Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،شهریور سال ۹۶ یکی از فجیع‌ترین قتل‌های تاریخ حوادثی ایران با کشته شدن جوان ۱۹ ساله مهابادی به نام صادق برمکی کلید خورد.

در این جنایت سه دوست صادق برمکی با انگیزه شیطان پرستی و به خاطر کدورت و کینه قبلی، صادق را بعد از شکنجه‌های بی رحمانه زنده زنده سوزاندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه بر بعد دلخراش این جنایت می‌افزود این بود که جانیان بعد از حادثه از جنایت خود فیلم گرفتند و با جسد صادق سلفی گرفته بودند.

فیلمی که جنایت قاتلان صادق را فاش کرد

مادر صادق در مورد نحوه فاش شدن راز قتل پسرش گفت: «سه روز بعد از گم شدن صادق بود که یک چوپان جسد نیمه سوخته او در بیابان‌های اطراف مهاباد پیدا کرد. من به دانیال مشکوک شده بودم. چون او سعی می‌کرد با دروغ‌های مختلف ذهن من را از مسیر یافتن حقیقت منحرف کند. ماموران هم وقتی متوجه شدند که او آخرین کسی بوده که قرار بوده صادق را ببیند، او را تحت بازجویی قرار دادند. تا اینکه یکی از دوستان دانیال با ارائه یک کارت حافظه به پلیس پرده از راز جنایت هولناک او برداشت. دانیال قبل از دستگیری کارت حافظه را به دوستش داده و گفته بود در آن فیلم‌های خانوادگی و جنگی است. اما دوست دانیال از روی کنجکاوی کارت حافظه را بازخوانی کرده بود و در آن صحنه آتش کشیدن جسد صادق را دیده بود. به این ترتیب دانیال دیگر راهی برای انکار حقیقت نداشت و دو همدست او هم دستگیر شدند.»

فرار‌های سریالی از زندان و مرگ یکی از قاتلان

نوروز امسال یکی از متهمان در جریان فرار‌های سریالی زندانیان جان خود را از دست داد.

گفته می‌شد که این متهم سردسته راه اندازی شورش زندان مهاباد بوده است. اما با سرکوب شدن شورش، او را به زندان میاندوآب منتقل کردند. آنجا در سلول انفرادی متهم برای رهایی از تنبیه اقدام به خودزنی و مصرف قرص کرده بود و به گفته دادستان کل آذربایجان غربی به علت سکته قلبی جان خود را از دست داد.

تفاضل دیه را به صندوق دادگستری واریز کردیم

دادگاه بعد از محاکمه رای قصاص را برای هر سه متهم به اتهام مشارکت در قتل صادر کرد.

مادر صادق می‌گوید: «با صدور رای قصاص برای هر سه نفر ما باید تفاضل دیه را پرداخت می‌کردیم. در اینستاگرام کمپین حمایت از صادق راه اندازی شد و مردم به ما برای تامین این پول کمک کردند. این مبلغ تامین شده و به حساب صندوق دادگستری واریز شده است.»

تفاضل دیه را به نرخ روز بپردازید!

مهر ماه امسال با تائید حکم صادر شده از سوی دیوانعالی کشور، پرونده به واحد اجرای احکام دادگستری مهاباد ارجاع شد.

در حالی که قرار بود به زودی قاتلان پای چوبه دار بروند، اما اتفاق جدیدی در پرونده افتاد. مادر صادق در گفتگو با رکنا در مورد این موضوع می‌گوید: «در حالی که قرار بود قاتلان صادق پای چوبه دار بروند، از دادستانی با ما تماس گرفتند. گمان کردیم زمان اجرای حکم قصاص قاتل فرزندمان و احقاق حق فرا رسیده است. اما به ما گفتند با توجه به اینکه نرخ دیه نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است باید تفاضل دیه را به نرخ روز بپردازید. این ما به التفاوت ۱۰۶ میلیون تومان است که تهیه آن در مدت زمان کوتاه برای من تقریبا غیرممکن است.»

تماس دلجویانه با مادر صادق

مادر صادق برمکی بعد از دیدن فیلمی که جانیان از کشتن فرزندش منتشر کردند، تنها به احقاق حق خود فکر می‌کند. او می‌گوید: «اطرافیانم تا سه چهار ماه اجازه نداده بودند فیلم‌ها را ببینم. یک روز در اینستاگرام فیلم را دیدم. خیلی سخت است یک مادر فرزند خودش را در حال سوختن و عذاب کشیدن ببیند. شاید دیدن همان فیلم‌ها بود که باعث شد هرگز نتوانم به بخشش فکر کنم. دلم می‌خواهد همه مردمی که فیلم صحنه قتل پسرم را دیدند سرانجام قاتلان را ببینند.»

مادر صادق در ادامه می‌گوید: «سه سال است داغدار فرزندم هستم و منتظرم مجازات قاتلان را ببینم. اما از روزی که فهمیدم باز هم باید مبلغ زیادی بپردازم حالم به حدی بد شد که انگار دوباره خبر قتل پسرم را شنیده ام.»

مادر صادق در میان گریه و التماس خطاب به آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، پیامی می‌دهد و از ما می‌خواهد صدایش را به گوش مقام معظم رهبری و مسئولین برسانیم: «پسرم به طرز فجیعی از پا در آمده است. ظهر روز یازدهم آذرماه از دفتر مقام معظم رهبری با من تماس گرفته شد و با دلجویی از من، گفتند که به حل این مشکل رسیدگی می‌شود. آقای خامنه ای؛ من خاک پای شما هستم.»

مادر صادق در ادامه گفت: «یکی از آشنایان ما که در جریان پرونده صادق با او آشنا شدم، قرار است لایحه‌ای را هم به دست آقای قالیباف برساند. از آقای رئیسی، آقای قالیباف و دادستان مهاباد تقاضا دارم که به مشکل من رسیدگی کنند.»

دادستان مهاباد چه گفت؟

با آقای حیدری، دادستان مهاباد تماس گرفتیم. ایشان ضمن اشاره به اینکه از پاسخ تلفنی معذور هستند، چون هویت ما را نمی‌شناسند، از هر توضیحی در مورد پرونده صادق خودداری کردند.

به آقای حیدری گفتم که ازطریق فاکس می‌توانیم معرفی نامه ارسال کنیم و احراز هویت کنیم، اما ایشان گفتند که در صورت احراز هویت هم از پاسخ به تماس تلفنی معذور هستند و ما باید موضوع را از دادستانی کل استان پیگیری کنیم.

تحمیل مبلغ اضافی از منظر قانونی اشکال دارد

مجتبی فرح بخش، دکترای حقوق کیفری و جرم شناسی دارد. او عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد است و بین سال‌های ۸۰ تا ۸۶ به عنوان قاضی در دادگاه کیفری استان تهران خدمت کرده است. این وکیل حقوقدان بعد از شنیدن ماجرای پرونده صادق برمکی در نظریه کارشناسی خود گفت: «قانون حکم کلی را گفته است که اگر شرکای قتل متعدد باشند و مقتول واحد باشد و، ولی دم بخواهد همه را قصاص کند باید تفاضل دیه آن‌ها را پرداخت کند. اگر رای قطعی شده و حکم قصاص در آستانه اجرا است، همچنین برای اولیای دم ابلاغیه فرستاده شده و آن‌ها تفاضل دیه را پرداخت کرده اند؛ به هیچ وجه نباید مبلغ اضافه از آن‌ها گرفته شود، چون آن‌ها به تکلیف قانونی خود عمل کردند.»

فرح بخش در ادامه افزود: اجرای حکم قصاص باید با تقاضای، ولی دم باشد. اگر دادستانی اخطار داده و آن‌ها درخواست اجرای حکم را ثبت نکرده اند، در مرحله ثبت دادخواست باید نرخ دیه را هم به نرخ همان روز بپردازند. اما اگر دستگاه قضایی اخطار داده و آن‌ها پرداخت کردند تحمیل مبلغ اضافی از منظر قانونی اشکال دارد.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قتل حوادث تفاضل دیه مادر صادق صادق برمکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است

امام جمعه اصفهان گفت: هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود آن قدم برای عظمت و بزرگی ایران است و زمانی که اقتصاد شکوفا شود، دیگر دست ما در برابر دیگران دراز نیست، در جنگ غزه برای مردم مشخص شد که دشمن ما چه موجودی است و اگر بدانند چیزی نیاز داریم آن را به ما نمی دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیران اداره کار و تشکل‌های کارگری و جامعه کار و تولید استان اصفهان ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت و نیروهای مسلح کشور در عملیات وعده صادق و هم چنین تبریک هفته کارگر به اهمیت و جایگاه ارزشمند کار و کارگر در اسلام اشاره کرد و اظهار کرد: اسلام پیرامون مسئله کار و کارگری بسیار حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: هم چنان که امیرمومنان (ع) در روایتی به ارزش کارگر اشاره کرده و می‌فرماید «الکادُّ علی عِیالِهِ کالمُجاهِدِ فی سبیلِ اللّه» و در روایت دیگری حضرت می‌فرماید «مَنْ اَکَلَ مِنْ کَدِّ یَدِهِ کانَ یَوْمَ القیامَةِ فِی عِدادِ الاَنْبیاءِ وَیَاْخُذُ ثَوابَ الاَنبیاء» فردی که با دسترنج خود زندگی خود را اداره کند در قیامت در صف پیامبران قرار دارد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: این خطاب به کارگر مخلص و دلسوزی است که می‌خواهد نان حلال به دست آورد و همچنین قصد دارد جامعه خود را رشد دهد و با نیت خالص در کار وارد می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان، قشر روحانیت و کارگر را از اقشار مهم جامعه عنوان کرد و ادامه داد: یک قشر، قشر کار و کارگری است و یک قشر نیز کسی است که معنویت را به انسان‌ها می‌آموزد و این دو قشر هر دو از نظر دشمن مساوی هستند.

وی اضافه کرد: دشمن و به خصوص منافقین در ابتدای انقلاب کارهای فراوانی انجام دادند که کارخانه‌ها بسته شود، اما موفق نشدند و کارگران ما در این زمینه جهاد از خود نشان داده و بسیاری از پیشرفت‌ها به دلیل فهمی است که جامعه کارگری دارد.

ضرورت رفع موانع تولید و هموار نمودن مسیر اشتغال

امام جمعه اصفهان با تاکید بر نقشه دشمن بر کنار زدن قشر روحانیت و کارگر از جامعه تصریح کرد: آنها می‌دانند که اگر این دو قشر روحانیت و کارگر در کنار یکدیگر باشند می‌توانند در برابر دشمن بایستند و تحریم‌ها را بر همین اساس قرار دادند تا القا کنند که حکومت اسلامی نمی‌تواند زندگی مردم را اداره کند و مردم و حکومت را از یکدیگر جدا کنند.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ضرورت رفع موانع تولید و هموار نمودن مسیر اشتغال گفت: در استان اصفهان کار بیش از تعداد افراد بیکار است اما افراد نمی‌دانند چگونه این مسیر را طی کنند و دولت و دولتمردان باید بدانند که کارگران، کشاورزان و دامداران همه کارگر دولت هستند و به دولت کمک می‌کنند و تولید انجام می‌دهند و لذا باید به آنها کمک کرد و موانع را از سر راه آنها برداشت.

نماینده ولی فقیه در استان به ضرورت ایجاد کارگاه‌های کوچک و زودبازده در مسیر اشتغال اشاره کرد و افزود: باید کار ایجاد کنید، به ویژه کارگاه‌های قالیبافی و یا تولید قارچ که سرمایه زیادی برای راه اندازی لازم ندارد و باید مسئولین امر به این موضوع فکر کنند در استان اصفهان که با مشکلات آبی مواجه است چه مشاغلی می‌توان ایجاد نمود.

وی خاطر نشان کرد: هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود آن قدم برای عظمت و بزرگی ایران است و زمانی که اقتصاد شکوفا شود، دیگر دست ما در برابر دیگران دراز نیست، در جنگ غزه برای مردم مشخص شد که دشمن ما چه موجودی است و اگر بدانند چیزی نیاز داریم آن را به ما نمی‌دهند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: قرآن کریم نیز به صراحت فرموده است اگر کفار کوچک‌ترین خیری به مسلمانان برسد ناراحت می‌شوند و اگر بدی برای مسلمین رخ دهد از آن خشنود می‌شوند.

وی عنوان کرد: در زمینه کار و کارگری نیز هر قدمی که بر می‌دارید باید نیت خدایی نمائید و هر جوانی که صاحب شغل می‌کنید راه را به آنها نشان دهید زیرا بسیاری مسیر و راه را نمی‌شناسند.

کارگر بدنه انقلاب است

در ابتدای این جلسه نماینده جامعه کارگری استان به برخی از نکات و مسائل مربوط به این قشر پرداخت و اظهار داشت: تعبیر حضرت امام (ره) این بود که روز کارگر روز دفع سلطه ابرقدرت‌ها است و تلاش کارگران نیز بر این بوده است.

وی افزود: دو قشر از جامعه اسلامی همواره نسبت به مشکلات و معیشت در جامعه عقب هستند و علل متعددی دارد و آنچه مهم است این است که جامعه روحانیت و طلاب و جامعه کارگر و کارگری همیشه وصل به انقلاب هستند.

وی ابراز ارادت نسبت به اسلام و انقلاب در طلیعه هفته کارگر را علت حضور نمایندگان جامعه کارگری استان عنوان کرد و ادامه داد: قشر کارگر بالاترین شهید را برای انقلاب اسلامی داده است و بالاترین خدمت را توانسته برای نظام انجام دهد و هیچ گاه از اسلام و انقلاب عقب گرد، سستی و اعوجاج نداشته، زیرا کارگر بدنه انقلاب است و خود می‌داند آنچه که سبب شده تاکنون مسائل را پشت سر بگذارد صبر و استقامتی بوده است که انجام داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان بیمه شده تأمین اجتماعی هستند و این وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را سنگین‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: اقدامات مؤثری در چند حوزه در دولت جدید انجام شده است، از جمله در حوزه اشتغال که یک حوزه بین بخشی است برای اولین بار طرحی به نام زیست بوم ملی اشتغال ایجاد شد که این طرح ۱۰ مؤلفه اساسی دارد و اقدامات مؤثری در این راستا انجام و در سامانه رصد اشتغال ۱۲۰ هزار خدمت توسط دستگاه‌های مختلف اقتصادی ثبت شد.

وی تاکید کرد: در یک سال اخیر حدود ۲۰ هزار طرح حمایتی و طرح‌های اقتصاد خرد بررسی شده و بالغ بر ۱۱ هزار مورد از طرح‌ها پرداخت شده است، بر همین اساس یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان معرفی به بانک‌ها صورت گرفته و در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۹ هزار ثبت اشتغال داشته‌ایم.

وی از ایجاد سامانه شغل در کشور خبر داد و افزود: برای اولین بار سامانه‌ای برای حوزه اشتغال در کشور به نام سامانه جستجوی شغل ایجاد شد که تنها در استان اصفهان ۲۸ هزار فرصت شغلی ثبت شد و ۱۳ هزار کارجو ثبت نام کرده که ۷ هزار نفر از آنها موفق به کسب شغل شدند.

وی عنوان کرد: با بررسی آمار مرکز ملی آمار در می‌یابیم نرخ بیکاری در ۱۴ سال اخیر و در سال ۱۴۰۲ به حداقل رسیده و این نویدی است که نشان می‌دهد طرح‌های اجرا شده کارایی داشته است.

وی از اصلاح فرایند رسیدگی به دادنامه‌های کارگری و کارفرمایی و جداسازی مرکز حل اختلاف در استان خبر داد و افزود: علاوه بر آن سال گذشته سه طرح در جهت رعایت عدالت اجتماعی اجرا شد که شامل طرح کالابرگ بود که طی آن یک و نیم میلیارد به استان جهت خرید ۱۱ قلم کالای مربوط به طرح کالابرگ تزریق شد.

وی خاطر نشان کرد: طرح دیگری که در حوزه کالابرگ انجام شد که شامل حمایت از مادران شیرده و حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه است که در استان ۱۴ هزار کودک شناسایی شده و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

کد خبر 747221

دیگر خبرها

  • سیتیزن‌ها در یک قدمی صدر / دی‌زربی در خانه گلباران شد!
  • ستاره تیم ملی در یک قدمی آقای گلی جام ملت‌ها
  • اسکواش بازان ایران در یک قدمی یک طلا و 3 برنز
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • فردا : ایران - ازبکستان ، در یک قدمی فینال
  • «جغد شب» و «قاتلان ماه کامل» سینمایی‌های هفته اول اردیبهشت ماه
  • اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های مازندران
  • «کونته» گزینه ناپولی نیست/ «ایتالیانو» در یک قدمی «پارتنوپی»
  • مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم
  • هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است