Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@11:55:39 GMT

ظهور ستاره کریسمس در آسمان زمستان ۲۰۲۰

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۵۱۱۸

ظهور ستاره کریسمس در آسمان زمستان ۲۰۲۰

به گزارش همشهری آنلاین، در آستانه پایان سال عجیب ۲۰۲۰ که تجربه‌های بی‌مانند و غریب زیادی با خود داشت، یک هم‌خطی سیاره‌ای که در طول ۸۰۰ سال گذشته رویت نشده رخ خواهد داد.

‌نیوزویک نوشت در اواخر ماه دسامبر، منجمان و دوستداران آسمان می‌توانند انتظار دیدن نقطه‌ای بی‌نظیر و درخشان را در آسمان شب داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۲۱ دسامبر (اول دی) ستاره کریسمس قابل مشاهده خواهد بود، هرچند که در واقع یک ستاره نیست.

این اتفاق اشاره‌ای به تاریخ تولد حضرت مسیح دارد که ستاره‌ای درخشان، سه مرد خردمند را به آخوری که محل تولد عیسی (ع) بوده راهنمایی کرده است و به همین دلیل این اقتران را "ستاره تولد مسیح" نامیده‌اند.

این ایده که البته منتقدانی دارد، نقلی تاریخی است از درخشش ستاره‌ای به نام بیت‌اللحم که قابل بررسی است.

درخشش آسمان شب در سال ۲۰۲۰ در واقع از قرار گرفتن دو سیاره در یک خط ایجاد خواهد شد. مشتری و زحل آنقدر به زمین نزدیک شده و در یک خط مداری قرار خواهند گرفت به طوری که به نظر می‌رسد یک "ستاره" به شدت روشن ایجاد می‌کنند.

موقعیت رصد تلسکوپی اقتران زحل و مشتری در جهت غرب، شبیه سازی شده با نرم‌افزار استلاریوم

به گزارش فوربس، هم خطی مشتری و زحل تقریبا هر ۲۰ سال یکبار رخ می‌دهد اما آنچه در سال ۲۰۲۰ غیر معمول است این است که بسیار به زمین نزدیک هستند و یک "سیاره مضاعف" ایجاد می‌کنند که از قرون وسطی تا کنون قابل رویت نبوده است.

پاتریک هارتیجن، منجم، به فوربس گفت برای دیدن چنین درخششی باید به سحرگاه ۴ مارس ۱۲۲۶ بازگردیم. این دو سیاره چند هفته است که هم‌تراز شده‌اند اما به دلیل چرخش سریع زمین به دور خورشید، در تاریخ ۲۱ دسامبر با زمین هم‌خط خواهند شد.

ستاره‌شناس افسانه‌ای آلمانی، یوهانس کپلر تصور می‌کرد که ستاره بیت اللحم در داستان "سه انسان خردمند" می‌تواند یک اقتران سه‌گانه نادر از مشتری، زحل و زهره باشد.

برخی اعراب بادیه‌نشین بر این باورند که چنین اقتران‌های نجومی، زمانی برای برآورده شدن آرزوها هستند.

امسال این اتفاق همزمان با شب یلدا در تقویم شمسی رخ خواهد داد که هیجان نجومی آن را مضاعف می‌کند.

به گزارش نویزویک، اقتران بعدی در سال ۲۰۸۰ و البته اینبار در ماه می، اردیبهشت، رخ خواهد داد، بنابراین، این تنها ستاره کریسمس زندگی ما خواهد بود.

تصویر کیهان در روز تولدتان را با کمک تلسکوپ‌های ناسا دریافت کنید کد خبر 570029 برچسب‌ها شب یلدا نجوم - سیاره - ستاره فضا - توریسم - سفر کریسمس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شب یلدا نجوم سیاره ستاره کریسمس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوپرمن شدن پس از پرسپولیس/ استقلال زیر آسمان آبی شهر

ورزش ایران و جهان، امروز با رخدادهای گوناگونی همراه بود که گزیده‌ آنها در این گزارش آمده است.

به گزارش ایسنا، در دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا ۲ بازی برگزار شد و در پایتخت ایتالیا، بایرلورکوزن موفق شد با شکست گرگ‌ها نیمی از راه صعود را طی کند و آتالانتا در فرانسه مقابل مارسی متوقف شد.

در ورزشگاه المپیکو رم گرگ‌ها میزبان شاگردان ژابی آلونسو بودند اما در نهایت این بازی با پیروزی ۲ بر صفر بایرلورکوزن به پایان رسید تا عملا یک پای نماینده ژرمن‌ها به فینال رسیده باشد. در این بازی سردار آزمون تا دقایق پایانی روی نیمکت رم بود و در دقایق کوتاهی که در زمین حضور داشت نتوانست برای تیمش گلزنی کند.

خوان آخر سابریست‌ها برای رقابت در پیست پاریس

شمشیربازان سابر ایران رقابت داخلی برای حضور در رقابتهای انفرادی المپیک پاریس دارند و سه مسابقه پیش رو تکلیف آنها را مشخص خواهد کرد.

شمشیربازی ایران به لطف سابر توانست در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور داشته باشد. سابر برای دومین دوره متوالی موفق شد سهمیه تیمی المپیک را بگیرد. بر این اساس سه نفر در جدول انفرادی و چهار نفر (سه نفر به همراه یک نفر ذخیره) در جدول تیمی حضور خواهند داشت.

ضعف تراکتور مقابل بزرگان؛ ۲ در مقابل ۱۸!

تراکتور در فصل جاری از ۱۸ امتیاز ممکن برابر تیم‌های مدعی، تنها ۲ امتیاز کسب کرده است.

تراکتور و استقلال در چارچوب هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال (چهارشنبه) در ورزشگاه یادگارامام (ره) به تساوی بدون گل رضایت دادند. تقسیم امتیازات در تبریز به لطف تساوی پرسپولیس و سپاهان، آبی‌های پایتخت را با ۵۴ امتیاز در صدر نگه داشت و تی‌تی‌ها با ۴۱ امتیاز در رتبه چهارم ابقا شدند اما این تساوی، آمار تامل‌ برانگیزی برای تراکتور برابر تیم‌های برتر جدول لیگ برتر پدیدار ساخت.

حجازی سرپرست استقلال شد

بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال به عنوان سرپرست این تیم انتخاب شد.

فرشید سمیعی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، آتیلا حجازی، بازیکن پیشین این تیم را به عنوان سرپرست جدید آبی‌پوشان انتخاب کرد.

کادر فنی تیم ملی والیبال تکمیل شد/ لئونادرو هم به ایران آمد

مربی برزیلی تیم ملی والیبال به ایران آمد تا به اردوی تیم ملحق شود.

تمرینات تیم ملی والیبال ایران از نیمه فروردین امسال با حضور کادر فنی ایرانی و با هدایت پیمان اکبری زیر نظر پائز و لئوناردو آغاز شد و موتا پائز سرمربی برزیلی- فرانسوی از پنجم اردیبهشت با حضور در تهران هدایت تمرینات را به دست گرفت و مارسلو مربی بدنساز تیم ملی والیبال ایران نیز روز دوشنبه با ورود به تهران به کادر فنی تیم ملی پیوست.

پایان تمرین استقلال با هجوم هواداران به زمین + ویدیو

جلسه تمرینی امروز استقلال با هجوم هواداران به زمین به پایان رسید. جلسه تمرینی بازیکنان استقلال امروز (جمعه) با حضور هواداران به میزبانی کمپ مرحوم حجازی برگزار شد.

* هواداران آقا و خانم از ساعت ۱۲ وارد کمپ شدند و پیش از ورود بازیکنان به تشویق اعضای تیم پرداختند.

* امیرحسین صادقی، حمید بابازاده، رضا رجبی، بهتاش فریبا، کامیار کاردان و عباس سرخاب دو پیشکسوت آبی پوشان بودند که در جلسه تمرینی امروز حضور داشتند. مهدی هاشمی‌نسب، مربی استقلال در این تمرین غایب بود.

تمجید ژاپنی‌ها از شهاب زاهدی/ لژیونر ایرانی مدعی آقای گلی جی لیگ

رسانه‌های ژاپنی به تمجید از عملکرد شهاب زاهدی پرداختند.

آویسپا فوکوئکا امروز (جمعه) در هفته یازدهم جی لیگ ژاپن، میزبان تیم گامبا اوزاکا بود و با نتیجه یک بر صفر به برتری رسید.  شهاب زاهدی مهاجم ایرانی در دقیقه ۲۲ از زمین خودی دروازه حریف را گشود. به این ترتیب فوکوکا برای اولین بار در پنج بازی اخیرش پیروز شد و گامبا اوزاکا دومین شکست متوالی خود را متحمل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • یونایتد مشتری ستاره قرضی رئال شد
  • امشب شاهد مقارنه ماه و سیاره زحل باشید
  • سوپرمن شدن پس از پرسپولیس/ استقلال زیر آسمان آبی شهر