامین برنامه شبکه چهار سیما تقدیم علاقمندان هنر هفتم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پخش سینمایی حاجی واشنگتن علی حاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۱۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد

واشنگتن پست گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، امیر قطر گفته است که اگر حماس به رد توافق آتش بس با اسرائیل ادامه دهد، قطر باید آن را اخراج کند. 

دفتر مرکزی رهبری سیاسی حماس از سال ۲۰۱۲ به درخواست ایالات متحده در قطر مستقر است.

به گفته یکی از دیپلمات‌های ناشناس که با این موضوع آشناست، قطر قبلاً به رهبری حماس گفته است که "در صورت نیاز به ترک، باید یک طرح پشتیبان برای اقامت طراحی کند. " با این حال، یکی دیگر از مقامات گفت که تحت فشار قرار دادن بازوی سیاسی حماس هیچ هدفی نخواهد داشت، زیرا "افراد تصمیم گیرنده در غزه هستند و برای آنها اهمیتی ندارد که دفتر سیاسی کجا واقع شده است. "

آمیچای شکلی، وزیر امور دیاسپورا اسرائیل (جامعه و مبارزه با یهودی ستیزی)، اخیرا مدعی شد: «پذیرش قطر به عنوان یک میانجی اشتباه بزرگی است، بلکه یک بازیکن و بخشی از حمله ۷ اکتبر است»، زیرا «قطر و ایران دشمن هستند». 

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم اعلام کرد که جنبش حماس با حداقل دو کشور منطقه در مورد انتقال دفتر خود تماس گرفته است.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که اقدام حماس در نتیجه فشار میانجی گران مصر و قطر بر جنبش برای تسهیل شرایط مذاکرات با اسرائیل صورت گرفت. با این حال، قطر هفته گذشته اعلام کرد که دفتر سیاسی حماس تا زمانی که حضورش به نفع میانجی‌گری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باشد، در دوحه باقی خواهد ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • «مصلحت» در شبکه دو
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • اولین پهپاد پاک‌کننده نقوش گرافیتی در جهان آغاز به کار کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود