Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - ترکیه با حمایت بی دریغ و گسترده نظامی و سیاسی از باکو در خلال جنگ قره باغ، تا حدودی به آن‌چه که می‌خواسته رسیده و توانسته است خود را از راه زمینی به آسیای مرکزی متصل کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از پایان نبرد ۴۵ روزه قره‌باغ کوهستانی و پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان با حمایت وسیع ترکیه، ارمنی‌ها مجبور به پذیرش شروط زیادی از سوی باکو شدند که یکی از آن‌ها ایجاد گذرگاه زمینی میان جمهوری آذربایجان و نخجوان از درون خاک ارمنستان بود که برای اولین بار در صد سال گذشته چنین گذرگاهی ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل نیز آذری‌ها اتصال زمینی میان قره‌باغ با ارمنستان را تضمین کردند.

به نوشته القدس العربی، با افتتاح این گذرگاه زمینی به نام گذرگاه «مغری»، آذربایجان و نخجوان به یکدیگر متصل می‌شوند و این یعنی میان ترکیه و جمهوری آذربایجان برای اولین بار ارتباط زمینی مستقیم برقرار می‌شود. در ادامه میان ترکیه و آسیای مرکزی نیز برای اولین بار یک راه زمینی وجود خواهد داشت.(ترکیه و نخجوان از طریق منطقه «قره‌سو» با عرض ۳.۵ کیلومتر در طول ۲۰ کیلومتر به یکدیگر متصل هستند. منطقه آرارات کوچک که قره‌سو بخشی از آن است طی قرارداد ننگین ۱۳۱۰ در زمان پهلوی اول به ترکیه واگذار شد تا یک منطقه استراتژیک به وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران جدا شود)

موقعیت منطقه قره‌سو تحت مالکیت ترکیه

چندی پیش و در بحبوحه جنگ قره‌باغ «ابراهیم کاراگول» سردبیر روزنامه ینی شفق، وابسته به حزب عدالت و توسعه ترکیه نوشته بود: «باید نخجوان به آذربایجان متصل گردد و راه آسیای میانه باز شود. باید به دکترین تغییرناپذیر ایران و روسیه مبنی بر، جلوگیری از یکپارچگی دنیای ترک، پایان داد.»

مسیر راهبردی

به نوشته القدس العربی، ترکیه ایجاد این گذرگاه را یک مرحله جدید در سطح سیاسی و ژئواقتصادی میان خود و جمهوری‌های آسیای میانه می‌داند و تلاش خواهد کرد تا به طور گسترده از این طریق به تجارت با این کشورها بپردازد و افق جدیدی برای خود در حوزه انرژی و تأثیرات سیاسی و نظامی بر منطقه‌ای که اهمیت تاریخی و استراتژیک بسیاری برایش دارد، باز کند تا نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی خود را افزایش دهد.طبق بند نهم توافق قره باغ، باید تمامی موانع در برابر حمل و نقل و روابط اقتصادی میان نخجوان و جمهوری آذربایجان برداشته شود و شبکه حمل و نقل و مواصلاتی میان این دو برقرار گردد و ترکیه نیز از این طریق می‌تواند مسیر مورد نظر خود را برای رسیدن به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.در این راستا، «عادل قره اسماعیل اغلو» وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه،  از آمادگی کشورش برای استفاده از این فرصت تاریخی سخن گفته و اعلام کرده است که آنکارا برای ساخت یک خط راه‌آهن جدید تا نخجوان برنامه‌ریزی می‌کند و اقدامات مطالعاتی در این خصوص به زودی پایان خواهد یافت.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است

رئیس کل گمرک عراق با اشاره به بازدید خود از ششمین نمایشگاه ایران اکسپو و مشاهده دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت)، تاکید کرد: آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه جانبه علمی‌ و فناوری ایران است و دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی نیز قابل تقدیر است.

به گزارش ایسنا، حسن حمود حسانی، مشاور وزیر مالیه و رئیس کل گمرک عراق با ابراز خرسندی از حضور در آی‌هیت اظهار کرد: کالاهایی که در خانه نوآوری و فناوری ایران به نمایش گذاشته شده از سطح تکنولوژی بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به پیشرفت چشم‌گیر بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران، افزود: به نظر من آی‌هیت نماد افتخار ایرانیان است و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را در تمام زمینه‌های علمی‌ و فناوری نشان ‌می‌دهد.

حسانی تصریح کرد: دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است. این شرکت‌ها با کمک نیروی انسانی دانش‌آموخته دانشگاهی، دانش را به فناوری (محصول یا خدمات) و در نتیجه ثروت تبدیل کرده‌اند.

به گفته وی، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات دانش‌بنیان ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار ارزشمند است و سبب شکل‌گیری اتفاقات خوبی برای ایران خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش
  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را تعلیق کرد