Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ، ریزش مو اکنون برای بسیاری از بیماران کرونایی به یک دغدغه ذهنی تبدیل شده و حتی خواب و خوراک را از آنها گرفته است.

در این رابطه دکتر سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست، مو و زیبایی به جام جم آنلاین گفت: ریزش مو در سه فاز اتفاق می افتد. فاز اول رویش مو است، فاز دوم توقف در ریزش و فاز سوم ریزش آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی که استرس شدیدی همانند بیماری تب داری مانند کرونا به بدن وارد می شود و یا اینکه شوک عاطفی عظیمی در پی مرگ یک عزیز یا طلاق فرد را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است ریزش مو رخ دهد. حتی روزه داری های طولانی و کاهش وزن شدید نیز می تواند باعث وارد آمدن شوک به بدن شود. این شرایط باعث می شود ریزش مو از فاز توقف رویش به سمت ریزش برود.

دکتر ابراهیم زاده عنوان کرد: حجم زیادی از مو دو الی سه ماه بعد از وارد آمدن شوک شروع به ریزش می کند. بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا که البته خوب شده اند بابت این اتفاق می ترسند. اما این اتفاق موقتی است و نباید نگران آن بود. چون فولیکول های مو دوباره به فاز آناژیل و یا رویش برمی گردند. این فرآیند البته زمان می برد؛ یعنی بین 3 تا 5 ماه. مویی که ریخته در این مدت دوباره به فاز رشد برمی گردد و به حدی می رسد که فرد متوجه رشد مجدد آن می شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: از زمانی که فولیکول مجددا شروع به رشد می کند تا زمانی که مو روی سرد فرد بلند می شود بین 4 تا 6 ماه طول می کشد. همه ریزش های مویی که بیماران نگران آن هستند موقتی هستند و باید یک بیمار در تقابل با این شرایط صبر پیشه کند.

وی ادامه داد: در رابطه با کرونا مسائل زیادی وجود دارد. نخست اینکه استرس شدیدی بابت این بیماری در فرد رقم می خورد. اصلا یک فرد در خانواده ای مبتلا به کرونا شده که این شرایط استرس را نزد دیگر اعضای خانواده بالا می برد که آیا آنها هم مبتلا می شوند یا خیر و بدتر از آن اینکه این استرس رقم می خورد که آیا فردی که در خانواده مبتلا شده بهبود پیدا می کند یا خیر. بنابراین حتی اگر شما کروناهم نگرفته باشید این استرس ناشی از ویروس به شما هم وارد می شود که می تواند در ریزش مو تاثیر داشته باشد.

ابراهیم زاده اذعان داشت: مسئله دیگری که وجود دارد این است فرد مبتلا به کرونا یک سری مواد غذایی لازم که برای رویش مو نیاز را دریافت نمی کند. یعنی بدن به صورت اتوماتیک آن مواد غذایی مخصوص رویش مو را به سمت ارگان های حیاتی می فرستد و در نتیجه ریزش مو پدید می آید. به عبارت دیگر از قسمت های غیرحیاتی مثل مو و ناخن کم می شود و به ارگان های حیاتی اضافه خواهد شد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی یادآور شد: خیلی از ویتامین ها که لازمه رشد مو است به بدن نمی رسد چون بیمار بی اشتهایی دارد و از سویی ذخیره بدن هم به سمت مبارزه با بیماری می رود تا سیستم های مختلف بدن را تقویت کند. بنابراین فولیکل های مو دچار کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین E و آهن می شود. همه اینها مزید بر علت است که مو دچار ریزش می شود.

ابراهیم زاده اذعان داشت: البته ریزش مو دقیقا همزمان با ابتلا به کرونا رخ نمی دهد و زمان بر است. در واقع به همان سه فازی مربوط می شود که در ابتدا گفتم. عارضه ریزش مو دو تا سه ماه بعد از بهبودی رخ می دهد.

وی گفت: فرد بعد از بهبودی اشتها پیدا می کند و مواد غذایی بهتری را مصرف می کند. این فرد بهتر است برخی از داروهای تقویتی را هم مصرف کند تا ذخایر از دست رفته بدن جبران شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تاکید کرد: کسانی که زمینه ارثی ریزش مو را دارند در واقع یک تفنگ سرپر را از قبل داشته اند. حالا استرس ناشی از ابتلا به کرونا باعث شلیک شدن این تفنگ شده است. فرد با ریزش شدید مو مواجه می شود و ممکن است دیگر نتواند به حد قبل از دوران کرونا صاحب مو باشد. در واقع ارثی بودن مزید بر علت شده تا دچار ریزش مو شود. ممکن است به دلیل هم ارثی بودن حجم موهای آنها به قبل از دوران کرونا نرسد.

این پزشک یادآور شد: اما کسانی که زمینه ارثی ندارند زمانی که بهبود یافتند و کرونا را شکست دادند اگر تغذیه درست و مناسبی داشته باشند می توانند ظرف چند ماه دوباره شاهد این باشند که موهایشان مثل روال قبل رشد می کند.

دکتر ابراهیم زاده در پایان گفت: ریزش مو فقط منحصر به کرونا نیست و در برخی از بیماری های دیگر حتی نظیر سرماخوردگی و یا اتفاقات شوک زا نظیر تصادفات هم می تواند رخ دهد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا ویروس کووید ابراهیم زاده مو و زیبایی متخصص پوست ریزش مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود