Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@15:26:59 GMT

خاک سالم اساس ترقی هر جامعه‌ای است

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۳۸۹۱

خاک سالم اساس ترقی هر جامعه‌ای است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه اتحادیه جهانی علوم خاک سال ۲۰۰۳، روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامید و سال ۲۰۱۵ میلادی از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی خاک تعیین و نامگذاری شد، بزرگداشت آن سال و این روز از طرف جامعه جهانی بیانگر لزوم توجه هر چه بیشتر به این سرمایه عظیم خدادادی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه شعار امسال، "خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنید" است، گفت: خاک بستر تولید و مامن حیات و زیست بسیاری از فون و فلور خاکزی است که در تعامل با اقلیم و آب و هوا بستری مناسب و مطلوب برای رشد و نمو و حیات بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را به وجود می‌آورد.

رئیس جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه خاک به عنوان یکی از ارکان مهم طبیعت نقش بسزایی در پایداری چرخه عناصر غذایی دارد، افزود: در هر سانتی متر خاک بالغ بر میلیون‌ها موجودات میکروسکوپی زندگی می‌کنند که نقش به‌سزایی در بهداشت خاک، آب و محیط زیست دارند. اگر خاک مناسب نبود، کره زمین هم غیرقابل زیست بود.

تشکیل یک سانت خاک ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال زمان نیاز دارد

پژمان با اشاره به اینکه تشکیل هر سانتی متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال طول می‌کشد تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت خاک را یادآوری کرد و افزود: علی رغم اینکه در ایران مشکل آب وجود دارد، اما برای تهیه آب راه‌هایی وجود دارد، اما برای تهیه خاک حاصلخیز، خیر.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تامین غذا و پایه و اساس پوشش گیاهی برای کشت و مدیریت برای خوراک، فیبر، سوخت و محصولات دارویی، بخشی از نقش‌های خاک به شمار می‌رود، گفت: حافظ تنوع زیستی سیاره زمین؛ نگهدارنده یک چهارم از کل تنوع زیستی جهان؛ نقش کلیدی در تغییرات آب و هوایی و در چرخه کربن و ذخیره کننده و بهبود دهنده منابع آبی در برابر سیل و خشکسالی از دیگر نقش‌های حیاتی خاک است.

پژمان؛ به رشد روز افزون جمعیت جهان اشاره و اضافه کرد: ناچار به حفظ همین میزان خاک حاصلخیز هستیم و بدنه دولت و مراکز تحقیقاتی از دیرباز به مقوله خاک توجه داشته اند، اما باید تلاش‌های بیشتری در آگاهی بخشی بهره برداران از زمین و کل جامعه شود و برای تحقق این مهم نیاز به کمک سمن‌ها، دانشگاه‌ها و نخبگان علمی است چرا که اثرات سوء بی تدبیری‌ها گریبان همه اجتماع را می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خاک سالم جهاد کشاورزی فارس امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم

 به همراه نقل روایتی از خوابی که امام خمینی از آیت الله العظمی بروجردی دیده بود

 

حجم ویدیو: 21.11M | مدت زمان ویدیو: 00:04:25 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است